test eens welke cylinder er niet meedoet,(aan de uitlaatbochten voelen).Pas op je vingertjes he???
Diegene die niet meedoet moet je kunnen herkennen aan een koudere uitlaatbocht ,.
als je die hebt gevonden weet je in ieder geval waar je moet zoeken .
Ik zou eens beginnen met compressie meten. Wanneer is de laatste keer de klepspeling gecontroleerd?
één cylinder trekt dus weinig vacuüm. Klepstellen ? Klepprobleem ? Lek ? Zuiger(veer) schade ? Bougie los ?
F.
Kan zijn dat je een mengschroefje verloren bent, kijk eens of je ze nog hebt op de carb.
kapot gasschuifrubber zat ik eerder aan te denken (herken je makkelijk door luchtfilter te verwijderen en de gasschuiven handmatig omhoog te drukken en laten dichtvallen. ze horen wat trager te gaan dan verwacht.. klapt de eerste naar beneden dan ligt het daar aan).
Maar zoals je net aangaf mbt bougie.. Bougiekapje komt er wel goed op?
Je bedoelt de 1 van de 3 schroefjes waar je de carburateurs synchroon mee kunt te zetten?
volgens mij, maar ik kan het mishebben, heeft die vorige eigenaar minder verstand van motoren dan hij jou wil doen geloven....
het lijkt erop dat er flink met de bougie van cylinder 1 gekloot is, als je de sleutel er niet eens op krijgt. Probeer eens het rubber houdertje uit de sleutel te halen en kijk of het dan wel gaat.
Anders kun je ook nog proberen met een 12'er pijpsleutel, die zou het ook moeten doen (als de juiste bougie erin zit).
Ik wed dat je óf een kapotte schroefdraad, óf een extra dichtringetje, en/of een verkeerde bougie tegenkomt.
Probeer te voorkómen dat er iets in het bougiegat valt, dan ben je nog verder van huis...
Nee die bedoel ik niet. De schroefjes onderaan de carburateur waarmee je de mengelverhouding regelt onderin de toeren / stationair (CO stelschroeven).
Als daar 1 schroef van haast dicht is of teveel open, dan doet die cillinder ook niet mee. Ze staan vaak rond de 2 hele slagen open.
Niet aan gaan klooien als je geen meetappartuur daarvoor hebt. Of je moet bij het eruit draaien eerst even de mengselschroef dichtdraaien en het preciese aantal slagen tellen, en die opschrijven zodat je je afstelling altijd terug kan zetten. In het werkplaatshandboek staan wel de standaard beginwaarden voor het afstellen.
*edit: R1 '98: 'Pilot screw turns out: 2.5
Maare, zoek het eerst in de compressie e.d.
Ja daarom, daar pas ik zeker wel mee op.
En ik krijg ook de indruk dat de vorige eigenaar er niet zo veel verstand van had zoals hij beweert. Vanavond kan ik dat cameraatje waarschijnlijk lenen, dus dan weten we meer.
Als we in de spiegel kijken ziet het er ongeveer zo uit.
[afbeelding]
Ik ben geen expert in dingen tekenen met paint, maar zo lijkt het er ongeveer uit te zien.
Het rode dingetje (stukje ring oid) steekt onder de bougie uit en daardoor wil de dop er waarschijnlijk ook niet op.
Dat lijkt sterk op een extra afdicht persring.
Zal waarschijnlijk zijn blijven zitten bij de vorige bougieverversing.
Probeer het met een pijpsleutel en enkele zachte tikje met een hamer, misschien krijg je de sleutel ver genoeg op de bougie om hem los te draaien...
Jeeej. Het frutseltje is eruit gekomen.
Heb de boel eerst goed bekeken met een camera op een slangetje en het bleek een stukje tightwrap te zijn. Toen met een spaakje losgepeuterd en met een stofzuiger het tightwrapje op gezogen.
Dus morgen maar eens verder kijken. Eerst ff andere bougietjes proberen en als dat niet werkt de compressie maar eens opmeten.
Tiewrap bij de bougie?? Hoe ist mogelijk...
Tiewrap bij de bougie?? Hoe ist mogelijk...
Schroefdraad kapot en zo de bougie op z'n plaats gehouden, dit verklaart ook waarom er geen vacuum gemeten wordt bij stationair toerental.