Piaggio Beverly 500

Ach ja scooterpietje, achteraf gezien had ik wellicht de SH300 gewoon moeten houden, maar al in al waren er voor mijn smaak maar 2 voor mij op dit moment, de Bev500 en de SH300. Wat ik al eerder zei, de SH300 is kwalitatief en qua rijcomfort zeker een hoogstandje, maar mist gewoon een paar PK's. De Bev (moet nog blijken dan) is misschien kwalitatief niet zo goed (ik hoor trouwens wel weer van meerdere mensen dat hij behalve een paar zwakke punten toch zeer betrouwbaar zal zijn), maar hij rijdt bij 140 nog steeds zo rustig, met nog zoveel power over, en dat kon ik van de SH300 toch echt niet zeggen.

De SH300 zou ik niet zo gauw mee rijden voor een lange rit (rondje ardennen of zoiets), terwijl ik dat met de BEV toch eerder zou doen.

Maar al in al blijft de SH300 toch de ideale scooter voor mij, qua gewicht, verbruik, kwaliteit en motorpit. De Bev heeft een veel langere wielbasis, en dat maakt hem wat lomper. Maar daar integen heeft hij wel weer naar mijn smaak een betere look dan de SH..

En zo kun je de hele dag maar door gaan.........
 
Mats ik sluit me helemaal bij jou verhaal aan. De SH is goed als je(net zoals ik meestal)je op de snelweg netjes aan de maximale snelheid houdt dwz constant 120 km/h. Hij heeft dan nog wel over en gaat dan nog rap genoeg richting topsnelheid van ongeveer 140 km/h. Genoeg om auto's/vrachtwagen snel te passeren dus. Maar om als constante snelheid harder dan 120 km/h te rijden zou ik inderdaad ook uitkijken voor een andere scooter,dan moet het motortje te hard werken. De SH is een hele goede scooter die sterk is afgestemd op de dagelijkse praktijk. Wil je echter (net als veel motorrijders)boven de dagelijkse(nodige en wettelijke)praktijk uit op de snelwegen kun je beter even verder kijken.

Hele lange ritten zijn niet zo zijn ding al zou ik er niet voor terugschrikken om er mee de Ardennen in te duiken. Voordeel is dan natuurlijk wel dat je dan met de SH sneller een terrasje zult pakken om uit te rusten(en om te showen...). Misschien is de Beverly daarom wel zo'n weinig geziene gast })
 
Laatst bewerkt:
O,ja ik kan me niet herinneren dat ik ooit de bagageruimte van een Beverly heb gezien. Wat kan hier zoal in? Is deze veel groter als van een SH 300?

Mats, als je de J.Costa erop hebt zitten laat je dan eens weten hoe je dat bevalt? Vooral de dip onderin of valt dat nu ook wel mee?
 
Laatst bewerkt:
vandaag de J.Costa variateur en de 5-punts koppeling laten monteren, het resultaat:

V O L A R E!....HIJ VLIEGT!!! :] :]

Het is gewoon niet normaal hoe beter en soepeler hij nu rijdt! Geen flapperende riem meer, direct gas, en zeer goed doseerbaar ook nog. Veel sneller weg dan normaal, veel rustiger lopende motor (amper nog trillingen), en de topsnelheid: Onveranderd, hij klom zo in de 170 op de teller...en ik zat niet op volgas...

Geen dip of iets dgl. te vinden, op alle snelheden niet!


Kortom, ben dik tevreden. De hele ingreep heeft dan een kleine 280 euro moeten kosten, maar het is zeker de moeite waard!!

En nu nog afwachten op de bekeuringen en het verbruik.....
 
Laatst bewerkt:
Dus jij bent net zo blij als hem:
full
 
Frank, zoiets, alleen met een korter staartje... })


Jack, jij weet toch dat ik ze eerst allemaal opknap, en dan pas verkoop. O-) ;)
Dus mocht er nog iemand interesse hebben in een mooie beverly..... :] oftewel een ECHTE scooter, die volgens mij nu ook gemakkelijk een SH300 eruit scheurt en ver achter zich laat.... :] :9
 
Laatst bewerkt:
oftewel een ECHTE scooter, die volgens mij nu ook gemakkelijk een SH300 eruit scheurt en ver achter zich laat.... :] :9
ha, ha Mats als ie dat nog niet zou dan... daag ik je uit. Zet dat de poedelprijs maar vast voor me klaar... '(
 
vandaag de J.Costa variateur en de 5-punts koppeling laten monteren, het resultaat:

V O L A R E!....HIJ VLIEGT!!! :] :]

Het is gewoon niet normaal hoe beter en soepeler hij nu rijdt! Geen flapperende riem meer, direct gas, en zeer goed doseerbaar ook nog. Veel sneller weg dan normaal, veel rustiger lopende motor (amper nog trillingen), en de topsnelheid: Onveranderd, hij klom zo in de 170 op de teller...en ik zat niet op volgas...

Geen dip of iets dgl. te vinden, op alle snelheden niet!


Kortom, ben dik tevreden. De hele ingreep heeft dan een kleine 280 euro moeten kosten, maar het is zeker de moeite waard!!

En nu nog afwachten op de bekeuringen en het verbruik.....

Ja een andere variator voor de dikke Bev doet hem veel goeds: hetzelfde resultaat (met Malossi dan, maar veel verschil zal het wel niet uitmaken, behalve dat ik 110 euro minder betaalde :X ) hadden Interdeath (waar de hell is-ie eigenlijk???), Bazaki en ondergetekende! Dus nu wordt het nog erger:

BRAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! :W :}

Die flapperende riem verbaast me wel, want die is niet afhankelijk van de originele of een aftermarketvariator natuurlijk, maar vertraagt wel als-ie flappert en dus niet goed gemonteerd is!
 
Ciao Buikschuiver, ik denk dat stationair de originele vario veel onrustiger is als bvb de j.costa.

Bij de SH300 had ik precies hetzelfde fenomeen na montage J.Costa, Kenneth trouwens ook. Dus het moet haast wel aan de vario liggen.

Heb helaas nog steeds niet kunnen rijden, maar zodra ik er weer bovenop ben (mijn gezondheid dan he), dan ga ik een middagje lekker toeren... wat is het toch een lekker ding he... :] :9


full


full


Nu heb ik dus de volgende opties en accessoires:

J.Costa Vario
5-punts koppeling
Topkoffer Givi 34L
Windscherm Givi 67 cm
Zijkoffers (niet op foto)
Piaggio Alarm
Handvatverwarming Daytona
Tucano Urbano Thermoscud (beenkleed, niet op foto)
Klokje
Dubbele claxon
Philips Extreme II Hightlight (80% meer licht)

Zijn er nog meer dingen te krijg/ te koop voor deze motor? Niet dat ik het dan nodig zou hebben, ben alleen benieuwd.

Ik zoek nog een dik kofferkussentje in dezelfde design als het zadel, dus onze export Italianen, mocht je eentje tegen komen, hoor ik het graag...
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto's Mats. Wel heb ik een vraag aan je: Als je dit nu vergelijkt met Bmw motorrijden(wat je toch gedaan hebt). Heb je dan het gevoel dat je nog iets mist? Of misschien vindt je dit zelfs beter?. Qua power zul je nu toch wel aardig in de richting komen lijkt me zo. Ik zou graag je mening eens horen. Misschien nog een beetje vroeg omdat je nog "herstellende" bent. Vindt het een prachtige machine die je nu hebt, misschien zelfs ooit iets voor mij, vandaar mijn vraag.
 
Ha die Frank, voor mij is er, als ik motor zou gaan rijden, maar een type/Merk, dat is een R850 of R1100/1150 RT BMW motor. Als je qua comfort kijkt, dan zit ik er nu iets boven, vanwege het gemak van de automaat. Hij heeft nu idd. alle gelijke comfort als een BMW voor mij. Wat ik een nadeel van de BMW moto vind is het gewicht (ruim 300 kg), de handelbaarheid, en altijd weer die motorkleding aan. Daarnaast verbruik en onderhoud. Ik heb dus nu een soort BMW, maar dan wel automaat, echt uit de wind en regen, en toch kan ik aardig mee met de topsnelheid.
Voor dat ik over ging op deze heb ik nog regelmatig een RT proef gereden, maar ik blijf toch bij scooter rijden. Ook al omdat ik altijd een scooter naast de motor reed, waarmee ik gewoon alle kleine boodschappen deed, of anders gezegd alles onder de 100 km reed ik met de scooter, voor het gemak.

Kom anders even gezellig een dezer dagen op de koffie, dan kun je een stukje proefrijden.

Grz,
Mats
 
Nou, dat aanbod laat ik niet lopen, Mats. Ik zal je morgenavond laat een mailtje sturen(voor een afspraak)zodat je dat Donderdag kunt lezen. We kunnen ze dan eens naast elkaar plaatsen en zo de verschillen goed zien. Ik ben wel heel erg benieuwd zeg!
 
Een voordeel van BMWs is ook ergonomie, vaak veel geschikter om lange afstanden op te rijden.
 
Zijn er nog meer dingen te krijg/ te koop voor deze motor? Niet dat ik het dan nodig zou hebben, ben alleen benieuwd.

Ik zoek nog een dik kofferkussentje in dezelfde design als het zadel, dus onze export Italianen, mocht je eentje tegen komen, hoor ik het graag...

Het kofferkussentje zit op de originele topkoffer van Piaggio die ook nog in de kleur van de scooter is gespoten. Zeer comfortabel!

Extra's voor de Bev500: een bekende mod is het vervangen van de achtervering. Dan heb je nog een andere bougie, de Red Sponge van Malossi voor het luchtfilter, andere veertjes voor de koppeling, andere uitlaat, modificatie van het transmissiehuis, een powercommander en nog een hoop dingen. Zonder powercommander rijden er Bev500's rond die 185 op de teller krijgen. De mijne heb ik in twee richtingen tot 181 gekregen (windstil vlakke weg, 5 km vrij baan ;) ).
 
ciao Buikschuiver, hoe is het met vrouwgelief?

het topkoffer kussentje wil ik bestellen, omdat ik nergens een originele koffer kon vinden in kleur, en derhalve de givi gekozen heb.
En los is ie niet te bestellen volgens de dealer in EHV...

De mod vervangen en de vering, daar kom ik nog naartoe. De bougie, wat voor iets is dat dan? EN die red sponge, wat doet die meer? De koppeling is nu op 5-punts, en het is een origineel Piaggio deel wat erin zit, dus dat laat ik zo. Hetzelfde telt voor de powercommander. Mij ging het vooral erom dat hij stiller loopt en optrekt, hij was iets "te wild en bokkig"voor mij voor de verandering. Heb ondertussen de verandering bij de grote Piaggio dealer in EHV laten voelen en zien, die waren er helemaal wild van!

167 kmh gps gemeten is voor mij zeker meer dan voldoende. Ik rij tenslotte nooit veel harder dan 120, alleen soms het beestje loslaten is wel ooooh zoooo prettig (oftewel in jouw termen
zo ontzettend BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Goed, ga maar eens verder genieten, zodra het weer kan...
 
ciao Buikschuiver, hoe is het met vrouwgelief?

Superofftopic natuurlijk, maar mag ik even offtopic antwoorden in het topic waarin enthousiast gepraat wordt over een apparaat dat net zulk lawaai maakt als kleine kinderen volgens sommige posters (namelijk "BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" :} )?? Want het gaat heel goed met mevrouw Buikschuiver en vandaag heb ik op de monitor gezien dat er liefst twee buikschuivertjes aankomen! Is mijn vrouw met haar dikke buik dus eigenlijk een tweecilinder geworden en dus lijkt ze nu het meest op... een Burgman 650!!! :+ _O-
 
zie je wel, die BRAAAAAAAAAAverly 500 doet goed aan de spermafabriek!

Gefeliciteerd, daar gaag jouw Beverly 500, ik denk met 2 kinderen dat je nog weinig tijd en aandacht voor kunt hebben. Maar super, goed nieuws.!
 
" zie je wel, die BRAAAAAAAAAAverly 500 doet goed aan de spermafabriek!"


kijk jij dan maar uit mats
 
Laatst bewerkt:
De Buikschuiver wat bedoel je met modificatie van het transmissiehuis en wat is een powercommander
 
@jack

was het maar waar, ik zou er wel nog een stuk of 2-3 willen, maar mijn vrouw doet niet mee...

Maar 2 meiden is ook genoeg zo...

Laagvliet, bedankt voor de complimenten, maar al het drama uit een Italiaanse filmset zou ik nu even niet aan kunnen........

haringkje, je hebt bij de eerste modellen een 3-punts koppeling, die kun je aanpassen naar hetzelfde type als vanaf de 2004 modellen, naar een 5-punts koppeling. Dat heb ik ook gedaan, en dat gerammel en onstuimige optrekken is er dan uit. Wat bij de eerste modellen ook het probleem is; als je door het onstuimige geflapper in de transmissie niet regelmatig het transmissiehuis open doet en reinigt, dan kan de riem kennelijk spontaan breken.

Verder kun je ook nog de veren aanpassen in de koppeling, naar lichter.

De powercommander is een unit die de normale ECU (je computerkastje) beinvloedt, door de injectie mapping en timing te veranderen.
 
Koppeling begreep ik, Powercommander is in je CDI!!!
Je bedoelt de complete varioteur met de koelingfan
 
Hallo ben nieuw hier. Heb gisteren mijn rijbewijs klasse A gehaald en nu nog die motor. Ik volg al van juli dit forum. Eerst alleen de motor topics. Vooral de Kawasaki ER-6f of ER-6n hebben mijn voorkeur. Maar ben ook eens gaan rondneuzen op het motorscooter topic en het wekte wel mijn intresse. Ik kocht enkele tijdschriften en nu weet ik het totaal niet meer. Het is 50/50 motor of motor scooter. Word het een scooter dan waarschijnlijk een Beverly 500.

Graag zou ik ervaringen horen van ex-motor rijders die eens ze op een motor scooter zaten verkocht waren? Of zijn er mensen die een motor scooter maar niets vonden en snel terug op hun motor zaten?

Mijn rijstijl gaat er niet eentje zijn van plat door de bochten en ik gebruik de motor voor woon-werk en vrije tijd.

Dank bij voorbaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan