Piaggio Beverly 300en Beverly S 400 hpe 2021

Is idd wat ik ook denk dat er aan de hand is, er gaat iets niet goed bij monteren van de band. Maar ja, hoe ga ik als "leek" ze dat duidelijk maken. Ik heb een beetje technische kennis maar ben geen monteur bij één een van de grootste motordealers van Nederland. Ik heb nul ervaring met en kennis over een band om een velg leggen en voel mij dus niet capabel om technische aanwijzingen over dit proces te geven aan een ervaren monteur. Ik zal wel melden dat het wellicht aan het proces ligt en niet aan het materiaal 8-)

Ik hoop dat we er achter kunnen komen waar het aan ligt. Zou mij een stuk geruster maken als het bandje over een tijdje versleten is en vervangen moet worden....

n.b.
Op internet filmpje waar ook het zwabberen ondervonden wordt (o.a. bij 9min36) Is welliswaar een 300 maar velgen en frame zijn gelijk volgens mij)
 
Is idd wat ik ook denk dat er aan de hand is, er gaat iets niet goed bij monteren van de band. Maar ja, hoe ga ik als "leek" ze dat duidelijk maken. Ik heb een beetje technische kennis maar ben geen monteur bij één een van de grootste motordealers van Nederland. Ik heb nul ervaring met en kennis over een band om een velg leggen en voel mij dus niet capabel om technische aanwijzingen over dit proces te geven aan een ervaren monteur.
(...)
Dat is niet vanzelfsprekend, inderdaad.

Je zei: "Komende zaterdag wordt de Mitas vervangen door de oude Michelin (daar was geen hobbel)."
Dus is het duidelijk waarom je zaterdag de band laat vervangen. De Michelin had geen hobbel, de Mitas wel.

Na vervanging van de band is het niet onredelijk om te verwachten dat de hobbel weg is, en is het niet onredelijk om te vragen om dat te mogen testen in een testrit.
 
Dat is niet vanzelfsprekend, inderdaad.

Je zei: "Komende zaterdag wordt de Mitas vervangen door de oude Michelin (daar was geen hobbel)."
Dus is het duidelijk waarom je zaterdag de band laat vervangen. De Michelin had geen hobbel, de Mitas wel.

Na vervanging van de band is het niet onredelijk om te verwachten dat de hobbel weg is, en is het niet onredelijk om te vragen om dat te mogen testen in een testrit.
Ik denk dat de kans op een hobbel bij een gemiddelde Mitas groter is als bij een Michelin
 
Ik hoop (wederom) dat het "hobbelpaard" eindelijk tot rust komt bij het bezoekje aan de dealer komende zaterdag maar ook dat we een idee hebben wat er nou steeds mis gaat. Het brommertje heeft inmiddels op een zestal verschillende banden gestaan (4x Michelin en 2x Mitas) en slechts twee hiervan (Mitas voor en Michelin achter) zijn goed. Of ik heb Giga pech of de bandenfabrikanten hebben een serieus kwaliteitsprobleempje of er gaat iets mis bij het monteren....
 
Ik hoop (wederom) dat het "hobbelpaard" eindelijk tot rust komt bij het bezoekje aan de dealer komende zaterdag maar ook dat we een idee hebben wat er nou steeds mis gaat. Het brommertje heeft inmiddels op een zestal verschillende banden gestaan (4x Michelin en 2x Mitas) en slechts twee hiervan (Mitas voor en Michelin achter) zijn goed. Of ik heb Giga pech of de bandenfabrikanten hebben een serieus kwaliteitsprobleempje of er gaat iets mis bij het monteren....
Als je me vraagt naar de meest waarschijnlijke verklaring, die in de praktijk ook meestal de juiste is, dan is dat niet de band, en niet de velg.
Beide werden/worden in miljoenen exemplaren geproduceerd door fabrikanten die al tientallen en tientallen jaren banden en velgen produceren.
 
Als je me vraagt naar de meest waarschijnlijke verklaring, die in de praktijk ook meestal de juiste is, dan is dat niet de band, en niet de velg.
Beide werden/worden in miljoenen exemplaren geproduceerd door fabrikanten die al tientallen en tientallen jaren banden en velgen produceren.
Dat er een hoogte slag in goedkope banden zit is niet ongewoon , kijk klokje rond maar eens van autoweek
 
Terug van de dealer, oude Michelin aan de achterzijde er weer terug op en de Beverly rijd eindelijk zoals het moet!
Het heeft even wat inspanningen gekost maar het hobbelpaard is getemd :-) Super blij mee.

Samenvattend:
- De Michelin aan de voorzijde (2 stuk geprobeerd) veroorzaakten het onrustige en zwabberende rijgedrag aan de voorzijde
- De achtervelg is vervangen en hierna rijd de scooter goed met de Michelin.

We houden voor de volgende bandenwissel de mix Mitas-voor en Michilin-achter er maar voorlopig in.
Uiteraard alle dank naar de dealer voor zijn inspanningen het probleem op te lossen en mijn klacht serieus is blijven nemen.
 
Terug van de dealer, oude Michelin aan de achterzijde er weer terug op en de Beverly rijd eindelijk zoals het moet!
Het heeft even wat inspanningen gekost maar het hobbelpaard is getemd :-) Super blij mee.

Samenvattend:
- De Michelin aan de voorzijde (2 stuk geprobeerd) veroorzaakten het onrustige en zwabberende rijgedrag aan de voorzijde
- De achtervelg is vervangen en hierna rijd de scooter goed met de Michelin.

We houden voor de volgende bandenwissel de mix Mitas-voor en Michilin-achter er maar voorlopig in.
Uiteraard alle dank naar de dealer voor zijn inspanningen het probleem op te lossen en mijn klacht serieus is blijven nemen.
Eindelijk. Goed nieuws.
Veel plezier ermee.
 
Beste Beverly enthousiastelingen; nu het de afgelopen dagen wat kouder wordt openbaard zich een vreemd fenomeen bij mijn BV400. ’s Ochtends maar ook ’s avonds bij de thuisrit van werk kan ik na het starten pas na +/- 5 minuten het gas opendraaien (het kan fysiek niet, is geen beweging in de gaskabel te krijgen). Ik dacht eerst aan vastgevroren kabel maar het heeft zich nu 4 maal op exact dezelfde wijze herhaald waardoor bevriezing van de kabel mij een beetje onwaarschijnlijk lijkt. Iemand van jullie enig idee of dit een “feature” van dit fijn gevoelige Italiaanse raspaardje is (ik kan mij voorstellen dat ze, gezien haar herkomst” wat minder enthousiast is over de winterperikelen van afgelopen dagen) of waar het aan kan liggen / ik het kan oplossen?

Super bedankt alvast!
 
Vanochtend weer hetzelfde verhaal, om weg te kunnen rijden (gas te kunnen geven) 8 minuten stationair moeten laten draaien. Omdat het nog donker was viel mij op dat de uitlaat een beetje "licht" begon te geven..... Een roodgloeiende uitlaat verwacht ik niet bij stationair draaien van de motor (of is dit normaal?)
 

Bijlagen

  • 20240110_064053552_iOS.jpg
    20240110_064053552_iOS.jpg
    205,1 KB · Weergaven: 0
Vanochtend weer hetzelfde verhaal, om weg te kunnen rijden (gas te kunnen geven) 8 minuten stationair moeten laten draaien. Omdat het nog donker was viel mij op dat de uitlaat een beetje "licht" begon te geven..... Een roodgloeiende uitlaat verwacht ik niet bij stationair draaien van de motor (of is dit normaal?)
Als die pijp niet gekoeld wordt door rijwind wordt hij erg heet
 
