racen op een pc40 / pc37 2017

Op de PC40 die ik begin om te bouwen voor volgend jaar zaten / zitten standaard valblokken voor het motorblok. Echter werd mij afgeraden om deze te laten zitten aangezien ze zo goed als rechtstreeks verbonden zijn met de ophangpunten van het motorblok en bij een crash de neiging hebben van te breken / scheuren op dat punt. Wat is jullie ervaring hier mee?

Ik heb zelf ooit een Hornet uit 2002 gehad (valt misschien niet te vergelijken) met dezelfde constructie van valblok / ophangpunt en heb daar toen eens met relatief lage snelheid (50-70 kmh) een val mee gemaakt. Ophangpunt scheurde toen niet af, maar je zag dat hij daar best wel een "impact" had opgevangen.
 
Vanuit TK adviseren ze om geen valblokken te monteren, omdat er een risico is dat de valblokken achter een curbstone kunnen blijven haken en daardoor meer schade veroorzaken dan dat ze beschermen. Ik had ze er daarom ook niet op zitten.
Ms dat er speciale valblokken zijn die niet direct op het frame gemonteerd zijn.......die zou je dan wel kunnen gebruiken ook al ken ik die niet.
Oplassen of carbonkappen voor de dynamo/ontsteking/carter is dan wel weer verstandig.
 
Zijn er onder jullie die deze slang (carterontluchting) terug in de atmosfeer laten uitkomen, of al dan niet in een flesje laten uitlopen?
Veel is het niet, maar dan komen er gewoon ook geen oliedampen meer in de airbox terecht. De aansluiting op de airbox zou ik dan afdoppen.
Lijkt mij een sensorvrij circuit te zijn, dus ik voorzie geen problemen, of zijn er mensen die een andere ervaring hebben?


IMG-20211202-WA0036.jpg
 
Zijn er onder jullie die deze slang (carterontluchting) terug in de atmosfeer laten uitkomen, of al dan niet in een flesje laten uitlopen?
Veel is het niet, maar dan komen er gewoon ook geen oliedampen meer in de airbox terecht. De aansluiting op de airbox zou ik dan afdoppen.
Lijkt mij een sensorvrij circuit te zijn, dus ik voorzie geen problemen, of zijn er mensen die een andere ervaring hebben?


Bekijk bijlage 1700291
Wat is je doel hiermee?
 
Volgens mij zijn er 2 opties
NGK: IMR9C-9HES of DENSO: VUH27D

Dat is gewoon volgens handboek....
Ook wordt NGK: R0109B-10 gebruikt maar dat wordt voorgeschreven als je hrc kit hebt.....

Groeten Gerben
 
Volgens mij zijn er 2 opties
NGK: IMR9C-9HES of DENSO: VUH27D

Dat is gewoon volgens handboek....
Ook wordt NGK: R0109B-10 gebruikt maar dat wordt voorgeschreven als je hrc kit hebt.....

Groeten Gerben
Ja, die 2 had ik ook gezien in het handboek. Dat zijn beide (vrij dure) iridium bougies.
Voor zover ik weet is het voordeel van die iridium bougies dat ze langer mee gaan, maar voor circuit gebruik is het mogelijk beter om 'normale' bougies te gebruiken en dan vaker te wisselen.
Ik kom het volgende bijvoorbeeld ook tegen: Champion Bougie zoek op motor

Vandaar mijn vraag wat andere circuit rijders met een PC40 doen.
 
Ik draai er binnenkort de NGK CR9EH-9 in. Is de standaard NGK variant op de dure iridium bougies (opgezocht adhv NGK cataloog).
Heb even bevestiging gevraagd bij Tovami in Goes met het oog op afstelling later, en ze lieten mij weten dat ze die ook gebruiken.

Als een langere "duurzaamheid" en onderhoudsinterval het grootste verschil zijn tussen iridium en de standaards, dan is de meerwaarde van iridium voor mijn gebruik niet van tel.
 
Ik heb voor m'n PC40 een Leovince slip-on demper gekocht. Ik vermoed dat deze op zich (met db-killer uiteraard) geen problemen geeft op de circuits?
Iemand die weet hoe het geluid stijgt als ik hiervoor de katalysator zou leegmaken (of een rechte pijp in de plek zou lassen) en de uitlaatklep zou verwijderen, en of iemand met deze combinatie ervaring heeft bij de geluidsmetingen?
 

Bijlagen

  • IMG_20211223_134051.jpg
    IMG_20211223_134051.jpg
    187,2 KB · Weergaven: 22
Als de katalysator leeg is zal de motor inderdaad wat meer geluid maken, echter zal er wel vermogenswinst zijn.

Eventueel heb ik wel een katalysator vervanger te koop. Stuur even pb bij interesse
Groeten Gerben
 

Bijlagen

  • 20211204_131328.jpg
    20211204_131328.jpg
    583,6 KB · Weergaven: 21
Zijn er onder jullie die deze slang (carterontluchting) terug in de atmosfeer laten uitkomen, of al dan niet in een flesje laten uitlopen?
Veel is het niet, maar dan komen er gewoon ook geen oliedampen meer in de airbox terecht. De aansluiting op de airbox zou ik dan afdoppen.
Lijkt mij een sensorvrij circuit te zijn, dus ik voorzie geen problemen, of zijn er mensen die een andere ervaring hebben?


Oliedamp en daarmee gepaarde vervuiling uit de airbox halen. Scheelt uiteraard niets in de uitkomst van wat de motor op de baan zet, maar nu ik toch bezig ben..
Systeem eruithalen en een paar Block-off plates bestellen. Bij deze set zit een dop om de luchtfilterbak af te stoppen waar normaal de slang gemonteerd word. Word bij de meeste circuitmotoren wel gedaan.
.
 
Het is zeer waarschijnlijk niet de sensor in mijn geval. Thuis heb ik eens rustig gekeken naar de QS en elke keer als ik tegen de schakelpook druk gaat het lampje van het Translogic kastje aan, de sensor werkt goed. Daarnaast doet de QS ook niets mechanisch, in feite kun je zonder QS ook zonder koppeling schakelen, het enige wat de QS doet is het (kortstondig) onderbreken van de ontsteking. De Translogic intellishift is ook zelflerend en daar valt verder niets aan af te stellen.
Bij Frontrow components (dealer Translogic) denken ze dat het toch echt iets mechanisch zal zijn.

Ik vrees dat de versnellingsbak dan toch open zal moeten. Heeft iemand daar ervaring mee?
En als de bak toch open gaat, is het dan wellicht gelijk verstandig om ook andere dingen aan te pakken?
Ik ben maar eens begonnen om m'n probleem met het schakelen op m'n Honda CBR600RR PC40 te gaan verhelpen, sinds mijn laatste circuit dag op Mettet heb ik problemen met schakelen naar de 4 en 5. Ik heb een Translogic quickshifter, maar naar de 4 en 5 lukt niet meer zonder koppeling, in de 6 kom ik niet op Mettet. Waarschijnlijk is het een mechanisch probleem.
De motor staat er nu bij zoals te zien op de foto's, het blok heb ik gedemonteerd.
Ik heb een Haynes werkplaatshandboek, maar nadat ik de carterpan los heb gemaakt vraag ik me toch af of het zonder ervaring verstandig is om zelf aan te gaan pakken.
Wellicht is het beter om er iemand met ervaring naar te laten kijken.
Wie weet een goede partij voor het onderzoeken/controleren en indien nodig reviseren van versnellingsbakken van motorfietsen? Mag ook iemand zijn die dat in z'n vrije tijd doet.
Bij voorkeur in omgeving Nijmegen/Uden/Venray.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.39 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.39 (1).jpeg
    269,7 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.39.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.39.jpeg
    236,7 KB · Weergaven: 27
  • WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.40.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-29 at 16.57.40.jpeg
    224,2 KB · Weergaven: 29
Ik ben maar eens begonnen om m'n probleem met het schakelen op m'n Honda CBR600RR PC40 te gaan verhelpen, sinds mijn laatste circuit dag op Mettet heb ik problemen met schakelen naar de 4 en 5. Ik heb een Translogic quickshifter, maar naar de 4 en 5 lukt niet meer zonder koppeling, in de 6 kom ik niet op Mettet. Waarschijnlijk is het een mechanisch probleem.
De motor staat er nu bij zoals te zien op de foto's, het blok heb ik gedemonteerd.
Ik heb een Haynes werkplaatshandboek, maar nadat ik de carterpan los heb gemaakt vraag ik me toch af of het zonder ervaring verstandig is om zelf aan te gaan pakken.
Wellicht is het beter om er iemand met ervaring naar te laten kijken.
Wie weet een goede partij voor het onderzoeken/controleren en indien nodig reviseren van versnellingsbakken van motorfietsen? Mag ook iemand zijn die dat in z'n vrije tijd doet.
Bij voorkeur in omgeving Nijmegen/Uden/Venray.
Met het wphb en youtube kom je er wel. Heb van mijn vorige cbr ook de versnellingsbak vervangen. Met beetje geduld en goed gereedschap moet dat wel lukken:]
 
Zijn er onder jullie die op een PC40 een HRC snelgaskit hebben gemonteerd waarbij je de originele "behuizing" behoudt?
Ik heb de "throttle tube" en bijhorende HRC gaskabels gemonteerd. Het enige waar ik tegenaan loop is dat de nok van de HRC tube zelf dunner is dan de originele niet-snelgas waardoor bij de montage de tube wat heen en weer kan bewogen worden in de langsrichting van de behuizing...

Op internet zijn er verschillende dingen te lezen, volgens sommige heb je niet eens de HRC kabels nodig voor de conversie, maar in een complete HRC snelgaskit zit ook een andere behuizing. Enige vraag is of die dan "dunner" is op het stuk waar de nok in rust om de speling op te vangen?
 

Bijlagen

  • IMG_20211222_182234.jpg
    IMG_20211222_182234.jpg
    193,7 KB · Weergaven: 9
Dat kan toch niet omdat de originele nog een retourkabel heeft?
De HRC snelgas van TK had alleen een enkele kabel, dus dat pastte niet.
 
