Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ram's Honda XL500R Tracker project

Vandaag weer wat verder gewerkt aan het blok Zuigerkop schoon geborsteld:


Zijkant en groeven waren ook wat schmutzig:


Nu iets minder :


Veren ook schoongemaakt en terug geplaatst, netjes 180 graden gedraaid van elkaar zoals het wphb voorschrijft:


In het wphb zag ik dat er nog een O-ring verstopt zat aan de onderkant van de cilinder, dus er uitgehaald:


En een nieuwe uit de pakkingset gehaald om er op te monteren:


De oude lag helemaal tussen de cilinderbus en de rest ingepropt, maar de nieuwe is daar wat te lang voor heb ik gemerkt (zit dan dubbel). Heb hem dus netjes in de groef gelegd en zo gemonteerd Als iemand weet / denkt dat het anders moet, let me know

Bakje motorolie er bij om de cilinderwand en zuigerveren in te smeren:



Blok op zijn kant gelegd, dat is wat makkelijker om de cilinder terug te monteren als je de cilinder niet omhoog moet houden:


Veren er allemaal netjes tussen gekregen:


En zo zit de cilinder weer op zijn plek:



Koppakking en 1 van de kettinggeleiders nog gemonteerd:


En dat was het voor vandaag Kop kan er nog niet op, want daar moet eerst nog een helicoil / time-sert in. Dat kan natuurlijk ook als hij op zijn plek zit, maar het is makkelijker als hij los is Jammer genoeg is het benodigde boortje bij mijn garagist afgebroken en een nieuwe is in bestelling. Dus ergens later deze week kan ik die in orde brengen, alsook de aftapschroef van de olie, en dan kunnen de kop, het kleppendeksel en de zijdeksels er ook weer op. Vervolgens mooi schoon maken, terug onder de fiets, uitlaat op maat maken, blok er onderuit, blok spuiten, ...

Er is nog genoeg te doen dus Fijne avond nog!
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig Ram, ik word er jaloers van!
Ga je het blok met hittebestendige lak spuiten?
Die moet je toch afbakken, of stop je het hele blok in de oven?
De lak lost anders op in benzine is mijn ervaring, dan spoelt de lak er zo vanaf.
 
Vaak genoeg gedaan met zelfs kleinere carters (Puch maxi) werd ook vaak genoeg benzine over heen geknoeid, maar hadden nergens last van.
 
Lekker bezig Ram, ik word er jaloers van!
Ga je het blok met hittebestendige lak spuiten?
Die moet je toch afbakken, of stop je het hele blok in de oven?
De lak lost anders op in benzine is mijn ervaring, dan spoelt de lak er zo vanaf.
Waarmee ik hem ga spuiten moet ik nog even bekijken. Hittebestendige verf heb ik gebruikt voor mijn XS, maar als daar benzine over gaat kun je opnieuw spuiten. Dat klopt. Nu ben ik niet van plan om er benzine overheen te slingeren, maar..

Mogelijke oplossingen:
- VHT engine enamel paint. Afbakken op 93°C op 20 min. blijkbaar. Maar die temperatuur kan je ook behalen door de warmte van het blok zelf. Is alleen niet te krijgen zonder BTW-nr op het moment.
- Motip engine Paint
- 2K lak
- ....
 
Bij Wil Coopmans van Dutchcaferacers is VHT gewoon te koop.
Bedankt voor de tip! Het is inderdaad wel op sommige plekken te krijgen, maar er is een reden voor dat ze niet aan particulieren verkocht worden op het moment. Er zitten bepaalde stoffen in die niet helemaal gezond zijn en omdat ze er van uit gaan dat "professionelen" wel fatsoenlijk omgaan met de veiligheid is daardoor de verkoop nu gelimiteerd.

Ze zijn wel bezig aan nieuwe versies van de producten zonder die stoffen / met minder van die stoffen, waardoor sommige producten uit het gamma wel te koop zijn.
 

De producten die moeilijk te krijgen zijn vanwege de ongezonde troep werken meestal wel het beste hè
 
Vandaag even gewinkeld bij de Lidl na het werk, O-ringen die benzine / zuur / olie bestendig zijn had ik nog niet:


Thuis gekomen was de postbode geweest met de remklauw revisie set uit de USA:


En om het af te ronden vandaag, nog wat pakkingsresten verwijderd.. Voor:


Even kijken of de nieuwe pakking overeenkomt:


Ziet er goed uit Dus verder met schoonmaken. Na het eerste rondje:


Ja, daar zit nog veel op Vloeibare pakking, aangekoekte pakking, .. Maar zo blijven we bezig! Na een uurtje krabben en schuren:


Klaar om terug te monteren Maar dat zal iets voor morgen zijn Fijne avond!

PS. De Koso teller is onderweg vanuit NL met Kiala, dus misschien is die voor het weekend ook binnen
 
Laatst bewerkt:
al je zoveel werk doet aan het blok had ik zeker de zuiger vervangen ipv oppoetsen. Zuigertje kost iets van € 150,-.
leuk project!
 
al je zoveel werk doet aan het blok had ik zeker de zuiger vervangen ipv oppoetsen. Zuigertje kost iets van € 150,-.
leuk project!
Thanks! Ja, die kan je uiteraard vervangen, maar waarom zou ik dat dan doen? Zuigertje kan makkelijk nog eens vervangen worden als binnen een paar duizend km het blok nog eens open mag voor controle. Tegen dan zal er wellicht ook een overmaat in mogen, etc. Dus dan heeft het weinig nut om nu al preventief te gaan vervangen mijns inziens. Het is ook geen "geblueprint blok" ofzo en alles valt nog binnen tolerantie, dus
 
Laatst bewerkt:
Vriendin was vandaag niet aanwezig, dus ik had tijd om weer wat te klussen En je kan het al weer raden: pakking verwijderen Maar dit is de laatste


Uiteraard weer even pakkingen testen, maar er zitten er 2 in de verpakking



1 met het stukje bij de kabeldoorvoer open, 1 met het stukje dicht. Dat moet ik even uitzoeken, de opening zit aan de bovenkant en op zich kunnen beide hun nut dienen, maar degene die er uit komt was in ieder geval volledig gesloten. Gelukkig was het verwijderen van de laatste pakking een eitje en deze kwam volledig en zonder vloeibare pakking er af:


De 2 doppen van het deksel zaten goed vast, dus die heb ik met behulp van een tik van de slagschroevendraaier los gekregen, even gestraald en met nieuwe O-ringen terug gemonteerd:


Goed, door die meevaller vlotte het lekker, dus maar meteen verder met de cilinderkop:


Kleppen inslijpen Voor:


Tijdens:


En na:



3x herhalen en dan verder met de andere kant, de oude klepseals verwijderen:


De klepseals braken gewoon in stukken bij het verwijderen, zo uitgedroogd en verhard waren ze, dus zeker geen slecht idee geweest om ze te vervangen Nieuwe seals geplaatst:


Kleppen terug monteren:


Alles weer op zijn plek:


En dan eens controleren of ik genoeg geslepen heb door wat benzine in de poorten te gieten:


Maar dat was jammer genoeg niet zo'n succes


Moeilijk te zien op de foto, maar ze zweten dus allemaal benzine. Dus duidelijk iets te voorzichtig geweest bij het slijpen en ik mag het nog eens opnieuw doen Gelukkig niet teveeel werk om de kleppen te verwijderen Maar om dat vandaag nog te doen, daar stond mijn hoofd niet naar. Dus naar binnen om te eten, dit verslag te schrijven en straks nog even op eBay wat speelgoed bestellen

Fijne avond nog!
 
Laatst bewerkt:
Over de inbouw van de koplamp heb ik al een ideetje, maar dat zullen jullie terzijnertijd wel zien

 
Laatst bewerkt:
OP de foto van de klepzetel na het inslijpen is duidelijk nog een stuk zwart te zien wat minstens een kwart van de totale omtrek is.
Dit stuk sluit gewoon niet af. Zelfs niet met de klepveren gemonteerd.
En daar ben je nu dus ook achter.
Zal met de andere klepzetels wel net zo zijn.
Dat wordt dus eerst goed met grof inslijpen en vervolgens nogmaals met fijn na slijpen en dan maar hopen dat het draagvlak van de klep op de zetel niet te groot/breed wordt.
 
idd, zoals daddy zegt maar goed de breedte van het geslepen spoor in de gaten houden. Als het te breed wordt kan je beter de kop even naar een revisiebedrijf brengen en de zittingen laten frezen + kleppen slijpen, kost waarschijnlijk voor zo'n 1 pitter ca 100 euro maar dan is het wel weer toppie.
Dan alleen even licht inslijpen en is hij vrijwel zeker goed..

Als ik de foto zie betwijfel of ik je de ongelijkheid er uit geslepen krijgt, en indien wel, dan ben je wel even bezig. En is de klepzitting op een ander punt waarschijnljk te breed geworden.
Bij een revisiebedrijf frezen ze dat dan met een andere hoek weer weg zodat je een mooi smal randje van de juiste breedte over houdt zodat de veerdruk de juiste oppervlaktedruk op het sluitvlak geeft.

Dit is wel een "ondergewaardeerd puntje" hoor, bij veel hobbyisten. Er wordt een hoop gepoetst en gespoten maar hij zal nooit lekker lopen als de kop niet goed is. En dat weet je pas als je er aan gewerkt hebt en het gecontroleerd hebt.
En bij ouder materiaal is het echt niet vanzelfsprekend dat het allemaal nog in orde is..
Zoals je weet, ik spreek uit ervaring ook geklooid met een motor waarbij het niet goed was, en hoe goed was hij na koprevisie!

Maar gaat vast goed komen, je kijkt iig goed of het deugt of nog niet!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt heren, voor het meelezen en de tips! Het is letterlijk de eerste keer dat ik kleppen inslijp en, ondanks dat ik uiteraard wat filmpjes had bekeken van te voren, moet ik toch wel tot de conclusie komen dat ik nog lang niet lang genoeg geslepen heb. Waarvan bovenstaande het bewijs

Van het weekend ga ik poging 2 ondernemen, als dat nog niet naar wens is dan gooi ik de kop wel even binnen bij een revisiebedrijf in de buurt
 
Er wordt vaak gezegd dat kleppen inslijpen een eenvoudig klusje is (dat staat zelfs letterlijk in mijn werkplaatshandboek!) maar zoals alles is het eenvoudig, als je het maar kan
Zeker als een motor veel gelopen heeft / ingesleten is, is het nog niet zo eenvoudig en je kan bovendien niet alles "goedslijpen", een kuilvorm in je klep krijg je gewoon niet weg met de hand.

wat een handig tipje is, wat ook in sommige filmpjes wel zit, is het zetten van streepjes met een potlood of stift haaks in het te slijpen vlak.
dan zet je de klep er in en draai je hem een paar keer heen en weer. Dan kan je zien of de aftekening verdwijnt (= hij raakt daar het sluitvlak) of niet.
En de breedte van het doffe lijntje op de klep in de gaten houden, ca 1 tot 1,5mm doorgaans, maar staat in het WPHB voor jouw motor waarschijnlijk wel aangegeven.

succes..
 
Inderdaad! Maar wie niets probeert kan ook niets fout doen De "pro's" doen het met pruisisch blauw, maar die met de stift ben ik ook al tegen gekomen en dat lijkt me inderdaad praktischer. Volgens het wphb moet de rand 1,2 - 1,4 mm zijn en dat is niet veel. Ik heb dus al even de prijzen opgevraagd om de kleppen te laten slijpen (5 euro / stuk) en de zittingen te laten boren (50 a 80 euro, afhankelijk van hoe makkelijk het op te spannen is). Dus als mijn pogingen om te slijpen niet werken, dan ga ik daar eens langs.

Revisiebedrijf schreef trouwens ook: "wat ik je wel adviseer Sander en je doet ermee wat je wil is t volgende ; prima dat cil en zuiger nog ok zijn maar in godsnaam hoon die cil om de glazuurlaag weg te nemen en plaats nieuwe veren , we flexhonen die cil even voor u(10eur) en dan heb je terug een perfect oppervlak waar de nieuwe veren zich mooi kunnen in roderen , de vorige veren hebben altijd een patroon en glazuur achtergelaten en dat maakt de cil "te glad" , er is een gewenste ruwheid (honen) om de olie "grip" te geven en de best mogelijke smering voor de veren te voorzien"

Nu is dat uiteraard beter / mooier met nieuwe veren en even flex honen, maar als ik de oorspronkelijke veren gebruik zie ik er niet direct een probleem in.. Maar goed, als ik voor de kop langs ga, dan laat ik ook wel meteen even de cilinder controleren
 
nou ja als je voor een nette prijs nieuwe zuigerveren kan bemachtigen en voor een tientje de cilinder kan honen zou ik het niet nalaten...
Maar dan moet je niet gelijk aan een overmaatse zuiger vast zitten..
 
nou ja als je voor een nette prijs nieuwe zuigerveren kan bemachtigen en voor een tientje de cilinder kan honen zou ik het niet nalaten...
Maar dan moet je niet gelijk aan een overmaatse zuiger vast zitten..
Het is honen met een "flex hoon", zo'n ding met balletjes, neemt veel minder weg dan "gewoon honen". Veertjes zijn in bestelling (verzending was even duur als de veren..):