De "dag des Heeres" was weer productief vandaag!
Eerst de carburateur een ultrasoon badje gegeven:
En dan terug in elkaar geschroeft, revisiesetje komt er nog in, maar nu weet ik tenminste nog hoe alles in elkaar zit
Ziet er weer top uit, al zeg ik het zelf! Verder met het motorblok, eerst olie aftappen en wat ziet mijn oog:
Volgesmeerd met vloeibare pakking
Dat is dus in ieder geval al 1 helicoil of iets dergelijks die ik nodig heb. Verder ook al opgemerkt dat er 1 voor de uitlaattappen moet komen, maar bij de demontage niets anders verrot of verpest tegen gekomen
Olie er uit:
Tank en zadel er af:
Blok er uit:
Blok op de werkbank
De vorige eigenaar kon mij niets vertellen over de staat van onderhoud, dus dan moet ik zelf maar even kijken hoe het er uitziet! Deksel van de kop er af, wederom vloeibare pakking
Van binnen ziet het er netjes uit:
Kleppendeksel er af:
Nokkenas ziet er ook nog toppie uit:
Linkerdeksel er af, ziet er ook allemaal netjes uit:
Rechts hetzelfde:
Wat rommel in het filter, maar geen metaal:
Verder met de kop, daarvoor moet volgens het boekje de naks er uit, maar dat ziet er niet helemaal hetzelfde uit als in het wphb:
Maar met wat logisch nadenken was het nokkenastandwiel al snel los en de ketting vrij:
Nokkenas:
Spanner ziet er nog uit als nieuw:
4 bouten / moeren verder ligt de cilinder er ook af:
Cilinder ziet er nog perfect uit, hoonsporen zijn zelfs nog wat te zien:
Zuigerveren heb ik er allemaal even afgehaald om in de cilinder te passen, slotspelingen:
Zuigerveer 1: 0,57 mm
Zuigerveer 2: 0,52 mm
Olieschraapveer: 0,80
Zuiger en cilinder:
Zuiger: 88,25 mm
Cilinder: 88,85 mm
Zuiger en cilinder diameters gemeten met een schuifmaat, dus niet echt nauwkeurig. Dat moet ik dus nog even fatsoenlijk doen, want anders kan ik geen conclusies trekken. Vooral niet, aangezien dat de boring standaard 89mm is en het me sterk lijkt dat die ineens kleiner is geworden.. Op de zuiger staat trouwens ook "N1" gegoten, weet iemand wat dat wil zeggen?
Volgende stap zal nog zijn om het blok te splitsen, zodat dat ook bekeken en opnieuw gesealed kan worden. En uiteraard onderdelen bestellen
Fijne avond nog en succes morgen