thanks, dan maak ik mij daar geen zorgen over. Vandaag met flesje warm water in de weer geweest, dat versnelde het proces aanzienlijk... Gelukkig wonen we niet in Noorwegen oid en is het over een paar dagen al weer minder koud. Ik vind het wel weer een vreemd verhaal (met een keteltje heet water je motor starten :-))
 
thanks, dan maak ik mij daar geen zorgen over. Vandaag met flesje warm water in de weer geweest, dat versnelde het proces aanzienlijk... Gelukkig wonen we niet in Noorwegen oid en is het over een paar dagen al weer minder koud. Ik vind het wel weer een vreemd verhaal (met een keteltje heet water je motor starten :-))
In Rusland stookten ze een vuurtje onder de vrachtwagen om hem aan de gang te krijgen
 
Beste Beverly enthousiastelingen; nu het de afgelopen dagen wat kouder wordt openbaart zich een vreemd fenomeen bij mijn BV400. ’s Ochtends maar ook ’s avonds bij de thuisrit van werk kan ik na het starten pas na +/- 5 minuten het gas opendraaien (het kan fysiek niet, is geen beweging in de gaskabel te krijgen). Ik dacht eerst aan vastgevroren kabel maar het heeft zich nu 4 maal op exact dezelfde wijze herhaald waardoor bevriezing van de kabel mij een beetje onwaarschijnlijk lijkt. (...)
We kennen nu ijsdagen en als je al 4 keer hetzelfde hebt meegemaakt met je gashendel dan lijkt me bevriezing van hendel of kabels juist heel waarschijnlijk.
Heb je ergens de mogelijkheid dichtbij je huis of op je werk om je scooter te parkeren in boven 0 temperaturen?
Als dat zou kunnen en je het probleem dan niet meer hebt dan gaat het duidelijk om een vastvriesprobleem.
 
Vanochtend weer hetzelfde verhaal, om weg te kunnen rijden (gas te kunnen geven) 8 minuten stationair moeten laten draaien. Omdat het nog donker was viel mij op dat de uitlaat een beetje "licht" begon te geven..... Een roodgloeiende uitlaat verwacht ik niet bij stationair draaien van de motor (of is dit normaal?)
Nee dit lijkt me niet normaal nee, nog nooit meegemaakt met mijn Beverly met stationair draaien zelfs niet in de zomer. Zou het toch maar is laten controleren door de dealer
 
Vanochtend weer hetzelfde verhaal, om weg te kunnen rijden (gas te kunnen geven) 8 minuten stationair moeten laten draaien. Omdat het nog donker was viel mij op dat de uitlaat een beetje "licht" begon te geven..... Een roodgloeiende uitlaat verwacht ik niet bij stationair draaien van de motor (of is dit normaal?)
Zoiets heb ik nog nooit gezien bij een stationair draaiende motor.
 
thanks, dan maak ik mij daar geen zorgen over. Vandaag met flesje warm water in de weer geweest, dat versnelde het proces aanzienlijk... Gelukkig wonen we niet in Noorwegen oid en is het over een paar dagen al weer minder koud. Ik vind het wel weer een vreemd verhaal (met een keteltje heet water je motor starten :-))
Wat precies heb je met dat flesje warm water gedaan?
 
Super bedankt weer voor jullie reacties!
Nu dus toch een beetje twijfels over die roodgloeiende uitlaat... Ik heb het ook nog nooit gezien (zou toch een keer opgevallen moeten zijn, was echt fel rood / gaf goed licht). Hebben jullie enig idee wat het veroorzaakt? Denken jullie dat het kwaad kan? Kan het een opstart instelling oid zijn (de scooter rijd prima als hij eenmaal warm is) Ik heb helaas geen mogelijkheid om de scooter binnen te zetten en vooral van werk naar huis is het vervelend om een tijd naast een stagionair draaiende scooter te staan in de kou (fijn even afkoelen voor de thuisrit :-( ). Gisteren leek het "opwarmen" een stuk sneller te gaan toen ik wat warm water over het gasklephuis (en de gaskabels die daar lopen) kieperde. Ik heb het idee dat het daar een beetje zit, kan namelijk de gashendel (handvat) wel een beetje draaien (+/- 2mm) en dan hoor ik een zacht "geluidje" uit de buurt van het gasklephuis komen waardoor ik vermoed dat de blokkade daar ergens zit. Gelukkig stijgt de temperatuur vandaag weer boven 0 en zouden de problemen bij de thuisrit zich niet meer moeten voordoen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Zo roodgloeiend is niet normaal, dan staat ie 95% van zn mengsel in de uitlaat te verbranden door bv een extreem verlaat ontstekingstijdstip.
Ik verwacht dat dit een foutcode oplevert, dus gewoon naar de dealer toe.
 
Vandaag terug uit werk geen vorst meer en geen problemen meer met de gashendel! *O*
Ik ga er dus maar vanuit dat er ergens vocht in de kabel of gasklephuis zit wat bevriest. Super irritant uiteraard maar gezien de winters steeds milder worden laat ik het voorlopig maar zo.

Die roodgloeiende uitlaad levert nogal wat uiteenlopende reactie op 🤔
Ik zie geen motormanagement lampjes en de scooter rijd prima. Ik zou verwachten dat het merkbaar in vermogen / rijgedrag moeten zijn als 95% vd brandstof in de uitlaat verbrand wordt en de motor extreem verlaat ontsteekt?
Wel verbruikt de scooter iets meer brandstof (laatste week 1:22 vs +/- 1:28 normaal) maar kan mij voorstellen dat het koude starten hier aanzienlijk debet aan is.

De motortemp blijft netjes op niveau dus de motor zelf loopt niet warm / koelsysteem houd het netjes bij, maar een roodgloeiende uitlaat bij stationair draaien heb ik nog nooit gezien (maar wellicht is het mij toevalligerwijs nog nooit opgevallen)

Ik denk dat ik het even aankijk (de dealer is wel even klaar met mij als kritische klant na 3 maal een setje banden en één nieuw achterwiel binnen 2 maanden, daarnaast heb ik twee jaar garantie voor het geval de boel in de soep draaid) tenzij jullie vinden dat het echt gevaarlijk is en ik actie moet ondernemen.....
 
Laatst bewerkt:
Vandaag terug uit werk geen vorst meer en geen problemen meer met de gashendel! *O*
Ik ga er dus maar vanuit dat er ergens vocht in de kabel of gasklephuis zit wat bevriest. Super irritant uiteraard maar gezien de winters steeds milder worden laat ik het voorlopig maar zo.
(...)
Dat zal het wel geweest zijn, en waarschijnlijk zit het in de kabel aan het gasklephuis. Maar ik zou dat niet zo laten. Voor hetzelfde geld hebben we over een paar weken weer zo een vorstperiode.
Ik weet niet zo direct wat je er best kan aan doen. Misschien de omgeving van de kabel aan en het gasklephuis met een haardroger goed warm maken om eventueel aanwezig water weg te verdampen.
Wellicht hebben anderen hier een beter idee.
 
Zo roodgloeiend is niet normaal, dan staat ie 95% van zn mengsel in de uitlaat te verbranden door bv een extreem verlaat ontstekingstijdstip. (...)
Het moet zoiets zijn, maar dat betekent ook dat de uitlaatkleppen veel te heet worden en mogelijk beschadigd, verbrand geraken.

Aan de andere kant: waarom zou dat verlaat ontstekingstijdsstip dan alleen het geval zijn bij stationair?
 
Die roodgloeiende uitlaat zou ik me niet zo druk over maken. Waarschijnlijk is de uitlaatbocht enkelwandig.

Vroeger had ik een Guzzi Lemans, die had precies hetzelfde. Die werd roodgloeiend als je hem lang stationair liet draaien en dat kon je heel goed zien als het donker was. Jaren probleemloos op gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan