Je meet niet tussen de 2 aansluitingen van de spoel maar tussen de spoel en massa. Als het goed is is deze oneindig hoog. Als de isolatie van de spoel erg dun is bestaat de kans dat deze over slaat naar massa en dan kan de isolatie beschadigen. Ik zou deze metingook nooit met 1000 volt doen.het lijkt me dat als ie nog niet stuk is, hij na 500 a 1000 volt dat wel is, maar ik ben geen elektro man
Je maakt dan uiteraard eerst de aansluiting van de spoel los. Anders ben je er zeker van dat de cdi stuk gaat.meggeren met een gemonteerde spoel zou ik niet aanraden.
Je weet nooit wat de hoge spanning met de CDI doet.
Maar ik ga er even van uit dat de dealer wel weet welke spoel er mogelijk defect is.
Voor hen is het vervangen vaak goedkoper dan proberen door te meten.
En voor €70 zou ik op de dealer vertrouwen.
de isolatie is zo dun op zo'n draadjeJe meet niet tussen de 2 aansluitingen van de spoel maar tussen de spoel en massa. Als het goed is is deze oneindig hoog. Als de isolatie van de spoel erg dun is bestaat de kans dat deze over slaat naar massa en dan kan de isolatie beschadigen. Ik zou deze metingook nooit met 1000 volt doen.
Met 500 trouwens ook niet want je hebt er niks aan, je kan er alleen maar meer mee stuk maken. Meggeren doe je om aardlekken op te sporen bij b.v. verwarmingselemeneten, motoren en (grond)kabels die nat kunnen worden.
Je maakt dan uiteraard eerst de aansluiting van de spoel los. Anders ben je er zeker van dat de cdi stuk gaat.
De spanning die de megger genereerd is galvanisch gescheiden van je motor en van aarde.Zelfs via de massa zou het wel eens mis kunnen gaan.
En zoals jij al zeg, de isolatie is zo dun.
Ik zou het er niet op wagen.
Nu heeft niet iedereen een megger tot zijn beschikking, dat scheelt al.
jongens jongens zo technisch ben ik ook weer niet hoor, ik vertel alleen maar wat ik met mijn suzuki heb meegemaakt , en als ik dan de dealer hoor zeggen : ja dat komt nogal wel eens voor dan denk ik: kan er dan geen actie van de triumph fabrieken worden genomen, dit kost triumph hun naam , misschien redeneer ik verkeerd maar zo zou ik reageren als fabrikant . kijk de kosten van € 70.00 daar val ik niet over , maar ik vind het vreemd dat de dealer zegt ja dat komt nogal een voor , ik ga gewoon kijken naar de stekker voor het alarm en een schroevendraaier er langs halen , nieuwe sensor is al onderweg a €70.00
Triumph is niet de enige waarbij de pick-ups vaker kapot gaan. Ook bij bepaalde Ducati's, Honda's en Yamaha's willen ze wel eens wat vaker kapot gaan dan bij andere merken.
Zo heeft elk merk/type wel iets wat vaker dan sporadisch voor komt. Als dat Triumph hun naam al kost, google dan maar niet op Triumph spanningsregelaar, dynamo of CDI.
Het zal mij wel benieuwen of de nieuwe pick-up het probleem ook echt op gaat lossen. Ik vind het wel wat makkelijk van de dealer om te zeggen dat het niet te testen is en wel vaker voor komt en dan zo een nieuwe sensor te verkopen. Hebben ze überhaupt gevraagd of je verder al metingen verricht had, of nog andere mogelijke oorzaken voorgelegd?