Project: Freebird

Ik ben geen fan van die rode "scotch blokjes".
Solderen & kimpkous/intapen heeft mijn voorkeur, is de kabelboom ook gelijk wat minder plaatselijk "lomp".

Edit: deze gebuik ik de laatste tijd splicing terminal 5102-00L 0.7-2.5mm2 100st
Zitten ook origineel in mijn kabelboom.
Gewoon crimpen en het geeft niet zo'n hard stuk in de kabelboom als met solderen.
Ha! Ik was al aan het wachten tot iemand er wat over zou zeggen 8-) .

Solderen is zeker netter, of zoiets als jij voorsteld, echter... Ik heb nog nooit problemen gehad met de scotch locks, zolang je de goede versie gebruikt voor de goede draad diameter zijn ze ook best degelijk. En dit was de snelle makkelijke oplossing. Denk dat het best wel eens zo kon blijven zitten, vooral ook omdat ik er niet zo lekker bij kan zonder nog veel meer motor te demonteren
 
Die scotchlock van AMP zijn wel goed . Maar mijn voorkeur is dan liever piggyback pidg.
R4575362-02.jpeg

En dan krimpkous met lijm eroverheen , waterdichte verbinding :Y
 
ik heb zelf - heel veel jaren terug - een zelfde aanhanger gehad. We gingen toen vaak kamperen, superhandig ding.
Maar! Heel belangrijk, ga ook eens proefrijden met gewicht in de bak. Wij zijn ooit eens met een groep vrienden naar de Coupe Moto Légende gereden in Parijs, het bier voor 8 man en 3 dagen zat in de aanhanger, was veel te zwaar, ik heb bloed, zweet en tranen gelaten op de weg naar daar. Toen we terugreden, en het bier dus op was, reed de aanhanger terug perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Heb wel al proefgereden met wat massa erin (stapel bakstene, oude loodaccu uit de auto, etc) en dat gaat prima. Maar ik denk ook wel dat de zware bagage in de zij en topkoffers moet, en groter spul als kleding en slaapzakken etc in de freebird.

Mag officieel ook maar ongeveer 75kg in de freebird, maar dat moet je denk helemaal niet willen. Totaal incl gewicht aanhanger 100kg (half gewicht motorfiets)

Over een week of 4 de eerste keer een weekend ermee kamperen, dan weet ik meer over hoe en wat volledig bepakt. Ondertussen ook de boot naar Noorwegen geboekt voor eind juli, dus hij moet wel echt aan de bak de freebird
 
Ik zal eerdaags mijn Freebird aanhanger ook weer eens achter m'n MZ vastbouten. De fotos zijn van 2013 en 2009 respectievelijk. Ik denk dat het inderdaad 10 jaar geleden is dat ik er voor het laatst mee reed. Staat al die tijd rechtop in m'n blokhut in de tuin.
Wel heb ik in ca 2010 een nieuwe band/binnenband (niet zo gemakkelijk te vinden op internet) en kruiskoppeling (was niet echt nodig denk ik) gemonteerd. :):]

De aanhanger is door de vorige eigenaar (HD rijder) gemodificeerd zodat de aansluiting laag zit met een brede bevestigingsplaat. Hierdoor wordt de aanhanger gevoelig voor slingeren. Maar ik heb uitgevonden destijds dat een simpele glijdende spanband tussen de achterkant motor en de reling van de aanhanger prima dienst doet als anti-slinger installatie.
 

Bijlagen

  • MZ_met_freebird_aanhanger_20130609_162642.jpg
    MZ_met_freebird_aanhanger_20130609_162642.jpg
    504,2 KB · Weergaven: 63
  • MZ_met_freebird_aanhanger_20090628.jpg
    MZ_met_freebird_aanhanger_20090628.jpg
    177,4 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ja, bandje was ook een dingetje, eerste die ik besteld had was m niet, stond ook op "not for highway use". Toen een ander bandje besteld (Trelleborg T 991 4.00 D4) en die lijkt wel prima. Geen enkele leverancier wil een max snelheid specificeren voor deze maat band, maar deze is zoals je van een motor-autoband verwacht, die eerste was zo dun als een fietsbandje...
 
Ik heb met een Pafje waar ook zo'n Trelleborg bandje op zat boven de 200 gereden, gewoon even om te proberen.
Ging prima, werd ook niet extreem heet.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik heb met een Pafje waar ook zo'n Trelleborg bandje op zat boven de 200 gereden, gewoon even om te proberen.
Ging prima, werd ook niet extreem heet.
Dat is fijn om te horen, dat geeft vertrouwen. Maar ik denk dat ik zo rond de 100km/h hard zat vind. Al wel even kort de 120 aangetikt met proefrijden, dat ging ok.
 
Oja, 60 in D.
Maar ga maar gewoon 90 rijden tussen de vrachtwagens want anders wordt de Polizei niet blij van je.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
WhatsApp Image 2023-07-05 at 11.32.41.jpegWhatsApp Image 2023-07-05 at 11.33.24.jpegWhatsApp Image 2023-07-05 at 11.33.23.jpegWhatsApp Image 2023-07-05 at 11.33.23 (1).jpeg

Omdat plaatjes kijken altijd leuk is. Feebird is er denk klaar voor om over een week of 4 naar Noorwegen te vertrekken. Houd zich goed achter de motor. Alle kampeer bagage voor 2 personen past er in (samen met de top, zijkoffers en frunk).

Moet ie alleen nog een mooi kleurtje krijgen, maar dat kon wel eens na Noorwegen worden als ik zo in de agenda kijk...
 
Bekijk bijlage 1899397Bekijk bijlage 1899396Bekijk bijlage 1899395Bekijk bijlage 1899394

Omdat plaatjes kijken altijd leuk is. Feebird is er denk klaar voor om over een week of 4 naar Noorwegen te vertrekken. Houd zich goed achter de motor. Alle kampeer bagage voor 2 personen past er in (samen met de top, zijkoffers en frunk).

Moet ie alleen nog een mooi kleurtje krijgen, maar dat kon wel eens na Noorwegen worden als ik zo in de agenda kijk...
Gaat toch meer in dan je denkt he!?

Mooi gedaan :t

Nog kleurtje?
 
Ja, dat is wel de bedoeling dat kleurtje, maar zal wel een rpojectje voor het najaar ofzo worden.

Ook nog even denken hoe dat te doen, zonder er teveel geld tegen aan te gooien. Rollen, spuiten, wrappen? Suggesties?
 
Goede basis en goede lak is natuurlijk het belangrijkste.

Hammerite is zeer makkelijk en duurzaam. Maar ook duur.

2k spuitbussen ook lekker, wederom prijzig.

Je kunt proberen om met action spuitlak wat te doen. Schijnt redelijk te zijn voor de prijs. Mocht t op termijn tegenvallen, doet t financieel geen zeer.

Rollen zou ook goed moeten kunnen, mits goede lak.
 
Het gaat op polyester, dus hammerite lijkt me niet nodig. Rollen wordt het denk ik wel, spuiten heb ik niet de spullen en ervaring voor.
 
Hoi, ja die site ken ik. Hebben alles, maar wel voor de dubbele prijs als bij andere winkels. Heb die website vooral gebruikt om inspiratie op te doen, en het toen met wat zoekwerk op andere plaatsen bij elkaar geaocht. Alles zijn gewoon trekker / landbouw onderdelen. Was ook wel de sport om dit voor weinig op te knappen.

Onderhand heb ik de eerste vakantie erop zitten, 2900km Noorwegen met de Freebird. Heeft zich goed gehouden!
1692306318455.png
1692306336206.png

Aleen wordt ie wel verschrikkelijk ranzig van straatvuil en kettingvet...
1692306407918.png


@ferluci heb je een plaatje van jouw combinatie? Ben wel benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan