Piaggio Beverly 500

reactie nr 600 voor M A T S in dit o zooo levende topic.... *O* *O* *O* *O*

(volgens mij zijn er echt maar 3 of 4 beverly 500 rijders in dit forum... :?

De spanningsregelaar kost hier 140 euro, in Italie 80...daar ga je al. Ik kan hem zelf vervangen, maar heb niet de hard- en software om mijn motor te resetten en opnieuw uit te lezen.. bovendien kan ik er nu niet mee rijden, en hij staat in EHV...Jammer dat de accu ook moet, deze was pas 1 jaartje oud.

Maar goed, als alles mee zit heb ik hem midden aanstaande week weer terug, mits het onderdeel op voorraad is...

Maar hopen...
 
Laatst bewerkt:
Raar dat de accu dan is verkoold. Ik heb een jaar lang met een kapotte spanningsregelaar rondgereden (zonder dat zelf te weten en de eerste garage waar ik naar toe ging was geen echte Piaggio-garage maar had een vals bord opgehangen) en daar ging m'n accu (een klote-accu van 25 euro) niet van kapot. Nu zit er natuurlijk "gewoon" een Yuasa in...

Wat heb ik kapot gehad sinds 2005 onder zeer zware omstandigheden en is niet door mijzelf direct veroorzaakt?

- O-ringetje in het motorblok
- Kabel van het benzineklepje
- Spanningsregelaar (achteraf was die al bij aanschaf kapot dus eigenlijk telt dat niet O-) )

Die spanningsregelaar kostte me geloof ik iets van 70 euro, de montage was gratis omdat-ie het wel een duur onderdeel vond... :}

Ik blijf er bij dat het onderhoud van een Beverly niet duur hoeft te zijn omdat er van nature weinig aan kapot gaat. En een resetknopje is natuurlijk gewoon onzin. Probeer eens wat meer verhaal bij de importeur te halen. Misschien kunnen ze je eens vertellen waar je naar toe moet om een goeie service te krijgen. Is hun antwoord onvoldoende moet je gewoon naar Piaggio in Pontedera (PI) schrijven. Als je daar hulp met Italiaans voor nodig hebt.... "Scivola sul Ventre" ("Schuift op de Buik") is altijd hier! :Y
 
Laatst bewerkt:
Ha die Buikschuiver, de accu is oververhit geraakt, en hierbij leeg gelopen. dat heb ik gezien en geroken. Ik denk ook dat ik gewoon domme pech heb gehad, maar goed, het moet wel gedaan worden. Als de accu verkeerde spanning geeft, dan kan het probleem weer opnieuw beginnen, is mij verteld door Piaggio NL.

Maar, eerlijk gezegd, zelf hebben ze er ook weinig verstand van merk ik. Ik heb een werkplaats handboek gekocht, en daar staat regelmatig iets anders in dan dat de technische dienst van Piaggio mij verteld...raar maar waar.

Ik denk dat ze gewoon een gebrek aan kennis hebben, maar vooral een zwaar gebrek aan ervaring.

De dealer in EHV heeft er meerdere in onderhoud, maar wist bvb niet eens dat vanaf 2004 een 5-punts koppeling erin is gekomen, waardoor dus de riemproblemen opgelost zijn. Zo leert iedereen iedere dag weer iets....

Bedankt voor het aanbod, als het niet lukt, dan meld ik mij. Het is alleen hopen dat het onderdeel op voorraad is....

tanti saluti a tutti

mats
 
Mijn Beverly wilde niet starten gisteren...... ;(





Goed, eigen schuld! Want signora Buikschuiver heeft een buik die steeds dikker wordt ( hoera in dit geval! ;) *O* ) en ze mag van de gynecoloog niet meer op een tweewieler omdat dat teveel schudt. Ik probeerde hem nog te overtuigen dat de Beverly veel comfortabeler is dan een gewone scooter omdat-ie zo sterk en zwaar is en een breed zadel heeft en...... Nee, het argument van de dokter dat in Napoli de gaten in de weg een te groot gevaar vormen en dat met vier wielen veel minder bonkt dan met twee was te sterk... Dus heb ik de laatste twee maanden heel weinig gereden en dan is de accu bijna leeg..... De startmotor draaide eventjes maar langzaam en toen was het gewoon "trrrrrrrrrrik....", hij wilde niet eens meer ronddraaien. Mijn geplande "rit" van 1 km (naar de garage om een stempel van "uitlaatgassen goedgekeurd" te halen) is dus noodzakelijkerwijs een rit van een uur geworden, op de "Tangenziale di Napoli" en de autostrada. Dan is het wel weer genieten hoor...! :] Dat achterlijk harde doortrekken (voor een scooter dan), het geplof als je volgas geeft in een tunnel, de koplamp die trots vooruitwijst en zo hoog gemonteerd zit dat auto's er eerder last van hebben... O-) Jammer dat je vanaf 140 de motor en de uitlaat niet meer hoort. Na het tolbetalen bij Pozzuoli direct een tunnel in zodat je jezelf goed hoort als je even een sprintje 0-170 trekt (na 170 was ik de tunnel weer uit :( ). Weer aangekomen te Napoli bij de garage durfde ik hem weer uit te zetten. En daarna was het weer starten zoals altijd: "tjitji-BROMbrobrobrobro..." gevolgd door het welbekende gezonde geluid: "BRAAAAAAAAAAAAA!!!!" :} Ik geloof dat ik maar iets vaker wat lange "nutteloze" ritten moet maken op de Bev. Wat een straf... :+

In het SH300i-topic zei iemand dat de snelle Honda sneller wegtrok dan een Nexus 500. Misschien is de snelheidssensatie van een SH300i wel groter dan bij een "grote" als Nexus of Bev500, maar zowel de sprintcijfers van "de blaadjes" als mijn eigen bescheiden ervaringen "in het wild" bevestigen dat de Italiaanse Japanner weliswaar zeer snel is, maar het ook op korte afstand niet redt tegen een ge-MASTER-de scooter of tegen de reuzen SW600 en AN650. De eerste meters blijf je met een SH300i wel voor de T-max, maar die neemt daarna natuurlijk wel weer een onoverbrugbare voorsprong.
 
Laatst bewerkt:
Allee Mats, nu toch SH300 weggedaan voor een beverly 500.

Verschiet er niet van hoor _O- maar hoe komt het dat je die beslissing hebt genomen eigenlijk.
 
Is dit niet tegenstrijdig; Een oliegekoeld motorblok waar ook koelvloeistof in gaat :?

Ciao Mats!

De handleiding heb ik uiteraard alleen in het Italiaans, dus even een paar nuttige gegevens:

Tankinhoud: 13,2 l, waarvan 3 l reserve (lampje)
Olie motor: 1,7 l totaal, 1,5 l bij verwisselen olie en filter (SAE 5W/40 of beter)
(Het MASTER-blok is oliegekoeld!)
Olie transmissie: 250cc (SAE 80W/90 of beter)
Koelvloeistof: 1,7 l
Drooggewicht: 193 kg (met vloeistoffen)
Laadvermogen: 189 kg
Remvloeistof SAE J1703, NHTSA 116DOT4, ISO4925
Antivries: CUNA NC956-16

BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! :}
 
Laatst bewerkt:
@Buikschuiver
Ik heb met de nexus 500 tegen een runner 180 2takt een stoplichtsprintje gedaan.
Waarbij die runner zeker een gat van 30 meter sloeg :? .Ik begon daarna wel in te lopen maar het volgende stoplicht was alweer in zicht.
Ik heb ook met de honda sh300 tegen een Dragster 180 gereden en vanaf nul ging het precies gelijk op :) . Ik heb het niet kunnen testen op hogere snelheid .
Ik moet daarbij wel zeggen dat die jongen op die runner hooguit 70 woog en die jongen op die dragster zeker 90 kg woog, ik zelf weeg 115 kg.
De Nexus is zeker sneller vanaf 40 naar topsnelheid maar hij is gewoon te langzaam uit de startblokken .
 
