Racen op een RSV4 / V4 Tuono

Een vraag aan de circuitrijders hier, omdat ik een issue had bij hoge snelheid vandaag.
Ik rij een Tuono V4 1000 uit 2014 en als ik echt volle bak op het gas ga (volgas tot bovenin toerenbereik, 2e, 3e en 4e versnelling) dan begint de motor licht te worden in het stuur en de schudden (lichte tank slapper). Ik had het een keer direct na het overschakelen van 2 naar 3 en een keer tijdens het doorhalen in de 4e versnelling. Stuurdemper heb ik net nagekeken, die lijkt in orde te zijn, hij dempt in ieder geval iets.
Bij gas los is het probleem meteen weg.

Ik zit te denken aan:
Voorwiel wordt toch wat licht, ding heeft best wat vermogen en waarschijnlijk zit ik wat gespannen op de motor.
Zou het helpen als ik de voorvork 1 of 2 streepjes verder doorsteek? Achter meer veervoorspanning of aan de voorkant wat minder? Demping misschien, voor iets meer rebound? Achter iets meer ingaand?

Banden zijn nagenoeg nieuwe, S22's. Bandenspanning 2.5 om 2.7 bar.

Iemand suggesties en/of ideeën?
 
Gezien je bandenspanning ga ik ervan uit dat je een beginner bent, klopt dit en wat zijn je tijden?
Daarnaast zijn er super veel dingen die meespelen, zowel jij als rijder als de motor. Om te beginnen nog wat extra vragen: heb je een factory met ohlins spullen of sachs en wat is gewicht?
 
Beginner inderdaad, 2:15 op Assen in 2018 met m'n GSXR600. Reed toen met 2.1 voor en 1.9 achter.

Ben met de V4 nog niet het circuit op geweest, ondervond het probleem op de openbare weg.
Er zit Sachs vering op en ik weeg 72 kg.
 
Ik zou eerst een keer de vering laten goed zetten. Ik weet niet waar je woont maar JJ Suspensions in Mill heeft komend weekend een afsteldag.
Stuurdemper van Sachs is meer voor de show, maar een stuurdemper is meer symptoon bestrijding.
Laatste punt is natuurlijk dat door de zithouding het voorwiel makkelijker los komt/ licht wordt. Is geen probleem gewoon gas erop houden8-)
 
Een vraag aan de circuitrijders hier, omdat ik een issue had bij hoge snelheid vandaag.
Ik rij een Tuono V4 1000 uit 2014 en als ik echt volle bak op het gas ga (volgas tot bovenin toerenbereik, 2e, 3e en 4e versnelling) dan begint de motor licht te worden in het stuur en de schudden (lichte tank slapper). Ik had het een keer direct na het overschakelen van 2 naar 3 en een keer tijdens het doorhalen in de 4e versnelling. Stuurdemper heb ik net nagekeken, die lijkt in orde te zijn, hij dempt in ieder geval iets.
Bij gas los is het probleem meteen weg.

Ik zit te denken aan:
Voorwiel wordt toch wat licht, ding heeft best wat vermogen en waarschijnlijk zit ik wat gespannen op de motor.
Zou het helpen als ik de voorvork 1 of 2 streepjes verder doorsteek? Achter meer veervoorspanning of aan de voorkant wat minder? Demping misschien, voor iets meer rebound? Achter iets meer ingaand?

Banden zijn nagenoeg nieuwe, S22's. Bandenspanning 2.5 om 2.7 bar.

Iemand suggesties en/of ideeën?
Hi,

Ik rij ook Tuono 2014 maar, enkel op circuit. Momenteel heb ik een 5tal circuitdagen achter de rug en moet nog steeds wennen.

Heb nu de vering op 'circuit' gezet, zuiver de clicks volgens het handboek, instelling achterveer was op Zandvoort toch te hard, ben voor de gulden middenweg gegaan, was toen goed. Ook instelling electronica doen veel, met name de TC en wheelie control. Als je de wheelie control op maximaal zal zetten, dan zal het voorwiel nagenoeg niet meer omhoog komen maar, je zal wel een pak vermogen verliezen.

Naar mijn ervaring beweegt de voorkant (voorwiel, stuur) sowieso een pak meer dan met een supersport / superbike, je gewicht zit ook veel meer naar achter, scheelt een hoop.

Mijn inziens kan je verbeteren door de juiste vering instelling enerzijds, electronica instellingen anderzijds en tot slot ook de motor laten leven, als het voorwiel wat beweegt, het laten bewegen en goed met de knieën rond de tank werken, niet teveel trekken aan het stuur. Vraagt sowieso wat gewenning maar, is ook een deel van de charme.

Ik rij op 2.2 bar vooraan en 1.7 bar achter (warm, slicks). Met jouw banden denk ik dat 2.1 voor en 1.9 achter ok is voor circuit.
 
Kijk, dit is goeie input.
Ik kocht de motor met andere veren in de voorvork en er was onderhoud gepleegd aan de vork en HK vond de voorvork wel ok. De shock is veel te zacht, hij stelde voor om die een 'race update' te geven: andere veer, ander shim pakket en andere olie. Dan is de motor weer in balans en circuit klaar.

Wat adviseer je voor de elektronica settings? Kan me voorstellen dat als het wiel los komt, de voorkant ook minder schudt, maar heb er 0 ervaring mee.

Lastige is dat dit alleen gebeurd bij hoogst illegale snelheden, dus het ff proberen op de openbare weg is wel tricky, maar gaan lopen rommelen op circuitdagen vind ik ook weer zonde van de dag.

Beste lijkt me voor nu om in ieder geval de shock te laten aanpakken.
 

Zelfde topic hier, reacties in de richting van zitpositie, verkrampt zitten en knijpen in het stuur en de vering/stuurdemper.
 
Kijk, dit is goeie input.
Ik kocht de motor met andere veren in de voorvork en er was onderhoud gepleegd aan de vork en HK vond de voorvork wel ok. De shock is veel te zacht, hij stelde voor om die een 'race update' te geven: andere veer, ander shim pakket en andere olie. Dan is de motor weer in balans en circuit klaar.

Wat adviseer je voor de elektronica settings? Kan me voorstellen dat als het wiel los komt, de voorkant ook minder schudt, maar heb er 0 ervaring mee.

Lastige is dat dit alleen gebeurd bij hoogst illegale snelheden, dus het ff proberen op de openbare weg is wel tricky, maar gaan lopen rommelen op circuitdagen vind ik ook weer zonde van de dag.

Beste lijkt me voor nu om in ieder geval de shock te laten aanpakken.

Niet om heel flauw te doen, maar dit soort zaken ga je toch niet testen op de openbare weg? Totaal onverantwoord. Juist een circuitdag is daarvoor bedoeld. Ik gebruik heel vaak sessies op een dag om bepaalde zaken te testen, juist op een circuit.

Maar wil je de motor gebruiken voor op straat of voor op het circuit? Want dan zal je setting anders zijn.
 
Hi,

Ik rij ook Tuono 2014 maar, enkel op circuit. Momenteel heb ik een 5tal circuitdagen achter de rug en moet nog steeds wennen.

Heb nu de vering op 'circuit' gezet, zuiver de clicks volgens het handboek, instelling achterveer was op Zandvoort toch te hard, ben voor de gulden middenweg gegaan, was toen goed. Ook instelling electronica doen veel, met name de TC en wheelie control. Als je de wheelie control op maximaal zal zetten, dan zal het voorwiel nagenoeg niet meer omhoog komen maar, je zal wel een pak vermogen verliezen.

Naar mijn ervaring beweegt de voorkant (voorwiel, stuur) sowieso een pak meer dan met een supersport / superbike, je gewicht zit ook veel meer naar achter, scheelt een hoop.

Mijn inziens kan je verbeteren door de juiste vering instelling enerzijds, electronica instellingen anderzijds en tot slot ook de motor laten leven, als het voorwiel wat beweegt, het laten bewegen en goed met de knieën rond de tank werken, niet teveel trekken aan het stuur. Vraagt sowieso wat gewenning maar, is ook een deel van de charme.

Ik rij op 2.2 bar vooraan en 1.7 bar achter (warm, slicks). Met jouw banden denk ik dat 2.1 voor en 1.9 achter ok is voor circuit.
Ik deed bij mijn tuono alles zo laag mogelijk TC op 1 WC op 1 of uit, ik reed ook met slicks en toen was me beste tijd 1:55 op assen.
Wel de vering echt dik op orde laten maken door JJ suspension, zoals heuveltje al zei, hij heeft echt veel ervaring met aprilia’s.
en er mag een in lengte verstelbare achterschokbreker ingezet worden dan stuurt die nog beter.
 
Niet om heel flauw te doen, maar dit soort zaken ga je toch niet testen op de openbare weg? Totaal onverantwoord. Juist een circuitdag is daarvoor bedoeld. Ik gebruik heel vaak sessies op een dag om bepaalde zaken te testen, juist op een circuit.

Maar wil je de motor gebruiken voor op straat of voor op het circuit? Want dan zal je setting anders zijn.
Ben het met je eens, het is onverantwoord. Een inhaalactie liep uit in wat ik hierboven beschreef. Dat ik het zelf onverantwoord vind is ook de reden dat ik niet wil gaan uitproberen op straat, maar m'n geplande trackdays dit jaar staan even 'on hold'.
Rij voornamelijk op straat en regelmatig een trackday.
3 jaar geleden ging ik eens per maand, maar de laatste tijd wil m'n prive leven niet erg mee werken. Komt wel weer.
 
Afgelopen weekend 3 dagen op een 2020 BMW S 1000rr gereden, vergeleken met het oude model BMW komt deze meer in de buurt van de RSV4 qua sturen.
Qua belevening blijft het een standaard 4 in lijn.

Komende maandag weer eens een ZAC'je doen, zal weer ff wennen zijn
 
Een vraag aan de circuitrijders hier, omdat ik een issue had bij hoge snelheid vandaag.
Ik rij een Tuono V4 1000 uit 2014 en als ik echt volle bak op het gas ga (volgas tot bovenin toerenbereik, 2e, 3e en 4e versnelling) dan begint de motor licht te worden in het stuur en de schudden (lichte tank slapper). Ik had het een keer direct na het overschakelen van 2 naar 3 en een keer tijdens het doorhalen in de 4e versnelling. Stuurdemper heb ik net nagekeken, die lijkt in orde te zijn, hij dempt in ieder geval iets.
Bij gas los is het probleem meteen weg.

Ik zit te denken aan:
Voorwiel wordt toch wat licht, ding heeft best wat vermogen en waarschijnlijk zit ik wat gespannen op de motor.
Zou het helpen als ik de voorvork 1 of 2 streepjes verder doorsteek? Achter meer veervoorspanning of aan de voorkant wat minder? Demping misschien, voor iets meer rebound? Achter iets meer ingaand?

Banden zijn nagenoeg nieuwe, S22's. Bandenspanning 2.5 om 2.7 bar.

Iemand suggesties en/of ideeën?
Was gisteren bij Hyperpro Alphen en Bas deed een rondje om m'n motor en stond op een bepaald moment aan de kont van de motor te schudden en hij vond de voorkant wel erg 'losjes', hij vroeg of the motor zoekerig was tijdens acceleratie. Lol, had er niet eens naar gevraagd.
Er zijn een aantal dingen aan de hand met de vering, die we stap voor stap gaat tackelen.

Om de losse voorkant beter te krijgen, adviseerde hij de vorkpoten wat verder door te steken, maar volgens mij bedoelde hij het juist andersom. Poten verder doorsteken betekent volgens mij dat de motor makkelijker gaat sturen.
 
Was gisteren bij Hyperpro Alphen en Bas deed een rondje om m'n motor en stond op een bepaald moment aan de kont van de motor te schudden en hij vond de voorkant wel erg 'losjes', hij vroeg of the motor zoekerig was tijdens acceleratie. Lol, had er niet eens naar gevraagd.
Er zijn een aantal dingen aan de hand met de vering, die we stap voor stap gaat tackelen.

Om de losse voorkant beter te krijgen, adviseerde hij de vorkpoten wat verder door te steken, maar volgens mij bedoelde hij het juist andersom. Poten verder doorsteken betekent volgens mij dat de motor makkelijker gaat sturen.

Hoeveel heb je hem dan doorgestoken?
 
Weet iemand hier als het verschil in vermogen tussen de Tuono en de RSV4 zuiver elektronisch is?

M.a.w., is het mogelijk om het volle vermogen van de RSV4 de krijgen op een Tuono d.m.v. ECU flash of iets dergelijks?

Iemand ervaring mee?
 
Er zijn meer verschillen en over de jaren heen zijn de blokken ook doorontwikkeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: jin
Weet iemand hier als het verschil in vermogen tussen de Tuono en de RSV4 zuiver elektronisch is?

M.a.w., is het mogelijk om het volle vermogen van de RSV4 de krijgen op een Tuono d.m.v. ECU flash of iets dergelijks?

Iemand ervaring mee?
De blokken zijn anders, volgens mij met name de kop waardoor de Tuono minder toeren kan draaien maar wel meer koppel onderin heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: jin
Zithoogte ?
Ik heb een fima kuip en seatunit maar kan ik kan er maar niet aan wennen . Ik heb het idee alsof ik in een zitkuil zit. En heb ook het gevoel alsof ik te laag zit . Nu is zitpositie nogal persoonlijk maar mijn vraag is hoe hoog zitten jullie en welk (merk) zitje hebben jullie?
Ik heb inmiddels een extra stukje schuim onder het zitje geplakt om het zitje wat vlakker te krijgen maar dit is niet top ..
Als ik thv de voetsteun meet dan meet ik van de grond 82cm.
 

Bijlagen

  • 459F97F2-BEB2-4414-B10F-D50508F76FAA.jpeg
    459F97F2-BEB2-4414-B10F-D50508F76FAA.jpeg
    193,8 KB · Weergaven: 19
Zithoogte ?
Ik heb een fima kuip en seatunit maar kan ik kan er maar niet aan wennen . Ik heb het idee alsof ik in een zitkuil zit. En heb ook het gevoel alsof ik te laag zit . Nu is zitpositie nogal persoonlijk maar mijn vraag is hoe hoog zitten jullie en welk (merk) zitje hebben jullie?
Ik heb inmiddels een extra stukje schuim onder het zitje geplakt om het zitje wat vlakker te krijgen maar dit is niet top ..
Als ik thv de voetsteun meet dan meet ik van de grond 82cm.

Ik heb CRC kuipwerk en heb een verhoogd zitje. Gebruik ik niet en verkoop ik. Ik weet alleen niet of het past...
 
Terug
Bovenaan Onderaan