Hmm, weet niet zozeer hoe ik hier op kan antwoorden. Is gewoon een HRC kit, los van wat Ten Kate ooit gedaan of gemaakt heeft? ;-).
 
Ik zou mn cbr600rr van 2008 willen klaarzetten voor circuit. Zijn er zoal dingen die gemakkelijk aangepast of verwijderd dienen te worden? Heb al setje circuitkuipen.
Welke olie gebruiken jullie en oliefilter?
Welke remblokken best te steken?
Nog andere dingen ?
 
Ik zou mn cbr600rr van 2008 willen klaarzetten voor circuit. Zijn er zoal dingen die gemakkelijk aangepast of verwijderd dienen te worden? Heb al setje circuitkuipen.
Welke olie gebruiken jullie en oliefilter?
Welke remblokken best te steken?
Nog andere dingen ?
Tja, je kunt er heel veel aan doen, hoe ver wil je gaan? Quickshifter, aangepaste vering, of in elk geval controle/service van de standaard vering, race rem/schakelset, race rempomp, etc etc.

Voor olie gebruik ik, en veel anderen, Motul 300v. Oliefilter K&N, even juiste type opzoeken.
Qua remblokken is er ook heel veel keuze en voorkeuren verschillen ook van persoon tot persoon, ik rijd zelf met EBC GPFAX.

Ga je voor het eerst circuit rijden? In het begin ligt het niveau waarschijnlijk nog niet zo heel hoog dat het meteen nodig is om allemaal top materialen op je fiets te hebben. In basis zorgen dat de fiets technisch in orde is en eerst wat ervaring op gaan doen en vooral genieten.
 
Tja, je kunt er heel veel aan doen, hoe ver wil je gaan? Quickshifter, aangepaste vering, of in elk geval controle/service van de standaard vering, race rem/schakelset, race rempomp, etc etc.

Voor olie gebruik ik, en veel anderen, Motul 300v. Oliefilter K&N, even juiste type opzoeken.
Qua remblokken is er ook heel veel keuze en voorkeuren verschillen ook van persoon tot persoon, ik rijd zelf met EBC GPFAX.

Ga je voor het eerst circuit rijden? In het begin ligt het niveau waarschijnlijk nog niet zo heel hoog dat het meteen nodig is om allemaal top materialen op je fiets te hebben. In basis zorgen dat de fiets technisch in orde is en eerst wat ervaring op gaan doen en vooral genieten.
Bedankt voor je reactie, voorlopig hou ik het basic zou beginne met andere remblokjes maar heb idd al zo veel types gezien ik weet niet goed wat te kiezen.
Van olie gebruik ik ook mutul maar welke dan best voor deze cbr? 10w30 of iets anders?
 
Bedankt voor je reactie, voorlopig hou ik het basic zou beginne met andere remblokjes maar heb idd al zo veel types gezien ik weet niet goed wat te kiezen.
Van olie gebruik ik ook mutul maar welke dan best voor deze cbr? 10w30 of iets anders?

Ik gebruik Motul 300V 10W40 (staat ook in het boekje)
Oliefilter KN-204-1
En remvloeistof: Motul RBF 660 Factory Line Racing Brake Fluid
 
-Bembo rcs19 Costa Corsa
- stalen remleidingen
-goede remblokken
- power commander op jouw bike afgesteld
-quickshifter
-verstelbare voetsteunen, maar dat kan ook later. Misschien wel goed om dat meteen te combineren met je quickshifter.
- Gear indicator is soms wel makkelijk, maar iedereen met een rijbewijs kan wel tot 6 tellen neem ik aan en weer terug.

Dit zijn mijns inziens de items die je als eerst kan vervangen van standaard maar circuit. Zo zou ik het doen als ik weer een standaard bike had.
De keuze voor een 19 Costa Corsa: die paar tientjes extra maken ook niet meer uit, dan heb je vanaf het begin iets goeds ipv over een half jaar er achter komen dat de duurdere variant toch misschien beter is. Verkoop je de oude pomp voor de helft van de prijs en koop je alsnog de duurdere versie, eind van het verhaal dat je weer duurder uit bent.
Succes

Ik zou mn cbr600rr van 2008 willen klaarzetten voor circuit. Zijn er zoal dingen die gemakkelijk aangepast of verwijderd dienen te worden? Heb al setje circuitkuipen.
Welke olie gebruiken jullie en oliefilter?
Welke remblokken best te steken?
Nog andere dingen ?
Zelf rij ik met SBS DC blokken, het is even kijken wat je prettig en het best vindt remmen.
 
Ik gebruik Motul 300V 10W40 (staat ook in het boekje)
Oliefilter KN-204-1
En remvloeistof: Motul RBF 660 Factory Line Racing Brake Fluid
Voor oliefilter zou ik even kijken naar de Hiflo Filtro Race. Olie filter moet voor het racen namelijk geborgd worden ;)
SBS DC heb ik ook mee gereden, maar gaan pas echt werken als ze flink op temperatuur zijn.
Als je nog niet zo snel rond gaat op de baan zou ik eerst beginnen met Dual Sinter blokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan