Maar ik zou hem ook niet willen missen, juist voor dit soort priel klusjes is het erg makkelijk gereedschap
Inderdaad, af en toe kun je nu eenmaal niet anders
Vandaag was het weer pakjesdag!
- Zuigerpen
- Zuigerpen circlips
- Pasbussen
- Afsluitdop voor toerentelleraandrijving
NOS is blijkbaar geen garantie op roestvrij:
Maar het was maar wat vliegroest dus met een beetje staalwol schoongemaakt en dan kon ik weer verder.
Bouwpakket:
Op de zuiger die er uit kwam zit een ander type spacer voor de olieschraapveren dan bij de nieuwe. De oude zit tussen de veren en wordt met een stukje verenstaal bij elkaar gehouden:
De nieuwe heeft dat stukje verenstaal niet, maar heeft een randje aan de boven en onderkant die via de achterkant op de schraapveren drukt. Of andersom natuurlijk, het is maar hoe je het ziet
Alle veren gemonteerd ("chrome" veer boven met merkteken naar boven, zwarte er onder met merkteken naar boven, olieschraapveren er onder) en de slotjes netjes 180 graden uit elkaar gezet, zoals volgens het WPHB moet:
Nieuwe circlips er in:
En zuiger op zijn plek (met de "IN" naar de goede kant, uiteraard):
O-ring aan de onderkant van de cilinder weer op zijn plek:
Lekker ingesmeerd met motorolie:
Blok op zijn kant om de montage makkelijker te maken:
En op zijn plek:
De zuigerveren doen duidelijk wat ze moeten doen, te oordelen aan de hoeveelheid olie die naar boven wordt geduwd
Verder met de cilinderkop, nog even goed afgeborsteld nu ik overal makkelijk aan kan:
Klaar voor montage met nieuwe koppakking, seal, busjes, ...
En ook op zijn plek:
Maar toen begon ik te twijfelen.. Had ik de bout van de NAKS nu vast gezet, of niet
Carterdeksel er maar snel afgehaald:
Bout zat vast
Maar kon ik meteen kijken of de kettinggeleider ook netjes op zijn plek zat en dat was het geval
Verder met het monteren van de nokkenas, eerst de krukas goed zetten:
En dan de nokkenas monteren en het tandwiel correct monteren (zie de 2 inkepingen in de rand van het tandwiel die gelijk moeten komen met de rand van de cilinderkop):
Borgpin uit de NAKS gehaald:
En de timing nog eens dubbelchecken:
Looking good
Ondertussen was het al 21u45 en dus dringend tijd om er een dekentje over te gooien:
Van het weekend weer verder!