Lang verhaal met veel foto's ... ... ...
Mijn Shark EvoOne II vertoonde al snel wat probleempjes.
Dat blauwe "oog" om het kinflapje uit te trekken is gescheurd, wat het uitklappen bemoeilijkt:
Aan beide zeiden laten de onderste rubberdichtingen los:
En de gelakte "zwarte" onderdeeltjes, zoals de verluchtingsbediening vooraan, schilferen af:
Nu is dat laatste slecht esthetisch, maar op een helm van nog maar amper een week oud verwacht je dat niet.
Dit alles tot daar aan toe, ik wilde ergens volgende week weer naar de winkel van RAD gaan, maar vandaag onderweg naar het werk ondervond ik dat het openklap systeem niet vlot meer werkte. Tot heden enkel de rode knop induwen en openduwen, nu moest je het kinsstuk ook lichtjes naar voren trekken alvorens te kunnen openen.
Eenmaal op het werk kwam ik ook nog is tot de conclusie dat het sluitmechanisme aan de linker kant volledig dienst weigerd! Nou dit is niet goed, en ik besluit meteen na het werk maar naar RAD te gaan.
Zo gezegd zo gedaan.
Daar toon ik hun de problemen aan de helm, de verkoper neemt hem aan, en neemt mij even apart.
Hij zegt mij in alle eerlijkheid dat dit type van dit merk geregeld terugkomt met sluitingsproblemen. Al gebeurt het met de meeste pas na 3 tot 6 maand.
Hij doet mij een voorstel, aangezien de helm wel 3 jaar garantie bezit, is er een soort van "direct-garantie" (nog nooit eerder van gehoord), gedurende de eerste maand. Bij problemen, gewoon kosteloze omruil.
Echter zegt hij, de volgende zal je wellicht na verloop van tijd hetzelfde probleem geven. Hij weet immers dat ik bijna dagelijks rijd.
Hij wist ook dat ik liefhebber ben van effen kleuren, en graag heb dat mijn helm geheel geel is, maar toch deed hij het voorstel, tegen de regel van de winkel in, eens de LS2 Valiant te proberen en te vergelijken. Ondanks die grotendeels mat zwart en grijs is, en dus slechts fluogele accenten heeft.
Dat doe ik dus, en warempel, het openen en sluiten gaat een stuk makkelijker! Het voelt zo veel meer solide aan! Hij zit zelfs een beetje comfortabeler ook, had ik niet verwacht.
Het zonnevizier zit echter wel, zoals ik eerder beschreef, indien volledig uitklapt, een tikkeltje tegen het puntje van mijn neus, maar geen probleem, een milimeterje of twee omhoog verhelpt dat. De bediening daarvan zit op de tradionele plaats links onderaan. Al was ik de top-bediening intussen ook al wel gewoon.
Het enorme grote gezichtsvled zoals bij de Shark krijg je hier niet, doch is stukken beter dan de LS2 systeemhelm van mijn vrouwtje*.
Een extra kinflapje heeft de LS2 niet, ook niet optioneel. Maar er zit een soort kraag in het kinsstuk, en bij dichte helm krijg ik mijn vingers niet meer tussen de kraag en mijn kin, dus dat lijkt goed.
Ik twijfel nog even over omruil met een zelfde Shark, of met de LS2 Valiant, vanwege de kleur dus ... maar ik voel aan de verkoper dat hij er geen doekjes om windt, en oprecht is over het sluitingsprobleem bij de Shark, dus, ik ga ervoor en wissel de Shark in voor de LS2. Het levert mij ook 90€ aan waardebonnen op, onbeperkt in tijd, wat zoveel is de LS2 goedkoper dan de Shark.
De verkoper liet wel weten dat de LS2 Valiant niet comfortabel is bij snelheden vanaf 130km/u in jethelm modus (het naar achteren geklapte kinsstuk zou dan een beetje schudderig doen), nou zeg ik, aan zulke snelheden zou ik de helm toch maar geheel sluiten ... als ik al zo snel zou rijden ...
Ik rijd dus dit keer wel meteen met mijn nieuwe helm naar huis. En meteen bemerk ik dat de geluidsdemping bij de LS2 ook merkbaar beter is. Hij is slechts ietsiepietsie stiller, maar eens boven de 60km/u ging de Shark een beetje fluiten. Dat doet de LS2 in het geheel niet. Dat maakt het voor mij veel comfortabeler.
Het zonnevizier was bij de Shark al niet erg donker naar mijn mening, die bij de LS2 is zelfs nog iets minder donker, een tweede twijfelpuntje voor mij, maar daar liet ik het niet voor. Gelukkig was er veel zon, dus meteen testen. En het is idd minder donker, maar het neemt de schitteringen weg, en dát is nu net de bedoeling van zonneviezieren (en zonnebrillen en zo). Het geeft zelfs een soort van blauwige indruk, wat ik als aangenaam beschouw, het voelt meer aan als daglicht dan een donker makend zonnevizier.
Omdat de verkoper dus sprak over minder comfort in jethelm modus bij plus 130km/u, moest ik dat natuurlijk toch is kunnen uittesten. Eerst trek ik door tot zelfs 150 in volledig gesloten instelling, daarna vertraag ik weer, plaats het kinsstuk naar achteren, maar doe mijn vizier wel weer naar beneden. Langzaam weer doortrekken naar 150, en eventjes blijven houden. Verbazend hoe goed die het juist doet! Veel meer lawaai natuurlijk, logisch ook, maar slechts weing wind in de ogen! En helemaal niks schudden! Enkel wat merkbare turbulentie rond de onderkin. Het gaat dus best ook goed bij hogere snelheden! Toch zou ik de helm bij hogere snelheden steeds volledig sluiten.
Kortom, ik vond de Shark zeker niet slecht, maar het defecte sluitingssysteem deed hem de das om ... mijn nieuwe LS2 Valiant voelt beter aan, en dat voor 314€ tegen 404€ voor de Shark.
Als ik foto's neem met flashligt, lijken de grijze en ook de gele delen, en de opschriften wel een beetje te reflecteren ook. Moet ik in het donker eens uittesten met de autolampen erop, indien wel, is die meteen "France-proof"
Wat ik wel merkte onderweg, als ik een zaak met grote spiegelende vensters tegenkwam en naar mezelf keek, ik het weinige geel aan deze helm toch best opvallend vind. Maar die zijn dan ook fluo geel in tegenstelling tot de Shark, die wel geel was, maar geen fluo.
* ik overweeg nu om voor mijn vrouwtje eenzelfde te kopen, maar nog effe afwachten ...
Edit: de uitgebriede uitleg en hulp die mij door de verkoper bij RAD geboden werd, doen mij dat ervaren als service van de bovenste plank!