Buikschuiver, proficiat! Dat warme klimaat is zo gek nog niet, misschien moet ik ook eens die kant op komen })

Overigens heeft de Gillera runner tweetakt 180 cc een enorme acceleratie. Ik reed eens zo'n 70 km/h met de auto en plots komt er zo'n ding met zeker 100km/h me langs met direct erachter een stevige motor. Zelfs bij het volgende stoplicht had de motor moeite het apparaat bij te houden. Ze zijn "onderin" watervlug. Het verklaard wel veel van de diefstalgevoeligheid van zo'n ding.

Hier heeft Godshands naar mijn menig wel gelijk in . Je hebt meer aan een machine die "onderin" lekker vlot is dan op hogere snelheden, dat pas je veel minder toe in de praktijk. Zeker in het drukke Nederland waar je op veel stukken al blij mag zijn als je 120km/h haalt. En veel korte straatjes. Ik denk dat dat ook de reden is dat hij de SH als sneller ervaart. Ik heb het op dit forum al eens vaker gezegd maar tot 80 km/h zijn de meeste 500cc scooters niet veel sneller(een halve seconde of zo), daarboven pas.(tenzij ze niet meer origineel zijn)
Echt sneller is wel een(originele) Burgman 650 bijvoorbeeld naar 80 km/h.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
 
Laatst bewerkt:
Buikschuiver, allereerst gefeliciteerd, is het jouw eerste? Inderdaad, wat Jack zegt, nu wordt het snachts om 3 uur braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Maar dat is zeker ook leuk...

Maar goed, moet nog effe mijn ei kwijt:

Vandaag zelf maar de befaamde dealer in EHV gebeld omdat ik niets gehoord heb. De spanningsregelaar zat niet bij de levering. Hij is ook niet op voorraad in het centraallager. Wanneer het komt??

LEVERTIJD: 1-2 MAANDEN! HELLLLUP! |( |( |(

Het is dat ik recentelijk een hartinfarct heb gehad, anders zou ik er nu waarschijnlijk weer spontaan eentje krijgen....

Heeft iemand een idee hoe ik elders aan zo een regelaar kan komen? Via Belgie en Duitsland heb ik alle kanalen al aangeboord, via Italie (Ebay) kan ik ze ook kopen, maar dan heb je soms ook 3 weken nodig voordat alles afgehandeld is...


De Beverly blijft een super ding, maar als dit zo door gaat ,staat hij volgende week weer op marktplaats. Hier heb ik geen zin in!
 
Laatst bewerkt:
Verdorie, Mats meen je dat serieus met die hartaanval :? pfff, dan zou ik niet graag in je schoenen hebben gestaan. :N

Wat het onderdelen verhaal betreft dat is(in het verleden)wel al eens vaker ter sprake gekomen op het motorforum. Piaggio schijn hier vaak moeilijkheden te geven, althans het duurt vaak a-sociaal lang. Dat is een van de redenen dat ik destijds ook een vraagteken plaatste bij die x8 400 waar ik toen interesse in had(voordat ik de Honda kocht). Omdat ik hem ook veel voor woon-werk wilde gebruiken.

Eigenlijk is dat toch wel triest..."het merk" wat scooters betreft(bedoel dus het Piaggio concern, waaronder ook Vespa valt)is niet in staat hier in Nederland een goede wind onder de zeilen te zetten. Dit terwijl Nederland/ Italië toch maar een kattesprong is.
Ik heb dan het gevoel dat ze alleen maar willen verdienen en niet eerst investeren(marketing) in hun producten, hier te lande. Vreemd want bij de Vespa scooters heb ik nog geen problemen met de onderdelen voorziening gelezen tot nu toe.Maar goed, intussen zit jij ermee...

