Plannen bijstellen. Mijn vrouw blijkt angstig achterop :-(

Geef haar controle, laat haar zelf motorrijden. Doe haar een try the bike dagje cadeau. :)
Voor je het weet rijden jullie samen :] Wel genietend.
 
Laatst bewerkt:
Mijn tips:
1) ga zelf eens achterop bij je broer..... je zal zien dat rustig rijden voor de rijder iets anders is dan voor de passagier.
2) snelwegen de eerste tijd vermijden. Drukte, vrachtwagens etc. kunnen best intimiderend zijn in het begin, evenals de herrie, zeker met harde wind.
3) koop een headsetje, kan je gezellig babbelen onderweg, is ze zo ontspannen.
 
1) zoals al vaak gezegd: oordopjes!!
2) Doen die topkoffer, mijb vriendin zit zo relaxed achter tegen, handen aan de grips, dat ze ooit haast in slaap gevallen is..
3) blijf vd autostrade af

4) jij weet dat je kan rijden, overtuig haar.
Ik ben gister met de vriendin achterop naar het examen oefen terein gereden.

Eerst enkele malen zonder duo, om te laten zien wat we gingen doen, daarnaa met duo.
En ik merkte dat ze een pak meer vertrouwen kreeg op de weg terug. Want vooral tegen lage snelheid, of bij ingehouden rijden komt er idd instabiliteit..

en anders, 29/03 ga ik een cursus doen in Belgie, privaat, kost 100€ voor 2 u, die focust op rijden met duo. Zowel het aspect motor, als bestuurder als duo...
 
@TS:
"Ze wilde eerst goed weer hebben en ook dat ik wat meer ervaring had opgedaan na het behalen van mijn motorrijbewijs. Vond ik onzin natuurlijk, ..."
- Dat jij dat onzin vindt pleit voor haar. Natuurlijk moet je voordat je met een passagier gaat rijden zelf wat ervaring hebben opgedaan, en natuurlijk begin je onder gunstige omstandigheden. Overmoed in het verkeer is funest, en voor motorrijders geldt dat in het kwadraat. Als ze ziet/weet dat jij zorgvuldig rijdt en dus gedurende langere tijd heelhuids terugkomt van elke rit, zal ze naar alle waarschijnlijkheid van mening veranderen - al zijn er uitzonderingen.
 
En ook ik sluit aan bij de opmerkingen over oordopjes.

sowieso vind ik dat, zeker als je de snelweg op gaat, je en je passagier oordopjes in moeten doen maar het lawaai heeft ook grote invloed op de beleving. Helemaal als het hard waait en haar helm zit niet als gegoten kan het een pleurisherrie voor haar zijn en daarmee geen leuk ritje.

Met vriendin achterop rij ik altijd met koffer maar alleen omdat we daar dan onze helmen in kunnen doen als we nog een rondje gaan lopen. Ik zit voorovergebogen en zij tegen mij aan. Die koffer voelt ze nooit in haar rug.
 
Hoe is het met je vering gesteld?

Ik rij ook met een Sevenfifty uit 1992...
Met de oude vering vond mijn vrouw elke bocht eng...
ze voelde zich niet stabiel...

'k moet wel zeggen dat ik soms zelf merkte dat de motor instabiel werd...

Dan heb ik mijn vering voor en achter vervangen door progressieve vering...

't laatste weekend samen zaten we in Luxemburg en heb ik aan een zéér stevig tempo gereden...
Bij het afstappen toch even checken wat vrouwlief ervan vond, de reactie was vrij droog:
Jah, dat leek wel goed te gaan he...

zoiezo zou ik voor op autostrade oordopjes aanraden...
zonder oordopjes lijkt 120km/u voor mij 170km/u...
met oordopjes lijkt 170km/u voormij 120km/u (bij wijze van spreken).
 
Er is al een hele hoop gezegd. Uitstekende keus om hier je vraag neer te leggen! Weinig 'grappige' opmerkingen, maar zeer veel serieuze en goede opmerkingen lijkt me. Hoop dat je er wat aan hebt. Wat mij betreft;

Mijn vriendin was wel al 'in to' motorrijden en ging nadat ik zo'n 500 km alleen had gereden voor de eerste keer achterop. Moest heel erg wennen aan het rustig schakelen en remmen. Na twee 'kopstoten' was dat gelukkig over ;-)

Verder gaf zij aan dat ze het zeer ongezellig vond. Direct op MP gezocht naar headsetjes. Ik heb Cardo Q2 set gekocht en in en op de helmen gemonteerd. Dat was echt stukken beter! Kun je lekker overleggen en praten.

De koffer had ik er standaard op als ze achterop zat. Nu zit mijn dochter van 11 regelmatig achterop maar altijd met de topkoffer. Mijn dochter leunt daar tegenaan soms, en leunt en kijkt perfect mee!

Oordoppen; ALTIJD!

En idd; er stond zaterdag en zondag best wat wind. Das kan niet zo fijn aanvoelen.

Helmen verschillen in de breedte van het scherm. Mijn HJC heeft een breder gezichtsveld dan de helm van mijn vriendin! Systeemhelm of integraal lijkt me niet veel verschil. Het lijkt me niet heel fijn rijden met zo'n open systeemhelm!

Hoe nu verder? Zelf dacht ik aan wat praktische maatregelen, zie hierna. Ik ben toch een man en dus van Mars. Zij van Venus en vraagt dus vooral aandacht voor haar gevoel. Ik rationaliseer het "probleem" en probeer oplossingen te verzinnen. Bijvoorbeeld:

Een passend en warm pak is ook fijn.

Ik stel me voor dit weekend;

Een onwennige vrouw achterop, zwabberend pak door de (rij)wind, geen oordoppen dus een hels kabaal, wankel door de windvlagen, geen 'back-up' achter, ... Ik zou er ook onzeker van worden misschien (achterop lijkt me sowieso al niets).

Dus headset, oordoppen (gaat prima samen), goed, strak pak, rustig weer en niet op de snelweg. Dat lijkt me een goede (tweede) start!

En uiteraard; zelf A halen??
 
Laatst bewerkt:
Ik vind achterop zitten ook niets aan en veel "enger" dan zelf rijden. Ik doe het ook niet graag.
Het is een totaal andere ervaring.

Kan mij er dus best wat bij voorstellen en helemaal als iemand zelf geen rijbewijs heeft.
 
Daar komt bij dat je ook moet weten hoe je achterop zit.

Benen klemmen, om de middel vasthouden (dus niet handen achter wat je heel soms ook ziet), als er geremd wordt steunen op de tank zodat jij niet al het extra gewicht met je armen moet tegenhouden, etc. etc.

Het is nog vermoeiender als gewoon zelf rijden denk ik en helemaal als je niet weet hoe.
 
Daar komt bij dat je ook moet weten hoe je achterop zit.

Benen klemmen, om de middel vasthouden (dus niet handen achter wat je heel soms ook ziet), als er geremd wordt steunen op de tank zodat jij niet al het extra gewicht met je armen moet tegenhouden, etc. etc.

Het is nog vermoeiender als gewoon zelf rijden denk ik en helemaal als je niet weet hoe.

Mijn madame heeft meestal 1 hand achter en 1 hand in mijn zij...

1 hand achter is om bij het remmen zich kunnen tegen te houden...
1 hand in de zij is om toch contact te houden om bepaalde maneuvers beter aan te voelen...
is natuurlijk niet altijd dat ze zo zit...
de tank om te steunen vind ze niet zo prettig, ze is een paar keer met haar handen van de tank geschoven...

op rustige ritjes valt ze alleszins in slaap....
 
Herken je verhaal, vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en welgeteld één rit alleen gereden. Daarna zat mijn vrouw bij mij achterop. Het verhaal van bochten afschuinen is heel herkenbaar!
Volgens mijn vrouw schraap ik bijna met de voetsteunen tegen het asfalt, terwijl ik op een toerbuffel rijdt en zelf dat nogal vind meevallen.
Maar vrouwlief heeft nu zelf rijles en gaat zelf op een motor rijden, niet omdat ze het niet vertrouwt, controle kwijt is, maar het hopelijk leuker vindt om zelf "bezig" te zijn. Achterop schijnt saai te zijn, passagiers zien minder achterop, geen controle over de motor en alles wat je verder kunt bedenken.
Ten tweede speelt het hebben van GEEN communicatie ook mee, als zij dreigend gevaar ziet kan ze niet waarschuwen.
Straks rijdt ze op d'r eigen motor en ben ik benieuwd of haar "belemmeringen" zijn weggenomen.

Veel succes!


Dat kan wel, je moet alleen wel van te voren wat signalen afspreken.
Maar ook zonder afspraken merk je aan de bewegingen/verkramping/... van de passagier
echt wel van welke kant hij/zij gevaar denkt te zien.

Zeker als ze met haar armen om je heen vasthoudt kan ze prima signaaltjes geven.
 
:? Om te voorkomen dat ze tegen jou aanschuift? Dan voelt ze zich vast niet "jouw madame" -O-

Geeuw...
want jij vindt het leuk om tijdens een kort rem-actie met je ballen op je tank geknald te worden?
't Kan zijn dat jij dat kinky vind, maar ik persoonlijk vind dat zo aangenaam niet...

Verder kan ik best goed inschatten of mijn madame zich voelt als mijn madame ;)
 
Systeemhelm zou ik niet doen, die zijn alleen maar lawaaiiger.

Verder gewoon een tijdje veel rijden zonder meteen de snelweg te pakken, zodat ze gewoon comfortabel en vol vertrouwen achterop zit en dan rustig opbouwen. Bijvoorbeeld door wat 80 km wegen te doen, daarna stukken op autowegen van 100 km/h, dan pas naar meerbaans snelwegen. Ga ook langzaamaan iets vlotter rijden buiten de snelweg, zodat ze ziet wat je kan. Gewoon zorgen dat het leuk blijft. Ik vond de snelweg ook best spannend de eerste keer tijdens mijn rijlessen, en als je het een paar keer gedaan hebt, is er eigenlijk snel niks meer aan.

oja en de topkoffer kan ook mentaal wat steun geven, ook al zit er geen rugsteun op. Toch het gevoel dat je ergens 'in' zit is vaak vertrouwder. Maar vraag vooral hoe zij zich erbij voelt en wat ze aandurft

succes :)

Dat van die systeemhelm is niet persé waar, een Schuberth C3 is de stilste helm.
 
alleen wel van te voren wat signalen afspreken.
Maar ook zonder afspraken merk je aan de bewegingen/verkramping/... van de passagier
echt wel van welke kant hij/zij gevaar denkt te zien.

Zeker als ze met haar armen om je heen vasthoudt kan ze prima signaaltjes geven.

Gaat om noodsituaties als bijvoorbeeld een auto je van de weg wilt drukken, dan is er geen tijd meer om te waarschuwen. Gewoon een hand op je schouder en wijzen lukt ook wel hoor.
Maar kan begrijpen dat iemand achterop er moeite mee heeft als ze niets kan zeggen of doen!
Bovendien is mijn vrouw niet bang achterop, maar gaat ze dadelijk zelf sturen :Y :Y :Y :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je hier weinig vrouwen zult vinden die niet van motoren en meerijden houden. Want dan heb je hier weinig te zoeken....

Maar laat ik me als jonge vrouwelijke motorrijdster proberen te verplaatsen in een bijrijdster ;-)

Als bijrijdster moet je inderdaad je controle uit handen geven. Voor sommigen onder ons erg moeilijk. Biedt haar aan zelf haar motorrijbewijs te laten halen? Of een motor rijles te nemen zodat ze kan voelen dat je schuin door een bocht moet? Het is immers geen auto. Vergelijk het met een fiets, daarbij ga je ook schuin door een bocht toch?

Oordoppen sowieso..., zie hierboven. Of muziekje in zodat je de wind minder hoort?

En als bijrijder vang je vaak vol de wind, dus realiseer je dat. Misschien een verhoogd scherm?

Meer inspiratie heb ik echt niet... sorry ;-)
Mwha helpt ook maar gering weet ik uit ervaring.
Muziek nooit te hard staan maar de wind blijft wel door bulderen.

Ik denk niet dat dat het probleem qua wind verbeterd.

Maar ts.

Wat vindt zei precies eng aan het achter op zitten.
Geen steun in de rug of zo ?
Dat is wat ik in het begin vervelend vond toen ik een keer bij iemand achter op zat(voor ik mijn rijbewijs had:P)
 
Geeuw...
want jij vindt het leuk om tijdens een kort rem-actie met je ballen op je tank geknald te worden?
't Kan zijn dat jij dat kinky vind, maar ik persoonlijk vind dat zo aangenaam niet...

Verder kan ik best goed inschatten of mijn madame zich voelt als mijn madame ;)
Excuus. Dat laat ik graag aan jullie over _O-

Blijft staan dat ik niet goed begrijp waarom je je achter vasthoudt om je bij het remmen tegen te houden. Wat voor onheil kun je daarmee voorkomen?
 
Laatst bewerkt:
Jij gaat toch ook niet mee naar de huishoudbeurs? Waarom moet je vrouw dan wel met jou mee op de motor?
Omdat sommige mensen het wel leuk vinden om met zijn tweeën te rijden.

Dat sommigen misschien een kreng van een wijf hebben kan ts ook niks aan doen :+
 
Excuus. Dat laat ik graag aan jullie over _O-

Blijft staan dat ik niet goed begrijp waarom je je achter vasthoudt om je bij het remmen tegen te houden. Wat voor onheil kun je daarmee voorkomen?

Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Het is behoorlijk vervelend als bij een remactie je passagier in je nek hangt, je vangt dit op met je armen. Als diegene zich tegenhoudt dan heb je daar geen last van.
 
Geeuw...
want jij vindt het leuk om tijdens een kort rem-actie met je ballen op je tank geknald te worden?
't Kan zijn dat jij dat kinky vind, maar ik persoonlijk vind dat zo aangenaam niet...

Verder kan ik best goed inschatten of mijn madame zich voelt als mijn madame ;)

Sorry hoor maar mijn vrouw gaat altijd achterop, en ze komt echt niet naar voren 'zetten' als ik rem. Misschien moet je gewoon wat subtieler remmen? Je hebt immers iemand achterop!

Kan ook zijn dat mijn vrouw gewoon een stuk lichter is met haar 52 kilo.

Een hand voor en een achter, dat zit toch rot. Gewoon voor aan jouw jas ofzo vasthouden en klaar. Jij subtiel remmen en subtiel wegrijden, het is wel je vrouw die achterop zit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan