Post hier foto's van jouw sleutelplek

deejay

Die hard MF'er
9 mrt 2008
546
1
Dokkum
Ik ben op dit moment druk bezig om in een hoekje van mijn loods een heuse motor sleutelplek in te richten.

Vandaag nog deze gekocht...

P1010770.jpg


ik wil deze aanpassen zodat hij ongeveer zo wordt als op deze afbeelding..


FT_133_M_a_PP.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wyb
De garage krijgt hier klein opknapbeurtje na 10 jaar sinds de laatste herinrichting, vandaag de ledpanelen ontvangen ter vervanging van de ouwe TL bakken waar constant een deel van flikkerde of het niet deed.

IMG_20200415_203039_copy_3648x2736.jpg


IMG_20200415_203021_copy_3648x2736_copy_1824x1368.jpg


Tering... Wat een bak met licht nu, zie gelijk de pleurisbende een stuk beterder.. :X
Kan gelijk de witkwast op gaan zoeken denk ik...

Aanleiding van de opknapbeurt waren mijn zelfgemaakte deuren en kozijn, zat eerst een kanteldeur in.
IMG_20200415_203135_copy_3648x2736.jpg


Nu mooie dubbele deur met raampjes, past beter bij het huis uit 1920..
 
Dat ziet er netjes uit! Zelf heb ik ook de tl vervangen door led's, geeft zeker een bak licht, en als je alles gaat witten zoals ik gedaan heb word het nog lichter binnen, al is het al vrij licht bij je. Mijn garage was nog grijs beton van binnen. :t
 
Mijn garage is ca. 4 x 5,5 m, maar staat volledig vol met allerlei spullen. En dat is na het opruimen :)
Het lijkt me slim om wat meer planken aan de muren te maken. Ik heb ooit een paar planken opgehangen met keilboutdragers. Hoe doen jullie dat? Is dat de manier, of is er wat handigers?
 
Mijn garage is ca. 4 x 5,5 m, maar staat volledig vol met allerlei spullen. En dat is na het opruimen :)
Het lijkt me slim om wat meer planken aan de muren te maken. Ik heb ooit een paar planken opgehangen met keilboutdragers. Hoe doen jullie dat? Is dat de manier, of is er wat handigers?
Mijn garage is halfsteens baksteen, een heel dun muurtje dus. Ik heb er panlatten met slagpluggen op bevestigd waar ik OSB platen tegenaan schroef, ik heb er geen isolatie achter gedaan maar dat zou ook nog hebben gekund. Mijn kacheltje trekt het in de winter echter prima, mijn ruimte is een ietsje kleiner dan die van jou.
 
Gewoon een aantal gaten boren per rail, passende plug erin en schroeven, is bij mij nooit naar beneden gekomen. Keilbout is overkill.
Maar ik heb nu een paar van die rekken van 2 tientjes van de bouwmarkt. Is veel netter dan planken.
Rekken is geen optie helaas. De vloer bestaat uit straattegels die langzaam verzakken. Aan de randen bijna niet, vanwege de fundering waar de verzakking minder is. Gevolg is dat rekken en kastjes schuin naar het midden gaan staan. Na ophogen is dat weer even opgelost.
Je bedoelt waarschijnlijk van de boekenplankdragers op gaatjesrails? Niet verkeerd, ik zou er alleen geen spaanplaat op willen vanwege het doorbuigen.

Mijn garage is halfsteens baksteen, een heel dun muurtje dus. Ik heb er panlatten met slagpluggen op bevestigd waar ik OSB platen tegenaan schroef, ik heb er geen isolatie achter gedaan maar dat zou ook nog hebben gekund. Mijn kacheltje trekt het in de winter echter prima, mijn ruimte is een ietsje kleiner dan die van jou.
Ik denk dat jij iets anders hebt dan ik bedoel. Ik zoek een manier om planken horizontaal te monteren, zodat ik er dozen e.d. op kan zetten.
 
Rekken is geen optie helaas. De vloer bestaat uit straattegels die langzaam verzakken.
Stoeptegels eruit. Zand eronder goed aantrillen met een trilplaat en desnoods nog bijvullen. Laatste laag zand met cement erover en daarna de bestrating terug leggen. Paar dagen de tegels nat sproeien en door het water dat erdoor loopt verhard de cement.
 
Gewoon een aantal gaten boren per rail, passende plug erin en schroeven, is bij mij nooit naar beneden gekomen. Keilbout is overkill.
Maar ik heb nu een paar van die rekken van 2 tientjes van de bouwmarkt. Is veel netter dan planken.

Als ik iets in een muur vast zet met pluggen dan heb ik altijd het idee dat ik de schroeven niet goed vast gedraaid krijg.
Dus ik pak vaak wel keilbouten en ik vind iets in een muur vast zetten niet vlug overkill. (het kan niet vast genoeg zitten)
 
Als ik iets in een muur vast zet met pluggen dan heb ik altijd het idee dat ik de schroeven niet goed vast gedraaid krijg.
Dus ik pak vaak wel keilbouten en ik vind iets in een muur vast zetten niet vlug overkill. (het kan niet vast genoeg zitten)
Ik gebruik vaak een 5,5 mm boortje, en 6 mm pluggen.

Ik zou ook gaan voor gaatjesrails aan de muur, en daar de planken aan hangen. Of als je minder flexibel hoeft te zijn, kan je ook simpeleplankdragers nemen. Maar dat is wel weer meer boorwerk, en meer geschikt voor een enkele plank, in plaats van een reeks planken boven elkaar.

Met 6 M6 keilbouten heb ik een heel kastenblok aan de muur hangen, wat leeg al 100 kg weegt. Dat is al heel erg overkill, want M6 keilbouten hebben een maximum trekbelasting van 750 kg per stuk. Nu is dat geen afschuif, maar laat dat eens 1/3 van de trekbelasting zijn, dan kan ik 1500 kg in die kastjes stoppen. Mits de muur dan niet omvalt... (En een beetje Googlen levert me een document op van Würth, waar men aangeeft dat de afschuifwaarde ca 3/4 van de treksterkte is, dus dan zou het meer dan 3000 kg zijn wat aan die 6 keilboutjes kan hangen 😱 ).
 
Als ik iets in een muur vast zet met pluggen dan heb ik altijd het idee dat ik de schroeven niet goed vast gedraaid krijg.
Dus ik pak vaak wel keilbouten en ik vind iets in een muur vast zetten niet vlug overkill. (het kan niet vast genoeg zitten)
Koop fatsoenlijke pluggen, boor de juiste diameter en gebruik juiste diameter schroef (en voldoende lengte). Voor twijfelachtige muren gebruik ik Fischer SX pluggen, anders gewoon S. Meegeleverde pluggen gaan standaard in de vuilbak (al heb ik me ooit verbaas dat er Fischer S werd meegeleverd!)
 
Toch liever niet boren ,gewoon schappenstelling of kasten kopen/maken ,kun je t ook nog is anders zetten zonder allemaal gaten overal in de muren
 
Precies, lekker belangrijk in een garage, die gaten in de muur. (Zegt de man die "French Cleats" / keeplatten langs een groot deel van de muur heeft in zijn garage. Naast voldoende plankruimte, een kastenblok, 2 whiteboards, een ingelijste poster en een takel...)
 
Ik zie liever een paar ongebruikte pluggen in de muur nadat het verplaatst is, dan dat een stelling om lazert. Wat is er lelijker? Een paar pluggen of een stelling die rijp is voor oud ijzer?
Ik zeg nergens een stelling die rijp is voor oud ijzer ,maar ieder zijn idee hé
 
Dank voor de reacties. De vloer is onlangs weer opgehoogd, dus de truuk met cement door het zand gaat even niet. Ik ken het systeem wel, de Belgen passen het volgens mij bijna standaard toe onder terrastegels, stabilisé noemen ze dat dacht ik. Nadeeltje is wel, dat als je weer wat anders wil, je met je kango aan de slag kan...

Rekken: de bouwmarktmodellen zijn bijna altijd erg wiebelig. Flinterdunne frames en op een onstabiele vloer wordt het dat niet. Met planken verstevigen is een optie, ik ga eens kijken hoe dat zou moeten.

Ik neig nu naar de muurrails, vastgezet met goede pluggen, Fischer Duo bv. Daarop haken van 40 cm met vurenhout. De standaard wit geplastificeerde planken die daarbij horen zijn goedkoop, maar buigen door onder gewicht en in de winter kan het wel eens vochtig worden door condens tegen het betonnen dak.
 
Inhakend op hierboven (en zelf een beetje showen natuurlijk), recent mijn berging omgebouwd tot klushok(je). Heb balken tegen de muur gebout en dragers tussen wanden gehangen met raveeldragers. Voor dat laatste moet dat natuurlijk wel praktisch zijn in je ruimte.
Bij de Hornbach verkopen ze prachtige bladen van beukenhout, 240x65x2.7 voor een paar tientjes, daar kon ik geen eiken tafelblad voor vinden. Werkt perfect als werkblad, met de bevestiging zoals ik hierboven heb staan kan je erop beuken met een vuistje zonder dat het een krimp geeft. Ook opslagplanken op die manier gedaan.
Is voor veel toepassingen wel wat overkill, heb ook wat planken voor bv kwasten op gewone plankdragers.
Qua pluggen echt niks bijzonders, is naar mijn mening meer een kwestie van juiste boor/plug/schroefdiameter.
Via marktplaats 3 TL bakken gevonden voor €15 en klaar!
83460BC0-8535-43E1-AFE8-794E445CF90D.jpegF584E572-5CF5-4C38-A99D-130115F0C210.jpeg
88ACB0F7-D437-4361-805D-BA27CDCE461C.jpeg967F593B-7D93-4828-8668-0B7EFB3AE45E.jpeg
84335E9B-0AEA-408C-8BE6-2417D45FD15C.jpeg
 
Koop fatsoenlijke pluggen, boor de juiste diameter en gebruik juiste diameter schroef (en voldoende lengte). Voor twijfelachtige muren gebruik ik Fischer SX pluggen, anders gewoon S. Meegeleverde pluggen gaan standaard in de vuilbak (al heb ik me ooit verbaas dat er Fischer S werd meegeleverd!)

Daar gaat het dan mis bij mij (te weinig kennis). Wat is een fatsoenlijke plug als je voor een rek staat in de bouwmarkt waar 10 tallen merken pluggen liggen?
Dat kies ik toch maar voor de vertrouwde keilbout :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan