Prijzen motorbanden winkel vs internet....

Ik zit ook aan zoiets te denken. Powerplus heeft die gereedschappen. Alleen vraag ik me af of je dan niet enorm loopt te worstelen. En of je band wel goed gebalanceerd is tov een proffesioneel apparaat
Als je wiellagers goed zijn kun je hem in theorie perfect balanceren. Alles hangt af van je eigen kwaliteiten.
 
Ik heb zelf prima ervaringen met banden bestellen via internet. Vlot geleverd en tot nu toe altijd een recent productiejaar.
Ik leg ze zelf om en balanceer ze ook. Je moet hier uiteraard wel de spullen voor hebben en de handigheid.
NB, ik laat het ook wel eens door de dealer doen als ik er zelf geen zin in heb maar krijg elke keer weer een hartverzakking van de rekening.
Op een set banden ben ik €140,- goedkoper uit door het zelf te doen, en met vier achterbanden en twee voorbanden per jaar gemiddeld is mij dat net iets te veel verschil. Lokale bandenboer met concurerende prijzen heb ik in de buurt nog niet gevonden (ook niet naar gezocht).
 
ik vind dit soort zaken altijd wat bedenkelijk.....
alsof de prijs het enigste is waar het om draait....
banden via een webshop worden overal in europa ingekocht dus waar de jouwe dan weg komt is een verrasing net als de leeftijd.
ikzelf regel bandjes via de motorboer en het lukt mij altijd een mooi prijsje te bedingen op losse wielen..
wellicht iets meer dan via een webshop maar geen idiote verschillen.
daarbij vind ik dat je elkaar ook iets moet gunnen (wat heen en weer werkt in mijn geval) en vind ik ook dat als het dan allemaal echt niks mag kosten je beter je motor kunt verkopen en een fiets gaan jatten bij het station...
dat eeuwige nederlandse gezeik over prijzen en "te duur" maakt me een beetje misselijk eerlijk gezegd.....:r
Je noemt geen bedragen.

Ik zie in een eerdere post 140 euro verschil voorbij komen per wissel.

Als je woon \ werk rijdt dan wissel je nogal eens wat banden per jaar. Dat tikt aardig aan.

Praat je over een tientje of 2 per keer dan is dat anders.

Dat gunnen zie ik vaker voorbij komen. Waarom zou je iemand iets gunnen. Krijg je dan ook korting ofzo?
Diegene moet zijn geld verdienen, maar bij jou groeit het in de tuin?

Het is een wisselwerking. Het gunnen klinkt nu eenzijdig. Je moet gunnen, maar wie gunt jou dan wat? Mijn baas gunt mij in ieder geval geen nieuwe banden. Krijg geen eens benzinegeld en rij toch elke dag 80 km om op het werk en weer thuis te komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ook aan zoiets te denken. Powerplus heeft die gereedschappen. Alleen vraag ik me af of je dan niet enorm loopt te worstelen. En of je band wel goed gebalanceerd is tov een proffesioneel apparaat
Als je niet weet hoe het moet dan moet je er of niet aan beginnen of gewoon rekening mee houden dat je flink moet oefenen.
Dat oefenen wil je niet met jouw goede wielen doen en ook niet met een goede band.

Ik heb zo'n handmatig apparaat gekocht 2 of 3 jaar terug. Eén die ook kan balanceren en het werkt top. Afgelopen weekend nog nieuwe banden om de velgen gelegd, maar!!!

Ik heb dit apparaat samen met een maat gekocht. Deze maat is geschoold professional. Die heeft in z'n jonge jaren tijdens de stages 10001 banden moeten verwisselen en kent de basisprincipes en heeft de ervaring. Waar je op een band moet drukken als je deze van de velg aan het afhalen bent om maar iets te noemen. Dat zijn van die handigheidjes die ik niet heb en niet ken.

Hoe je de bandenlepel goed gebruikt om de rand van de band over het mondstuk heen te krijgen is ook zo iets. Ga je daarmee lopen kloten op jouw mooie velgen dan maak je geheid krassen. Je krijgt die band er ongetwijfeld wel overheen, maar doe je dat dan ook zoals het hoort?

Nu kost een goedkope willekeurige velg de wereld niet en een oude band heb je ook zo. Dus oefenen kan prima.
Vergis je er alleen niet in denk ik.

Het werkt verder prima. Tijdens de wissel afgelopen weekend hebben we nog zo genoten hoeveel banden wij er inmiddels mee gewisseld hebben. Beste gereedschap welke wij hebben gekocht.
Nu rijden wij beide ook op het circuit dus dan wissel je wat vaker, maar als je het zelf kan ook wat sneller. Tweedehands bandje hier, tweedehands bandje daar.
 
Als je niet weet hoe het moet dan moet je er of niet aan beginnen of gewoon rekening mee houden dat je flink moet oefenen.
Dat oefenen wil je niet met jouw goede wielen doen en ook niet met een goede band.

Ik heb zo'n handmatig apparaat gekocht 2 of 3 jaar terug. Eén die ook kan balanceren en het werkt top. Afgelopen weekend nog nieuwe banden om de velgen gelegd, maar!!!

Ik heb dit apparaat samen met een maat gekocht. Deze maat is geschoold professional. Die heeft in z'n jonge jaren tijdens de stages 10001 banden moeten verwisselen en kent de basis principes en heeft de ervaring. Waar je op een band moet drukken als je deze van de velg aan het afhalen bent om maar iets te noemen. Dat zijn van die handigheidjes die ik niet heb en niet ken.

Hoe je de bandenlepel goed gebruikt om de rand van de band over het mondstuk heen te krijgen is ook zo iets. Ga je daarmee lopen kloten op jouw mooie velgen dan maak je geheid krassen.

Nu kost een goedkope willekeurige velg de wereld niet en een oude band heb je ook zo. Dus oefenen kan prima.
Vergis je er alleen niet in denk ik.

Het werkt verder prima. Tijdens de wissel afgelopen weekend hebben we nog zo genoten hoeveel banden wij er inmiddels mee gewisseld hebben. Beste gereedschap welke wij hebben gekocht.
Nu rijden wij beide ook op het circuit dus dan wissel je wat vaker, maar als je het zelf kan ook wat sneller. Tweedehands bandje hier, tweedehands bandje daar.

Ik heb dit apparaat gekocht naar aanleiding van een topic hier op het forum:
Bandenmachine Road Proworks (Nu -20%) - XLmoto.nl
Heb een oud wiel met dito band om te oefenen gebruikt, en viel me eigenlijk heel erg mee, ondanks de stugge 20 jaar oude band.
Door de (de)montagekop van dit apparaat hoef je eigenlijk niet met een bandenlichter tegen je velg aan te zitten, en als het niet wil zonder de velg te raken kan je er altijd even zo'n velgbeschermer tussen steken.
Er staan ook 1001 filmpjes op YouTube met tips en trucs, het is echt geen hogere wiskunde.
 
Banden haal ik bij de gespecialiseerde bandenbaas. In mijn geval meestal bij Sabra in Geldermalsen.
De motordealer gun ik het onderhoud, maar ik betaal geen €200 meer voor een set, dan bij de bandenbaas.
Overigens slijt ik 3-4 sets per jaar weg op plm 40 k km. Ik ga echt niet €6-800 per jaar extra uitgeven omdat ik hem wat moet gunnen. Ik gun hem al genoeg met de aanschaf en inruil en onderhoud.. Het is geen emotionele, maar een zakelijke, relatie.

Overigens de enige keer dat mijn velg (lelijk) beschadigd is, was dat bij een dealer. Ik was op een lange reis en de banden waren op. Dus afgesproken met een BMW dealer dat ik daar over 4 dagen zou zijn en hij zou er voor zorgen. Een dag later en 500 km verder zag ik de schade...
Nee doe mij zo mogelijk maar een specialist!
 
Ik heb dit apparaat gekocht naar aanleiding van een topic hier op het forum:
Bandenmachine Road Proworks (Nu -20%) - XLmoto.nl
Heb een oud wiel met dito band om te oefenen gebruikt, en viel me eigenlijk heel erg mee, ondanks de stugge 20 jaar oude band.
Door de (de)montagekop van dit apparaat hoef je eigenlijk niet met een bandenlichter tegen je velg aan te zitten, en als het niet wil zonder de velg te raken kan je er altijd even zo'n velgbeschermer tussen steken.
Er staan ook 1001 filmpjes op YouTube met tips en trucs, het is echt geen hogere wiskunde.
Klopt, maar je bent niet gaan oefenen op jouw mooie velg met je nieuwe band :)
Beschermers zijn een optie inderdaad.

Los daarvan... hoe krijg jij de band goed op die kop zonder lichter?
 
Jammer deze reactie, om dit soort offtopic reacties te voorkomen heb ik ook duidelijk in mijn vraag erbij vermeld
Graag alleen antwoorden wanneer je ook ervaring hebt met motorbanden kopen via internet, ook vraag ik niet om welke banden het beste of slechtste zijn..
mijn reactie is wel degelijk on topic en ervaring met online bandenboeren heb ik ook.
weliswaar niet persoonlijk maar ik heb wel van dichtbij mogen aanschouwen hoe een vriend van me ermee liep te tobben.
eerst een verkeerde maat geleverd (hele discussie maar uiteindelijk omgeruild) en toen erachter komen dat bandenzaken hier 25 euro per band rekenen voor omleggen en balanceren als ze de band niet leveren (ik vind het begrijpelijk maar hij was er ziek van _O-) om er daarna achter te komen dat de voorband een hopeloze hoogteslag had (weer discussie en omgeruild en weer 25 euro betalen)
dus ervaring zat maar weinig positiefs....
 
Wel, ik heb recent voor het eerst bij een motorzaak een band laten bestellen(ca 30 euro duurder dan online) en laten omleggen, wat ze tot 2 maal toe verprutst hebben..(En stiekum niet gebalanceert, wat zgn wel gebeurd zou zijn, toch niet gedaan want de as verwijderen was 'ingewikkeld')
Ik doe't zelf wel!
 
Ik koop banden bij de motorzaak waar ik mijn motorfiets in onderhoud heb. Waarom: ik gun hem de meerprijs tov internet waarbij hij voor mij klein onderhoud niks rekent..... win/win factor...en als je dat niet snapt dan heb je het niet begrepen.!

Ik ben het deels met je eens.

Ik gun een lokale ondernemer graag zijn boterham, maar als het verschil wel héél groot wordt ga ik wel zoeken naar een goedkopere oplossing.

Dit geldt bij mij sowieso niet voor banden, ik rijd ook regelmatig op het circuit en moet dus regelmatig wat bandjes vervangen of wisselen en doe dat gewoon zelf dus de banden bestel ik ook gewoon zelf online.
 
Je noemt geen bedragen.

Ik zie in een eerdere post 140 euro verschil voorbij komen per wissel.

Als je woon \ werk rijdt dan wissel je nogal eens wat banden per jaar. Dat tikt aardig aan.

Praat je over een tientje of 2 per keer dan is dat anders.

Dat gunnen zie ik vaker voorbij komen. Waarom zou je iemand iets gunnen. Krijg je dan ook korting ofzo?
Diegene moet zijn geld verdienen, maar bij jou groeit het in de tuin?

Het is een wisselwerking. Het gunnen klinkt nu eenzijdig. Je moet gunnen, maar wie gunt jou dan wat? Mijn baas gunt mij in ieder geval geen nieuwe banden. Krijg geen eens benzinegeld en rij toch elke dag 80 km om op het werk en weer thuis te komen.

mijn laatste setje bridgestones s21 voor de blade kostte me 260 euro gemonteerd op losse wielen......
ik vind dat niet wild....JIJ wel?

over het gunnen, ik heb geen klagen over mijn baas....en wat de motorboer aangaat, het is inderdaad een wisselwerking...iemand die over ieder kwartje zeurt zal weinig gedaan krijgen.
het is maar net hoe je je opsteld....aankomen met bandjes van internet en dan zeuren dat het omleggen te duur is is in ieder geval niet de goeie manier.
ik betaal meestal gewoon maar als het om dure aankopen gaat dan vraag ik ze vriendelijk wat zij nog aan de prijs kunnen doen om mij over de streep te trekken...
heeft me bij de blade toen 800 euro gescheeld.....hadden ze niet hoeven doen want zoveel marge zit er niet op een nieuwe fiets...het meeste hebben ze weg gegeven denk ik....
 
idd, als het verschil te groot wordt dan is de keuze wat gemakkelijker. Maar incl. montage etc was vlgs mij grofweg nog geen 80 euro. En aangezien ik per set 5 jaar verder ben dan is mijn keuze algauw gemaakt.

Kortom, een ieder is gelukkig vrij om te kiezen wat hij wil....
 
Laatst bewerkt:
mijn laatste setje bridgestones s21 voor de blade kostte me 260 euro gemonteerd op losse wielen......
ik vind dat niet wild....JIJ wel?

over het gunnen, ik heb geen klagen over mijn baas....en wat de motorboer aangaat, het is inderdaad een wisselwerking...iemand die over ieder kwartje zeurt zal weinig gedaan krijgen.
het is maar net hoe je je opsteld....aankomen met bandjes van internet en dan zeuren dat het omleggen te duur is is in ieder geval niet de goeie manier.
ik betaal meestal gewoon maar als het om dure aankopen gaat dan vraag ik ze vriendelijk wat zij nog aan de prijs kunnen doen om mij over de streep te trekken...
heeft me bij de blade toen 800 euro gescheeld.....hadden ze niet hoeven doen want zoveel marge zit er niet op een nieuwe fiets...het meeste hebben ze weg gegeven denk ik....
Nee dat vind ik niet duur! Elders zou het zomaar dus 140 euro duurder kunnen uitpakken en dan kost datzelfde setje opeens €400. Dat zijn denk ik meer de prijzen waarom men naar alternatieven gaat kijken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar je bent niet gaan oefenen op jouw mooie velg met je nieuwe band :)
Beschermers zijn een optie inderdaad.

Los daarvan... hoe krijg jij de band goed op die kop zonder lichter?
Dat lukt niet zonder bandenlichter, dat heb ik ook niet gezegd, maar wel zonder met de lichter de velg te raken.
En ik had een oud wiel met oude band liggen, dus voor mij was dat makkelijk, hoefde geen wiel te demonteren.
Had ik dat wiel niet gehad, had ik het misschien wel met m'n eigen wiel geprobeerd, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten 😊

Nee dat vind ik niet duur! Elders zou het zomaar dus 140 euro duurder kunnen uitpakken en dan kost datzelfde setje opeens €400. Dat zijn denk ik meer de prijzen waarom men naar alternatieven gaat kijken.

Volledig mee eens! Als mijn lokale motorzaak voor dat geld een setje zou leveren zou ik zelf niet gaan tobben. Maar ik mocht dit voorjaar €201 afrekenen voor een achterbandje gemonteerd op een los wiel. (Metzeler m7rr in 180/70/17)
Bijpassende voorband kostte me vorig jaar €170.
Dan is dat bandenapparaat snel terug verdiend!
 
Gewoon zelf doen, ( persoonlijk heb ik veel meer moeite met een band met binnenband, met het risico om de binnenband lek te steken met
montage.. zeker als het zo'n * in mijn geval * , stugge offroad band is
Hij heeft al een adresje dus dat komt wel goed.

Alle banden kun je ook zelf omleggen, maar vooral bij tubeless wil je het gewoon niet ;)


Die zijn vind ik juist makkelijker, tubeless.
( zelf-omlegger hier )
Met een spakenvelg moet je veel voorzichtiger zijn , en het risico om de binnenband met montage lek te steken .

Zo'n hydraulisch apparaat is mooi, maar niet nodig. zeker niet als je er 20 op en jaar doet, en niet 20 op een dag :)
Kwestie van een beetje handigheid in krijgen en het proberen op een sloop-velg om het te leren.


Dat -gunnen- altijd zo'n eindeloze discussie.. In mijn werk gaan ze ook naar de laagste bieder ( chauffeur ) , tenzij
je een kunstje kan.. die een Pool niet wilt / kan / mag doen.
Doe ik ook ... ook mijn marge's zijn laag, en moet ik keuze's maken om economisch gezond te blijven
en de concurrent een stapje voor te blijven.

Dus .. de beste prijs/kwaliteit.. wint.. Doet de middenstander ook met zijn inkoop keuzes .
 
Ik heb zelf een bandenapparaat aangeschaft. Voor het racen moet er regelmatig een bandje gewisseld worden en pak dus mijn andere motoren ook zelf. Ik ben voor mijn wegbanden niet zo veel eisend en pleur bijna overal de Pilot Power onder, de goedkoopste die ik kan vinden. Laatste keer is al even geleden maar was ik iets van 200 euro voor een setje kwijt. Voor andere doe ik het ook om de kosten van het apparaat een beetje terug te bedienen, € 8,50 per wiel :)

 
Ik zit ook aan zoiets te denken. Powerplus heeft die gereedschappen. Alleen vraag ik me af of je dan niet enorm loopt te worstelen. En of je band wel goed gebalanceerd is tov een proffesioneel apparaat
Dat ligt aan de band/velg.
Al dit soort apparaten kunnen alleen statisch balanceren, dus als de combinatie een dynamische onbalans heeft krijg je die er niet uit.
 
Ik verbaas me altijd hoe mensen rekenen....
Ik doe het lekker zelf , spaart me XXXX uit...
En je eigen tijd die je er in steekt hoeft die niet meegerekend te worden???

Simpel voorbeeld
Diverse collegae van mij hebben thuis een openhaard/houtkachel...
Als je vraagt waarom ...lekker goedkoop spaart me zoveel gas uit...
Nou dan gaan we tellen
hout kopen , afhankelijk van waar en bij wie krijgen ze hele stammen of delen
Dan zagen ( zaag moet aangeschaft worden, benzine olie ketting etc)
dan kloven..hele dagen voor een paar kuub....
dan stoken en troep opruimen, extra vervuiling van de woonkamer, rest van het huis wordt niet warm....
en als ik dan vraag kun je niet beter 3 dagen overwerken, daar kun je een heel jaar van stoken, je wordt niet moe, en je hoeft alleen maar de thermostaat hoger te draaien.....
ja maar uhhhhhh

Als je een beetje zoekt, of je mede motorrijders hier om adresjes vraagt scheelt het uiteindelijk niet veel meer als je hem wegbrengt, en dan verdiend de middenstander er ook nog wat aan...
Maar ieder zijn ding, reken het eens uit per kilometer
 
Maar als je het leuk vind om te sleutelen/aan je motor bezig te zijn, dan maakt de tijd die je er aan kwijt bent niet uit.
Als ik mijn wiel naar de lokale garage breng en weer op moet halen kost dat ook tijd. Dus de tijdsbesparing valt mee.
 
Ik verbaas me altijd hoe mensen rekenen....
Ik doe het lekker zelf , spaart me XXXX uit...
En je eigen tijd die je er in steekt hoeft die niet meegerekend te worden???