Overigens, mijn Givi scherm is binnen... stond na 4 dagen(!) thuis. Binnenkort samen met pa aan de gang...(hij heeft vaker met het bijltje gehakt)

Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
Tja ljkt wel iets op dat verhaal van engelse auto's.... Mooi en leuk..... maar onderdelen? ho maar. En vaak reparaties.... dus niet echt goedkoop. En zo zagen we ene na het andere engelse merk verdwijnen, zoals Austin, Morris, Wolseley, Rover, Triumph en MG. Andere namen verdwenen naar het buitenland.... Jaguar, Mini, Vauxhall
 
Frank, helaas, ik meen het serieus. Maar goed, ben ondertussen geholpen (dotter en stent), en ben weer langzaam aan het opkrabbelen.

Heb vandaag nogmaals Piaggio gebeld, zonder resultaat. Wel ondertussen een postorderbedrijf gevonden in Duitsland die hem op voorraad heeft, dus wellicht kan ik hem volgende week binnen hebben. is trouwens daar 45 euro goedkoper, dus dat valt mee....
 
Heb vandaag nogmaals Piaggio gebeld, zonder resultaat. Wel ondertussen een postorderbedrijf gevonden in Duitsland die hem op voorraad heeft, dus wellicht kan ik hem volgende week binnen hebben. is trouwens daar 45 euro goedkoper, dus dat valt mee....
Ach je moet maar denken: voor iets exclusiefs moet je wat over hebben.
*O* *O* *O*
(ps: Buikschuiver kan zich daar natuurlijk niets bij voorstellen }) }) )
 
Laatst bewerkt:
Frank, dat klopt, het is inmiddels zo exclusief, dat ik dagelijks, wanneer ik moet gaan rijden, de auto mag pakken, dus niet echt lekker kosten besparend....

Ik denk dat ik de beverly op MP ga zetten, kost mij veel te veel energie zo. Vandaag de dealer gebeld,nu was het deel weer in backorder, terwijl hij eerst zei dat het uiterlijk woensdag gemonteerd zou zijn...

En als ik hem verkocht heb, dan ga ik een anti-campagne starten tegen piaggio en hun slechte service......kost ook energie, maar dan zijn toekomstige scooter rijders tenminste gewaarschuwd!
 
Tja, dat zou jammer zijn Mats. Misschien moet je niet te gauw de moed laten zakken. Ik kan me wel voorstellen dat het frustrerend is al dat heen en weer gebel voor een onderdeel.

Misschien had ik je daar toen voor moeten waarschuwen, achteraf. Al kon ik me toen ook niet voorstellen dat dat wel eens zo'n probleem zou kunnen vormen.Maar ik had ook eigenlijk niet verwacht dat je er al zo snel problemen mee zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
@mats1: fuck,man,shit dat is wel klote.
ik zou men relaas in een apart topic zetten, zodat anderen dit ook lezen
bv. in 'dat moet pikken'
groeten
tom
 
.... Heeft iemand een idee hoe ik elders aan zo een regelaar kan komen?...
Is zo'n spanningsregelaar van een Beverly echt zo anders dan van een andere motor ? Zal toch wel niet ?!?

Maar als een futiliteit als dit al zo'n probleem geeft laat ik die Italiaanse scooters toch echt links liggen, hoe goed ze ook zijn... Heel jammer.
 
Klopt, deze regelaar wordt gebruikt in diverse motoren. Via die weg heb ik heb ook in Duitsland gevonden, Piaggo Benelux en Duitsland hebben hem in Backorder, met levertid tussen de 3 weken en 2 maanden.... :(

De pest is dat ik hem ook zelf zou kunnen monteren, maar ik kan daarna niet de motor resetten, dus zou toch weer langs de dealer moeten. En ik mag er zo niet op rijden....dus ben ik toch een beetje afhankelijk van de dealer waar hij nu staat. Hopelijk doet deze nu zijn best zodra hij binnen is (mocht dat nog gebeuren...)

Het valt mij ook bijzonder tegen, ben er nog steeds qua looks en rijden helemaal weg van, maar ik heb hem gekocht om als dagelijks vervoer te gebruiken, en dat schiet zo dus niet op...Als het een hobby motor zou zijn of worden, dan was het een stuk gemakkelijker, maar ik heb er bewust voor gekozen om voor een periode deze dagelijks te gaan gebruiken, en door deze omstandigheden, die ineens erg zwaarwegend worden, wordt mijn plan dus zwaar dwars gezeten. En dat is het hem juist, dat ik bij zo een km stand inderdaad zoiets niet verwacht. Er kan altijd iets stuk gaan natuurlijk, maar als je regelmatig troubles hebt, dan ga ik liever terug naar Honda of een andere Japanner... (autsch, waar komen die steken toch vandaan???) -O-

En Hybride, je hebt gelijk, de algemene opvatting over Italiaanse scooters wordt toch iets negatiever.

Heb voor mijzelf besloten, dat als hij komende. woensdag niet klaar is, ga ik hem met de aanhanger ophalen, de regelaar zelf in Duitsland bestellen en erop zetten, de motor ergens laten resetten, een week of twee volop mee rijden, en bij het kleinste wat er ook gebeurt gaat hij dan eruit.

Het zou trouwens zeer jammer zijn, omdat hij pas echte 6400 km gereden heeft, en voor de rest helemaal top is. Bovendien heb ik tot nu toe voor een kleine 850 Euro aan nieuwe dingen aan gehangen:
Hoog windscherm van Givi, Piaggio Alarm, Daytona Handvatverwarming, Givi Topkoffer, en als hij terug is gaat er ook een J.Costa variateur in, samen met 5-punts koppeling. Daarnaast heb ik vandaag de nieuwe Thermoscud (beenkleed voor de koude en natte dagen) binnen gekregen.

Dus, nog effe rusten tot woensdag.........en diep ademen..... :/ :X

Toch iedereen bedankt voor het medeleven, maar ik hoop echt niet dat andere Piaggio rijders ook zo een drama mee moet maken.
 
Laatst bewerkt:
Een bev 500 leek me super....... maar hier wordt ik niet echt vrolijk van. Dat ding mot ut gewoon altijd doen :P

Dan maar een blackmax..... 8-)
 
Vandaag de beverly 500 opghaald, uiteindelijk duurde het precies 2 weken dus. Met daartussen de weekenden dus een levertijd van circa 8 dagen, dus al in al valt het gelukkig nog mee.

Moet zeggen, ik heb mijn Bev500 toch gemist, dat merkte ik toen ik erop terug naar huis reed.

Het blijft toch een heerlijke machine om mee te rijden, eerlijk is eerlijk!

Ik heb de dealer nog op aangesproken (de levertijd), en hij vertelde mij dat soms bij Yamaha of Peugeot delen tot 3 maanden levertijd kunnen hebben....dus het viel hem nog mee. Heb trouwens ook nagevraagd wat Honda in levertijd doet, het schijnt dat het daar ook al gauw een weekje duurt voordat het binnen kan zijn.

Al in al, ben blij weer te kunnen rijden, het weekend met goed weer staat voor de deur, dus als de gezondheid het toe laat ben ik dit weekend veel onderweg op 2 wielen....

Scooterpietje, het blijft echt een superding. Ik heb gewoon dikke pech gehad, dat wel, dus nu ga ik de echte verdere ervaring opbouwen...

Eerst nog effe bijkomen van de factuur van ver boven de 300 euriii...gelukkig wordt de benzine weer goedkoper...
 
Goed om te horen Mats! Hopelijk blijft het duiveltje nu even weg...Het is idd een prachtige scooter die Beverly.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan