rare bandenslijtage

Status
Niet open voor verdere reacties.
Grappig, afgelopen week even gereden met een fiets die ik mogelijk wilde kopen. Met de verkoper afgesproken dat ik een motorzaak er naar zou laten kijken. Uiteraard heeft een gebruikte fiets wel wat puntjes, maar zowel de voor als achterband waren net zo afgesleten als de voorband van TS!
Heel gek!
 
dat komt omdat een weg altijd bol loopt
links (en dat is links al je erop zit) raakt meer wegdek als rechts. En zeker met een puntige voorband zie je dat altijd terug. Doe er mee wat je wilt.
 
dat komt omdat een weg altijd bol loopt
links (en dat is links al je erop zit) raakt meer wegdek als rechts. En zeker met een puntige voorband zie je dat altijd terug. Doe er mee wat je wilt.

Wat jij hier zegt zorgt niet voor meer slijtage op de levensduur van een band. Natuurlijk is er wegverkanting en klopt je verhaal theoretisch.
Gelukkig is het zo dat mensen bv. ook inhalen of links op de snelweg rijden (dus omgekeerde verkanting). De gemiddelde snelwegbocht is rechtsom en hier slijt een band tigmaal sneller dan dat wegverkanting ooit zou kunnen veroorzaken.

En daarbij, volg je logica: hoeveel mensen met dit probleem zie je? Dus dat 1 kant (en al helemaal de linkerkant; klaverbladracers daargelaten, maar die hebben het ook aan de achterkant) EXTREEM meer is versleten dan de andere kant? 1 op de 100? 1 op de 1000? minder?
 
Grappig, afgelopen week even gereden met een fiets die ik mogelijk wilde kopen. Met de verkoper afgesproken dat ik een motorzaak er naar zou laten kijken. Uiteraard heeft een gebruikte fiets wel wat puntjes, maar zowel de voor als achterband waren net zo afgesleten als de voorband van TS!
Heel gek!

Als het voor en achter is, is de kans groter dat het hier iemand betreft die regelmatig dezelfde bochtjes pakt voor het plezier.
Of diegene moet altijd een beetje scheef op zijn motor zitten :+
 
Ow ik loop wel mooi te reageren op anderen, maar ik denk dat er nog een andere oorzaak kan zijn, die in mijn ogen meer voor de hand ligt dan een compleet lege voorvorkpoot.

Ik zeg, kijk eens naar je achterwiel.
Wanneer deze niet compleet recht zit, zal je voorband scheef afslijten. Een scheef achterwiel is niet zo heel vreemd, denk er bijvoorbeeld aan dat bij het kettingstellen aan de ene kant net een slag meer is gegeven dan aan de andere kant. Hier merk je met rijden helemaal niets van (tenzij het heel extreem is), totdat je naar je voorband kijkt.

Ga eens recht achter je achterwiel zitten. Je kan het bijna altijd zien wanneer je achterwiel niet helemaal recht zit. Controleer ook eens die indicatoren (meestal streepjes) op je achterbrug. Ze zitten waar je de schroefjes verstelt bij het kettingstellen.
 
Laatst bewerkt:
Die indicatoren zeggen helemaal niets. Deze kunnen ook verkeerd zitten. Voor een goede afstelling van het achterwiel, lijn je hem uit. Hoe dat moet is wel met google te vinden.
 
verschil in linker en rechter voorpoot moet niet uitmaken.. want het wiel beweegt samen met de onderste helft van de poten als een geheel omhoog en omlaag.

bij (ouwere) RS250jes is zelfs maar van 1 van de 2 poten de vering en demping in te stellen.

ik zou eerder denken aan een verkeerde wieluitlijning:
kromme voorvork (heel licht)
of een scheef achterwiel.
 
ligt absoluut aan je voorvering. Zou even de olie laten vervangen en checken op lekkage. Twijfel zelfs of één van je voorpoten niet zonder olie staat na lekkage.

Zo zag de mijne eruit na dat probleem. Nog iets verder als de jouwe zelf.

[afbeelding]
T kan ook aan de bandenspanning liggen hoor. Aan het scheefstaan van de voorpoten, krom frame. Niet iedereen heeft precies hetzelfde namelijk ;)
 
wat ik zou doen:

zowiezo voorvork olie vervangen, voor beide poten.
als je een instelbare voorvork hebt: beide poten op de preset (fabriekswaarde) zetten.

(en een nieuwe band kopen :+)
 
Wat jij hier zegt zorgt niet voor meer slijtage op de levensduur van een band. Natuurlijk is er wegverkanting en klopt je verhaal theoretisch.

niet alleen theoretisch hoor. Ik rijd zelf woon-werk met mijn fireblade en mijn banden (en zeker met de metzeler heb ik dezelfde slijtage gehad) zien er aan het eind allemaal redelijk zoals deze uit. Effect wordt op de blade volgens mij versterkt door het vreemde (hoge) formaat.

kan best zijn dat er bij hem meer aan de hand is hoor
 
Sommige mensen durven linker bochten meer remmend in te sturen dan rechter bochten
in verband met overzichtelijkheid.
Dit kan ook leiden tot het genoemde slijtagepatroon.
 
Vandaag voorvorkpoten getest.
Er zat genoeg olie in beide poten, geen lekages, of andere beschadigen. Dus naar een adresje met die poten waar kon ik deze testen of ze krom zijn of niet.
En inderdaad alle twee waren licht krom, ca. 0,5 cm. Dat zou de oorzaak moeten zijn van die banden slijtage. Direct beide potjes gericht, en nu zijn ze weer perfect recht :)
Nu kunnen de nieuwe pirelli diablo corsa er op :)

groetjes
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan