ik ben in het bezit van een yamaha motorfiets, bouwjaar 1989, type FZR600 (3HE). ooit geimporteerd uit amerika
in mijn zoektocht naar een uitlaat voor dit voertuig heb ik te horen gekregen dat er op dit voortuig origineel geen e-keur uitlaat standaard is. echter alleen een geluids limiet van 100dB
klopt dit?
en hoe zit dit met de vermeende jacht op e-keur in landen zoals duitsland, kan ik daar problemen mee krijgen?
m.v.g.
Geachte heer,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over een e-keur uitlaat. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Dat er geen E-keur uitlaat voor deze motorfiets te krijgen is niet verwonderlijk, want E-keur stond toen nog in de kinderschoenen. Uitlaten werden toen nog Nationaal gekeurd en getest, dit was ook zo in andere lidstaten. In uw geval wordt er op het RDW-keuringstation getoetst op de Permanente eisen hierin staat dat de geluidswaarde niet hoger mogen zijn dan in de bijgevoegde tabel.
- Tekst uit oorspronkelijke bericht niet weergeven -
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets
Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
n.a.v. een eerder topic (kreeg hem niet zo snel gevonden) zou ik nog berichten over verplicht een E-keur uitlaat hebben, speciefiek op de wat oudere motoren.
hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:het antwoord:DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur..
dat was dit topic geloof ik : Yamaha FZR 400 - laser vs E-keur uitlaat
Nee dat mag niet, helaas. Normaal heb je op je motor een Europeese typegoedkeuring. Daarin staat specifiek vermeldt hoeveel dB jouw motor mag maken. Dit staat ook verplicht op het typeplaatje. Althans bij nieuwere motoren is dit zo. Overigens wordt dit op het kenteken geregistreerd (echter niet afgedrukt op de papieren, maar ligt wel vast).Damn boyz. Mijn motor mag dus 106 db uitknallen. Das hard hoor! Wist niet dat het nog zo soepel was eigenlijk. denk dat ik nu op de 90 max zit en het klinkt nu al mooi
110 is de pijngrens geloof ik dus 106 is nog best soepel dan...
Maar hij is dus niet gasdicht?Dit komt uit het document "Voertuigtechnische eisen Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500kg" wel interessant om eens door te lezen.
Citaat uit hoofdstuk 3.4 "Motor" kopje 'uitlaatsysteem'
"Het uitlaatsysteem moet gasdicht zijn."
Die van mij zit anders een behoorlijk gat aan de achterkant.
Dat je altijd zinnige en correcte antwoorden krijgt van de RDW waag ik te betwijfelen. Althans ik heb aan den lijve ondervonden dat er een illigaal advies is gegeven. Ik zou zeggen beproef je geluk en deel ons je ervaring.
je redenering lijkt logisch, maar klopt niet. De wetgeving in Nederland en Duitsland is namelijk niet hetzelfde. In Nederland mag een uitlaat niet meer db produceren dan volgens de gegevens op het kentekenbewijs, of het tabelletje van de RDW als er geen standaardgegevens meer zijn. In Dld moet een uitlaat een E-keur bezitten (en officieel zelfs een typegoedkeuring voor jouw motor maar daar matsen ze je nog mee).dus, als ik dan kijk wat de nederlandse wet voorschrijft aan geluidseisen (tabel rdw) en zorg dat ik daaraan voldoe, is er toch niks aan de hand mochten ze me stil zetten?
Jawel, gewoon origineel lateneen nederlands voertuig zou dan aan alle eisen moeten gaan voldoen waar hij mogelijk naartoe rijdt... dat is onmogelijk te realiseren
Jawel, gewoon origineel laten
Jawel, gewoon origineel laten
Dan zou ik met mijn chopper met eigenbouwkenteken (geen typegoedkeuring dus, maar voldoet aan alle NL eisen van het jaartal van het kenteken) dus de grens niet over kunnen?
Een motor heeft een typegoedkeuring. Daarvoor zit er een typeplaatje op en daarop staat ook het aantal dB's dat de motor mag maken en bij welk toerental. Een E-keurmerk is daarvoor niet vereist op alle onderdelen, mits je 'm origineel laat. Zet je een andere demper er op, is ie in principe niet meer type goedgekeurd. Dan zul je alsnog aan de alsdan geldende eisen moeten voldoen. Bij een vervangende uitlaat betekent dat in Nederland dat je het aangegeven aantal dB's met maximaal 3 dB mag overschrijden. Een E-keur is daarbij niet van belang, zolang je maar aan de gestelde eisen voldoet.het lijkt me eigelijk heel simpel. op mijn motor is geen enkel e-keur te bespeuren, en zo komt ie uit de fabriek,
dat geld voor alle onderdelen en zo ook de uitlaat....
Dit is niet meer. Eerst werd je motor in beslag genomen, omdat je volgende de eerder geldende wetgeving een gevaarlijk voertuig bestuurde. Dit is echter geschrapt. Als je aangehouden wordt, is het van belang dat ze je niet kunnen betrappen op een illigale aanpassing (dB-killer verwijderen). Dan heb je een probleem. Enige dat je dan juridisch gezien het beste kunt doen is je dB-killer onder het zadel halen en aangeven dat je de originele bent verloren en je gelukkig een reserve bij je hebt. Geef je aan dat je 'm er uit hebt gehaald en onder je zadel hebt opgeborgen, dan ga je nat.nu willen die duitsers perse een e-keur op je pijp zien....
aangezien ik geen zin had om dat te gaan proberen wat er dan gebeurd (motor eventueel moeten laten staan etc.)
Vraag aan de RDW of er van jouw type motor een europese typegoedkeuring bekend is. Ik zou het vreemd vinden als ze daarop Nee zeggen aangezien een Yamaha FZR600 een normaal te verkrijgen motor is in Nederland. En in 1989 hadden ze gewoon type goedkeuringen.ik vindt het antwoord dan ook logisch van de RDW, hoezo is dit dan illigaal?
Heeft niets met E-keur te maken, maar met type goedkeuring. En zolang jij geen buitensporig lawaai maakt, maalt daar niemand om. Ik rij regelmatig in de Eifel en ik heb nog nooit problemen gehad (ook vervangingsdemper zonder E-keur, maar wel redelijk normaal geluid).mijn motor stamt uit een tijd waarin e-keur niet standaard was, ik heb alleen geen zin om dit ergens in de eiffel uit te zoeken met een sjagerijnige duitse diender...
Als er verder geen typegoedkeuring is wel, anders heb je met de typegoedkeuring te maken. In Nederland is het roken soft-drugs legaal. Dit betekent echter niet dat je in Duitsland soft-drugs als Nederlander mag bezitten. Ik denk als ze de pik op je hebben, dat ze je toch aan het kruis nagelen. Dat je misschien uiteindelijk voor de rechter wellicht toch je gelijk gaat krijgen, is dan misschien mooi meegenomen. Echter je dagje in de Eifel krijg je er wel niet mee terug.dus, als ik dan kijk wat de nederlandse wet voorschrijft aan geluidseisen (tabel rdw) en zorg dat ik daaraan voldoe, is er toch niks aan de hand mochten ze me stil zetten?
Dit is je reinste onzin wat hier wordt geschreven, inmiddels is de duitse wet allang aangepast, en moet/mag een agent alleen nog bekeuren voor een te luide uitlaat, en wat kun je doen met een PV.... juist in beroep gaan, en dan kun jij gewoon aantonen dat jouw uitlaat voldoet aan de geluidsnormen. E-keur is hier niet verplicht, maakt het alleen een stukje makkelijker, maar gooi je een e-keur pijp van b.v. een 1000 cc op een 400cc, ga je als het tegenzit alsnog over je niveau heen, dus heb je er ook niets aan.