Simpel voorbeeld
Diverse collegae van mij hebben thuis een openhaard/houtkachel...
Als je vraagt waarom ...lekker goedkoop spaart me zoveel gas uit...
Nou dan gaan we tellen
hout kopen , afhankelijk van waar en bij wie krijgen ze hele stammen of delen
Dan zagen ( zaag moet aangeschaft worden, benzine olie ketting etc)
dan kloven..hele dagen voor een paar kuub....
dan stoken en troep opruimen, extra vervuiling van de woonkamer, rest van het huis wordt niet warm....
en als ik dan vraag kun je niet beter 3 dagen overwerken, daar kun je een heel jaar van stoken, je wordt niet moe, en je hoeft alleen maar de thermostaat hoger te draaien.....
ja maar uhhhhhh

Als je een beetje zoekt, of je mede motorrijders hier om adresjes vraagt scheelt het uiteindelijk niet veel meer als je hem wegbrengt, en dan verdiend de middenstander er ook nog wat aan...
Maar ieder zijn ding, reken het eens uit per kilometer
Waarom zou je voor jouw eigen tijd geld rekenen als je niet aan het werk bent? :?:?:?

Ik ben op vrijdagavond met een maat in de garage wezen hangen. Als ik zo mijn geld kan verdienen dan teken ik daar meteen voor :)

Ik ben geen zzp'er. Na 17.00 uur ben ik vrij en doe ik waar ik zin in heb.
Moet ik na 17.00 nog steeds met zaken bezig zijn die vergelijkbaar zijn met mijn werkzaamheden op mijn werk dan voelt het als werk. Ik ben overigens aardig goed in het voorkomen hiervan.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je voor jouw eigen tijd geld rekenen als je niet aan het werk bent? :?:?:?

Ik ben op vrijdagavond met een maat in de garage wezen hangen. Als ik zo mijn geld kan verdienen dan teken ik daar meteen voor :)

Zo lang je het niet andersom doet: Brullen dat iets via een bedrijf te duur is, en die inschatting van "te duur" dan baseren op een uurloon van €0,- ;)
 
Zo lang je het niet andersom doet: Brullen dat iets via een bedrijf te duur is, en die inschatting van "te duur" dan baseren op een uurloon van €0,- ;)
Vind ik niet.
Als iemand iets te duur vindt dan vindt iemand dat. Waarom iemand dat vindt kunnen wij met z'n allen een mening over hebben, maar dat is niet zo relevant vind ik.
Een mening is een mening.

Als dat is omdat die met zelf een uurtje tijd (voor €0) geld bespaard dan vind ik dat een prima reden.
 
Waarom zou je voor jouw eigen tijd geld rekenen als je niet aan het werk bent? :?:?:?

Ik ben op vrijdagavond met een maat in de garage wezen hangen. Als ik zo mijn geld kan verdienen dan teken ik daar meteen voor :)

Ik ben geen zzp'er. Na 17.00 uur ben ik vrij en doe ik waar ik zin in heb.
Moet ik na 17.00 nog steeds met zaken bezig zijn die vergelijkbaar zijn met mijn werkzaamheden op mijn werk dan voelt het als werk. Ik ben overigens aardig goed in het voorkomen hiervan.

Je slaat de plank mis.
Gaat om die mensen die het 'uit geld besparing' zelf doen.
Die mensen kunnen nog veel meer geld 'besparen' door de tijd die ze kwijt zijn met hout kloven / zelf banden wisselen, gewoon een dagje over te werken.

Zelfde geld voor die mensen die omrijden voor goedkopere benzine
 
Je slaat de plank mis.
Gaat om die mensen die het 'uit geld besparing' zelf doen.
Die mensen kunnen nog veel meer geld 'besparen' door de tijd die ze kwijt zijn met hout kloven / zelf banden wisselen, gewoon een dagje over te werken.

Zelfde geld voor die mensen die omrijden voor goedkopere benzine
Hobbiën en werken zijn 2 dingen die door elkaar gehaald worden.

Een hobbyist die in zijn eigen tijd iets doet wat voor een ander werk is, is nog steeds geen werken.
Die (eigen) tijd kost geen geld. Wilt een ander jouw tijd, dan kost dat geld. Beetje geld rekenen voor je eigen tijd? Betaal je jouzelf ook als je s'avonds op de bank hangt?

Mensen die hout kopen ipv gas of 20 km omrijden voor benzine is dan ook een vergelijking die kant noch wal raakt (misschien ook niet als zij na 100 keren er voordeliger uitkomen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan