Reis naar Kazakhstan 2010

Ik heb wat verschepen betreft tot nu toe negatieve reacties gekregen dus ga zelf ook voor volledig rijden van de route, ik ondertussen al wat meer gedetailleerde route uitgestippeld en kom op een 13000Km uit exclusief excursies.

Het kortst is pakweg 34 dagen

zoals eerder al gegeven tot Almaty en via de volgens mij best begaanbare weg de M32 via Uralsk, de terugweg zou dan via Moscow, Smolensk en Minsk gaan met als laatste Halte Berlijn.
De meeste dagtrajecten zitten rond de 400Km en sommige zijn korter en andere langer, een kort dagraject heeft te maken met bijvorbeeld bergpasen (veel willen zien en laag tempo) of omdat iets te bezichtigen is. Idee bijvoorbeeld om een nacht in Volgograd door te brengen, volgende dag de stad bezichtigen en dan 200Km rijden naar de volgende plaats.
ook zijn er trajecten van 600Km en een van 900Km maar die laatste (krakov-Kiev) wil ik nog splitsen (ook een tijdrovende grensovergang...).

Zelf wil ik de vijf weken wel volmaken om extra dagen door te brengen in Minsk en Berlijn, ook Krakov in Polen vind ik wel interessant. Kiev en Moscow heb ik in elk geval al zo ingeplanned. De route door Kygyzstan heb ik min of meer overgenomen van de reis van Motortrails.

Het is maar een voorzetje...als we met een groep gaan dan heeft iedereen natuurlijk invloed op de route.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat verschepen betreft tot nu toe negatieve reacties gekregen dus ga zelf ook voor volledig rijden van de route, ik ondertussen al wat meer gedetailleerde route uitgestippeld en kom op een 13000Km uit exclusief excursies.

Het kortst is pakweg 34 dagen

zoals eerder al gegeven tot Almaty en via de volgens mij best begaanbare weg de M32 via Uralsk, de terugweg zou dan via Moscow, Smolensk en Minsk gaan met als laatste Halte Berlijn.
De meeste dagtrajecten zitten rond de 400Km en sommige zijn korter en andere langer, een kort dagraject heeft te maken met bijvorbeeld bergpasen (veel willen zien en laag tempo) of omdat iets te bezichtigen is. Idee bijvoorbeeld om een nacht in Volgograd door te brengen, volgende dag de stad bezichtigen en dan 200Km rijden naar de volgende plaats.
ook zijn er trajecten van 600Km en een van 900Km maar die laatste (krakov-Kiev) wil ik nog splitsen (ook een tijdrovende grensovergang...).

Zelf wil ik de vijf weken wel volmaken om extra dagen door te brengen in Minsk en Berlijn, ook Krakov in Polen vind ik wel interessant. Kiev en Moscow heb ik in elk geval al zo ingeplanned. De route door Kygyzstan heb ik min of meer overgenomen van de reis van Motortrails.

Het is maar een voorzetje...als we met een groep gaan dan heeft iedereen natuurlijk invloed op de route.

Het is in elk geval een goed begin Ratman, je bent goed bezig.
13.000 km valt me eigenlijk best mee. Is wel niet de best begaanbare weg, maar toch. 13.000 km moet te doen zijn.
Ik ben van plan dit jaar naar Oekraine te gaan en zal ook een bezoek aan Kiev doen. Ik zal in elk geval al wat vooronderzoek doen. En ik kan kijken hoe lang het bij de grensovergangen gaat duren.
Zou wel mooi zijn als het doorgaat lijkt me leuk.
Ik kan me ook een topic op M-F herinneren waar enkele mensen van plan waren om naar Moskou te gaan, volgens mij is dit toen op het laatst afgeblazen.
Lijkt me echt te gek om daar naartoe te gaan.
Vraagt iemand je "waar ga je naartoe op vakantië? " Naar Kazachstan..... De helft weet nieteens waar dat is _O-
 
Wat vooronderzoek is welkom, hotels met veilige motorstalling in Kiev en eventueel in de omgeving van Liviv (dit had ik in gedachte bij het splitsen van de 900Km rit)
verder wat de mogelijkheden zijn om Chernobyl te bezoeken, er zijn excursies daar naartoe (ook op Internet te vinden)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, wat schat je als kosten hiervoor? Het lijkt mij erg interessant (reëel weet ik niet, heb pas volgende maand m'n A hopelijk :P) om zo'n tocht te ondernemen. In m'n dagdromen droomde ik er al van richting China te rijden, maar zo'n tocht is natuurlijk ook een geweldige optie!
 
Vraagje, wat schat je als kosten hiervoor? Het lijkt mij erg interessant (reëel weet ik niet, heb pas volgende maand m'n A hopelijk :P) om zo'n tocht te ondernemen. In m'n dagdromen droomde ik er al van richting China te rijden, maar zo'n tocht is natuurlijk ook een geweldige optie!

Tja de kosten.....
begin met ca 1000liter benzine plus olie enzo... ook zul je misschien een keer een band verslijten, verder zullen er kosten van Visa zijn en wat erbij komt. Ik schat in totaal zo'n 2000 euro aan vervoer en logistiek, verder komen er de overnachtingen, eten en drinken daar nog bij. Voor een deel zullen we kamperen maar in steden zullen dat Hotels of pensions zijn. In Rusland zijn weinig campings.....
50 euro pppd is denk ik reeel, de ene dag wat meer en de andere dag wat minder.
voorbeeld: een pension in Duitsland kost vaak zo'n 25 euro met ontbijt, 20 euro voor eten en dan nog wat tussendoor. Een ander moment kamperen in de wildernis...kost niets en een potje Macaroni maken op een Primus..10 euro aan boodschappen pp.
bezoek aan Chernobyl 175 tot 255 DOLLAR (afhankelijk van aantal deelnemers)

of het reeel is...
je moet rekening houden met lange dagtrips en enige reis ervaring is wel prettig, ik durf daar verder geen uitspraak over te doen maar het wordt wel een pittige trip.
De meest geschikte motor is een Allroad zoals een BMW GS of een Honda Africa twin, een zijspan is natuurlijk ook leuk met dit soort trips.
full

Het span heeft tegenwoordig iets meer grondspeling dan op de foto

bij Caryn Canyon zitten we enkele tientallen kilometers van de Chinese grens....
 
Laatst bewerkt:
Geweldig initiatief!! Zou graag meegaan maar ik ben bang dat mijn motor Kazakstan niet zal overleven. Door mijn interesse in wwII staat Volgograd (Stalingrad) zeker nog op mijn verlanglijstje. Ga zelf wel op 20 juni voor een trip van 3 weken naar Kiev. (zie www.ikgebruikmotor-forumommijnsitetepromoten.nl). tijdens deze trip steunen we een goed doel, dus mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

[modbreak]
Het is niet de bedoeling om je aan te melden op MF en dan meteen beginnen te spammen.
[/modbreak]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste stappen ter voorbereiding zijn genomen!

cursus Russisch aangevraagd.

toch wel handig als je de taal een beetje snapt, dat communiceert een stuk beter.
 
Dag oma!

toch dit topic maar weer even omhoog schoppen :Y

diverse kaarten en reisgidsen binnen gekregen en nog steeds druk aan het onderzoeken naar de mogelijkheden.
Verder heb ik al het een en ander overlegd met werkgever en compagnons zodat de reis vrijwel zeker doorgaat, de route is nog niet helemaal vast gelegd.
Doel is het Tienshang gebergte in Kirgystan, een bergketen met toppen van over de 7000m.
De centraal Aziatische cultuur met hun Jurds en nomaden volken maar ook de sporen van de voormalige sovjet republiek zijn thema van deze reis.

Verder nagedacht over een nieuwe route welke op de heenreis over Turkije, georgie en Azerbedjan loopt, en dan met veerboot naar turkmenistan, uzbekistan en dan naar Kirgystan gaat. De terugweg gaat dan over kazachstan, Rusland, Ukraine en verder weer naar huis.

Turkmenistan schijnt wel erg lastig te zijn, verplichte gids en zo....

gaat de reis in de zomer plaats vinden dan is Turkmenistan niet te doen vanwege de hitte, dan zal een noordelijker route worden gekozen.
De beste maanden zijn april mei wat klimaat betreft, ik kan wel wat hitte hebben maar vind 60 graden toch een beetje te gortig.

Ik hoop dan mijn Diesel zijspan combi klaar te hebben, die heb ik met deze reis in een klap terugverdiend op de brandstofkosten. :P

Een mogelijke optie is om de reis te beginnen met een stuk autotrein richting voormalig yougoslavie of griekenland, dit geeft tijdwinst omdat de reisduur voor mij toch wel beperkt is tot 5 a 6 weken. Door europa reizen kan ik altijd nog......

Wat de kosten betreft streef ik naar een budget vakantie, geen luxe hotels enzo (al zou ik in Rusland misschien wel eens een goed hotel pakken). kamperen en eventueel bij mensen logeren is het idee, in Kirgystan slapen in een Yurt enzofoort....gewoon lekker zwerven.
 
Laatst bewerkt:
Dag oma!

toch dit topic maar weer even omhoog schoppen :Y

diverse kaarten en reisgidsen binnen gekregen en nog steeds druk aan het onderzoeken naar de mogelijkheden.
Verder heb ik al het een en ander overlegd met werkgever en compagnons zodat de reis vrijwel zeker doorgaat, de route is nog niet helemaal vast gelegd.
Doel is het Tienshang gebergte in Kirgystan, een bergketen met toppen van over de 7000m.
De centraal Aziatische cultuur met hun Jurds en nomaden volken maar ook de sporen van de voormalige sovjet republiek zijn thema van deze reis.

Verder nagedacht over een nieuwe route welke op de heenreis over Turkije, georgie en Azerbedjan loopt, en dan met veerboot naar turkmenistan, uzbekistan en dan naar Kirgystan gaat. De terugweg gaat dan over kazachstan, Rusland, Ukraine en verder weer naar huis.

Turkmenistan schijnt wel erg lastig te zijn, verplichte gids en zo....

gaat de reis in de zomer plaats vinden dan is Turkmenistan niet te doen vanwege de hitte, dan zal een noordelijker route worden gekozen.
De beste maanden zijn april mei wat klimaat betreft, ik kan wel wat hitte hebben maar vind 60 graden toch een beetje te gortig.

Ik hoop dan mijn Diesel zijspan combi klaar te hebben, die heb ik met deze reis in een klap terugverdiend op de brandstofkosten. :P

Een mogelijke optie is om de reis te beginnen met een stuk autotrein richting voormalig yougoslavie of griekenland, dit geeft tijdwinst omdat de reisduur voor mij toch wel beperkt is tot 5 a 6 weken. Door europa reizen kan ik altijd nog......

Wat de kosten betreft streef ik naar een budget vakantie, geen luxe hotels enzo (al zou ik in Rusland misschien wel eens een goed hotel pakken). kamperen en eventueel bij mensen logeren is het idee, in Kirgystan slapen in een Yurt enzofoort....gewoon lekker zwerven.


Mooie rit maar turkmenistan, uzbekistan en Kirgystan vind ik echter té veel "apelanden" (zie de site van minbuza)
Rusland,Kazachstan lijkt me prima te doen.
5 weken vakantie is voor mij mogelijk. Liefst in juli. Is echter wel een hele trip.
Ik zeg nog geen ja ik ga mee, maar het lijkt me wel wat.
*D
 
Hmmmmm.... Dit klinkt zeker heel interessant! Ben zelf 2x naar Rusland geweest met ride-on motortours. Een extra dag in Kiev en Volgograd wil ik zeker bepleiten!! 8-)
Moskou vond ik zelf groot maar verder niet bijzonder (skip! :D)

Tot aan Volgograd (voormalig Stalingrad) was het op mijn Thunderace prima te doen. En ik zou niet weten waarom het daarna veel slechter zou worden. Wat is een slechte weg? Hoe verhoudt gravel zich tot een prachtig stuk asfalt met 1 ontbrekend putdeksel?
Het is veel rechtuit, maar toch van het begin tot eind scherp blijven.

Stel nu eens dat terugweg niet per motor is, dan zou je ook 'even' door kunnen rijden naar het Baikalmeer.... Dat schijnt erg mooi te zijn! Maar terug door Iran klinkt mij ook goed in de oren!

Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk serieus geinteresseerd? De plannen klinken mij in ieder geval erg goed in de oren. Wil zelf ook graag nog eens naar rusland! Super aardige mensen!

Gert-Jan
 
Mooie rit maar turkmenistan, uzbekistan en Kirgystan vind ik echter té veel "apelanden" (zie de site van minbuza)
Rusland,Kazachstan lijkt me prima te doen.
5 weken vakantie is voor mij mogelijk. Liefst in juli. Is echter wel een hele trip.
Ik zeg nog geen ja ik ga mee, maar het lijkt me wel wat.
*D

Je hebt gelijk... met name turkmenistan is erg lastig, vooral de duane formaliteiten zijn daar vervelend en de visumregels. Uzbekistan is wat minder erg maar ja inderdaad wel een apeland. Kyrgystan is wel te doen, met name als je in en uitreist vanuit kazachstan. Dit land heeft een prachtig bergengebied en is redelijk op toerisme in gesteld, juist daar kun je veel overnachten in Yurts. Kijk maar naar de motortrails site waar die reis in besproken is, volgens minbuza is het in het noorden OK maar moet je in de omgeving van Osh oppassen.
Een ander probleem is de hitte, in Juli en augustus is het onmogelijk om door Turkmenistan en Uzbekistan te reizen. Ik heb een keer 60 graden meegemaakt in de woestijn en voor een paar uur kan het wel maar niet langer, het is net of je over een bakplaat loopt! volgens mij kunnen onze motoren daar ook niet zo goed tegen........

De wegen....... als je door kazachstan reist dan ben je denk ik in eerste instantie aangewezen op de M32 en M39, deze weg moet redelijk zijn. Het is een lange rechte weg en het gevaar is hier polderblindheid, slechte stukken kun je altijd hebben maar normaal is het een gewone geasfalteerde weg. Rijden in het donker is af te raden, het zijn niet zulke goede chauffeurs daar.... en gekantelde vrachtwagens kom je daar ook regelmatig tegen (ze rijden ook vaak zonder licht).
heel defensief rijden dus.
 
Hmmmmm.... Dit klinkt zeker heel interessant! Ben zelf 2x naar Rusland geweest met ride-on motortours. Een extra dag in Kiev en Volgograd wil ik zeker bepleiten!! 8-)
Moskou vond ik zelf groot maar verder niet bijzonder (skip! :D)

Tot aan Volgograd (voormalig Stalingrad) was het op mijn Thunderace prima te doen. En ik zou niet weten waarom het daarna veel slechter zou worden. Wat is een slechte weg? Hoe verhoudt gravel zich tot een prachtig stuk asfalt met 1 ontbrekend putdeksel?
Het is veel rechtuit, maar toch van het begin tot eind scherp blijven.

Stel nu eens dat terugweg niet per motor is, dan zou je ook 'even' door kunnen rijden naar het Baikalmeer.... Dat schijnt erg mooi te zijn! Maar terug door Iran klinkt mij ook goed in de oren!

Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk serieus geinteresseerd? De plannen klinken mij in ieder geval erg goed in de oren. Wil zelf ook graag nog eens naar rusland! Super aardige mensen!

Gert-Jan

Tot nu toe nog niet veel interesse behalve Motorrijder, de minimum deelname van deze trip is 1 dus ik ga in elk geval.

Een motortransport regelen heb ik overwogen maar heb nog geen transportonderneming kunnen vinden die de motor vanuit Kazachstan of Rusland naar NL wil transporteren.
Het kan volgens mij wel vanaf een havenplaats maar dan moet je meteen doorrijden naar Vladivostok. Een ander punt is dat het erg duur is om je motor te laten transporteren.....zeker een zijspan.

Wat de wegen in kazachstan betreft reken wel op af en toe een stuk offroad, kijk maar eens naar de Long way Round als je de gelegenheid hebt.

Mochten er mensen serieus geinteresseerd zijn dan is het ook de bedoeling om gezamelijk een route te bedenken waar iedereen zich in kan vinden, het is niet de bedoeling dat ik als reisleider of road captain dienst doe. Wel moet het reisdoel min of meer overeind blijven en dat is de omgeving van Almaty, de gangen door Rusland zijn wat mij betreft helemaal vrij. Ik heb ook Minsk enzo op het verlanglijstje staan maar daar kan ik een jaar later ook nog naar toe, Minsk en Moscow zijn toch nog redelijk dichtbij en in een drieweekse vakantie te plannen terwijl je in Kazachstan niet zo snel weer komt.
 
Je hebt gelijk... met name turkmenistan is erg lastig, vooral de duane formaliteiten zijn daar vervelend en de visumregels. Uzbekistan is wat minder erg maar ja inderdaad wel een apeland. Kyrgystan is wel te doen, met name als je in en uitreist vanuit kazachstan. Dit land heeft een prachtig bergengebied en is redelijk op toerisme in gesteld, juist daar kun je veel overnachten in Yurts. Kijk maar naar de motortrails site waar die reis in besproken is, volgens minbuza is het in het noorden OK maar moet je in de omgeving van Osh oppassen.
Een ander probleem is de hitte, in Juli en augustus is het onmogelijk om door Turkmenistan en Uzbekistan te reizen. Ik heb een keer 60 graden meegemaakt in de woestijn en voor een paar uur kan het wel maar niet langer, het is net of je over een bakplaat loopt! volgens mij kunnen onze motoren daar ook niet zo goed tegen........

De wegen....... als je door kazachstan reist dan ben je denk ik in eerste instantie aangewezen op de M32 en M39, deze weg moet redelijk zijn. Het is een lange rechte weg en het gevaar is hier polderblindheid, slechte stukken kun je altijd hebben maar normaal is het een gewone geasfalteerde weg. Rijden in het donker is af te raden, het zijn niet zulke goede chauffeurs daar.... en gekantelde vrachtwagens kom je daar ook regelmatig tegen (ze rijden ook vaak zonder licht).
heel defensief rijden dus.

Ik heb wel gehoord dat de bergen en de meren in Kyrgistan fantastisch zijn. Qua afstand moet het in 15 dagen te doen zijn, ligt natuurlijk aan de wegen. De 15 dagen baseer ik op het feit dat ik tot Siedove in Oekraine (grens met Rusland) ongeveer 6 dagen nodig had en qua afstand ongeveer de helft is. Maar dat was continu over asfalt, met één dag Duitse autobahn en niet al te veel grensformaliteiten. De 5 weken naar Kyrgistan en terug zullen we dan nodig hebben.

Route globaal:
Nederland,Duitsland,Polen,Oekraine,Rusland(via Volgograd),Kazachstan langs het Aralmeer,Kirgistan.
Terug naar Kazachstan(langs Balkasjmeer, Door Rusland,Baltische landen,Polen en Duitsland weer terug.
Vergeet ik nog belangrijke trekpleisters?

Haha, morgen is mijn vakantie afgelopen en ben nu alweer met mijn kop bij de volgende *D
 
Ik heb een reisschema gemaakt in Excel om vooral een idee van haalbaarheid te toetsen, deze zit in precies 5 weken plus een weekend. Er zit een bezoek aan Moscow en Minsk bij, ook Kiev wordt een rustdag met mogelijk een trip naar Chernobyl of de stad verkennen.
Verder variabele dagafstanden waarbij ook rekening wordt gehouden met dingen willen zien.

Wie interesse heeft in het reisschema moet maar even een email sturen (staat in mijn profiel) Het is nog zeker niet vast! er zit iets in dat reisschema waar ik niet achter sta en dat is om twee keer dezelfde weg te rijden (M32). Terugrijden via Astana vind ik wel een goed idee.

inderdaad bij mij ook de 7e dag van Ukraine naar Rusland *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een reisschema gemaakt in Excel om vooral een idee van haalbaarheid te toetsen, deze zit in precies 5 weken plus een weekend. Er zit een bezoek aan Moscow en Minsk bij, ook Kiev wordt een rustdag met mogelijk een trip naar Chernobyl of de stad verkennen.
Verder variabele dagafstanden waarbij ook rekening wordt gehouden met dingen willen zien.

Wie interesse heeft in het reisschema moet maar even een email sturen (staat in mijn profiel) Het is nog zeker niet vast! er zit iets in dat reisschema waar ik niet achter sta en dat is om twee keer dezelfde weg te rijden (M32). Terugrijden via Astana vind ik wel een goed idee.

inderdaad bij mij ook de 7e dag van Ukraine naar Rusland *D

Je hebt mail :)
 
Ik heb een reisschema gemaakt in Excel om vooral een idee van haalbaarheid te toetsen, deze zit in precies 5 weken plus een weekend. Er zit een bezoek aan Moscow en Minsk bij, ook Kiev wordt een rustdag met mogelijk een trip naar Chernobyl of de stad verkennen.
Verder variabele dagafstanden waarbij ook rekening wordt gehouden met dingen willen zien.

Wie interesse heeft in het reisschema moet maar even een email sturen (staat in mijn profiel) Het is nog zeker niet vast! er zit iets in dat reisschema waar ik niet achter sta en dat is om twee keer dezelfde weg te rijden (M32). Terugrijden via Astana vind ik wel een goed idee.

inderdaad bij mij ook de 7e dag van Ukraine naar Rusland *D
En nog een mail! 8-)
 
En pak meel retour 8-)

Ratman bedankt.

Ziet er prima uit. Ik heb gehoord dat Belarus een probleem "kan" zijn m.b.t. visa e.d. Een optie is misschien de baltische landen Estland, Letland en Litouwen. Is ook zeker de moeite waard. Ik zou wel liever via Belarus gaan omdat ik daar nog niet ben geweest.
 
Belarus...Tja de drempel ligt wat hoger door het visum beleid maar volgens mij zit het moeilijke vooral in de regelgeving rond de visum aanvraag. Dus uitnodigingsbrief, reisbestemming en visum. Vaak willen ze ook weten waar je overnacht en ligt de in en uitreis datum vast, dat geldt volgens mij trouwens ook voor Rusland.

Glep is er als het goed is ook geweest, wellicht kan hij daar iets meer over vertellen.

Baltische staten is als plan B prima, dat had ik ook al in gedachte....en dan komt st Petersburg ook in beeld 8-)
 
Laatst bewerkt:
Belarus...Tja de drempel ligt wat hoger door het visum beleid maar volgens mij zit het moeilijke vooral in de regelgeving rond de visum aanvraag. Dus uitnodigingsbrief, reisbestemming en visum. Vaak willen ze ook weten waar je overnacht en ligt de in en uitreis datum vast, dat geldt volgens mij trouwens ook voor Rusland.

Glep is er als het goed is ook geweest, wellicht kan hij daar iets meer over vertellen.

Baltische staten is als plan B prima, dat had ik ook al in gedachte....en dan komt st Petersburg ook in beeld 8-)
Qua reizen vond ik Belarus leuk, niet lastig/vervelend in ieder geval. Hoe lastig een en ander is om aan visum te komen, tsja, dat werd toen geregeld *D
Kan wel even informeren.

Baltische staten ben ik zelf niet zo van onder de indruk (Litouwse lokale specialiteiten ben ik in ieder geval voorgoed van genezen :r ). Maar ik zal ook eens even gaan studeren, met kaart en reisschema!
 
ik zou ook graag een stukje meerijden ( niet de hele route ) dat red ik niet met mijn RS 125 , ik zie het wel zitten om een stukje mee te rijden in europa, en dan de terugreis zelf te ondernemen ,
stuur even een mailtje om iets discreets af te spreken e,d. en het lijkt me ook niet verkeerd om eens met iedereen die mee gaat een avondje door te brengen zodat je elkaar een beetje leert kennen enzovoort, plannen doorspreken, etc etc,

ik hoop spoedig een mailtje te ontvangen, groeten jasper
 
ik zou ook graag een stukje meerijden ( niet de hele route ) dat red ik niet met mijn RS 125 , ik zie het wel zitten om een stukje mee te rijden in europa, en dan de terugreis zelf te ondernemen ,
stuur even een mailtje om iets discreets af te spreken e,d. en het lijkt me ook niet verkeerd om eens met iedereen die mee gaat een avondje door te brengen zodat je elkaar een beetje leert kennen enzovoort, plannen doorspreken, etc etc,

ik hoop spoedig een mailtje te ontvangen, groeten jasper

Je kunt best meerijden, ik neem aan dan tot de Ukraine of zo?

De eerste dagen zullen we zeker wel lange dagafstanden rijden, denk aan zo'n 600Km per dag. Is best wel pittig denk ik dus bedenk wel of je het aan kunt.

Ik zie van jouw geen email adres dus stuur maar een naar mij, dan kan ik wel weer replayen.
mijn email adres staat in mijn profiel.

Als een beetje duidelijk wordt met hoeveel we gaan en meer concreet kunnen we eens een meeting houden, wellicht bij een motorcamping en er meteen een gezellig weekend van maken.
 
bedankt voor je snelle reactie ik ben net klaar met werken,

ja ik zat te denken aan oekraine idd , ik zal morgen een mailtje sturen,

ik ga nu te bed ,

groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan