n.a.v. een eerder topic (kreeg hem niet zo snel gevonden) zou ik nog berichten over verplicht een E-keur uitlaat hebben, speciefiek op de wat oudere motoren.
hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:
het antwoord:
DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur..
hier de vraag die ik bij de RDW heb neergelegd:
ik ben in het bezit van een yamaha motorfiets, bouwjaar 1989, type FZR600 (3HE). ooit geimporteerd uit amerika
in mijn zoektocht naar een uitlaat voor dit voertuig heb ik te horen gekregen dat er op dit voortuig origineel geen e-keur uitlaat standaard is. echter alleen een geluids limiet van 100dB
klopt dit?
en hoe zit dit met de vermeende jacht op e-keur in landen zoals duitsland, kan ik daar problemen mee krijgen?
m.v.g.
het antwoord:
Geachte heer,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over een e-keur uitlaat. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Dat er geen E-keur uitlaat voor deze motorfiets te krijgen is niet verwonderlijk, want E-keur stond toen nog in de kinderschoenen. Uitlaten werden toen nog Nationaal gekeurd en getest, dit was ook zo in andere lidstaten. In uw geval wordt er op het RDW-keuringstation getoetst op de Permanente eisen hierin staat dat de geluidswaarde niet hoger mogen zijn dan in de bijgevoegde tabel.
- Tekst uit oorspronkelijke bericht niet weergeven -
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
bijlage:
Tabel 1. Maximum geluidswaarde motorfiets
Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
DAT wil dus zeggen dat als mijn auspuff binnen de geluidslimiet blijft, niemand mij kan en mag bekeuren i.v.m. het ontbreken van een e-keur..
Laatst bewerkt: