Regenbanden in de ZAC

Ik wil regenbanden in de ZAC toestaan

  • voor niemand

    Stemmen: 14 29,2%
  • voor iedereen

    Stemmen: 14 29,2%
  • alleen in de S3/4

    Stemmen: 20 41,7%

  • Totaal aantal stemmers
    48
mmmmmmmm wordt langzaamaan een beetje erg moe van wie wel en wat niet.....ik sluit me bij brian aan als het gaat om leren te rijden in de regen....immers op de openbare weg monteer je ook geen regenbanden als het een beetje slecht is en ga je uit van het simpele feit dat je band het moet doen en dat jij het moet aanvoelen........overigens had ik vreselijk veel lol afgelopen zondag,op een kletsnatte baan met mijn M1's,maar zoiets leer je in de praktijk,dan kun je lekker rijden als het nat is(en winnen,zoals zondag is gebeurd)
een klasse alleen met regenbanden is voor mij meten met twee maten.....of allemaal of helemaal niet.......
dus voor volgend jaar allemaal......maar wel eerst begrijpen wat regenrijden is,want er blijft techniek voor nodig om hard rond te gaan
 
Nu dan ook eens mijn persoonlijke mening: regen is nooit leuk voor motorfietsen.

Want je snelste rondetijd verbeteren zit er dan niet in. En wat betekent nou een snelste rondetijd in de regen? Die is niet absoluut te vergelijken, want de baan heeft zoveel gradaties in natheid dat vergelijkingen tussen je oudere tijden mank gaan. Dus waarom dan gaan rijden?

Misschien omdat het vermogen van een motor dan minder van belang wordt. Dat het dan nog meer gaat om goede lijnen, afstelling en durf. Maar bovenal om de ultieme motorbeheersing en stuurmanskunst. Iedere bocht wordt de hartslag nog hoger dan die al is op een droge baan. En houd jezelf dan maar eens onder controle, of sterker: probeer iedere ronde weer ietsje harder te gaan en de grens te benaderen zonder over die grens te gaan (ik kan/kon dat niet en ben daarom gestopt).

En waar je jezelf dan mee meet? Niet met klok; dat heeft geen zin.
Met die rijders voor en achter je. En daar gaat het eigenlijk om: dat is nu racen pur sang. Niet 1 rondje het hardst van allemaal gaan, maar over meerdere ronden je krachten verdelen en aan het einde het best mogelijke resultaat behalen. Racen kan dus eigenlijk het best en eerlijkst in de regen!
En toch is dat nooit mijn gevoel geweest als ik met verkrampte billen op de Mitsubihi bocht afging ...

Je tijden verbeteren kan natuurlijk het beste op een circuitdag als je lekker veel sessies rijdt en je een eigen transponder of tijdopnemer hebt. En toch geeft die snelste ronde minder voldoening als dat ie op een wedstrijddag gevallen zou zijn ...

Racen is dus nauwelijks rationeel te benaderen, het gaat om het gevoel. Individuele belangen lijken sterker dan die van anderen: het algemene belang. En dat hogere belang kan alleen de organisatie in het oog houden. Want rijders komen en gaan.


Overigens is het ook nu al zo dat sommige rijders met 2 sets velgen komen. Op 1 set SC of RS en de andere set met 207 of 010. Is eigenlijk ook al niet meer in de geest van de ZAC.
Maar ik kan er mee leven zolang er rijders zijn die heel hard gaan op dezelfde banden in zowel droog als regen en duidelijk laten zien daar veel lol in te hebben.
Het voorschrijven van een klein aantal goedgekeurde bandentypes wordt weer zo kinderachtig; nu houdt iedereen de vrijheid van zijn meestal irrationele keuze voor banden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat er voor de ziekenauto in ieder geval een uitzondering op de huidige regels moet worden gemaakt :+
 
en dames niet te vergeten

Dank dank.
Ik heb afgelopen zondag voor het eerst echt in de regen gereden (op het circuit dan) en vond het in eerste instantie drie keer niets (deels door het beslagen vizier |( ). Maar na een aantal sessies en een wat lager toerental ging het al een stuk beter. Voor wat betreft de regenbanden ik heb hier geen ervaring mee. Maar als er dan toch op regenbanden gereden wordt dan iedereen in 1 sessie op regenbanden om dat voor- cq nadeel weg te nemen.
 
Op dinsdag 10 juni 2003 23:53 schreef N!co het volgende:
Wel (of geen) regenbanden, maar dan voor iedereen!

Als je ZAC rijdt moet je weten waar je aan toe bent, dus 1 reglement.
Als je alleen de S3 met regenbanden laat rijden, moet je dan de jongens in de S2 verbieden om met regenbanden te gaan rijden? Volgens mij houdt de discussie dan nooit op. De snelste S2 is meestal sneller dan de langzaamste S3...
Dan mag ook S2 en S1 niet. Nee, dan komt er helemaal geen einde meer aan.

Het maakt mij dus niet uit, maar niet de ene klasse wel en andere niet.
Dat gaat die snelste uit de S2 toch gewoon de volgende keer in de S3 rijden :?
Dan is het probleem opgelost :]
 
Dat gaat die snelste uit de S2 toch gewoon de volgende keer in de S3 rijden :?
Dan is het probleem opgelost :]

En dan kan de oud-s3'er zijn regenbanden & velgen op de schroothoop gooien, en moet de oud-s2'er een setje gaan kopen (jajaja, als ze dezelfde fiets rijden kunnen ze misschien wel handelen... :+ )

Dan voel ik nog wel wat voor Henk-GSXR zijn voorstel, een aparte klasse met regenbanden, niet op rondetijd ingedeeld, maar waar je zelf vrij voor kan kiezen.
 
Zolang je geen regenbanden / velgen hebt is het natuurlijk leuker als regenbanden niet zijn toegestaan. Alleen een beetje lullig voor diegenen die een setje hebben maar het niet mogen monteren en vervolgens op gewone banden hun fiets opvouwen. Als je regenbanden gewend bent is het op gewone banden ineens stukken minder leuk in de regen. Zoveel ruimte om met weinig schade te vallen is er toch al niet op Zandvoort.

Een aparte klasse op regenbanden waar je zelf voor kunt kiezen. Iedereen zijn (of haar) zin! Wat willen we nog meer?

Er zijn trouwens veel rijders die nu niet komen als er regen wordt voorspelt of die 's ochtends maar niet inschrijven als het regent. Simpelweg omdat ze niet in de regen op gewone banden willen rijden. Is dus ook in het belang van de organisatie als er een aparte groep komt waarin regenbanden worden toegestaan, meer inschrijvingen op regenachtige dagen.

Laten we in eerste instantie met z'n allen hopen dat het droog is, dan is racen altijd leuker.
 
Op regenbanden is rijden op een natte baan net zo tricky als op "gewone" banden. Je kan ook aquaplanning krijgen en als ie glijdt, glijdt ie ook gelijk goed. Dus het enige verschil is dat je met regenbanden harder op je bek gaat als je gaat. Nu is de ZAC niet in eerste instantie bedoeld om zo hard mogelijk te gaan, maar om lol te hebben in het circuitrijden in "competitie" verband (dus niet het zinloze track-day rondjes rijden).
Iedereen met regenbanden in de S3 zetten is ook geen goed idee, er zijn rijders die heel hard gaan maar ook die heel langzaam gaan op regenbanden. Want het feit dat je regenbanden hebt maakt je nog niet opeens tot een snelle jongen/meisje.

De enige redenen om regenbanden toe te staan is om eventueel meer deelnemers tijdens natte dagen te krijgen, maar dat is een financiële overweging die bij Huub/Ria ligt.

Slicks? Wie is er in voor slicks?
 
Even een feitje, wisten jullie dat het Ten Kate team tijdens de 200 miles van Assen op Pirelli Diablo corsa reden.
Dit in verband met de wisselende weersomstandigheden zodat ze geen extra pitstops voor een bandenwissel hoeften te maken (geen enduranceteam!).
En dat ze er op een droog Assen gewoon 01:24 ers mee draaiden

Ziehier DE nieuwe droogweer/regenband voor de ZAC

Denk wel dat ze bij zware regenval regenbanden monteren, maar op nattig wegdek deden de Diablo's het uitstekend, ik ga ze i.i.g. proberen.

Mijn mening blijft wel dat regenbanden toegestaan worden in de S3/S4, maar om het doel van de ZAC in het oog te houden, op een "relatief" goedkope manier competitierijden in goede sfeer, zou er wel een bandenservice moeten zijn, zodat je niet verplicht bent een extra set velgen aan te schaffen.
Ook het monteren van de nu geoorloofde wegbanden is dan mogelijk in plaats van de SC/RSen die de meeste deelnemers er nu onder hebben.
Zal wel moeilijk zijn een bandenservice '( het is maar een ideetje.
 
Op donderdag 12 juni 2003 11:51 schreef pat r1 het volgende:
...

Ziehier DE nieuwe droogweer/regenband voor de ZAC

... maar op nattig wegdek deden de Diablo's het uitstekend, ik ga ze i.i.g. proberen.

:^

Mijn mening blijft wel dat regenbanden toegestaan worden in de S3/S4, maar om het doel van de ZAC in het oog te houden, op een "relatief" goedkope manier competitierijden in goede sfeer, zou er wel een bandenservice moeten zijn, zodat je niet verplicht bent een extra set velgen aan te schaffen.
Ook het monteren van de nu geoorloofde wegbanden is dan mogelijk in plaats van de SC/RSen die de meeste deelnemers er nu onder hebben.
Zal wel moeilijk zijn een bandenservice '( het is maar een ideetje.

Lijkt me erg lastig. Bij het eerste buitje allemaal in de rij voor de bandenservice.... gaat volgens mij allemaal te lang duren.

Is dit misschien ook een reden voor de organisatie om tegen regenbanden te zijn? Je moet mensen dan ook de tijd geven om banden te kunnen wisselen, en met het strakke tijdschema van de ZAC....
 
:^Lijkt me erg lastig. Bij het eerste buitje allemaal in de rij voor de bandenservice.... gaat volgens mij allemaal te lang duren.

Is dit misschien ook een reden voor de organisatie om tegen regenbanden te zijn? Je moet mensen dan ook de tijd geven om banden te kunnen wisselen, en met het strakke tijdschema van de ZAC....
Ja zit wat in, zoals ik al zei zal wel moeilijk zijn.
 
Even een feitje, wisten jullie dat het Ten Kate team tijdens de 200 miles van Assen op Pirelli Diablo corsa reden.
Dit in verband met de wisselende weersomstandigheden zodat ze geen extra pitstops voor een bandenwissel hoeften te maken (geen enduranceteam!).
En dat ze er op een droog Assen gewoon 01:24 ers mee draaiden

Ziehier DE nieuwe droogweer/regenband voor de ZAC

Denk wel dat ze bij zware regenval regenbanden monteren, maar op nattig wegdek deden de Diablo's het uitstekend, ik ga ze i.i.g. proberen.

Mijn mening blijft wel dat regenbanden toegestaan worden in de S3/S4, maar om het doel van de ZAC in het oog te houden, op een "relatief" goedkope manier competitierijden in goede sfeer, zou er wel een bandenservice moeten zijn, zodat je niet verplicht bent een extra set velgen aan te schaffen.
Ook het monteren van de nu geoorloofde wegbanden is dan mogelijk in plaats van de SC/RSen die de meeste deelnemers er nu onder hebben.
Zal wel moeilijk zijn een bandenservice '( het is maar een ideetje.
Zat er ook al aan te denken om een setje Diabolo"s te proberen!!
 
Al eens gedacht om een extra setje wielen op de kop te tikken?
Racen is nu eenmaal geen sport voor zwervers, het blijft ten alle tijde geld kosten. Je kunt wel lekker door blijven glibberen met banden die niet geschikt zijn om in de regen te racen. Om vervolgens flink wat schade te rijden of een ander eraf te rijden, wat kost dat dan wel niet?!




 
Laatst bewerkt:
Al eens gedacht om een extra setje wielen op de kop te tikken?
.....
Heb je wel de eerdere posts hierboven gelezen???

Regenbanden zouden inderdaad veiliger zijn als iedereen net zo hard zou blijven gaan als met normale banden; de marges worden dan inderdaad groter.
Helaas gaat iedereen toch weer de verlegde grenzen opzoeken, harder rijden en dan gebeuren de grensoverschrijdingen c.q. ongelukken dus bij hogere snelheden.

Sluit me daarom graag aan bij John: eenvoudigere regels (geen monteur per team nodig om toch competitief te kunnen zijn), en dan maar minder inkomsten.
 
Op donderdag 12 juni 2003 18:02 schreef Mischa Kluin het volgende:Sluit me daarom graag aan bij John: eenvoudigere regels (geen monteur per team nodig om toch competitief te kunnen zijn), en dan maar minder inkomsten.

Een monteur nodig om wielen te wisselen??? Kunnen ze wel zelf hun eigen tank volgooien of hun bandjes op druk brengen |( Het is geen kinderspeeltuin.
 
Op donderdag 12 juni 2003 17:52 schreef TommyG het volgende:Al eens gedacht om een extra setje wielen op de kop te tikken?
Racen is nu eenmaal geen sport voor zwervers, het blijft ten alle tijde geld kosten. Je kunt wel lekker door blijven jakkeren met banden die niet geschikt zijn om in de regen te racen. Om vervolgens flink wat schade te rijden of een ander eraf te rijden, wat kost dat dan wel niet?!

Hallo, het ging hier even om pat-R1 zijn opmerking dat het misschien een idee was om een bandenservice neer te zetten, zodat niet iedereen extra velgen hoeft aan te schaffen...

Ik heb zelf een extra set velgen met regenbanden, maar daar gaat de discussie hier niet over!
 
En mij gaat het erom dat dat tijdschema helemaal zo strak niet is. Ik heb al meerdere jongens raar langs de kant zien staan kijken dat hun groep al aan het rijden was 7 minuten voor de aanvangstijd. En niet 1 keer, en gewoon zeggen dat ze ingelopen hebben op het tijdschema en dat ze dan ook een keertje op tijd naar huis kunnen. Ga dan lekker wat anders doen op je vrije dag.
 
volgens mij moeten de "ZAC-zeurders" zich achter hun oren krabben of dat ze nog wel willen komen.
zijn meteen alle problemen opgelost:

discussie over de banden is verdwenen.
niemand ergert zich meer aan de organisatie.
organisatie heeft een zorg minder.

iedereen blij :]
 
En mij gaat het erom dat dat tijdschema helemaal zo strak niet is. Ik heb al meerdere jongens raar langs de kant zien staan kijken dat hun groep al aan het rijden was 7 minuten voor de aanvangstijd. En niet 1 keer, en gewoon zeggen dat ze ingelopen hebben op het tijdschema en dat ze dan ook een keertje op tijd naar huis kunnen. Ga dan lekker wat anders doen op je vrije dag.
Inlopen op schema gebeurt om eventuele tegenvallers later op de dag te kunnen opvangen. Mensen moeten zich ruim op tijd voor de start naar de pits begeven. Wijzigingen op het schema groter dan 10 minuten worden duidelijk gecommuniceerd middels nieuwe tijdschema's en als mensen die schema's niet lezen/ willen hebben...
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt; race je zelf?
Ik word altijd nogal droevig van dit soort weinig opbouwende kritiek op mensen die hun vrije dagen opofferen -neem wel aan dat ze daar lol in hebben- om soms in de regen langs de baan te posten om daarmee de veiligheid van deelnemers te garanderen en te zorgen dat die niet hoeven te posten.
Als je niets zinvols in dit topic te melden hebt ga jij toch gewoon wat anders doen met je vrije tijd ...
 
Hallo, het ging hier even om pat-R1 zijn opmerking dat het misschien een idee was om een bandenservice neer te zetten, zodat niet iedereen extra velgen hoeft aan te schaffen...

Ik heb zelf een extra set velgen met regenbanden, maar daar gaat de discussie hier niet over!
Ik heb inmiddels zelf ook een tweede set velgen aangeschaft ivm. wisselende weersomstandigheden, kun je eigenlijk niet buiten.
Maar niet iedereen heeft er het geld en de middelen voor(over), daarom het ideetje van de bandenservice.
 
Inlopen op schema gebeurt om eventuele tegenvallers later op de dag te kunnen opvangen. Mensen moeten zich ruim op tijd voor de start naar de pits begeven. Wijzigingen op het schema groter dan 10 minuten worden duidelijk gecommuniceerd middels nieuwe tijdschema's en als mensen die schema's niet lezen/ willen hebben...
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt; race je zelf?
Ik word altijd nogal droevig van dit soort weinig opbouwende kritiek op mensen die hun vrije dagen opofferen -neem wel aan dat ze daar lol in hebben- om soms in de regen langs de baan te posten om daarmee de veiligheid van deelnemers te garanderen en te zorgen dat die niet hoeven te posten.
Als je niets zinvols in dit topic te melden hebt ga jij toch gewoon wat anders doen met je vrije tijd ...

je heb ook omroep instalaties die zijn daar speciaal voor ontworpen
om mededelingen door te geven als er wat veranderd het kan toch niet zo zijn
dat je continu naar een toren moet lopen om te gaan kijken
of er wat verandert is. want als het om transponders gaat weet men op eens weer de omroep instalatie te vinden mischa dit is wel vreemd he en je moet nu toch wel; een beedje ophouden met dat gezeik over regen banden want dit komt zeker niet bij huub of ria vandaan maar gewoon bij je zelf
 
Terug
Bovenaan Onderaan