Pyreneeën 2009

lucsa

Die hard MF'er
11 dec 2002
391
0
tielt ( belgië)
Bezoek site
Dag1 – naar B&B1 nabij Treignac(739km):
Op maandag 27 juli was het dan zover. Na de gebruikelijk was en plas werd de motorfiets iets na 4u gestart voor een rit van ruim 700km. Via de E403 naar de E17 en zo langs Lille tot aan de A1. Die volgden we tot voor Parijs. Aan afrit 11 volgde omstreeks 6u een eerste tankbeurt. Nabij de luchthaven Charles de Gaulle (omstreeks 7u) verlieten we de A1 om via de A3, A86 en de A6 omheen Parijs aan de A10 te komen zonder 1 file. Nabij Orléans verlieten we de A10 om via de A71 de Loire te dwarsen. Die volgden we tot Vierzon, waar we de A20 kozen richting Limoges. Die verlieten we aan afrit 20 om de weg te vervolgen via de D-wegen. De D5 en D1 naar La Souterraine, vanaf daar de D73, D14 en D51 tot aan de D63 om in Laurière te komen. Hier hielden we onze middagpauze. De D5 bereikten we vervolgens nabij Saint-Laurent-les-Eglises via de D914 en de D19. Iets veder dwarsten we de Taurion via Le Pont du Dognon. Verder zuidwaarts rijdend via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Masléon, Domps bereikten we Chamberet. Daar de D16 op richting Treignac tot we aan de binnenweg kwamen naar Theil. Omstreeks 14u30 kwamen we aan bij onze eerste slaapplaats. Daar werden we meteen begroet door Wendy, Tony was nog onderweg met een Brits koppel die eveneens met een Triumph Rocket III reden. Daarnaast bezit Tony nog een FJR en een Moto Guzzi Stelvio. Wendy rijd met een Honda CB500. Na het lossen van de bagage en een deugd doende douche, verkenden we de nabije omgeving. Omstreeks 17u hoorden we de Rocket's aankomen. Naast Tony maakten we kennis met Simon & Hazel. Iets later kwam nog een Brits koppel toe met een Triumph Tiger, dit waren Ian & Nicky. Na een heerlijk avondmaal, wandelden we nog wat rond en genoten we daarna samen met de groep van de rust op deze afgelegen plaats.




B&B1: http://ridersrest.eu/default.aspx

Dag2- rondrit naar oa Puy de Dôme (350km):
De dag begon met wat genieten van de zon op het terras, gevolgd door een heerlijk Engels ontbijt. Terwijl de rest Rocamadour wilden bezoeken, planden wij een trip naar oa Puy de Dôme. Tony raadde me aan om niet terug te keren via de smalle en in slechte staat verkerende weg, maar doorheen Theil te rijden en dan rechtsaf te slaan op de D132E3. Op die manier kwamen we evenens uit op de D16. Die volgden we tot in het centrum van Treignac, waar we de tank terug vol gooiden. De D16 bracht ons vervolgens in Égletons. Vandaar de D991 op tot in Neuvic, met onderweg zicht op Château de Ventadour. Vanuit Neuvic de D982 op via Lac de Triouzoune tot we iets verder binnendoor naar Liginiac konden. Daar de D20 op langsheen Roche-le-Peyroux tot aan de D127. Die volgden we doorheen Sarroux tot we binnendoor naar de D979 konden. Meteen kwamen we aan de Barrage de Bort-les-Orgues gelegen op de Dordogne. Verder tot aan de D922 naar Lanobre, daar sloegen eerst af naar Chateau de Val gelegen aan het meer. Na een korte stop hier terug naar de D922 tot aan de D25 en vervolgens via de D47 naar La Tour-d'Auvergne. De D203 en de D615 brachten ons dan naar een restaurant nabij Puy de Sancy, waar we iets na de middag aankwamen.Na de maaltijd keerden we terug naar la Tour d'Auvergne waar we de D203 bleven volgen tot aan de D922. Die bracht ons aan de D2089, die we volgden tot aan de D942. Via deze kwamen we in La Font de l'Arbre, waar we de lokale weg opkonden naar de Puy de Dôme. Aangekomen bij de parking dacht ik eerst dat de weg afgesloten was, maar dat was enkel voor auto's, campers en dergelijke. Motorfietsen en fietsen mochten doorrijden, de anderen moesten met de bus naar boven rijden. Dankzij het mooie weer was het uitzicht prachtig en verbleven we hier dan ook zo'n anderhalf uur. De terugweg verliep via dezelfde weg tot aan de splitsing van de D2089 en de D922, wij bleven nu de D2089 volgen tot iets voorbij Bourg-Lastic. Daar kwamen we aan de D1089 die ons naar Ussel bracht. Na een tank- en drankstop ging het verder over de D157 naar Meymac. De smalle en slechte D979E3 bracht ons naar de D979. Via oa Bugeat kwamen we aan de D940, die we tot aan de D160 volgden. Deze laatste en een stukje D132E3 brachten ons terug in Theil. Na het avondeten werden de reeds genomen foto's door ons en de andere gasten bekeken op de tv. Daarna zaten we buiten te genieten onder een prachtige sterrenhemel.





Dag3 – bezoek an Oradour-sur-Glane (261km):
Net als gisteren kwam de dag rustig op gang, in afwachting van het ontbijt wat rondhangen op het terras met de anderen. Omstreeks 9u30 kon de motor gestart worden voor een bezoek aan Oradour-Sur-Glane. Dit dorpje hadden we tijdens een vorige trip (1991) reeds bezocht in slechte weersomstandigheden. Vandaag zou het (te?) warm worden. Eerst naar de D940, die we volgden tot in Eymoutiers. Daar de D979 op tot aan de D15. In Linards even de D12 tot we weer de D15 oppikten. Vanaf Saint-Hilaire-Bonneval werd dit de D32. Via La Planche en Solignac kwamen we in Bosmie-L'Aiguille aan de N21. In Aixe-Sur-Vienne volgde eerst een tank- en drankpauze voor we naar de D20 reden. Die volgden we naar de N141, die ons tot aan de D9 zou brengen. Iets later bereikten we onze bestemming. Voor we de parking opzochten, reden we nog even rond het oude dorp en de begraafplaats. Na het parkeren en het omkleden, trokken we naar het centrum voor een deugddoende frisdrank. Vervolgens wandelden we naar het nieuwe ondergrondse museum en het dorp. Na het ophalen van de motorjassen en de tankzak in het museum, keerden we eerst terug naar het centrum om iets te drinken en te eten. Omstreeks 15u gingen we naar de parking. Naast ons stond een Frans koppel met de motor en iets verder stond een zwarte BMW RT1200 geparkeerd in het gras. Toen we wegreden zagen we dat die laatste een Belgische nummerplaat had en bleken het een koppel te zijn uit Roeselare. Na een korte babbel reden we via de D101 en de D39 naar Peyrilhac. Daar de D206 op naar Conore. Via de N147 kwamen we iets verder aan de D106 die we volgden tot aan de D5. Die bracht ons via Compreignac en Margnac voorbij de A20 naar Ambazac. Na een drankpauze ging het via dezelfde D5 verder en kwamen we net als maandag aan de Taurion, die we dwarsten over Le Pont du Dognon. Bij aankomst aan de D941 reden we eerst naar het centrum van Sauviat-Sur-Vige voor een frisdrank. Mede door de hitte beslisten we om stilaan terug te rijden naar de B&B. Via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Le Châtenet, Eymoutiers en L'Église-Aux-Bois kwamen we ter plaatse omstreeks 18u. Na een deugddoende douche voegden we ons bij de rest, die reeds vroeger terug waren en gebruik hadden gemaakt van het zwembad. 's Avonds genoten we samen van de BBQ.






Dag4 – naar B&B2 in de Pyreneeën (471km):
Vandaan werd afscheid genomen van het Brits gezelschap en trokken we verder zuidwaarts. Voor het ontbijt was de motor reeds klaargezet zodat we iets voor 9u konden vertrekken. Via de D132E3 en de D16 naar Chamberet, vandaar naar Meilhards via de D132E5 en de D132. De D20 en de D20E7 brachten ons naar Salon-la -Tour, waar we iets verder de A20 opreden. Na een half uurtje snelweg werd halt gehouden om de tank terug vol te gooien. Na nog een kwartiertje snelweg konden we die verlaten nabij Souillac. Doorheen dat centrum ging het naar de D703, die we volgden langsheen de Dordogne tot in Siorac-En-Périgord. Vanaf hier volgden we de D25 tot Le Buisson-de-Cadouin, waar we de Dordogne verlieten. Na een drankstop in Le Bouisson-de-Cadouin ging het verder over de D25 via oa Cadouin en Saint-Avit-Sénieur naar Beaumont-du-Périgord. Hier doorheen de mooi versierde hoofdstraat (D660) tot terug aan de D25. Die bracht ons via Leydou en Issigeac naar de N21. Die volgden we tot net voor Castillonnès, waar we rechts de D1 opdraaiden naar Miramont-de-Guyenne. Doorheen het centrum naar de D933 tot aan de D132 die ons naar Marmande aan de Garonne bracht. Via oa Casteljaloux en Mont-de-Marsan ging het al over de D933 naar Orthez. De D265, de D160 en de D23 brachten ons aan de D11, iets verder nabij Espès-Undurein bereikten we onze volgende slaapplaats. Na een hartelijk welkom door Monique en Michel, konden we ons instaleren op de kamer en een douche nemen. 's Avonds reden we naar Mauléon voor een maaltijd. Terug bij de B&B deden we nog een wandeling in de omgeving.






B&B2:http://www.likhom.com/site_adherent.asp?site=mirabelle-hebergement.com&code=AQ6408006

Dag5 – rondrit naar oa Atlantische kust (256km):
Vandaag stond een trip tot aan de Atlantische kust op het programma, samen met een eerste kennismaking met Spanje. Omstreeks 8u konden we genieten van het ontbijt bij het zwembad onder de druifranken. Iets voor 9u werd de motor gestart en reden we via de D344 naar Ainharp, daar een binnenweg op naar de D242. Die volgden we doorheen Lohitzun-Oyhercq tot we via een binnenweg naar Larribar-Sorhpuru konden. Daar sloegen net voorbij de brug over de D933 een smalle weg links in. Iets verder een brugje over en daar veranderde de weg in een pad met keien en gras. Na het bekijken van de kaart, keerden we terug en reden we even de D933 op om net voor Uhart-Mixe de D302 te volgen tot we iets later terug op de geplande route waren. Binnendoor naar Orsanco aan de D78, eventjes de D8 op en verder binnendoor naar Méharin aan de D14. Die laatste volgden we naar Bonloc, daar konden we de D22 op. Die volgden we voorbij Hasparren tot aan de D250 naar Ustaritz. Via oa de D3 en de D855 kwamen we in Ahetze. De D655 bracht ons tenslotte naar de Atlantische kust in Bidart. Naast de parking lagen enkele restaurants, maar enkel iets drinken en gebruik maken van het toilet was niet mogelijk. Via de D810 reden we naar Saint Jean-de-Luz, waar we voorbij een Bar-Tabac kwamen. Na de pauze reden we doorheen het centrum naar de kust tot op een kleine parking vlakbij de zee. Hier wandelden we rond op de kliffen. Hierna reden we doorheen het centrum naar de D918, die we volgden naar Ascain. Daar de D4 op tot in Sare. Via een binnenweg bereikten we de Spaanse grens, daar hielden we een pauze voor een sandwich en een frisdrank. Iets over de grens kwamen we aan de Na4401, die bracht ons naar Zugarramurdi. Dit dorpje is blijkbaar bij de toeristen bekend voor zijn grotten, het was er dan ook behoorlijk druk. In het centrum volgde ik de GPS (stembegeleiding had ik reeds niet meer na één dag), en volgde een kleine weg. Na een paar minuten keek ik terug naar het scherm en volgde ik een niet bestaande weg. Net als deze morgen veranderde die na enkele kms van een smalle asfaltweg in een pad met keien en gras. Terug in het centrum besloten we de Na4401 verder te volgen tot aan de N-121-B. Daar aangekomen volgden we die dieper Spanje binnen tot aan Na-2600. Die bracht ons via de Col d'Ispéguy terug in Frankrijk (D949). In Saint-Etienne-de-Baïgorry ging het de D15 op naar Saint-Jean-Pied-de-Port, waar we de D22 opreden. Via jaxu kwamen we aan de D422, die we iets later ruilden voor de D933. In Larceveau verder over de D918 via oa Saint-Just-Ibarre, Musculdy en de Col d' Osquich naar Mauléon en zo terug naar de B&B. Na het opfrissen, reden we 's avonds terug naar Mauléon voor een avondmaal.







Dag6 – naar B&B3 nabij Lourdes (208km):
Na het ontbijt namen we afscheid van Monique en Michel. Na een korte stop in Mauléon, reden we de D918 op, die we volgden tot aan de D26 net voorbij Tardets-Sorholus. Die weg volgt de rivier Le Saison tot aan de splitsing met de D113. We bleven op de D26 rijden langsheen Larrau naar de gelijknamige Col aan de grens. Na de pauze hier ging hetverder over de Na-2011 tot aan de Na-140, die draaiden we links op richting Isaba. Iets verder volgde de weg de loop van de Rio Uztárroz, in het gelijknamig dorp hielden we terug halt. Aangekomen in Isaba, volgden we de Na-1370 naar de grensovergang op de Col de la Piere de St Martin. Na een klimmend stuk met de nodige haarspeld bochten (en wegenwerken) hielen we even halt om van het uitzicht te genieten. Op dat moment hielden er eveneens een 3tal Spaanse GS-rijders halt, waar we nog een leuke babbel (gelukkig in het Engels) mee hadden. Voorbij de grens reden we verder over de D132 naar Arette. Onderweg hielden we oa halt bij het skistation van La Pierre Saint-Martin. Aangekomen in Arette werd naast de tank eveneens de innerlijke mens gevuld. Na de pauze (1u) werd de motor opnieuw gestart omstreeks 14u30. We verlieten Arette op de D918. Via Issor kwamen we aan de D834, die we eventjes volgden tot in Asasp-Arros. Daar terug op de D918, die eerst de rivier L'Ourteau en vervolgens Le Gave D'Ossau volgde. Net vóór Arudy ging het de D920 op tot in Buzy. Via de D34 en de D834 kwamen we aan de D936, die we volgden tot in Nay. Iets na 16u hielden we hier nog een drankpauze. Na een half uurtje kwam de bewolking op en begon het vooral te waaien. Toen men op de terrasjes de paraplu's begon te verwijderen, besloten we ook te vertrekken. Doorheen Nay en Coarraze ging het naar de D212, na de aansluiting met de D937 kwamen we snel in Saint-Pé-de-Bigorre. Bij de kerk zagen we reeds een wegwijzer naar de B&B. Via een smalle, stijgende weg met enkele haarspeldbochten bereikten we tenslotte ons volgend verblijf. Na het onthaal door Marie-Luce, konden we de bagage verwijderen en de motor in de stalling plaatsen. Op dat moment gingen de sluizen boven ons open. Na het douchen en omkleden, konden we die avond in het gezelschap van een Frans koppel genieten van een heerlijke maaltijd bereid door de gastvrouw.







B&B3:http://ferme-campseissillou.fr/index.html

Dag7 – Lourdes, Tourmalet en Gavarnie (207km):
Bij het ontwaken, zag het er zwaar bewolkt uit maar droog. Na het ontbijt werd de motor uit de stalling gehaald en werd uit voorzorg het regenpak boven gehaald. Eerst terug naar het centrum van Saint-Pé-de-Bigorre en daar de D937 op richting Lourdes. Iets vóór dat centrum ging het links via een brug over Le gave de Pau om iets verder de D13 te volgen langsheen de basiliek naar het centrum. Net voorbij de hoofdingang vonden we een betaalparking. Tijdens de wandeling bezochten we de basiliek, bekeken de grot (daar was een eucharistie bezig) en de plaats waar de kaarsen werden aangestoken. Na een uurtje keerden we terug naar de motor om onze weg te vervolgen. Doorheen het drukke centrum kwamen we aan de D937 richting Montgaillard. Die volgden we tot aan de D97, door deze te volgen hoopte ik aan de D821 (naar Argelès-Gazost) te komen. Via Jarret en Artigues kwamen we in Sère-Lanso, waar de weg stopte. Na het bekijken van de kaart besloten we terug te keren naar de D937 en die te volgen naar Montgaillard. Daar kozen we de D935 zuidwaarts. In Sainte-Marie de Campan kwamen we aan de D918, die we rechts opdraaiden naar de Col du Tourmalet. Onderweg naar de top werd het duidelijk dat we de wolken gingen induiken. Op de top (2115m) viel er dan ook zo goed als niks te zien. Na de afdaling kwamen we in Luz-Saint-Sauveur waar we de D921 kozen naar Gavernie. Na aankomst werd één van de restaurants uitgekozen voor een warme maaltijd. Hierna wandelden we even langsheen het riviertje richting de bekende Cirque de Gavernie. Het zicht op de hoge rotswanden met de waterval is er indrukwekkend.Tijdens het terugwandelen naar de motorfiets, werd in het centrum enkele broodjes aangekocht voor het avondeten (op zondagavond konden we geen avondmaal krijgen in de B&B). Omstreeks 15u werd de terugrit aangevat over de D921 naar Esquièze-Sère. Onderweg hielden we af en toe halt voor een foto, oa aan Pont de Napoléon. De D921 verder volgend kwamen we in Pierrefitte-Nestalas, waar we de D920 opreden naar Cauterets. Na een drankpauze reden we nog iets verder tot aan de Cascade du Lutour. We besloten niet meer verder te rijden tot aan Pont d'Espagne, maar stilaan terug te keren naar de slaapplaats. Van in Pierrefitte-Nestalas via oa de D13 naar de D821 om zo via Lourdes naar de B&B te rijden. Na het avondeten wandelden we in het gezelschap van een gids nog een stuk van de lokale weg af.











Dag8 – rondrit via diverse col’s (302km):
Omstreeks 9u werd na het ontbijt de motor gestart voor een rit van bijna 300km die ons over Franse en Spaanse wegen zou brengen. Via de D937 doorheen Lestelle-Bétharram tot aan de D35. Die volgden we langsheen Asson en Bruges naar Louvie-Juzon. Daar de D934 op, om na enkele kms rechts de D294 op te draaien. Die bracht ons over de Col de Marie Blanque naar de D834 nabij Escot. Die weg volgend langsheen Le Gave d'Aspe ging het naar de Spaanse grens. Net vóór de Somport Tunnel verlieten we die weg om via de Col du Somport de grens te overschrijden. Tijdens de afdaling kwamen we nog voorbij het skistation van Candachú. Eens terug op de hoofdweg (N-330) net voorbij de tunnel, werd de tank terug gevuld en enkele broodjes en drank aangeschaft. Net voorbij Villanúa kwamen we aan een parking met picknicktafels. Terwijl we daar zaten, kwamen 2 motorfietsen uit de andere richting die eveneens halt hielden. Bleken een stel Zwitsers te zijn, die 2 maanden aan het rondreizen waren met de tent. Op de vraag waar ze nu naar toe trokken antwoorden ze naar het Canfranc-Estación. Toen besefte ik dat we bij het uitkijken naar een benzinestation, we dat hadden gemist. We besloten om dat stukje terug te rijden om het alsnog te bekijken. Na het korte bezoek ging het terug de N-330 op doorheen het Spaanse landschap voorbij oa Jaca naar de N-260. Die volgden we tot in Biescas waar we de A-136 opdraaiden richting Frankrijk, die bracht ons oa voorbij de meren van Bubal en Lanuza. De grens gingen we over via de Col du Portalet. Terug op Frans grondgebied volgden we de D934 doorheen de prachtige Vallèe d'Ossau. Net vóór Laruns hielden we een pauze aan de splitsing van de D934 en de D918. Na het nuttigen van een frisdrank en een stuk cake, draaiden we de weg op naar de Col d'Aubisque. De slingerende weg bracht ons oa doorheen Eaux-Bonnes en Gourette. Hier kwamen we wederom in de wolken terecht en dit bleef zo tot op de top. Na het nemen van een 2tal foto's, bleek het geheugenkaartje vol. Bij het zoeken in de tanktas beseften we dat het tasje van het fototoestel met daarin de andere kaartjes nog in de kamer lag. Zo konden we geen foto's meer nemen de rest van die dag. Vervolgens ging het verder over de D918 tot aan de Col du Soular, onderweg kwamen we terug onder de wolken uit en konden we genieten van het uitzicht. Bij de Col draaiden we links de D126 op. Deze prachtige slingerende weg bracht ons terug noordwaarts oa voorbij Arbéost, Ferrières en Arthez-d'Asson naar de D35 bij Asson. Vanaf hier was het dezelfde route als deze morgen in omgekeerde richting naar de B&B. s' Avonds konden we opnieuw van een heerlijke maaltijd.








 
Laatst bewerkt:

lucsa

Die hard MF'er
11 dec 2002
391
0
tielt ( belgië)
Bezoek site
Dag9 – naar B&B4 via Col d’Aspin, Col de Peyresoude (306km):
Bij het ontwaken zag het er buiten veelbelovend uit, blauwe lucht en geen wolkje te zien. Vandaag namen we afscheid van Marie-Luce en trokken terug een stuk verder. Na het klaarmaken van de motorfiets (en gezien dat één van de koplampen het had begeven) en het ontbijt konden we iets vóór 9u vertrekken. Voor de laatste keer de smalle weg naar de D937 en zo naar Lourdes, daar doorheen het centrum naar de D821. Via deze en de D921 ging het naar Esquièze-Sère, om zo voor de 2de keer de Col du Tourmalet op te rijden maar nu vanaf de andere kant en in betere weersomstandigheden. Tijdens de beklimming was het nu genieten van de omgeving, maar ook uitkijken voor de vele aanwezige wielertoeristen. Op de top was het druk, zeer druk en werd de motor iets verder geparkeerd. Na de nodige foto's volgt de afdaling via oa La Mongie om in Cabadour de tank te vullen en een frisdrank te nuttigen. Vanaf daar is het nog een kort stukje naar Sainte-Marie-de-Campan, waar we de D918 blijven volgen naar de Col d'Aspin. Hier dezelfde drukte van allerhande toeristen. Via een aantal haarspeldbochten volgt de afdaling naar Arreau (van bijna 1500m naar 700m). Doorheen het centrum ging het naar de D618. Die volgend langsheen de Louron kwamen we in Bordères-Louron, waar we terug een drankstop hielden. Via Avajan en Louderville kwamen we bij de Col de Peyresourde. De weg verder volgend kwamen we in Bagnères-de-Luchon, eens doorheen het centrum volgde ik de D125, maar het smalle baantje dat me volgens de gps naar de D618 zou brengen was onvindbaar. Na het keren, reden we terug naar het centrum en vonden dan toch de D618. Die liep naar de Spaanse grens, die we dwarsten bij de Col de Portilhon. De korte rit op Spaanse bodem begon met de afdaling via de N-141naar Bossòst aan de N-230. Die volgend langs de Garonne kwamen we snel terug in Frankrijk (N125), via Fos en Arlos bereikten we Saint-Béat. Hier hielden we halt voor een drankje en een snack. Omstreeks 15u werd de motorfiets terug gestart, via de brug over de Garonne ging het naar de D44. Die volgend voorbij Boutx kwamen we bij enkele haarspeldbochten die ons naar de Col de Menté brachten. De kronkelende weg bleven we volgen tot aan de D85. Net voorbij de aansluiting met de D618 reden we voorbij het monument ter nagedachtenis aan Fabio Casartelli. Vanaf hier volgde de klim naar de Col de Portet-d'Aspet. Via oa Saint-Girons, Castet-d'Aleu en Massat kwamen we aan de Col des Caougnous. Wat later dronken we nog iets op het terras van de auberge de la Sapnee op de Col de Port. Vervolgens ging het over de D618 via Saurat en Surba naar ons volgend verblijf in het centrum van Tarascon-sur-Ariège. Hier werden we verwelkomd door Sonia & Serge. Deze motorrijder liet ons dan ook gebruik maken van de aanwezige garage, die we achteraan konden bereiken via een smal baantje. Na het douchen en omkleden, trokken we het centrum in op zoek naar een restaurant. Na de maaltijd wandelden we nog wat rond en genoten oa nog van een drankje in de lokale Irish pub.









B&B4:http://pagesperso-orange.fr/lejardindubarri/index.htm

Dag 10 – lokale rondrit (151km):
Na de gebruikelijke rituelen 's morgens konden we omstreeks 9u terug vertrekken. Tijdens het buitenplaatsen van de motor en het afsluiten van de garage, veroorzaakten we reeds een kleine file in het straatje. We reden direct de D618 op langsheen de Ariege, nog in het centrum vulden we eerst de tank. Vervolgens ging het tot voorbij Garrabet om iets verder de spoorweg via een smalle weg te dwarsen en halt te houden bij de Pont de Diable. Na het bezichtigen van de oude brug ging het terug naar de D618 om via de D117 naar Foix te rijden. Doorheen het drukke centrum reden we naar de D17, die ons via La Mouline en Burret naar de Col des Marrous bracht, de eerste van deze dag. Hier hielden we meteen een drankpauze. Toen we ons klaarmaakten om verder te rijden, werden we aangesproken door een Franse autobestuurder. Hij waarschuwde ons voor het losliggend grind verderop langs de route. Hij was zelf enkele dagen voordien er onderuit gegaan met zijn motorfiets. Na een kwartierje kwamen we bij de Col de Péguère. Daar verlieten we de D17 en volgden de D72 verder via de Col de Portel naar de Col de la Crouzette. Hier rechts de D18 op tot aan de D33, via Lauch en Rivèrenert kwamen we aan de D3. Die volgden we langsheen de Salat tot in Lacourt, waar we de rivier dwarsten naar de D618. Net als de vorige dag volgden we die, maar nu enkel tot aan de D32, om zo de rivier te blijven volgen. Voorbij Soueix ging het de D32B op naar Seix. Net voor het centrum moesten we de Salat over naar de D3 om in het centrum te komen. Hier hielden we onze middagpauze. Na een uurtje pauze vervolgden we de rit over de D3 tot in Pont-de-la-Taule, daar draaiden we de D8F (D8) op en reden zo langsheen de L'Alet naar Serac-D'Ustou. Hierna volgde de klim naar Col de Latrape. Via de nodige haarspeldbochten kwamen we vervolgens bij Col d'Agnes. Tijdens de afdaling kregen we een meer (Étang de Lers) in zicht, in het bijgelegen café hielden we terug een pauze. Iets verder draaiden we rechts de D18 op en reden via Port de Lers naar Vicdessos. Van daaruit bracht de D8 ons terug naar Tarascon-Sur-Ariège. Na het douchen en omkleden, wandelden we rond in het centrum en bezochten het Castella. Na nog wat rondslenteren op de plaatselijke avondmarkt volgde een restaurantbezoek.










Dag11 – rondrit naar oa Andorra (327km):
Iets vóór 9u werd na het ontbijt op het terras, de motor gestart voor een rondrit die ons oa een laatste keer in Spanje zou brengen en in Andorra. Net als de vorige dag ging het de D618 op tot aan het 1ste tankstation, de weg verder volgend tot Dombas en zo doorheen het kleine centrum naar de D20. Via oa Arnave, Appy en Bestiac kwamen we aan de D2. Zo bereikten we de D613. Die rechts volgend kwamen we in Ax-Les-Thermes. Daar de N20 op richting Spanje/Andorra tot aan de splitsing met de N320. Die volgden we via enkele haarspeldbochten en de Col de Puymorens naar Porté-Puymorens, om iets verder terug de N20 op te rijden naar Bourg-Madame. Daar reden we Spanje binnen naar de N260 via Puigcerdà. Iets na de middag hielden we halt in Bellver de Cerdanya bij het Bellavista-hotel voor een broodje en een frisdrank. Na de pauze werd de N-260 verder gevolgd naar La Seul d'Urgell. Daar kozen we de N-145 richting Andorra. Na de grensovergang reden we door enkele drukke centra (oa Andorra la Vella). De gps stuurde ons naar de tunnel richting La Massana, doch die bleek afgesloten wegens werken. Iets verder konden we veilig omkeren aan een benzinestation, om vervolgens doorheen het centrum van Escaldes-Engordany bij de Cg314 te komen, die bracht ons eveneens naar La Massana. Daar verliep het verkeer heel moeizaam door de vele vrachtwagens die slechts langzaam omhoog konden rijden. Eens uit het centrum op de Cg3 ging het iets vlotter tot in Ordino. Vanaf daar bracht de Cg3 ons zo'n 1000m hoger, via enkele kleine dorpjes, een tunnel en de nodige haarspeldbochten tot bij restaurant La Coma bij het skigebied Ordino-Arcalis op 2220m. Hier was enkele weken voordien een etappe uit de tour geëindigd. Na de pauze volgden we dezelfde weg terug naar beneden tot in Ordino, waar we de CS340 (verderop werd het de CS240) opdraaiden. Deze slingerende weg bracht ons terug tot op bijna 2000m bij de Coll d'Ordino. Vervolgens daalden we af naar Canillo aan de CG2. Die volgden we naar de Franse grens tot we net voor de tunnel de bergweg volgden naar Pas de la Casa, onderweg werd de tank terug gevuld. Bij het binnenrijden van het centrum stond alle verkeer richting Frankrijk muurvast, net vóór het grote rondpunt. Doordat we er niet tussen konden, het centrum dan maar ingereden, waar we wel tussen de auto's konden om op die manier voorbij dat rondpunt te komen. Eens uit het centrum konden we de lange rij auto's op de N22 mooi voorbij rijden. Aangekomen bij de N320 volgden we die naar de N20 die ons via Ax-Les-Thermes terug naar de slaapplaats bracht. Net als gisteren gingen we voor het avondmaal naar het hotel-restaurant Le Vieux Carré. Later op de avond werden we nog getrakteerd op een klank- en lichtshow vergezeld met het nodige water.









Dag12 – naar B&B5, via oa Gorges de St. Georges (236km):
Na de regen van de voorbije nacht begon de dag met behoorlijk veel bewolking. Ontbijten deden we toch op het terras, waarna we afscheid namen van Sonja & Serge. Vandaag vertrokken we naar onze laatste slaapplaats in de Pyreneeën. Voor de laatste keer volgden we de D618 langsheen de Ariège tot in Saint-Paul-de-Jarrat, daar eventjes de D117 op tot aan de D809. Die bracht ons naar de D9. Die volgden we via oa Soula en Roquefixade terug naar de D117. Die volgden we weer maar eventjes tot aan de D509, die ons naar Villeneuve-d'Olmes bracht. Daar konden we terug de D9 verder volgen. Via Montferrier ging het naar de Col de Montségur. We wisten dat hier een kasteelruïne lag, maar wegens de lage bewolking was er niks van te zien. Tot er plots wat openingen in de bewolking kwamen en we de ruïne in de hoogte zagen liggen. De weg verder volgend kwamen we na Fougax bij de Fontaine de Fontestorbes. Iets verder kwamen we in het centrum van Bélesta voor de derde keer bij de D117, die we nu voor langere tijd bleven volgen. Via La Borie en Puivert kwamen we in Quillan, waar we een pauze hielden. Toen we terug naar de motorfiets op de parking gingen, hield er een Nederlands koppel met een Hayabusa (Suzuki) halt. Even later bleek dat ze eveneens logeerden in onze volgende bestemming. De weg volgden we verder tot voorbij Saint-Martin-Lys, waar we de D118 opreden. Na Axat reden we doorheen de Gorges de St Georges. Toen we na de fotostop hier ons terug klaar maakten om te vertrekken werden we voorbij gereden door een Nederlands stel op een rode FJR (zoals wij) voorzien van een zijspan. die bleven we volgen op de D118, tot we linksaf de smalle D17 opkonden. Over de Col des Moulis ging het via oa Le Bousquet en Roquefort-de-Sault naar de D84. Die volgden we naar de Col de Jau aan de D14. Via die weg kwamen we in Mosset, waar we omstreeks 13u30 halt hielden voor een frisdrank. Toen we vroegen of we iets konden eten bleek de keuken reeds gesloten. De weg verder volgend kwamen we na Campône in Molitg-les-Bains. Daar zagen we terug een bar waar enkele mensen zaten te eten op het terras. Bij het binnengaan meteen gevraagd of we nog iets konden eten. Toen dat nog kon bestelden we een sandwich met een frisdrank en namen plaats op het terras. Na de maaltijd bleven we de D14 volgen tot we net vóór Catllar bij de D619 kwamen. Die draaiden we eerst rechts op naar Prades, waar de tank werd gevuld. Hierna even terug en volgden we de D619 in noordelijke richting tot in Sournia. Onderweg kwamen we over de Col de Roque Jalère en langsheen Roc Cournut. In Sournia draaiden we links de D2 op. Na Rabouillet werd dit de D22 en kwamen we na enkele kms aan de Col d'Aussières. Via oa Gincla kwamen we in Puilarens, vanwaar we het gelijknamig kasteel zagen liggen. Hierna waren we snel bij de D117 die we rechts opdraaiden naar Caudiès-de-Fenouillèdes, daar bevind zich MotorStopHelder, onze laatste slaapplaats in de Pyreneeën. Na de verwelkoming door Jan, konden we de motor binnen plaatsen in de garage. Daar stonden diverse motoren gestald waaronder de Nederlandse Hayabusa. Naast enkele Nederlandse koppels maakten we kennis met een Deens koppel, die de geplande motortrip wegens medische redens had moeten vervangen door een autotrip. Er was eveneens een Belgisch koppel (omgeving Leuven) aanwezig, die een natte dagtocht achter de rug had. Wij hadden enkel de laatste kms op de D117 enkele druppels gekregen. Na het douchen en de maaltijd bereid door Ina, hadden we nog gezellige avond in het salon met de groep.








B&B5:http://www.motorstophelder.nl/nl/

Dag13 – rondrit naar de middellandse zee (270km):
Vandaag werd na het ontbijt afscheid genomen van het Deense koppel en de meeste Nederlandse gasten, de Belgen trokken voor een dagje naar Andorra, terwijl het stel met de Hayabusa net als wij nog een dagje in de streek bleven. Omstreeks 9u reden we via de D117 naar Quillan, om daar de D118 te volgen tot aan de D613 in Couiza. Die volgden we langs Coustaussa en Serres naar Arques. Vanaf daar ging het via de D54 en de D70 naar de D129. Al over de Col de l'Homme Mort kwamen we in Villardebelle. De D529 bracht ons iets verder aan de D40, die volgden we doorheen het bosrijk gebied langsheen diverse wijnvelden over de Col de la Loubière. Voorbij Vignevieille zagen we eerst de ruïne van Château de Durfort liggen, om iets later die van Château de Termes te zien. Via de Gorges du Terminet kwamen we bij de Col de Termes. De D40 verder volgend kwamen we bij de Col de Bedos aan de D613. Die volgden we via Talairan naar Saint-Laurant-de-la-Cabrerisse waar een middagpauze hielden. Na een uurtje reden we verder tot we rechts de D106 opdraaiden. Langs de wijnvelden ging het naar Coustouge. De D323 en de D123 volgden we dan naar de D611. Die weg en de D611a volgend kwamen we in Portel-des-Corbières. Via de D3 en de D6139 ging het omheen Sigean naar Port-la-Nouvelle. Hier hielden we een pauze vlakbij de zee. Omstreeks 16u besloten we na een pauze van een uurtje terug verder te rijden. Doorheen het centrum en de D709 en de D6009 kwamen we bij D27. Die volgden we tot Feuilla, waar we de D227 (overgaand in de D5) opreden en volgden tot in Opoul-Périllos. Daar de D9 op naar Vingrau, de weg (D12-D39) volgend, kwamen we in Tuchan waar we opnieuw een drankpauze hielden. Hierna volgden we eventjes de D611 tot we de D14 bereikten. Die volgden we over een langere afstand, oa langs Padern, Cucugnan en Soulatgé tot in Cubières-sur-Cinoble. Daar links de D10 (later de D7) op naar Gorges de Galamus. Het verkeer in deze smalle kloof word tijdens de drukste uren geregeld door verkeerslichten, stoppen onderweg om foto's te nemen is niet toegestaan. Op het einde van de kloof, hielden we nog halt op de parking. Na het genieten van het uitzicht en een frisdrank, reden we verder naar Saint-Paul-de-Fenouillet. Daar reden we de D117 op, waarna we snel bij de slaapplaats kwamen in Caudiès-de-Fenouillèdes. Daar hoorden we dat het Belgisch koppel wegens de hevige regenval in Andorra, daar bleef overnachten. Enkele Nederlandse motorrijders die geboekt hadden, waren nog niet aangekomen (en zouden dat die avond niet meer doen). Na het avondmaal beleefden we een rustige avond in het salon.












Dag14 – naar B&B6 in de Auvergne (589km):
Vandaag namen we niet alleen afscheid van Ina & Jan, maar eveneens van de Pyreneeën. Na het ontbijt werden de motoren (ook het Nederlandse stel ging terug Noordwaarts) klaar gemaakt. Doorheen het centrum volgden we de D117 naar Maury, waar we de D19(D123) opdraaiden naar Cucugnan. Onderweg genoten we van het uitzicht op de omgeving en Château de Quéribus. Aangekomen in Cucugnan gingen we de D14 op net als gisteren, maar in de tegenovergestelde richting. Via Padern kwamen we net vóór Tuchan aan de D611, die we doorheen het centrum bleven volgen. Via oa Durban-Corbières kwamen we aan de D611a, die we volgden naar de A9. Na zo'n 10 minuten op de snelweg, viel het verkeer volledig stil net vóór het benzinestation van Vinnasan en begon het filefilteren. Gedurende zo'n 20 minuten ging het rustig aan tussen de stistaande auto's tot we nabij Fleury voorbij de pechvogels kwamen. De A9 verlieten we aan uitrit 34 en namen de D13 naar Pézenas om daar de A75 op te rijden. Nabij Paulhan hielden we een pauze. Na een kwartiertje reden we verder om na anderhalf uur de brug van Millau over de Tarn op te rijden. Net na de brug hielden we dan ook halt op parking. Daar maakten we nog een praatje met de Nederlanders, die iets later terug verder reden. Na de nodige foto's en een frisdrankje reden we na ruim een half uur ook terug de snelweg op. Nabij La Garde werd een tankpauze ingelast en een sandwich opgegeten. Hierna verder tot aan afrit 31 om via de N9 naar de rivier de Truyère te rijden, daar wilden we het Viaduc de Garabit bekijken. De N9 verder volgend, kwamen we aan de oprit 30 en ging het verder op de A75 naar Clermont-Ferrand. Doch na enkele kms gingen de kranen boven ons open en werd op de eerste parking het regenpak boven gehaald. Aan de péage ter hoogte van Clemont-Ferrand hielden we een laatste pauze (we waren intussen op de A71) en merkten dat de 2devoorlamp het had begeven. De snelweg werd verlaten aan afrit 11, doorheen het centrum van Montmarault naar de D2371 die we volgden tot in Doyet. Daar namen we omstreeks 17u30 telefonisch contact op met Tine & Koen. Toen we vertelden dat we eerst gingen uitkijken voor een restaurantje, kregen we de raad eerst tot bij hen te rijden, omdat de restaurants niet vóór 19 open waren. Dus reden we tot aan de D39, die ons via Saint-Angel naar de slaapplaats bracht. Terwijl we daar gezellig zaten te babbelen kwam het water met bakken tegelijk uit de hemel vallen. We kregen de raad naar het restaurant Au Chalet in Commentry te rijden voor een goede maaltijd. dat deden we dan ook omstreeks 19u30. 's Avonds zaten we dan nog in het salon in het gezelschap van Tine, koen en nog een Vlaams koppel. Koen raadde me aan om dinsdag, als we naar huis reden dit te doen via Montluçon en halt te houden bij een yamaha-dealer om nieuwe lampen af te halen. Omstreeks middernacht werd het bedtijd.







B&B6:http://www.villaine.be/

Dag15 – rondrit in de Auvergne (285km):
Na het ontbijt en wat babbelen op het terras, werd omstreeks 10u30 de motor gestart voor een rondrit in de streek. Via Savigny en Estivareilles reden we naar Vaux. Daar de D149 op naar La Chapelaude. De D40 bracht ons vervolgens via Huriel naar de N145. Die volgden we doorheen Lamaids naar Nouhant, doch na enkele kms was die weg volledig onderbroken. Dan maar terug naar Lamaids en de D41 op, die ons via Viersat naar de D917 bracht. Die volgden we naar het centrum van Chambon-sur-Voueize, waar we een drankpauze hielden. Na een half uurtje reden we verder op de D993 tot we binnendoor via Le Châtelet aan de D996 kwamen, die draaiden we rechts op naar de D915. Net na het centrum van Évaux-les-Bains reden we links de D20 op. Na het dwarsen van de Cher werd dit de D50. Na Mazirat rechts de D152 op tot aan de D151, die ons via Terjat naar Marcillat-en-Combraille bracht. Van daaruit de D1089 op naar Pionsat, waar we de tank volgooiden en zelf iets aten in de plaatselijke bar-café. Vanuit Pionsat volgden we de D227 naar Saint-Gervais-d'Auvergne, daar de D987 op. Die bracht ons doorheen Saint-Priest-des-Champs tot net voorbij Les Chaussades, waar we links de D110 opdraaiden naar het reservoir des Fades. Bij het rondpunt aangekomen kozen we de D19, die ons over de brug naar Les Ancizes-Comps bracht. Onderweg hielden we halt bij een uitkijkpunt met een mooi zicht op de kronkelende Sioulet. In het centrum de D62 op, naar de stuwdam en het viaduc van Fades. Die weg verder volgend kwamen we terug in Saint-Priest-des-Champs. Van daar terug dezelfde weg tot aan het meer, waar we een drankpauze hielden. Aan het rondpunt volgden we nu de D19 in de andere richting tot aan de D121. Die volgden we via Miremont naar Saint-Jacques-d'Ambur om daar de D61 te nemen naar Les Ancizes-Comps, waar we opnieuw aan de D19 kwamen. Die volgden we tot aan de D227, om zo via La Vareille terug aan de Sioule te komen. Na het dwarsen van die rivier, reden we in Lamontgie rechts naar Châteauneuf-les-Bains om over de D109 verder de Sioule te volgen langsheen Château Rocher tot aan de D2144. Na het dwarsen van de rivier, de D915 op en verder langs het water tot in Chouvigny met een drankpauze in Le Beau Site. Vandaar bracht de D284 ons aan de D988 bij Lalizolle. Die volgden we via Echassières, Lapeyrouse en Colombier naar Commentry. Iets vóór 19u kwamen we aan bij Au Chalet, waar we opnieuw genoten van een heerlijk avondmaal. Omstreeks 21u waren we dan terug bij Tine & Koen.








Dag16 – terug naar huis (637km):
Vandaag namen we afscheid van Tine & Koen, en keerden via vooral de snelwegen terug naar huis. Na het ontbijt en het laden van de motorfiets, werd die omstreeks 9u30 gestart. Eerst reden we naar de yamaha-dealer in Montluçon voor 2 nieuwe lampen, doch daar aangekomen bleek die in verlof te zijn. Via de D2144 reden we naar Reugny, om daar iets verder de A71 op te rijden. Nabij Farges-Allichamps volgde een eerste tank- en rookpauze. De A71 verder volgend ging het langsheen Vierzon naar Orléans met tussenin nog een korte stop. Eens op de A10 werden we plots op de gevoelige plaat geplaatst, doch doordat het vooraan gebeurde, bleef dit zonder gevolgen. Na de aansluiting met de A11 werd de tank opnieuw gevuld en een sandwich genuttigd. Omheen Parijs ging het op dezelfde manier als tijdens de heenreis. Via de A1 en een 2tal stop reden we België binnen, om omstreeks 17u terug thuis te staan.

++++++++++​

De kaartjes, GPS-Routes en alle foto's zijn te bekijken op onze site.
http://lucsa1.be/Pyreneeen2009/Pyreneeen2009.htm
 
Laatst bewerkt:

Nick1966

Die hard MF'er
13 dec 2006
852
0
Ik heb nog niet alles tot in detail gelezen maar ik vind het nu al een prachtig verslag *O* wat ik nog eens goed zal lezen, omdat ik ook nog eens die kant op wil met de motor. Moet een prachtige motorvakantie geweest zijn :] .