Reisverslag 2021: Bretagne/Normandië

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.706
17.110
Koog aan de Zaan
2021 was voor mij nogal een klotejaar, dus om het nieuwe jaar goed te beginnen maar gelijk een reisverslagje.

Ik zal er geen uitgebreid verhaal van maken, maar het het jaar stond voor mij helaas in het teken van een mix van depressie en burnout, en daar bovenop in april het plotselinge verlies van mijn vader. Buiten dat het vooral mentaal niet lekker zat, had ik ook veel last van vermoeidheid en een gebrek aan energie. Niet het ideale recept voor een vakantie op de motor, maar ik wilde er toch wel even tussenuit. Even rust, mijn hoofd leegmaken. Aan de andere kant zag ik er ook wel een beetje tegenop, alleen weg met teveel tijd om na te denken. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik mezelf behoorlijk tegenkom, dus daar was ik wel een beetje bang voor. Toch is reizen juist wat ik het liefste doe, dus ik vond dat ik het toch maar moest proberen. Noodgedwongen moet ik het wel een beetje rustig aan doen, en daar ben ik niet zo goed in, dus we zullen zien.

Achteraf gezien ging het gelukkig allemaal prima, en heb ik nu ruim een half jaar later de meeste zaken wel weer op de rit. In de afgelopen weken ook nog verhuisd, en met de feestdagen achter de rug heb ik gelukkig weer een beetje rust. Ik hoop op een beter jaar. Wie meer wil weten stuur me gerust een berichtje, maar ik ga er hier verder niet teveel woorden aan vuil maken. Het heeft er wel voor gezorgd dat dit verslag niet al te spannend verloopt, dus daarom vond ik toch dat ik het even moest delen.

Goed, ik ga dus, maar waarheen? Omdat de meeste onverharde passen in de Alpen in juni nog dicht zijn, en het rijden in de bergen misschien nog iets te intensief is bewaar ik die wel voor een andere keer. Ik ga voor Bretagne en Normandië, daar wil ik al een tijdje weer eens heen, en dat is ook niet al te ver weg. Officieel is Frankrijk volgens het corona reisadvies nog oranje, maar ik zoek de drukte toch niet op. Een paar dagen voor vertrek krijg ik zelfs nog mijn nieuwe motorpak binnen, dat stond al maanden in bestelling en ik had er niet meer op gerekend dat het op tijd zou komen. Verrassing, tot zover zit het dus alvast mee! De laatste vakantie was op de 700, dus dit keer neem ik de 660 weer mee. De dag voor vertrek voor de zekerheid nog even een PCR-test, en met een negatieve uitslag op zak zit dat in ieder geval ook goed.

Donderdag 10 juni 2021, dag 1. Gereden: 520 km

Ik moet nog wat spullen inpakken, want gisteren ben ik er niet aan toe gekomen om alles al klaar te maken. Ik wil mezelf ook niet gelijk te veel druk opleggen, want als ik de laatste tijd ergens niet tegen kan is het haast en stress. Alles rustig aan dus, het lijstje afvinken en de boel inpakken. De eerste camping waar ik in Bretagne heen wil is een kleine 1000km rijden, en dat vind ik net even teveel om gelijk in één dag te doen. Als ik het in twee etappes van 500km doe hoef ik niet al te lange dagen te maken. Alles wat ik vandaag meer dan die 500 kilometer rij is leuk meegenomen, en als ik iets minder haal is het ook geen ramp.

Tegen een uurtje of 11 hangt alles op de motor en ben ik klaar voor vertrek. Als ik de buren nog even een seintje geef dat ik weg ben vragen ze of ik nog even snel tijd heb voor een bak koffie. Waarom ook niet, dat half uurtje gaat het verschil ook niet maken vandaag. Om half 12 trek ik de garagedeur achter me dicht, en ben ik op pad. Ik moet nog even snel langs het huis van mijn vader een kilometer of 10 verderop, om iets op te halen. Dat is al een vreemd begin, voorheen deed ik voor vertrek altijd nog even snel een bakkie bij hem. Nu rij ik naar hetzelfde huis, alleen doet hij niet meer open, en zwaait me niet uit als ik de straat uit rij. Twee maanden terug liep hij hier nog gewoon rond, en nu is het opeens een zielloos huis. Het moet nog leeggehaald worden, maar daar zijn we nog niet echt aan toe.

Om 12 uur ben ik dan echt op pad. Een stukje A8, dan de A10 naar de A2. Volgens de Garmin is de snelste weg over Utrecht naar de A27 en dan bij Hazeldonk de grens over. Ik heb een hekel aan dat stuk, eerst die trajectcontrole op de A2, en dan op de A27 de ene inhalende vrachtwagen na de andere. Toch hou ik me maar netjes aan de Garmin, want over Rotterdam naar de A16 is ook niet alles. Wat kilometers betreft maakt het overigens vrij weinig uit.

Het weer is goed, het is zo’n 25 graden, net niet te heet dus. Mijn nieuwe pak waait lekker door, en tot aan de grens gaat alles voorspoedig. Bij het eerste tankstation in België maak ik de eerste stop voor vandaag. De tank was niet helemaal vol toen ik vertrok, dus die top ik weer even op. Nu ik er toch sta ook maar even een broodje en een bakkie, en rond 14:15 uur stap ik weer op. De Garmin geeft (uiteraard) wat file bij Antwerpen, maar hij geeft geen kortere alternatieven aan, dus we gaan er maar gewoon voor. Het is inderdaad even druk, maar het oponthoud is niet al te groot.

Bij Kortrijk de grens over naar Frankrijk, ook hier geen controle, dus de PCR test van 89 euro kan de prullenbak in. Rondom Lille is het ontzettend druk, de avondspits is begonnen, en thuiswerken doen ze hier blijkbaar niet aan. Tegen half 5 stop ik bij een pomp om even de benen te strekken. Gelijk ook maar even de tank vol, want ik sta er nu toch. In de Archies app zoek ik alvast een camping rondom Rouen. Dat is nog een kleine 2 uur rijden, dus dat is best prima voor vandaag. Helaas blijken er in dat gebied maar weinig campings die een beetje dichtbij de snelweg liggen, en van een aantal kom ik er niet uit of ze vanwege covid nou open zijn of niet. Ik ga op safe en kies voor een camping in Neufchatel en Bray, daar staat tenminste expliciet op de site dat ze open zijn. Het is iets minder ver dan ik eigenlijk zou willen, maar ik zou het toch rustig aan gaan doen deze trip. Nog 1,5 uur rijden, ook wel lekker om een beetje op tijd binnen te zijn.

IMG_20210610_140701.jpg


Ik doe wat ik normaal gesproken eigenlijk nooit doe met de motor, of incidenteel eens een klein stukje, ik pak de Péage. Ik heb geen zin, en geen tijd om de hele weg binnendoor te rijden, dus dan is de tolweg gewoon de snelste optie. Gelijk weet ik ook weer waarom ik dit nooit doe, want het blijft gekloot bij die tolpoortje. Een kaartje trekken is natuurlijk niet zo ingewikkeld, maar als ik aan het einde van het traject moet betalen slikt het apparaat mijn kaartje niet in. Ik heb alle kanten geprobeerd, er zitten geen rare vouwen of scheuren in, maar hij pakt het ticket gewoon niet. Gelukkig is het rustig, en de automobilisten zijn meestal wel zo slim om niet achter een motorrijder te gaan staan, dat duurt nou eenmaal altijd wat langer. Ik step achteruit, dan maar het poortje er naast. En ja hoor, zelfde gezeik. Weer aan de kant steppen, inmiddels staat er wel een auto achter me. Die laat ik voor, en die komt er gewoon doorheen. Dan sluit ik maar weer aan, en dit keer pakt bij mijn ticket wel op. Creditcard er achteraan, en dan is het zo gebeurd.

Bij de volgende tolpoort herhaalt het probleem zich weer. Het lijkt wel alsof het apparaat gewoon niet detecteert dat wat er voor staat. Dat probleem heb ik met mijn motor bij verkeerslichten ook regelmatig. Inmiddels heb ik het poortje al totaal vervloekt en staat er ook een auto achter me. Dan maar op de help knop, een lulverhaal in het Frans waar ik uiteraard niks van versta, maar gelukkig begrijpen ze mij aan de andere kant van de lijn wel. Kaartlezer wordt vrijgegeven, ticket erin, niks aan de hand. Nou dan weten we dat ook weer, volgende keer dus maar meteen drukken.

Het is inmiddels half 7 als ik aankom op de camping die ik had uitgekozen. Keurig nette camping, niks op aan te merken. Er staat bijna niemand, alleen een paar campers. Het is nog vroeg in het seizoen, en corona heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de toeristenstroom nog niet op gang is. Het is heel uitzonderlijk voor mij, maar voor het eerst dit jaar zet ik mijn tentje op. Normaal ben ik in de eerste paar maanden van het jaar al een paar keer weg geweest, maar ik kon het gewoon niet opbrengen. Gelukkig liep de dag lekker vandaag, en ben ik gelijk weer in mijn element. Ik heb al een zak instantpasta bij me, dus het eten is zo klaar. Na het eten nog een bakkie, en dan ga ik nog een uurtje wandelen. Lekker om even de benen te strekken, en dan zie je ook nog iets van de omgeving waar je staat. Terug op de camping nog een uurtje netflix, en dan is het mooi geweest voor vandaag. Ik ben niet ontevreden over de eerste dag.

IMG_20210610_191358.jpg






Vrijdag 11 juni 2021, dag 2. Gereden: 474km, Totaal: 993

De wekker staat op 7 uur, en ik heb goed geslapen. Het is wat nevelig of mistig, maar de tent is alsnog redelijk droog. Rond half 8 wandel ik even naar de bakker een stukje verderop voor wat verse broodjes. Ik kom eerst langs 3 grote supermarkten, maar die zijn allemaal pas vanaf half 9 open. Na 20 minuutjes ben ik weer terug, zet een bakkie koffie en ontbijt lekker voor de tent. Dit is vakantie, wat heb ik dit gemist!

Om half 10 is alles weer ingepakt en ben ik klaar voor vertrek. Bij de naastgelegen supermarkt is inmiddels ook de pomp open, dus gooi ik nog even de tank vol. Ook nu is hij nog niet leeg, maar dan kan ik weer even vooruit en het is goedkoper dan langs de snelweg. Ik pak nog een paar uurtjes snelweg, en dan ga ik verder binnendoor. Dit keer werken de tolpoortjes wel zonder problemen. Bij het tweede poortje van de dag staat een controle van de Douane. Ze willen weten waar ik heen ga, voor hoe lang, en wat ik daar ga doen, maar naar een negatieve test wordt niet gevraagd.

Na ruim een uur kom ik bij de Pont de Normandie, de spectaculaire brug over de Seine bij Le Havre. Vanaf de parkeerplaats zie je eigenlijk niks, dus stoppen heeft weinig nut. Motoren zijn tolvrij, en er is een aparte smalle doorgang waar je met de motor doorheen mag. Er zijn werkzaamheden op de brug, waardoor er maar één rijstrook beschikbaar is. Al het verkeer sukkelt met een gangetje of 30 achter het vrachtverkeer aan, die toch best moeite heeft met de 6% helling. Op het hoogste punt zit je bijna 60 meter boven het water, dus het is best een flinke klim. Het is nog steeds nevelig, de toppen van de brugpijlers zijn niet eens zichtbaar. De temperatuur is wel oké.

Na nog een tolpoortje van maar liefst 80 cent, en eentje van 3 euro stop ik even om de kaart erbij te pakken en een route voor vanmiddag te bedenken. Ik besluit Caen nog even voorbij te steken, en dan verder binnendoor te gaan. Intussen word ik de laatste uren gek van de hooikoorts, overal zijn de boeren aan het maaien, dus alles jeukt, ik nies aan een stuk door en er loopt van alles uit alle gaten in mijn gezicht… Medicijnen neem ik niet meer want daar word ik doodmoe van, en dat is op de motor geen lekkere combi. De neusspray werkt gelukkig redelijk snel.

Rondom Caen is het vreselijk druk. Geen idee waarom, het is geen spitstijd en zo’n bijzonder grote stad is het nou ook weer niet, maar beide kanten op staat alles stil. Ik heb in 2 dagen tijd al meer file gereden dan de afgelopen 1,5 jaar. Nadat ik me om Caen heen heb geworsteld ga ik de snelweg af. Het duurt nog geen 5 minuten of ik stuit al op de eerste “route barree”. Volgens het bord is de weg over 15 kilometer afgesloten, en als ze dat al zo ver van tevoren aankondigen is het meestal wel een serieuze afsluiting. Ik rij de eerste 10 kilometer nog door, maar dan stop ik even om de route aan te passen. Ik kan wel helemaal door blijven rijden, maar dan moet ik straks waarschijnlijk weer terug. Ik zoek een mooi plekje om even te stoppen, dan kan ik gelijk even een broodje eten.

IMG_20210611_130310.jpg


De omleiding die ik in elkaar heb gezet brengt me door het rustige achterland van Normandië, met het zo kenmerkende heggenlandschap. Wegen die dieper liggen dan de weilanden er omheen en zijn omgeven met heggen. Het voelt soms bijna alsof je door een tunnel rijdt. Voor de motor is het niet heel spectaculair, maar het is leuk rijden. Na een half uurtje kom ik weer op mijn oorspronkelijke route, en nader ik Mont-Saint-Michel. Het blijft altijd wel bijzonder als je het eiland in de verte ziet opdoemen. Ik heb het al regelmatig van afstand gezien, maar ik ben er nog nooit op geweest. Normaal vind ik dat soort toeristische dingen veel te druk, maar als er een moment is om het in alle rust te kunnen bezoeken is het wel nu in coronatijd. Dat staat voor deze trip dus nog zeker op het programma, maar ik bewaar het voor de terugweg, ik blijf nu nog even op afstand.

IMG_20210611_160104.jpg


Na een korte wandeling richting een uitkijkpunt, en daarna een bakkie koffie op een terras wordt het tijd om weer op te stappen. Mont-Saint-Michel bewaren we voor over een paar dagen. Bij de eerstvolgende pomp gooi ik de tank weer even vol, en maak me dan op voor het laatste stuk van vandaag. Ik heb vooraf gekozen voor een camping een stukje boven Saint Brieuc, een camping waar ik vroeger met mijn ouders ooit gestaan heb. Eens kijken of ik er nu, zo’n 20 tot 25 jaar later nog iets van herken. Het is inmiddels al 4 uur geweest, en zelfs via de snelste route is het nog 1,5 uur rijden. Ik kies er dus voor om de route binnendoor even te laten voor wat het is, en gewoon de snelste weg te pakken.

Onderweg spot ik nog een leuk molentje, even een stop voor het molenjagerstopic. Zal wel iets typisch Bretons zijn, want later spot ik er nog een aantal. Verder is er op de route niet zo heel veel te beleven. Bij Saint Brieuc kom ik wederom in de file terecht, de avondspits is hier overal gewoon nog op volle sterkte aanwezig.

IMG_20210611_161106.jpg


Door de file is het uiteindelijk toch alweer 18:00 uur als ik op de camping aankom. Maar goed dat ik voor de snelste weg ben gegaan, anders was het wel een latertje geworden. Ik kies voor een plekje op een van de lagere terrassen, daar staan dankzij het behoorlijk steile toegangsweggetje geen campers of caravans. Het uitzicht over zee is geweldig, wat een topplek! Als de tent staat loop ik even terug naar de receptie voor een paar koude blikjes en wat te snacken voor vanavond. Het zwembad naast de receptie ziet er aanlokkelijk uit, dus ik hijs me nog snel even in de zwembroek om even op te frissen. Daarna even opdrogen in het avondzonnetje, en ga ik weer richting de tent. Na het eten en een bakje koffie kijk ik nog even rond in de omgeving. Vanaf de camping loop je zo naar het strand. Een van de redenen dat ik weer eens naar Bretagne wilde waren de ruige kusten, dat vind ik altijd wel indrukwekkend. Het grote verschil tussen eb en vloed vind ik wel fascinerend. Momenteel is het bijna hoog water, dus er is maar weinig strand over.

IMG_20210611_184532.jpg


Ik loop nog een stukje langs de kust, en ga dan weer terug naar de camping. Het is inmiddels al 22:00 uur, maar doordat ik niet ver van de langste dag van het jaar af zit is het nog licht, een groot voordeel van op vakantie gaan in juni. Zo mag het van mij het hele jaar wel zijn. Ik heb nog 20 minuutjes Netflix de aflevering van gisteren over, die kijk ik nog even af en kruip dan in mijn slaapzak.

IMG_20210612_224450.jpg
 
Zaterdag 12 juni 2021, dag 3. Gereden: 147km, Totaal: 1140

Ik word om 7 uur wakker, maar draai me nog een keer om tot half 8. Het is mistig buiten, zeemist of iets. Het lijkt zelfs hele fijne motregen. De weersvoorspelling is goed, dus ik verwacht dat het straks wel oplost. Bij de receptie ga ik mijn broodjes halen en terug bij de tent zet ik een bakkie. Door de mist is het nog niet heel aangenaam om buiten te zitten, maar de temperatuur zal straks wel iets oplopen. Na het eten zet ik nog een tweede bakkie, want ik heb de tijd vandaag. Ik blijf een dagje op deze camping staan. Zoals altijd heb ik me voorgenomen om ook dit keer wat meer te relaxen en wat minder te rijden, eens kijken of het deze vakantie lukt.

IMG_20210612_093127.jpg


Ik begin met het schrijven van mijn memoires van de afgelopen 2 dagen, want anders weet ik het straks niet meer. Dan doe ik nog een klein handwasje, er is nog niet zo veel vies, maar aangezien ik hier vandaag toch blijf staan heeft het mooi de tijd om te drogen, en dat is op de rijdagen wel eens lastig.

Ik wil vandaag in ieder geval een stuk langs de kust lopen. Langs de camping loopt een wandelroute die de hele kust van Bretagne volgt, die loop ik een stukje op, een uurtje ofzo. We zien wel. Om 11 uur ben ik weg, en zodra de zon even later de laatste mist heeft weggebrand wordt het meteen warm. Na ongeveer een uurtje lopen kom ik uit in het volgende dorpje. Ik loop even het strand op, schoenen uit en een stukje door de branding. Wat een prachtige kusten hier zeg. Ik woon in Nederland weliswaar op nog geen 15 kilometer van het strand, maar ik kom er eigenlijk nooit. Ik vind er weinig aan en het ziet er zowat langs de hele kustlijn hetzelfde uit. Mijn vakanties gaan ook meestal richting de bergen, dus normaal zie ik niet veel van de zee. Dit soort kusten vind ik wel prachtig.

IMG_20210612_115301.jpg


IMG_20210612_120908.jpg


Na een stukje wandelen over het strand is het altijd weer een uitdaging om je voeten dusdanig zandvrij te krijgen dat je nog een uur kan lopen zonder dat je je voeten vol met blaren hebt, maar hier is het zand gelukkig vrij grof en laat zich makkelijk afvegen. Het wandelpad loopt strak langs de kust, dus ik neem dezelfde route terug. Het enige alternatief is terug door het dorp, en daar is natuurlijk niks aan.

IMG_20210612_124926.jpg


Na een uurtje doorstappen ben ik om half 2 weer op de camping. Ik trek even wat luchtigers aan, want de temperatuur is inmiddels flink opgelopen. Dan loop ik nog een paar minuutjes naar het dorpje Saint Quay Portrieux om wat te eten. Het is zaterdag dus vrij druk op alle terrasjes. Gelukkig weet ik nog een vrij plekje te bemachtigen, en bestel een hamburger met friet. Langs de kust hoor je natuurlijk vis te eten, maar daar doe je mij niet echt een plezier mee.

Om 15:00 uur ben ik weer terug bij de tent, en moet ik er toch aan geloven, zwembroek aan en de zee in! Het is laagwater, dus ik moet nog een stukje over de rotsen klauteren voor ik bij het water kom. Gelukkig dacht ik er voor vertrek nog net op tijd aan om een paar oude waterschoenen in de tas te stoppen, en die komen nu mooi van pas. Het water is nog behoorlijk koud. Niet zo koud dat je gelijk afsterft, maar koud genoeg om het niet echt lekker te maken om er langere tijd in te blijven. Wat locals zijn druk bezig om al snorkelend van alles uit zee te vissen dat vanavond waarschijnlijk de pan in gaat. Ik ben vooral onder de indruk van behoorlijk formaat krabben die tussen de rotsen zitten.

Na een frisse duik spoel ik me op de camping weer even af onder de douche, en maak me dan op om nog een rondje te gaan rijden. Het is inmiddels wel 4 uur geweest, maar ik heb laat geluncht en het is nog lang licht, dus waarom niet. Ik ga richting Cap Fréhel, een kaap ongeveer tussen Saint-Brieuc en Saint-Malo. Het is 70 km vanaf de camping, dus dat is precies een mooi ritje. De route is niet echt spannend, maar voor de motor is Bretagne ook niet echt een heel bijzondere bestemming. Cap Fréhel is wel een mooie plek om even te kijken. Ruige rotsen en de zee die er beneden in de diepte tegenaan beukt, best indrukwekkend. Leuk om even geweest te zijn.

IMG_20210612_174725.jpg


IMG_20210612_180944.jpg


IMG_20210612_181001.jpg


Ik rij nog even naar het iets verderop geleden Fort La Latte, maar het is intussen 6 uur geweest dus de hekken zijn dicht. Dan stap ik weer op en ga weer retour camping. Kort voor de camping vind ik gelukkig nog een supermarkt die wel open is, want ten opzichte van wat we in Nederland gewend zijn sluiten de supermarkten best vroeg. Ook op aparte tijden, 19:15, 19:45, niet echt logische tijden als je het mij vraagt. Gelukkig is er nog eentje tot 21:00 uur open, en ligt nog op de route ook. Ik sla snel wat te eten in, want ik heb nog niks voor vanavond. Voor nood heb ik altijd wel wat zakken droogvoer bij me, maar als het even kan heb ik toch liever vers.

Om 20:45 uur ben ik weer op de camping en gooi ik snel wat in de pan. Dan nog even afwassen, bakkie doen, douchen, en dan zit de avond er alweer op. Terwijl de zon al onder is geniet ik op een rots even buiten de camping nog van de laatste restjes daglicht, en zoek dan mijn bed weer op. Tot nu toe heb ik me voor niks zorgen gemaakt, ik ben iedere avond wel behoorlijk moe, maar het gaat gelukkig prima. Ik kan het nog!
 
Laatst bewerkt:
Me too
Het is als vanouds weer mooi geschreven man, en de foto's zijn ook top. Het ziet er naar uit dat het goped gaat aflopen. Ik wacht in spanning af...
8-)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar de rest, en alle goeds natuurlijk. Niks minder dan onrust in je kop
 
Zondag 13 juni 2021, dag 4. Gereden: 168,5km, Totaal: 1308,5

De zon laat zich dit keer wel meteen zien, en de temperatuur loopt al lekker op. In het toiletgebouw prik ik nog even mijn powerbank in het stopcontact, maak dan mijn gebruikelijke ochtendwandelingetje en eindig bij de receptie om de broodjes op te halen. Ik ontbijt lekker in de zon, en pak dan alle spullen weer op. Door het zonnetje is alles mooi droog, en rond half 10 ben ik gereed. Ik wilde eigenlijk nog even in het zwembad springen, maar dat gaat pas om 10 uur open. In plaats daarvan loop ik nog even naar het strandje, het is hoog water dus ik kan meteen het water in lopen. Even doorkomen, maar dan is het toch wel erg lekker. Nog even onder de douche het zeewater afspoelen, camelbak vullen, powerbank ophalen en dan weg. Powerbank, fuck, die had ik hier toch ingeprikt? Ander hokje dan? Nee ook niet. Het zal toch niet waar zijn? Maar waar ik ook kijk, geen powerbank. Dan nog even navragen bij de receptie, maar ook daar hebben ze niks gevonden. De schoonmaker is al geweest, maar is ook niks opgevallen. Nou lekker dan, powerbank pleitte. Het was gelukkig een hele goedkope, een paar jaar terug een euro of 15 voor betaald en hij werd al slecht. De stekker en het laadkabeltje waren waarschijnlijk nog meer waard, maar het gaat om het idee. Beetje sneu als je dat soort dingen gaat jatten, maar als je het openbaar laat liggen zit die kans er natuurlijk een keer in. Jammer dan, mooie reden om een nieuwe te kopen.

Vanaf de camping rij ik nog een klein stukje richting het dorpje. Ik zag gisteren een klein kapelletje langs de kust staan, en daar wil ik even een kaarsje aansteken voor mijn vader. Hij was niet gelovig, maar als we op zo'n plek waren moest hij altijd even een kaarsje aansteken, dat was traditie. Het is vandaag precies 2 maanden geleden dat hij overleed, dus een goed moment om die traditie voort te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Als ik weer op de motor stap kan ik mijn contactsleutel niet vinden. Kan nooit ver zijn, want ik ben hier net rijdend gekomen. Ik loop hetzelfde kleine rondje nog maar een keer, kijk nog even in de kapel, niks. Intussen loop ik vloekend te zoeken, als ik voor de 10e keer mijn zakken leeghaal en blijkt dat hij er toch gewoon inzat. Goed, opstappen en snel door, want ik zweet me inmiddels kapot. Lang kan ik niet uitwaaien, want al snel sta ik weer langs de kant door de takkeherrie aan mijn kop. Oordoppen vergeten, zucht… Wordt het echt zo’n dag vandaag?

IMG_20210613_105221.jpg


Bij de Intermarche gooi ik nog snel even de tank vol, en aangezien ik nu toch al laat ben loop ik gelijk maar even naar binnen om een nieuwe powerbank te scoren. Je kan hem maar vast hebben. Het is al bijna 12 uur voordat ik goed en wel op weg ben, maar ik ben eindelijk zover. Ik heb geen route gemaakt voor vandaag, ik rij gewoon een beetje langs de kust af naar het westen, en dan zien we wel waar ik uitkom. Ik volg de weg tot aan de veerpont naar het Ile de Bréhat, een eilandje vlak voor de kust. Op dat eiland heb ik niks te zoeken, dus ik stop op een klein strandje verderop, pak de kaart erbij en maak toch een soort van route voor vanmiddag. Lukraak rondrijden heb ik even geen zin in vandaag. Ik maak een route dwars over naar het stadje Lannion, en dan zie ik daar wel weer verder.

IMG_20210613_122942.jpg


Ik kom niet in mijn ritme vandaag. Een echte kustweg is er niet, en het binnenland is niet echt boeiend om te rijden met de motor. Dat wist ik vooraf wel, maar ik dacht ik ga vooral voor de kusten en als ik wat bochten tegenkom is het leuk meegenomen. Leuk voornemen, maar als ik er eenmaal rij en er is weinig te zien dan verveel ik me binnen de kortste keren kapot. Als ik me verveel ga ik denken, en me overal aan irriteren. Ik moet continue bezig zijn, na elke bocht een ander uitzicht zien, bezig zijn, anders wordt het saai. Ik kan ook geen uur stilzitten, moet altijd iets om handen hebben of afleiding hebben. Maar, het doel was toch juist om een beetje tot rust te komen deze week? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je niet zo in elkaar zit. Ik ga proberen om het de komende dagen over een andere boeg te gooien. Wat minder rijden, en er een soort van strandvakantie van maken. Niet de hele dag natuurlijk, maar gewoon een uurtje zitten, even zwemmen en dan weer door. Maakt het ook wat minder inspannend. In de Garmin versleep ik de route van Lannion naar een strandje wat ik een stukje verderop op maps zie, dan gaan we het daar maar eens proberen.

De route is niet echt interessant, maar na een stukje binnenland komt tegen 14:00 uur de zee weer in zicht. De parkeerplaats bij het strandje is niet groot, dus erg druk zal het niet zijn. Helm laat ik aan de motor hangen, want net als bij de powerbank gaat dat altijd goed :+ Stokbrood, beleg, zwembroek en handdoek onder de arm, en paar honderd meter lopen naar het strand. Het ziet er erg mooi uit, gelegen in een kleine baai. Steil trapje naar beneden, maar wat staat er op dat bordje onderaan de trap? “Plage naturiste”. Haha, zie je wel, ik heb geen oog voor strandvakanties.

Ik zie de humor er eigenlijk wel van in, wat kan mij het schelen. Ik loop tenslotte ook zo in de sauna, ik ken ze hier toch niet, en het scheelt weer een natte zwembroek. Mooi plekje in de schaduw van een rots, want in de volle zon verbrand ik levend. Zeker op bepaalde plekken die niet zo vaak worden blootgesteld aan de zon, letterlijk. Motorpak uit, en eerst maar eens opfrissen in het water. Net als vanochtend is de temperatuur van het water niet echt om over naar huis te schrijven, maar als je er eenmaal door bent fris je er wel lekker van op. Terug bij mijn spullen op het gemakje een broodje eten, dan nog even het water in, opdrogen en weer aankleden. Het beviel me eigenlijk nog best goed, behalve dan dat je door het gekloot om niet je hele motorpak vol zand te hebben het zweet al direct weer op je rug hebt staan. Foto’s heb ik maar niet gemaakt dit keer, wordt vast niet echt gewaardeerd door de overige strandgangers, ook niet door de lezers hier denk ik :X

Terwijl ik op het strandje zat heb ik de route voor vanmiddag alvast gemaakt. Ik heb een camping in het plaatsje Roscoff uitgekozen, en een route zoveel mogelijk langs de kust die kant op gemaakt. Over de rest van de route is eigenlijk weinig te vertellen, want echt spannend is het allemaal niet. Het is wel leuk om overal in de dorpjes langs de kust de haventjes droog te zien liggen, en de bootjes op het droge. Het verschil tussen eb en vloed is hier op sommige plekken wel tussen de 8 en de 10 meter, en veel haventjes vallen dan droog. Zo niet de haven van Morlaix, want die is gewoon met sluisdeuren afgesloten. Veel heb je er nog niet aan, want het kanaal wat naar het haventje lijdt staat wel droog. Het stadje zelf is wel de moeite van een kleine tussenstop waard, een indrukwekkend spoorwegviaduct loopt dwars door het dorp. Je kan tot de eerste verdieping van het viaduct omhoog klimmen, maar ik heb weinig zin in een klimpartij in motorpak, dus ik hou het bij een foto van beneden.

IMG_20210614_105209.jpg


Ik moet mijn draai nog een beetje vinden vandaag, de wegen zijn niet bijzonder en afgezien van de steile kusten is het overal vooral vlak. Als ik mijn concentratie niet echt op het verkeer nodig heb ga ik me irriteren aan dingen. Verkeer wat niet opschiet, verkeerslichten die voor niks op rood staan, de warmte, rammeltjes aan de motor. Het is een beetje onderprikkeling ofzo, ik weet het ook niet. Het is 17:00 uur als ik aankom op de camping die ik in Roscoff heb uitgekozen. Voor mijn doen vrij vroeg om te stoppen, maar ik ben er eigenlijk ook wel klaar mee voor vandaag.

De receptie van de camping gaat pas om 18:00 uur open, kom je eerder dan moet je kaart uit een automaat halen, daarmee kan je dan door de slagboom. Het is een soort snoepautomaat, maar dan met magneetkaartjes er in. Lijkt modern, was het niet. Er moet 5 euro muntgeld in, dat is de borg voor de kaart wat je bij de receptie weer terug krijgt. Gelukkig kan ik met de motor langs de slagboom, want 5 euro in munten heb ik niet. Ik zoek een plekje achteraan op het terrein, slechts een houten hekje scheidt de camping van het strand. Best een oké plekje, al heeft de camping duidelijk wel betere tijden gekend. Het ziet er allemaal nogal oud uit.

IMG_20210614_095406.jpg


Om 18:00 uur precies meld ik me bij de receptie, die nog steeds gesloten is. 10 minuten later is er nog steeds niemand, terwijl het toch echt van 18:00 tot 19:30 geopend zou moeten zijn. Ik blijf hier geen half uur zitten, dus ik ga terug naar de tent en zie straks wel verder. Mijn overburen, een stel Franse fietsers, komen mij vragen of ik weet waar ze zich moeten aanmelden omdat de receptie niet open is. Ze vinden het vreemd, want blijkbaar zijn alle toiletten en douches ook afgesloten. Dat was mij nog niet eens opgevallen. Er staan genoeg andere kampeerders, dus het zal wel goedkomen. Ik ga eerst een stukje over het strand wandelen. Zwemmen heb ik even geen zin in, maar een stukje door de branding stappen is ook lekker.

Na een uurtje ben ik weer terug, en loop ik nog een keer naar de receptie. Het is best een grote camping, dus ik ben licht geïrriteerd als ik na een paar minuten lopen weer niemand bij de receptie aantref. “Ik loop rond op de camping” staat er op een bordje wat aan de deur hangt.

Leuk, maar er lopen zoveel mensen over de camping, dus hoe moet ik weten wie ik moet hebben? Ik wacht nog een paar minuten, maar dan is het is inmiddels 19:15 uur, en ben ik er wel klaar mee. Graag of niet. Terwijl ik terugloop zie ik uit een zijpad achter me een auto met het logo van de camping erop richting receptie rijden. Toch maar weer terug wandelen dan. Net als ik weer aankom trekt iemand de deur van de receptie dicht en draait hem op slot. Ja we zijn eigenlijk al gesloten, antwoord hij als ik vraag of ik me kan aanmelden. Ja leuk voor je, ik ben net 2x voor niks deze kant op gelopen en toen was er ook al niemand. “Excusez moi, travailler, douche en panne, pas de eau chaude”. Nou is mijn Frans niet heel best, maar dit snap ik nog net. Geen warm water in de douches, lekker dan. Het grote toiletgebouw is dicht, maar er is een kleiner sanitairblok naast het zwembad open. Het staat een beetje verdekt opgesteld, dus logisch dat de buren het niet konden vinden. Het kan nooit slechter zijn dan het grote gebouw, want dat ziet er zelfs vanaf de buitenkant uit alsof het ieder moment kan instorten. Het zwembad zelf is dicht, want het is overdekt en vanwege corona mogen alleen openluchtbaden open.

Na het eten ga ik eerst maar eens douchen, want ik heb liever geen ijskoude douche vlak voor ik mijn bed in ga. Het toiletgebouw is een nieuwe portocabin, en keurig schoon. Tot mijn verbazing is het water gewoon warm. Of het is in de tussentijd gefixt, of ik begreep het gewoon niet goed. Na het douchen zet ik nog een bakkie, en ga daarna nog een stukje lopen. Ja alweer, ik loop graag en de hele avond netflixen vind ik ook een beetje zonde van de tijd. De temperatuur is nog heerlijk, er is geen wolkje aan de lucht, dus er gaat een prachtige zonsondergang aankomen. Zittend op een rots wacht ik tot het laatste streepje zon achter de horizon is vertrokken, wat een prachtige avond!

IMG_20210613_220646.jpg


IMG_20210613_221824.jpg



Maandag 14 juni 2021, dag 5. Gereden: 171.5km, totaal: 1480

Ik begin de dag zoals ik gisteren geëindigd ben, met een wandelingetje over het strand. Het is nog heerlijk rustig en het strand ligt er mooi bij. Ik kijk even in een dorpje verderop of ik toevallig een paar verse broodjes kan scoren. Ik heb nog wel wat stokbrood van gisteren over, maar een vers croissantje doet het net effe wat beter. Helaas voor mij geen bakkerij, dan straks maar even wat halen. Terug bij de tent sta ik helaas nog in de schaduw, door een grote bomenrij waar ik net achter sta. De zon gaat hier ook voorlopig niet komen zo te zien, dus ik leg de buitentent vast even te drogen aan de andere kant van het veld.

Om 10 uur ben ik weer ingepakt en klaar voor vertrek. Gisteren ging ik eigenlijk zonder plan rijden, dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Soms heb ik gewoon een beetje sturing nodig om in mijn ritme te komen, dus voor vandaag heb ik de route al gemaakt. Dat klinkt meer dan het is, aan de hand van de kaart voer ik altijd wat plaatsen in en laat de Garmin de rest doen. Hoe meer plaatsen je toevoegt, hoe nauwkeuriger je de route naar je hand kan zetten. Ik zit nu nog aan de noordkust van Bretagne, maar ik heb besloten dat ik het uiterste puntje richting Brest laat voor wat het is. Vandaag steek ik dwars over naar de zuidkust, dan volg ik de kust weer naar het oosten. Ik ben hier op MF getipt om Lorient en Carnac te bezoeken, dat kan dan morgen of overmorgen. Daarna denk ik dat ik het wel gezien heb, en ga ik terug richting Normandië.

Tot aan Morlaix rij ik dezelfde route als gisteren, wederom langs het spoorviaduct, maar dit keer ook er onderdoor. Via een route die op de kaart groen is gearceerd ga ik richting Huelgoat. Het is een mooie weg, en dat merk ik meteen aan mijn rijden. Het is redelijk bochtig, weinig dorpjes langs de route en het is lekker rustig, dus ik kan tenminste een beetje doorrijden. Niet dat altijd hard moet gaan, maar gisteren reed ik continue door dorpjes met verkeerslichten, rotondes, zebrapaden en dat schiet gewoon voor geen meter op. Dan kom ik totaal niet in mijn ritme. Nu gaat het lekker, ik heb het goed naar mijn zin. Grappig ook om te zien dat de plaatsen in dit deel van Bretagne echt nog Bretons/Keltische namen hebben.

In het leuke dorpje Huelgoat stop ik even voor een verlaat ontbijtje. Vanmorgen had ik alleen wat overgebleven stokbrood van gisteren, dus er kan wel weer wat bij. Een bakkie koffie en een broodje op het terrasje van de bakkerij en ik kan er weer even tegenaan. Ik stap weer op en rij door richting de zuidkust van Bretagne. Vanaf Carhaix is de lol er wel een beetje vanaf wat de wegen betreft, het is gewoon een rechte N-weg, maar het schiet wel lekker op. Onderweg maak ik af en toe nog een paar kleine onverharde uitstapjes. Veel stelt het niet voor, maar zo'n pad heeft gewoon een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij.

IMG_20210614_125751.jpg


Een stukje voor Lorient zoek ik de kustlijn weer op. Bij de lokale Intermarche stop ik eerst even om wat lunch in te slaan, en nu ik er toch sta neem ik gelijk voor vanavond wat mee. Ik rij het dorpje weer uit en volg de kust een paar kilometer tot ik een mooi rustig strandje tegenkom. Een zandstrandje met een kleine duinenrij, dus ik hoef maar een klein stukje te lopen. Natuurlijk eerst even zwemmen, en dan wat eten. Gelijk valt me op dat het zeewater hier een stuk warmer is dan aan de noordkust. Het scheelt echt wel een paar graden, dus hier kan je gewoon even lekker zwemmen zonder dat je onderkoelingsverschijnselen krijgt. Wel is de stroming erg hard en wordt het heel snel diep. Goed oppassen dus, want al vanaf kniediepte wordt het door de golfslag moeilijk om te blijven staan. Het water trekt je gewoon mee, en al binnen 3 meter kan ik niet meer staan. Voor kinderen niet ideaal, maar ik vermaak me wel. De onderstroom trekt je een paar meter mee de zee in, maar zodra je jezelf een beetje aan de oppervlakte laat drijven wordt je zo weer terug het strand op gespoeld. Ik kan het zelf nog controleren, dus ik vind het wel leuk.

Na het zwemmen even een broodje, en ik voel de zon flink branden. Ik heb geen zin om me voor die paar minuten helemaal in te smeren, maar ik verbrand erg snel dus ik hou het kort. Na het eten nog even snel een keer het water in, opdrogen, en dan het motorpak weer aan. Ik had best nog even willen blijven zitten, maar ik verbrand gewoon levend zonder bescherming of schaduw dus dat gaan we niet doen.

Een uurtje later zit ik weer op de motor en ga door naar Lorient. Ik werd door @James Bond getipt om de voormalige U-boot bunkers in de haven van Lorient te bezoeken, dus daar ga ik eens kijken. Het was me niet helemaal duidelijk of je de bunkers ook in kan, dus ik ben benieuwd wat ik aantref. Na het parkeren van de motor loop ik het haventerrein op en blijkt dat je de bunkers inderdaad kan bezoeken. Ik meld me bij de receptie, maar vanwege corona mogen er maar een maximum aantal bezoekers per dag naar binnen, en alleen op reservering. Voor vandaag en morgen is het al zo goed als volgeboekt, alleen aan het einde van morgenmiddag is er nog plek. Zo lang ga ik niet wachten, dus ik hou het bij het bekijken van de buitenkant. Jammer, maar ik ga er geen 24 uur voor wachten. Gelukkig kan je ook vanaf de buitenkant veel zien, en staan er een hoop informatieborden, zowaar in het Engels.

IMG_20210614_170101.jpg


Direct na de inval in 1940 begonnen de Duitsers met de bouw van een aantal gigantische U-boot bunkers in de haven van Lorient. De haven was voor de Duitsers van strategisch belang, omdat ze zo direct toegang tot de Atlantische Oceaan hadden, zonder dat ze eerst door het zwaar bewaakte en dus gevaarlijke Nauw van Calais hoefden. Al binnen enkele maanden waren de eerste bunkers gereed voor gebruik. De onderzeeboten voeren naar binnen, de sluisdeuren sloten en het water werd weggepompt, en op een wagen op rails werden de boten naar een van de bunkers gebracht voor het uitvoeren van onderhoud of reparaties. Op het hoogtepunt was er plaats voor maar liefst 25 onderzeeboten, waarvan 12 in bunkers op de kade, en 13 overdekte ligplaatsen in het water. Naast Lorient waren er meerdere van dit soort complexen in Bretagne, maar die in Lorient was de grootste. Uiteraard was de geallieerden er veel aan gelegen om de haven buiten gebruik te stellen, maar ondanks talloze bombardementen is dat nooit gelukt. Na de oorlog is het complex nog tot 1997 in gebruik geweest bij de Franse marine. Tegenwoordig zitten er vooral particuliere scheepsbouwbedrijven, een opslag voor schepen, een museum, en een van de bunkers is omgebouwd tot concerthal. De concerthal is op dit moment heel toepasselijk in gebruik als corona vaccinatielocatie. Toch mooi dat er bijna 80 jaar later nog steeds gebruik van de bunkers wordt gemaakt.

Helaas kan ik niet naar binnen, maar ook van buiten krijg je een goede indruk van de grootte van het complex. Het is heet, en een hoop zweetdruppels later sta ik na ongeveer een uurtje weer naast de motor. Het idee om vandaag nog door te rijden naar Carnac laat ik zitten. Het is nog ruim een uur rijden, en daar heb ik geen zin meer in. Ik kies de dichtstbijzijnde camping uit die er ook nog een beetje knap uitziet, en ga die kant op. Het is een paar minuten terug over de weg waarover ik ook gekomen ben. Het is inmiddels avondspits en behoorlijk druk, en de temperatuur is opgelopen tot tegen de 30 graden. File en hitte zijn op de motor geen gelukkige combinatie, dus ik kies voor een iets minder nette oplossing over voet- en fietspaden. Uiteindelijk sta ik vooraan bij het verkeerslicht wat de hele opstopping veroorzaakt. Weer een paar minuutjes verder rij ik het terrein van de camping op. Het is weer zo’n typische strandcamping, veel huisjes en huurtenten, maar ook hier is het nog erg rustig.

Ik ben wel toe aan een beetje verfrissing, maar helaas is er op de camping helemaal niks te krijgen, geen blikjes, ijs of iets dergelijks. Alleen in de bar, maar die is in verband met corona gesloten. Een supermarkt op 10 minuten lopen is nog open, maar hij sluit al over 15 minuten. Ik zet er even flink de pas in, maar ben zo stom om mijn telefoon in mijn koffer te laten zitten. Eenmaal in het dorp kan ik de winkel niet vinden, en zonder telefoon kan ik ook niet zoeken. Op mijn horloge zie ik de tijd wegtikken, en geef het uiteindelijk maar op. Gelukkig kwam ik eerder langs een bakkerij die nog open was en waar ook een koelkast met wat blikjes stond. Dan daar maar even wat inslaan, en weer terug naar de camping.

IMG_20210614_210450.jpg


Terug op de camping ga ik eerst even zwemmen. Ik sta helemaal aan de buitenrand, dus ik hoef alleen maar een lage duin over. Ook al is het al ruim 19:00 uur geweest, het is nog heerlijk weer en best druk op het strand. Het strand ligt in een baai, dus in tegenstelling tot het strand waar ik vanmiddag was is er hier nauwelijks golfslag en wordt het maar langzaam diep. De temperatuur van het water is heerlijk, dus het is echt lekker om even een stukje te zwemmen.

Na een half uurtje op het strand wordt het tijd om wat te gaan eten. Ik hou het bij een kant en klare zak pasta die ik nog bij me had. De avond is heerlijk, het is rustig weer, totaal geen wind en de temperatuur blijft lekker. Ik loop nog een rondje over het strand, en geniet van een prachtige zonsondergang. Het begint eentonig te worden, maar het zijn heerlijk lange avonden waar geen einde aan lijkt te komen. Het is bijna de langste dag van het jaar, dus zelfs om 23:00 uur is het nog niet helemaal donker. Ik zit nog steeds in mijn T-shirt, en het is totaal niet koud. Dit soort avonden mogen er van mij het hele jaar zijn, heerlijk.

IMG_20210614_220355.jpg
 
Dinsdag 15 juni 2021, dag 6. Gereden: 280,5km, Totaal: 1760

Ik ben om half 8 wakker, maar omdat ik mijn bestelde broodjes pas om 9 uur kan ophalen ga ik eerst een stukje lopen. Het werkt nooit zo goed om alvast dingen in te pakken als ik nog moet ontbijten, want de brander en bialetti staan altijd onderin de koffer. Echt voorwerken kan ik dus niet, en de tent is nog een beetje vochtig dus die laat ik ook nog even staan.

Na een Frans ontbijtje van croissants en koffie is de tent inmiddels ook gedroogd en kan alles in de koffers. Om 10 uur heb ik alles ingepakt, op de zwembroek na. De temperatuur loopt alweer aardig op, dus voor ik mijn pak aantrek duik ik eerst nog even de zee in. Daarna nog even snel onder de douche het zout eraf spoelen, motorpak aan, natte zwembroek achterop en gaan.

Ik rij eerst naar Carnac, wat bekend is vanwege de prehistorisch steenformaties. Ik dacht dat ik er al iets dichterbij was, maar ik ben nog ruim een uur aan het rijden. Eenmaal daar kijk ik even rond in het bezoekerscentrum en natuurlijk bij een van de steenformaties. Om heel eerlijk te zijn, ik heb er niet zo veel mee dus het kan me ook niet echt boeien. Natuurlijk is het historisch gezien wel bijzonder, maar het blijven toch gewoon rijen stenen. Ik kijk eventjes rond, maar het is veel te heet om een stuk in motorpak te lopen, en als ik één steen heb gezien dan heb ik het allemaal wel gezien. Sorry voor wie het wel fascinerend vind, maar ik vind er niet zo veel aan...

IMG_20210615_123234.jpg


IMG_20210615_132358.jpg


Omdat ik pas wat later van de camping vertrok is het inmiddels alweer lunchtijd. Langs het strand van Carnac zoek ik een mooi lunchplekje, en nu ik er toch ben ga ik toch nog maar een keer het water in. Vanaf morgenmiddag schijnt het weer om te slaan, dus het kon wel eens de laatste keer zijn. Een snelle duik, want ik wil zo weer verder. Vanmiddag ga ik nog even wat kilometers maken, want ik ga Bretagne achter me laten en terug naar Normandië. Ik heb er nu een paar dagen Bretagne opzitten, en afgezien van de kust is er verder eigenlijk niet zo veel te beleven. Leuk om voor het eerst in 20 jaar weer eens geweest te zijn, maar ik heb het ook wel weer gezien.

Op de parkeerplaats kleed ik me weer om in motorpak en laat de zuidkust achter me. Ik wil vandaag naar de Mont-Saint-Michel, zodat ik daar morgen even kan kijken. Ik heb de Garmin gewoon op de snelste route gezet, want het is inmiddels 15:00 uur geweest en ik heb nog dik 200 kilometer te gaan. Over de snelweg, of zo’n grote Franse N-weg die eigenlijk gewoon snelweg is, schiet het lekker op. Ik heb het tempo er lekker inzitten, en na een paar dagen langs de kust sukkelen is het lekker om weer een beetje kilometers te maken.

In Pontarson, het laatste dorp voor Mont-Saint-Michel doe ik even boodschappen en ga dan door naar de camping. Ik heb gekozen voor een camping die het dichtst bij de Mont-Saint-Michel ligt, zodat ik er gewoon heen kan lopen. De camping ligt samen een aantal hotels op een afgesloten deel, precies daar waar de weg naar Mont-Saint-Michel begint. Als je reserveert krijg je een code voor de slagboom, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan en het is me niet helemaal duidelijk hoe ik nu binnenkom. Zelfs voor motoren is het goed afgesloten, maar gelukkig vind ik een omgereden paaltje zodat ik toch het terrein op kan. Ik meld me aan bij de receptie en krijg een plek toegewezen. Het is een keurige camping, en 12 euro voor zo’n toeristische plek is zeker redelijk. Officieel moet je nog een tientje parkeerkosten betalen, maar ik gok dat ze dat paaltje morgen echt nog niet hersteld hebben, dus zonder kaartje kom ik er ook vast wel uit.

Na het opzetten van de tent, eten en een bakkie loop ik een beetje doelloos rond en zie dan dat er nog steeds pendelbussen richting het eiland gaan. Ik dacht eigenlijk altijd dat het hele eiland een afgesloten museum was, maar toen ik me gisteren alvast een beetje zat in te lezen las ik dat je er gewoon 24 uur per dag op kan. Ik wilde eigenlijk pas morgen die kant op gaan, maar het is wederom een mooie avond, en het is lang licht, dus ik besluit die kant nog even op te lopen. Ik kan de bus wel pakken, maar in een half uurtje is het ook prima te lopen.

IMG_20210616_125513.jpg


Het zal in coronatijd al een stuk rustiger zijn dan normaal, maar nu in de avond is er helemaal niemand meer. Als er totaal 50 mensen rondlopen is het veel. De winkeltjes zijn natuurlijk dicht, maar voor die souvenirsrommel kom ik toch niet. Ook de abdij is gesloten, maar daarvoor ga ik morgenochtend nog een keer terug. Ik kan heerlijk rustig rond slenteren en op mijn gemakje alle smalle straatjes en steegjes doorstruinen, echt heel leuk en ideaal dat het zo lekker rustig is. Ik ben niet zo van de toeristische trekpleisters, maar ik vind het echt leuk om hier een keer te zijn.

IMG_20210615_212241.jpg


IMG_20210615_213131.jpg


IMG_20210615_213204.jpg


Vanaf het eiland heb ik alweer de derde prachtige zonsondergang op rij. Tegen 22:45 uur wandel ik terug naar de camping. Ik kijk nog regelmatig even om en zie hoe het eiland prachtig afsteekt tegen de nog lichte horizon. Een fantastisch gezicht, en wat is het weer een prachtige avond! Terug bij de tent bestel ik online alvast even kaartjes voor het bezoeken van de abdij morgen. Het zal vast niet volgepland zijn, maar je weet nooit, en het scheelt sowieso wachten bij de kassa. Om 00:15 uur duik ik mijn bed in.

IMG_20210615_224837.jpg
 
Woensdag 16 juni 2021, dag 6. Gereden: 115km, Totaal: 1875

Ik heb een druk programma vandaag, dus ik heb de wekker om 7 uur staan. Mijn plan is om alle spullen alvast in te pakken, de motor en mijn pak te stallen bij de receptie en dan richting Mont-Saint-Michel te lopen. Lopend of met de bus terug, en dan vanmiddag nog een stuk te rijden. Het weer schijnt om te slaan vanmiddag, maar ik hoop dat het nog even duurt. Ik begin natuurlijk rustig met een ontbijtje en een bakje koffie. Ik maak nog een praatje met de buren, twee Franse fietssters uit Annecy, die zowaar goed Engels spreken. Ze zijn nogal onder de indruk van mijn Helinox stoel en doen alsof dit het achtste wereldwonder is. Toen ik hem een jaar of 10 geleden kocht was het nog wel bijzonder, maar tegenwoordig heb je voor 15 euro al een kloon.

IMG_20210616_084347.jpg


Helaas ligt mijn plekje nogal tussen de bomen, dus leg de buitentent een stukje verderop even te drogen in de zon. Om een uurtje of 9 ben ik klaar en is alles ingepakt. Ik rij de motor van het terrein af en parkeer hem pal voor de receptie. Pak en helm mag ik binnen laten liggen, en na het uitchecken loop ik om 09:30 uur weer richting het eiland. Volle pendelbussen komen voorbij, dus het is aanzienlijk drukker dan gisteravond. Om 10 uur ben ik weer binnen, en begin ik eerst maar eens met een bakkie koffie. Ik heb kaartjes voor 11 uur voor de abdij, dus ik moet nog een klein uurtje volmaken. Omdat ik gisteravond het meeste al heb gezien hoef ik vandaag niet al te veel meer te doen. Na de koffie loop ik nog een klein rondje, ik kijk nog in wat winkeltjes, maar als snel is duidelijk dat ik daar gisteren niks aan gemist heb. Het kapelletje onder de abdij is inmiddels ook geopend, dus natuurlijk steek ik daar even een kaarsje aan.

Even voor 11 uur loop ik naar de abdij, en ik kan gelijk door naar binnen. Reserveren was niet nodig geweest, want zelfs voor de gewone kassa staat bijna niemand. Het is een mooi gebouw, en het is altijd imposant om te zien hoe ze zo lang geleden al in staat waren om zulke gebouwen te ontwerpen en te bouwen. Het gaat ook vooral om het gebouw, want er staat verder eigenlijk niets meer in. Wel mooi om gezien te hebben. Na een klein uurtje ben ik weer buiten. Ik heb de rest van het eiland inmiddels wel gezien, dus ik ga weer richting de uitgang. Buiten maak ik nog een paar foto’s vanaf het strand, en ga dan weer terug. Hoewel dit soort attracties niet zo mijn ding zijn vond ik het toch zeker de moeite waard om er een keer geweest te zijn.

IMG_20210616_122408.jpg


Ik was van plan om op de terugweg dit keer wel de pendelbus te pakken, het gaat me niet om het lopen maar het spaart weer een half uur uit. Als ik bij de bus sta en zie hoeveel mensen erin gepropt worden zie ik er toch maar vanaf. Ook al dalen de coronacijfers, volgens mij is het nog lang niet voorbij, dus ik hoef niet zo nodig in een volle bus te zitten. Toch maar een half uurtje lopen dus.

Eenmaal terug doe ik op een van de terrasje nog een broodje en een bakkie, want het is inmiddels toch al 13:00 uur geweest. Ik haal mijn pak weer op en organiseer de bagage weer even, want alles wat ik net aan had moet er weer in. Om 14:00 uur ben ik klaar voor vertrek. Het paaltje is er gelukkig nog steeds uit. Het weerbericht geeft inmiddels zelfs code oranje voor onweersbuien, dus ik ben benieuwd wat de middag gaat brengen. Je ziet al dat het begint te betrekken, dus we gaan het zien.

Ik ga richting Avranches, en terwijl ik die kant op rij schiet me te binnen dat ik hier op de heenweg een bord naar de Amerikaanse begraafplaats zag staan. Ik wist wel dat deze er was, maar ik kan me niet herinneren dat ik er ooit geweest ben. Het ligt niet helemaal op de route die ik in gedachten had, maar dat maakt niet uit.

Hoewel deze begraafplaats in vergelijking met anderen niet zo heel groot is, blijft het toch altijd indrukwekkend om te zien. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot ruim boven de 30 graden en het is ontzettend benauwd. Niet echt lekker voor een wandeling in motorpak, maar een beetje respect voor onze bevrijders hoort er in mijn ogen gewoon bij. Ik ben wel de enige die er zo over denkt, want behalve de beveiliger die zijn rondje doet is er helemaal niemand. Omwille van de hitte en de tijd maak ik er geen al te lang bezoek van, maar ik ben toch even geweest. Terug bij de motor word ik aangesproken door de beveiliger, ook fanatiek motorrijder, en we hebben een leuk gesprek over motoren.

IMG_20210616_144226.jpg


Ik stap weer op en vervolg de route, vanaf Avranches langs de kust in de richting van Cherbourg. Je ziet het landschap weer veranderen van rotsige kusten in uitgestrekte zandstranden. Het is laag water, en de zee is soms wel honderden meters weg. In de verte zie ik Mont-Saint-Michel nog liggen, met een dreigende onweerswolk er boven. Wat een verschil met vanmorgen. Het is aan mijn kant inmiddels ook zwaar bewolkt en drukkend heet, en in de verte hoor ik het af en toe rommelen. Af en toe een paar spatjes, maar het lijkt nog niet direct los te gaan.

IMG_20210616_155530.jpg


Eenmaal in Granville stop ik even om kort rond te kijken. Die stop was geen minuut te laat, want terwijl ik net sta begint het te spatten, en binnen een paar seconden gaat het spatten over in een wolkbreuk. Ik kan nog net onder de overkapping van een winkel vluchten. Binnen een minuut golft het water over de straten en klettert het vanaf alle daken naar beneden omdat de dakgoten het zo snel niet bij kunnen houden. De temperatuur stort gelijk een graad of 10 naar beneden, maar dat is op zich nog best aangenaam. De lucht leek nog niet zo donker, maar er stond blijkbaar al genoeg water klaar.

Na een kwartiertje neemt de regen wat af, en durf ik het wel weer aan om op te stappen. Het is half 5, en eigenlijk wil ik nog wel even een uurtje door. Al snel blijkt dat de bui van net slechts een voorbode was van wat er nog moet komen. Terwijl ik het stadje net uit ben komt er opeens weer een muur van water naar beneden. Schuilen heeft geen nut meer, want ik ben meteen zeiknat. Het is zoveel water, dat houdt volgens mij geen enkel motorpak tegen, dus binnen niet al te lange tijd geven de doorwaairitsen van mijn broek het op en heb ik twee natte knieën. Na een half uur in de stromende regen ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Ik had nog wel even door willen rijden, maar dit is niet te doen. Er ligt maar één plas, maar wel een hele grote. Het is zoveel water dat het verschil tussen de rijbaan en de stoepranden bijna niet te zien is, en overal waar de weg ook maar een beetje afloopt komen enorme rivieren naar beneden. Ik open het POI-bestandje op de Garmin en tik de bovenste camping aan.

Binnen een paar minuten sta ik voor de deur. Om te voorkomen dat ze ook stromend water in de receptie hebben blijf ik onder de kap een minuutje staan om uit te druipen. Ik vergeet mijn mondkapje, en word gelijk weer naar buiten gestuurd. Mondkapje zat in een van de borstzakken van mijn jas, dus met een druipend mondkapje sta ik voor de balie. Of ik een mooie plek wil, of een plek dicht bij het sanitair, want voorlopig wordt het volgens de medewerker niet droog. Hij denkt in ieder geval mee, doe me dat laatste maar.

Mooi is het inderdaad niet, maar behalve dat het sanitair dichtbij is, sta ik ook tussen de huurtenten die allemaal een mooie regenluifel hebben. De meeste tenten zijn toch niet verhuurd, dus ik claim er meteen een en neem mijn intrek onder de regenluifel. Eerst maar eens een bakkie zetten om de bui af te wachten. Na een half uurtje zie ik op de buienradar een klein gaatje in de bewolking, en kan ik de tent gelukkig droog opzetten. In zulke gevallen laat ik de tas met slaapzak, kleding en matje altijd nog even dicht. Ik kan het nu alvast wel uitrollen, maar ik ga toch nog lang niet naar bed dus alles wordt alleen maar onnodig vochtig en klam.

IMG_20210616_205108.jpg


Omdat ik een beetje overhaast ben gestopt heb ik ook nog geen boodschappen gedaan. Het is nu droog, dus ik stap weer even op de motor en rij naar een supermarkt een kilometer of 5 verderop. De heenweg blijft droog, met een beetje geluk de terugweg ook, dan droogt mijn pak misschien nog een beetje. Maar helaas, terwijl ik in de winkel loop hoor ik een hoop gekletter op het dak, en eenmaal buiten gaat het inderdaad weer los. Als ik naar de bewolking kijk blijft dat ook wel zo, en nat ben ik toch al, dus ik stap maar weer op.

Terug op de camping hang ik alle natte zooi uit in het toiletgebouw. Het zijn allemaal grote hokken met toilet, douche en wastafel bij elkaar. Er zijn hokjes genoeg, en op de camping is zowat niemand, dus ik kies het achterste hok en hang mijn pak, handschoenen, helm en laarzen te drogen. Vanaf de buitenkant draai het hokje met de achterkant van een sleutel op slot, dat ligt goed daar.

Buien wisselen elkaar af, en door een klein glimpje zon tussendoor krijg ik zelfs nog een prachtige dubbele regenboog te zien. Van korte duur helaas, want al snel regent het weer. Gelukkig zit ik lekker droog onder luifel, dus geen geklooi in een klein tentje dit keer. Wel altijd verwonderlijk hoe snel je die regen zat bent, ook al is het net een week lang stralend weer geweest. Later op de avond loop ik nog een klein rondje, maar de volgende dreigende lucht komt er alweer aan, en ik heb weinig zin in nog een nat pak. Zo blijf ik maar een beetje rond de tent hangen, tot ik na een lekker warme douche mijn bed weer opzoek.

IMG_20210616_191527.jpg
 
Heerlijk verslag tot nu toe.ik krijg gelijk weer zin om een route te maken voor Hemelvaart.
Klote om te horen dat het niet jouw jaar was en je je vader verloren hebt. Op naar een goed en gezond en reislustig jaar Frazer.
 
Donderdag 17 juni 2021, dag 7. Gereden: 177km, Totaal: 2052

Tot mijn niet geringe verbazing heeft het vannacht blijkbaar niet meer geregend, want de tent is zo goed als droog. Dat scheelt weer een natte tent inpakken. Op deze manier vind ik een paar dagen regen niet zo erg, zolang je de tent maar droog kunt opzetten en afbreken. Ook vandaag kan ik mijn bestelde broodjes pas om 9 uur ophalen, dus voor die tijd ga ik nog een stukje lopen. Ik sta weer aan zee, dus natuurlijk loop ik een stuk over het nagenoeg verlaten strand. Net als ik weer bij de tent ben begint het toch weer een beetje te spatten, maar gelukkig is het niet veel. Het waait een beetje, dus na een half uurtje is de tent alweer droog. Ook mijn motorpak is in het toiletgebouw nog best redelijk droog geworden.

IMG_20210616_212134.jpg


Om 10:30 uur ben ik klaar voor vertrek. Ik wil de kust nog een stukje volgen, maar ik ga niet helemaal tot Cherbourg. Ik rij tot aan Lessay langs de kust en steek dan dwars over. De komende dagen wil ik langs de invasiekusten van Normandië rijden. Ik ben er in het verleden regelmatig geweest, toen zeker een jaar of 10 niet, en in 2019 ben ik weer eens gaan kijken. Ik had toen maar 4 dagen vrij, inclusief heen en terugreis, dus het was een bliksembezoek. In zo’n korte tijd is het nooit mogelijk om alles te kunnen zien, dus je moet een keus maken. Nu ben ik er weer een paar dagen, en ga ik verder met waar ik toen niet aan toe kwam. Vandaar dat ik nu een aantal van de echte highlights oversla, dat heb ik 1,5 jaar terug al gezien.

Vanaf Lessay steek ik dwars over richting Sainte-Mere-Eglise, de regio waar de Amerikaanse para’s gedropt werden om vijandelijk vuur richting Utah beach uit te schakelen. Zodra je de invasiegebieden nadert struikel je bijna over de monumenten, er is hier overal zwaar gevochten. Omdat ik dit gebied jaren geleden al eens helemaal heb uitgekamd komen de meeste monumenten me wel bekend voor, maar toch zijn er toch ook wel weer de nodige nieuwe bijgekomen. Toen ik hier in 2019 voor het laatst was bezocht ik zelfs nog een aantal compleet nieuwe musea, of oude musea die recent totaal vernieuwd waren. De verwachting dat de oorlog met het verstrijken van de tijd een beetje uit de interesse van de mensheid zou raken lijkt tot op heden nog niet te zijn uitgekomen.

IMG_20210617_124705.jpg


Het spettert een beetje, maar de echte buien blijven voor alsnog uit. Toen ik in 2019 in Sainte-Mere-Eglise was bleek het Airbornemuseum helaas gesloten, maar dit keer is het gelukkig open. Ik zet de motor voor het museum, en loop eerst een rondje over het dorpsplein richting de kerk. De kerk staat erom bekend dat tijdens de invasie een Amerikaanse parachutist aan de kerktoren is blijven hangen. Het is in diverse oorlogsfilms te zien. Hij schijnt het te hebben overleefd, en ter nagedachtenis aan dit feit hangt er nog steeds een pop van een parachutist aan de kerktoren. Net als ik voor de kerk sta begint het te regenen, en niet zachtjes ook. De hemelsluizen gaan weer volledig open. De deur van de kerk staat gelukkig open, dus ik vlucht eerst maar even naar binnen om te schuilen. Dan schiet me ineens te binnen dat ik hier in deze kerk volgens mij eerder heb staan schuilen voor een enorme regenbui. Ik weet niet meer helemaal zeker, maar volgens mij was dat ook hier. Kan goed 15 jaar of langer geleden zijn, toen was ik hier samen met m’n vader ook op de motor. Toevallig dat ik hier nu weer sta te schuilen, dit keer helaas alleen.

IMG_20210617_151434.jpg


Droog wordt het niet, maar zodra de regen even afneemt sprint ik snel naar het museum aan de overkant van het plein. Het meisje achter de balie heeft een beetje medelijden met me als ze mijn helm aanneemt en achter de balie voor me bewaard. Ik had mijn helm even op de motor laten liggen, ook tijdens die bui, dus het water druipt eruit.

Het museum is interessant, er is een nieuw deel en een deel wat er 15 jaar terug al precies zo uitzag. Nu alleen wat moderner met iPads enzo. De loods met het C47 transportvliegtuig wordt helaas opgeknapt en is gesloten, jammer want daar kwam ik eigenlijk een beetje voor. De rest van het bezoek is ook zeker wel de moeite waard, en belicht de dropping van de Amerikaanse para’s. Buiten komt het weer met bakken uit de lucht, dus het is sowieso wel prettig om iets binnen te doen.

Als ik na twee uurtjes weer buiten kom is het grotendeels droog. Nog wat motregen, maar dat kunnen we wel hebben. Ik eet nog even snel een broodje, want het is al 15:00 uur. De tijd gaat hard vandaag. Na het museum rij ik door naar Utah beach, waar ik natuurlijk even op het strand kijk. In het naastgelegen koffietentje doe ik even een bakkie. Het zaakje bestaat al lang, en overal hangen foto’s van veteranen die er in de loop der jaren zijn geweest. Ook zijn de bar en alle wanden volgeschreven met teksten van, en bedankjes voor veteranen.

IMG_20210617_161213.jpg


Ik volg de kustlijn tot aan Carentan, en passeer het museum Dead Man’s Corner. Op de kruising voor het museum stond ten tijde van de invasie dagenlang een uitgebrande tank, met de dode commandant er nog in. Vandaar de bijnaam Dead Man's Corner. Als je het mij vraagt zeker een van de musea die je eigenlijk niet mag missen als je in Normandië bent. Ik ben hier echter 1,5 geleden nog geweest, dus dit keer sla ik het over. Maar als je hier eens bent, aanrader. Vanaf Carentan ga ik richting Omaha beach. Het is inmiddels half 6, dus ik ga naar de gelijknamige camping in Vierville-sur-Mer. 1,5 jaar geleden stond ik hier ook een nacht, en behalve dat de camping totaal sfeerloos is sta je hier verder prima. Voordeel is dat je zo vanaf de camping het strand oploopt, dus ik kan vanavond nog even een rondje doen.

Ik bestel gelijk broodjes voor morgen, en maak voor vanavond ook maar een reservering in het restaurant. Ik heb geen boodschappen gedaan, en ook geen zin om iets uit het noodrantsoen te koken. Om half 8 heb ik een tafeltje, dus tot die tijd hang ik een beetje rond de tent.

Na een camping kwaliteit fish&chips, niet heel best dus, maar het vult, zet ik bij de tent nog een bakkie. Na de koffie maak ik nog een wandeling over het totaal uitgestorven Omaha beach. Ik probeer me voor te stellen hoe dit nu zo rustige strand 76 jaar geleden voor veel jonge mannen de hel op aarde moet zijn geweest. Hoeveel films en boeken je ook hebt gezien en gelezen, het is niet voor te stellen. Het is bizar, en dat voor onze vrijheid. Het raakt me iedere keer weer.

Het is alweer bijna 23:00 uur als ik terug op de camping ben, een voordeel van deze periode is dat de avonden heerlijk lang zijn. Na een lekker warme douche zoek ik mijn bed op.

IMG_20210617_210438.jpg


IMG_20210617_212909.jpg
 
Vrijdag 18 juni 2021, dag 8. Gereden: 101km, Totaal: 2153

Vannacht heb ik het al een aantal keer horen regenen, en als de wekker gaat regent het nog steeds. Tot half 8 plenst het behoorlijk door, maar daarna wordt het gelukkig droog. Om 8 uur haal ik de broodjes op en ga ik ontbijten. Na het eten loop ik nog maar een klein rondje, hopelijk droogt de tent in de tussentijd een beetje. Tegen half 10 ben ik weer terug, en hoewel het nog steeds zwaar bewolkt is, heeft de wind er toch voor gezorgd dat de tent redelijk droog is. Na nog een praatje met de Belgische buurman, die een accent heeft waarbij ik echt goed mijn best moet doen om hem te kunnen verstaan, ben ik om half 11 klaar voor vertrek.

IMG_20210618_081550.jpg


Ik begin de dag met een bezoek aan de Duitse begraafplaats in La Cambe. De Duitse begraafplaats ja, want ook die verdienen in mijn ogen respect. Het overgrote deel bestond ook gewoon uit jonge jongens die hier helemaal niet hadden willen zijn. Het blijft ook hier een indrukwekkend gezicht.

IMG_20210618_111443.jpg


Na de Duitse begraafplaats ga ik door naar de Amerikaanse begraafplaats in Colleville. Dit lijkt normaal gesproken meer op een toeristische attractie dan op een begraafplaats, maar nu in coronatijd valt het erg mee. Ik kijk eerst rond in het recent vernieuwde bezoekerscentrum, en loop dan een rondje over de enorme begraafplaats. Ik erger me kapot aan een stel Nederlanders die achter me lopen en elkaar hardop de domste vragen stellen. Of er echt soldaten onder die kruisen liggen of dat het allemaal symbolisch is, en hoe het kan dat de begraafplaats zo mooi is aangelegd terwijl de oorlog in volle gang was. Gast, lees je tenminste een heel klein beetje in als je hier komt, het bezoekerscentrum is er niet voor niks. Daarom erger ik me op dit soort plekken altijd zo aan toeristen die eigenlijk geen idee hebben wat ze nou eigenlijk bezoeken, alleen voor de perfecte selfie. Niet druk om maken verder, hoort blijkbaar bij deze generatie.

IMG_20210618_133911.jpg


Om 14:00 uur ben ik weer bij de motor, en eet ik op de parkeerplaats gelijk maar even een broodje. Ik wil hier straks nog wel even op het strand kijken, maar ik heb eerst nog een museum in gedachten. Vanwege de openingstijden kan ik dat beter eerst doen, want het strand is aan het einde van de middag ook nog wel open. Na een minuut of 10 sta ik voor het museum, maar het blijkt helaas gesloten. Het is een wrakkenmuseum, met van alles wat in de loop der jaren uit zee is gevist. Van wapens en uitrusting, tot complete tanks die de kust nooit gehaald hebben. Het was leuk geweest om even te kijken, maar helaas.

Ik ga weer terug richting de kust, waar ik ga kijken bij het Wiederstandsnest 62. Dit was een van de stellingen die voor de meeste slachtoffers op Omaha beach heeft gezorgd. Pas na uren vechten en onder zware verliezen wisten de Amerikanen het uit te schakelen. De zee ligt er rustig bij, en het is eigenlijk niet voor te stellen dat dit toch echt het decor was van de beelden van de invasie die we allemaal wel kennen.

IMG_20210618_142619.jpg


Na een klein uurtje lopen over het strand en staren in de branding stap ik weer op. Ik vervolg de weg langs de kust, en ga langs de Batterie Longues sur Mer. Hoewel ik hier al meerdere keren ben geweest, vind ik dit altijd een van de meest indrukwekkende plekken in Normandië, en zeker een bezoek waard. Het bijzondere aan deze kustbatterij is dat vrijwel al het originele geschut er nog in staat, wat een goede indruk geeft aan het enorme geweld dat zich hier heeft afgespeeld. Het is (nu nog) vrij toegankelijk, maar er wordt gewerkt een aan nieuw bezoekerscentrum. Het is altijd indrukkend om tussen de enorme bunkers door te lopen.

Ik vervolg de weg richting het dorpje Arromanches, dat bekend staat om de kunstmatige haven die hier is aangelegd, en waarvan de resten nog steeds zichtbaar zijn. Net voor het dorp heb je een hoge klif van waar je een mooi uitzicht over de resten van de haven hebt. Helaas is het momenteel hoog water, waardoor slechts een deel zichtbaar is, maar het uitzicht blijft fantastisch. Morgenochtend wil ik in het dorp nog het museum over de kunstmatige haven bezoeken, maar daarvoor is het nu al te laat.

IMG_20210618_181605.jpg


Vannacht verblijf ik op de municipal camping in Arromanches. Ik heb er al vaker gestaan, het ligt aan de rand van het dorpje en het strand is op loopafstand. Ideaal om vanavond nog even rond te kijken, en morgenochtend het museum te bezoeken. Ik word vriendelijk begroet door de eigenaar. “Motorrijders hebben een streepje voor, dus je mag gratis staan vannacht, als je het tenminste niet erg vind dat het gras niet is gemaaid. Er komen in het voorseizoen nauwelijks tentkampeerders, dus ik blijf niet aan het maaien. Anders mag je op een camperplek staan, maar dan moet je wel betalen”. Zo hoog staat het gras niet, dus ik vind het prima zo. Mooi een nachtje gratis, scheelt toch weer.

IMG_20210618_202258.jpg


Alle bejaarden die vanuit de campers tegenover me zitten staren hoe ik de tent op zet hebben ook weer een half uurtje afleiding. Als ik daarna ook nog ga koken kan de voorstelling helemaal niet meer stuk. Na het eten en natuurlijk een bakkie koffie loop ik rond half 9 even naar het dorpje. In het hoogseizoen is dit best een gezellig dorpje, maar op dit moment kan je een kanon afschieten. Het is blijkbaar nog niet de moeite om de deuren te openen hier.

IMG_20210618_204746.jpg


IMG_20210618_215605.jpg


Ik wandel een stukje langs het strand en een ander uitkijkpunt even buiten het dorp, maar behalve mijn Nederlandse buren van de camping kom ik bijna niemand tegen. Terug op de camping werk ik de memoires weer even bij, want soms vergeet ik het wel eens een dagje te schrijven, of heb ik er gewoon geen zin in. Soms is het na 2 dagen al lastig te bedenken wat ik ook alweer allemaal had gedaan, dus ik moet het echt wel bijhouden anders komt er helemaal niks van het verslag. Er valt een beetje motregen als ik naar bed ga, hopelijk is het morgen droog.
 
Op de foto van de duitse begraafplaats, staan soms groepjes van 5 kruizen tussen verder allemaal platte stenen. Heeft u enig idee waarom dit is? Waarom die groepjes van 5 anders zijn?
 
Als ik het me goed herinner zijn die stenen kruizen geen graven. De graven zijn allemaal platte stenen, en dat grote monument in het midden met het grote kruis erop is voor de nog niet geïdentificeerde soldaten die daar begraven zijn.
 
Voor zover ik mij dat van andere begraafplaatsen herinner zijn dat officieren. Ook na de dood krijgen die wat meer priveleges blijkbaar.
 
Als ik het me goed herinner zijn die stenen kruizen geen graven. De graven zijn allemaal platte stenen, en dat grote monument in het midden met het grote kruis erop is voor de nog niet geïdentificeerde soldaten die daar begraven zijn.
Voor zover ik weet zijn dat inderdaad geen graven, meer symbolisch ter aankleding. De platte stenen zijn de graven zelf, onder iedere steen liggen er 2 begraven. Officieren liggen daar ook gewoon.

Edit: “Binnen op het veld staan verspreid kleine groepjes van zwarte kruisen. Dit symboliseert voor de Duitser 'kameraadschap in de dood'.”

Link
 
Superinteressant , prima geschreven. Ik was daar heel lang geleden met de kinderen, nu lijkt het door jouw epistel weer een goed idee om nog eens te gaan kijken. Verdikkie, wat is er toch een hoop te zien in Europa. ! Qua motorrijden wat minder interessant dan oost Frankrijk, het wordt ruim gecompenseerd door het historisch perspectief .
 
Ten eerste gecondoleerd met je vader, ook al is het even terug. Mooi verslag tot nu toe en een erg gave omgeving. Ik heb het toegevoegd aan het overzicht.
 
Ah, fijn, een nieuw Frazer-verslag! :Y Vanuit hier ook sterk verlate maar daarom niet minder gemeende sterktewensen over 2021, hopelijk wordt 2022 een beter jaar.

Lekker geschreven weer, ik lees vrolijk mee! :t
 
Jammer te lezen van je vader, altijd een gemis hier toen hij in '86 overleed toen ik 23 was. Had hem graag willen laten zien dat ik heel goed terecht gekomen ben.... ;)

Wederom een mooie verslag, bedankt hiervoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan