Regenrijders ; HOE doen jullie dat?

Gewoon je achterrem blijven gebruiken.
20-30% van je remkracht zit 'm toch echt in je achterrem. In de regen wellicht minder, maar je kan zeker harder remmen met je achterrem erbij.

Als je wiel weg glijdt heb je waarschijnlijk te hard geremd.
Beetje oefenen en ook dat is verleden tijd.

Een achterwiel die gaat is altijd goed op te vangen. Gaat je voorwiel.... dan heb je een groter probleem.
 
Ik vind een fatsoenlijke hugger op mijn achterbrug ook wel prettig trouwens bedenk ik me net....

En het is niet modieus, maar fatsoenlijke spatborden. Niet die stoere korte dingetjes...
 
Het allerbelangrijkste..kleedt jezelf goed warm aan..als je koud begint te worden stop op tijd..

Koud worden betekent minder goed bij de les..en dus een langere reactietijd..

Waterdichte laarzen..

verder zweer ik bij een pak van rukka, stadler, bmw of het duurste pak van revitt. zoek in ieder geval goretex uit. Waar andere pakken door en door nat waren, waren dit in onze club de enige pakken die droog bleven na 8 dagen in de regen te hebben gereden.


Succes..

Een pakkie van Rukka of Stadler kost meer dan de motor waar TS nu mee rijdt.
 
Gewoon je achterrem blijven gebruiken.
20-30% van je remkracht zit 'm toch echt in je achterrem. In de regen wellicht minder, maar je kan zeker harder remmen met je achterrem erbij.

Als je wiel weg glijdt heb je waarschijnlijk te hard geremd.
Beetje oefenen en ook dat is verleden tijd.

Een achterwiel die gaat is altijd goed op te vangen. Gaat je voorwiel.... dan heb je een groter probleem.
Probleem is dat je in je voet een stuk minder gevoel heb dan in je vingers en doseren dus lastiger is.
Maar achterrem zeker blijven gebruiken, gewoon oefenen en jezelf gevoel aanleren in je voet.
En sowieso gevoel aanleren, je voelt vrij gemakkelijk hoever je achterwiel weg is van glijden.
 
Ik reed net ff in de regen rond. Prima te doen, ben zelf ook geen fan van bochten nemen in de regen maar eigenlijk moet je hier gewoon even doorheen.
Gister had ik er even weer moeite mee maar nu gaat het prima.

Niet boven je kunnen gaan rijden natuurlijk.

Mijn achterrem hou ik er iets bij in voor stabiliteit maar het echte remmen laat ik de voor rem doen.

Mijn pak is best wel waterdicht, alleen naar lange tijd komt het mijn kruis binnen :')...
Onderhoudt het leer (als je dat hebt) van je pak goed. Dat helpt.
 
Gewoon een regenpak kopen; kosten niet zoveel. De mijne kwam van Lookwell (http://www.lookwell.nl/products/rain_wear/RSHiker.html) en was, ook na 4 dagen in de stromende regen, nog steeds 100% waterdicht. Kleur was fel oranje, je wordt er niet mooier van maar je wordt gezien én je blijft droog!
 
Weer een vraagje ...bla bla bla.....hier mee om?

...bla bla bla GEEN zicht.
.....bla bla bla Het vizier beslaat voortdurend .....bla bla bla.... met vizier open ...bla bla bla.

...bla bla bla veel/hard mijn achterrem gebruik ...bla bla bla.

...bla bla bla... de bocht niet door wil. ...bla bla bla.
Toch nattigheid ....bla bla bla.

Tot slot nog wat info over mijn rijwiel en uitrusting;
Honda CB750 Nighthawk, textielpak, regenpak, HJC CS R2 helm, banden ?? (het zijn er 2)

Zouden jullie bij reactie ook info over jullie rijwiel, uitrusting en evt speciale regenuitrusting willen vermelden?

1) Goed je vizier schoon houden en en regelmatig autowas aan de buitenzijde gebruiken.
ondanks dat rij je toch te langzaam gaat ook bij mij het vizier open.

2) ehmm. ABS + tractie controle gebruiken? en anders blijven rijden en ervan leren ;)

3) Bocht niet door willen is ook aan jezelf, alhoewel ik ook met wat minder 'schwung' een bocht door ga als het een nat wegdek is. ook hier blijven rijden en ervan leren, je kunt met nat weer meer dan je denkt (je rijdt niet op ijs he ;))

Toch nattigheid! klopt ik ben weer terug gegaan van goretex naar pvc regenpakken.
Dat goretex werkt vooral als het nieuw is maar voor die prijs mag het wel wat langer werken (Komen hierna natuurlijk de luitjes die al 100 jaar kurkdroog rijden met een goretex of weet ik veel wat tex pak, Proficiat! bij u werkt het wel).
En natte handschoenen blijft een probleem omdat deze aan 1 kant toch open zijn (je handjes moeten er nog in ;) )

Motor? FJR1300 zónder ABS, Schuberth C2 helm en PVC regenpak met daaronder textiel en een Versys 650 zónder ABS, Shark Evoline II en PVC regenpak met daaronder textiel.
 
Probleem is dat je in je voet een stuk minder gevoel heb dan in je vingers en doseren dus lastiger is.
Wellicht ben ik dan in het voordeel dat ik veel heb gedrumd.
Veel km's in een koekblik maken draagt ook wel bij aan je gevoel in je voet denk ik.

Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat ik met m'n hand beter kan doseren.
Zeker niet als m'n klauwen koud zijn door de regen... dan heb ik amper gevoel daarin!
 
Ik heb ook best veel al in de regen gereden.
Valt mij op dat ik af entoe nog bij auto's zi te duwen i een bocht of het ff harder ken.....
Dus gewoon plat gooien dat ding!!
 
hogedruk.jpg


Gegarandeerd waterdicht! En geschikt voor rijden in Frankrijk vanaf 2013.
Solvex handschoentjes erbij en een paar kaplaarzen kom je helemaal droog over.
Helm gewoon een potje opzetten met een goeie veiligheidsbril, kan ook je vizier niet beslaan.
 
Wellicht ben ik dan in het voordeel dat ik veel heb gedrumd.
Veel km's in een koekblik maken draagt ook wel bij aan je gevoel in je voet denk ik.

Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat ik met m'n hand beter kan doseren.
Zeker niet als m'n klauwen koud zijn door de regen... dan heb ik amper gevoel daarin!
Helemaal mee eens hoor :Y Maar ik heb gemerkt dat veel mensen die motorrijden dat gevoel dus missen in de rechtervoet.

Ik maak ook veel km's in de auto en heb zeer zelden de rem nodig, dus goed gevoel in mn rechtervoet. Dat ik daar op de motor wat aan heb merk ik direct als ik opstap, ik kan keihard remmen met zoveel voor als achter en voel met beide goed aan wanneer ik te ver ga. (Hoewel dikke laarzen het gevoel iets verminderen, maar dat geldt ook voor dikke handschoenen)

Overigens denk ik niet dat veel km's in een koekblik meteen betekent dat je gevoel krijgt in je rechtervoet.. als je ziet hoe het gros rijdt... GAS REM GAS REM GAS REM GAS REM GAS REM GAS REM GAS etc. ipv doseren.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig ben ik een goede automobilist :+

Wat het regenrijden betreft:
Als ik haast heb, wil ik nog weleens te gretig op het gas gaan in de bocht, dat heeft al voor het nodige driftwerk gezorgd.
Maar een motor pakt toch redelijk snel op als je even het gas los laat, dus zo heel eng is het allemaal niet. Gewoon van genieten :+
 
Niets is waterdicht. -O-
Blijf je lang genoeg rijden dan wordt je gewoon nat -O-
En als je maar heel lang blijft rijden wordt je ook vanzelf weer droog *O*
 
Over het vizier is bijna iedereen het eens: Pinlock tegen het beslaan. Kan zelfs in de file het vizier dicht laten. Op de buiten zijde helpt was. Ik kreeg het advies om een wax uit een spuitbus te gebruiken. Makkelijk aan te brengen. Werkt prima, maar na een paar 100 km is het uitgewerkt. Werkt alleen als je voldoende kan doorrijden, zodat de rijwind de druppels eraf blaast.

Ik heb prima ervaring met textiele pakken. Zit een membraan in (...tex) dat vocht doorlaat, maar druppels niet. Die werking wordt door vuil, transpiratie en slijtage minder. Af en toe wassen volgens de voorschriften houdt die het langer vol. De transpiratie is niet voor iedereen het zelfde en niet iedereen gaat hetzelfde met zijn pak om. Daarom is de een wel te spreken en de ander niet. Ik heb al jaren Evolution pakken en die bevallen mij prima voor woon-werk.

Handschoenen? Gewoon een extra droog paar meenemen. Het is vooral vervelen natte handschoenen te moeten aantrekken.
 
Vandaag ook weer veel regen gehad, en afgezien van mij handschoenen redelijk droog gebleven.

Zichtprobleem heb ik in de regen ook vaak last van, met bijkomend nadeel dat ik ook nog brildragend ben. Vizier beslaat bij mij vrijwel nooit. Schoonmaken van mijn vizier doe ik bijna nooit, dat gaat vanzelf in de regen. Bij mij is het grote nadeel dat mijn bril beslaat, en daarvoor heb ik nog geen pinlock weten te vinden :+ Vizier een stukje open om dat te voorkomen, en het water spat naar binnen, waardoor je in plaats van een beslagen bril een natte bril hebt, en dat is ook drama. Verder heb ik handschoenen met zo'n rubber wissertje eraan, dus regelmatig afvegen en je hoofd schuinhouden is genoeg voor mij. Hangt er ook vanaf wat voor motor je hebt, en hoeveel wind je op je helm krijgt. Als je achter een grote kuip zit waait het veel minder snel van je vizier af. Vizier insmeren of waxen heb ik nog nooit gedaan, en vind ik ook niet nodig.

Probleem van minder grip en glijden zit vooral tussen de oren. Natuurlijk voelt het vaak minder zeker aan, maar dat is een kwestie van wennen. Gewoon rustig aan doen, niet gespannen of verkrampt gaan zitten, want daar wordt het echt niet beter van. Probeer de gladde delen als strepen, lasnaden en dat soort dingen zoveel mogelijk te vermijden, en als het niet anders kan doe het dan gewoon rustig. Hoe vaker je in de regen rijdt, hoe zekerder je vanzelf wordt. Ik ga in de regen meestal zo'n 70 tot 80% van hoe ik normaal rij.

Natte kleding is altijd lastig en nooit helemaal te voorkomen, maar wel in een groot deel te beperken. Een goed pak doet wonderen, maar is flink aan de prijs. Wil je geen duur pak aanschaffen, dan is een regenpak of overal een goeie optie. Ik heb een regenoveral van Revit, en daar ben ik erg tevreden over. De eerste paar keer is het even lastig aantrekken, maar daar wordt je vanzelf handig in. Ik doe hem als het hard regent altijd aan, en dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik blijf heerlijk droog, en mijn pak hoeft geen hele dag te drogen. Ik heb wel vaak het probleem als ik mijn regenpak niet aan heb, dat er een plas op mijn jas blijft staan. Als ik op de motor zit, dan blijft mijn jas altijd in een plooi zitten, en die loopt vol water. Dat loopt in mijn zakken en gaat uiteindelijk bij de rits doorlekken. Ik trek die plooi er altijd uit als ik opstap, maar hij komt er altijd weer terug in.

Laarzen heb ik van Oxtar en TCX, en die zijn ook goed waterdicht in de meeste gevallen, maar in een echte hoosbui houdt het wel op. Vandaag hebben ze het goed gehouden. Ik heb goede waterdichte handschoenen. Ze lekken eigenlijk nagenoeg nooit door, maar ze stromen van bovenaf gewoon vol water. Met de zomerhandschoenen geen last van, want daar kan mijn jas overheen, maar met de dikke winterhandschoenen kan dat niet. Water van je mouwen loopt naar beneden je handschoenen in, en zo worden je handen alsnog nat. Met het regenpak heb ik daar dan weer geen last van, want daar waait het water vanaf voordat het naar beneden kan lopen.

Tsja, ik heb liever droog weer, maar regen heb ik ook geen moeite mee.
 
Deze moet je hebben! Zuigen zicht tuurlijk wel vol water, maar dringt absoluut niet door tot de huid! Ben er in de stromende regen van A'dam mee naar Assen gereden, niks aan het handje!
[afbeelding]

Die Difi winterhandschoenen zijn inderdaad niet verkeerd, zeker niet voor dat geld. Bij mij lekken ze alleen wel bij de pols, waar die vernauwing zit. Duurt wel een aanzienlijke tijd voordat het gaat lekken.
 
okay rijden met kutweer:

de meesten van ons geven bakken met geld uit voor regenkleding op de motor..
bij voorkeur bij onze local motorzaak....ja absoluut watredicht hebben we vaker gehoord aldaar...

nou ben ik al niet van de hightech kleding(stel dat je op je muil gaat zeg??...ja nou en das dan pech)
rij met leren jas en leren broek(alhoewel soms ook wel eens niet nou en daar hebben we het niet over hier)

we hadden het over waterdichte kleding
wat mij verbaasd dat niemand verder kijkt dan zn neus lang is...

jas:driekwart parka van de dump(kl versie van na 2000)..zo´n camoding..koste iets van vier tientjes...is van buiten katoen en heeft drie lagen binnewerk(vraag me niet wat voor materiaal.....dat gekke ding is dus gewoon wel waterdicht!...okay af en toe even inspuiten met jawel:tentspray....waar je een buitentent mee waterdicht maakt.

broek:zware kwaliteit regenbroek die men in de bouw wel draagt....knalgeel..lekker veilig hahaha...boeit mij die kleur nou dan.

schoeisel:kisten...wel regelmatig vetten natuurlijk.

handschoenen...mn gewone leren zomerhandschoenen van de dump..zijn niet waterdicht nee,maar ik heb uit de petrochemische industrie een paar rubberhandschoenen met een schacht tot aan de elleboog..passen over mijn normale handschoenen...kosten een tientje of twee als je goede wilt.

helm..open potje met bril...of met heeel erg schijtweer mn intergraal...vizier regelmatig met een drup afwasmiddel insmeren,en uitpoetsen.


ow euh...voer(bij heel veel regen vaar)tuig...1980 harley-davidson electragilde,conti tourer



ja maar dat ziet er toch niet uit hoor ik hier mensen denken.....ja...en??....maar we komen wel droog aan.
 
bij de weg:leuk annecdote.

maatje van me heeft een offshore overall...

das een stukkie hightech,blijft warm...zelfs bij min tien,is absoluut waterdicht.
en bijkomend voordeel het heeft een ingebouwd zwemvest.......leuk daarvan is dat dat ding een censor heeft....zodra het ding in contact komt met water blaast het zichzelf op.


we waren erbij toen hij het geval heel trots aantrok en voor ons reed...tot de eerste stortbij...................we hebben ons werkelijk de hik gelachen...
 
Ik besproei me 8 jaar oude textieljas gewoon met impregneerspray van de tenten boer en dat werkt ook prima. Ook broeken, handschoenen en laarzen gewoon in het leervet. Goed de naden dichtsmeren.

Ik heb zelf een bril, dus met regen hou ik me vizier dicht. Heb een pinlock van Shoei en die werkt erg goed. Zelfs voor het stoplicht blijft het zicht nog wel goed.

En bochten? Kan gewoon normaal, je voel het vanzelf als je iets te hard ga, beetje corrigeren en klaar.

mvg Rick
 
okay rijden met kutweer:
jas:driekwart parka van de dump(kl versie van na 2000)..zo´n camoding..koste iets van vier tientjes...is van buiten katoen en heeft drie lagen binnewerk(vraag me niet wat voor materiaal.....dat gekke ding is dus gewoon wel waterdicht!...okay af en toe even inspuiten met jawel:tentspray....waar je een buitentent mee waterdicht maakt.
uit dezelfde serie kun je ook de regenbroek kopen (€35), blijft ook erg lang waterdicht. Ik heb hem zelfs gebruikt als waterzak daar gaat echt geen druppel water doorheen

schoeisel:kisten...wel regelmatig vetten natuurlijk.

handschoenen...mn gewone leren zomerhandschoenen van de dump..

volgens mij hebben wij dezelfde leverancier...
 
Terug
Bovenaan Onderaan