Reisverslag 2021: Drie drielandenpunten in drie dagen


2 Laat die kleren maar uit de slaapzak als je in een koude tent slaapt




Isolatie door lichaamswarmte​

Je slaapzak is geen kachel. Jijzelf als slaper maakt deze warm en de slaapzak zorgt ervoor dat deze warmte wordt geisoleerd. Hierdoor kan jij op een aangename manier de nacht doorbrengen.

Het is daarom ook goed dat er zo weinig mogelijk kleren worden gedragen in een slaapzak. Die kleding houdt namelijk de warmte vast, waardoor de lucht in je slaapzak niet opwarmt. Heb je het echter koud wanneer je in de slaapzak stapt, ga dan wel met je kleding erin zitten en trek na verloop van tijd steeds meer uit. Zo blijf je warm en geef je toch extra warmte af in de slaapzak. Is je slaapzak eenmaal opgewarmd? Dan biedt extra kleding wel meer isolatie.
 
Hemelvaart is voor 15 mei. Ik geef je weinig kans zonder quarataine etc. Weinig (lees geen) landen versoepelen de grenspassages. Misschien te omzeilen, maar je gaat je niet op je gemak voelen

Pinksterweekend heeft meer kans
Was afgelopen september in Duitsland (net een volle dag, zouden de 2e nacht doen). Toen ik berichten las dat per de volgende dag de lockdown/verzwaring in Duitsland in ging. Dus een negatieve PCR laten zien, anders er één gaan doen, je aanmelden (wat de eigenaar van het huisje al had gedaan). En bij positief in verplichte quarantaine (in een door hen bepaalde lokatie).
Kan zeggen dat ik niet veel geslapen heb, in overleg we de volgende ochtend alles hebben ingepakt en naar huis zijn gegaan.
Wellicht overdreven, maar er stond al politie (de dag ervoor) bij een groot winkelcentrum waar we boodschappen deden) en buitenlanders in de gaten werden gehouden. Geheel binnendoor de grens overgegaan (ken de smalle wegen in BE en NL, dus maar 3 dagen rondgereden helaas.

Je zit niet bepaald op je gemak.
 

2 Laat die kleren maar uit de slaapzak als je in een koude tent slaapt




Isolatie door lichaamswarmte​

Je slaapzak is geen kachel. Jijzelf als slaper maakt deze warm en de slaapzak zorgt ervoor dat deze warmte wordt geisoleerd. Hierdoor kan jij op een aangename manier de nacht doorbrengen.

Het is daarom ook goed dat er zo weinig mogelijk kleren worden gedragen in een slaapzak. Die kleding houdt namelijk de warmte vast, waardoor de lucht in je slaapzak niet opwarmt. Heb je het echter koud wanneer je in de slaapzak stapt, ga dan wel met je kleding erin zitten en trek na verloop van tijd steeds meer uit. Zo blijf je warm en geef je toch extra warmte af in de slaapzak. Is je slaapzak eenmaal opgewarmd? Dan biedt extra kleding wel meer isolatie.
De Baron von Münchhausen trok zich zelf aan zijn haar uit het moeras.
Als ik het de volgende keer koud heb op de motor trek ik mijn thermo-ondergoed en fleece uit.
 
De Baron von Münchhausen trok zich zelf aan zijn haar uit het moeras.
Als ik het de volgende keer koud heb op de motor trek ik mijn thermo-ondergoed en fleece uit.
Fleece kun je altijd aanhouden, is een isolerende laag die door ademt naar buiten (tegen de isolerende kern van de slaapzak).
Maar bv. een softshell moet je niet aandoen, want die isoleert de warmte en houdt het binnen (waardoor de warmtewerking van de slaapzak zijn werk niet kan doen).

Dat heeft ook te maken met het laagjes systeem, thermische onderkledij, isolerende- en ademende laag en uiteindelijk een winddichte laag.
 
Leuk verslag hoor en prima gelukte foto's ook.
en brood wat 'photobombt' is altijd goed natuurlijk .
IMG_20180902_090948.jpg


Mooi dat er al een andere slaapzak onderweg is.
Veel mensen haken af door slechte ervaringen met 'net niet'spullen, maar je had het al vaker gedaan ;)
 
Mooi verslag Robin!

Maar kies altijd een slaapzak die minimaal de -10 kan halen ivm. zoals je hebt gemerkt nachtvorst, en een losse binnenhoes/lakenzak (heet dat geloof ik). Scheelt wat in gewicht, en ga je naar warmere oorden kun je daarin liggen.

Maar als je na Berdorf (daar zit een Nederlands echtpaar die de beste kaas van Luxemburg maakt, de Berdorfer kaas!!! Pal naast de kerk (altijd in het midden van een dorp).
Maar de Moezel stroomt niet in of door Berdorf, eventueel een watertje de Sûre bij Grundhof (lager gelegen). Bij Bollendorf had je kunnen tanken.
Maar ook niet bij Beaufort, waar je een heerlijk pilsje had kunnen doen bij de Flying Dutchman (daar kwam ik 27 jaar geleden, en nog steeds).

In Vianden zit zeker een benzinepomp, daarvoor moet je even richting Duitsland aanhouden. Even voorbij hotel Bellevue zit de Q8. Maar ik vermoed dat je vanaf Beaufort bent gekomen via Wallendorf, Ammeldingen ad Our.....? Dan kom je nl. eerst de Aral tegen en dan de Q8 en rijdt je het centrum in.

en als je dan toch door Epen (vergeet de Bakker Franssen niet) rijdt, moet je deze niet overslaan; Frituur & restaurant De Krieekel, of doorrijden naar Gulpen voor chocolade van Rousseau (tussen de brouwerijwinkel van Gulpen en de Hema, naast de Griek) of de overheerlijke en niet dure verse friet van An en Piet op de restauratie van het busstation (30 meter verderop).

En ijs van de McDonalds, je zou je moeten schamen. Moet je de de volgende keer doorrijden naar Vijlen, de Wingbergerhoeve (heerlijk vers fruit en vers ijs).

Bij een tent kun je beter/altijd een grondzeil nemen, ten eerste zoals je merkte vanwege de nattigheid en vuil!

En met betrekking tot de taal, het is geen Duits, geen Frans, het is Letzeburgs (Moezelfrankisch dialect).
Zelfs na 27 jaar spreek ik het niet en versta ik het amper :-)
Als ik dit zo lees word het tijd om een gas te geven als je in luxemburg zit.
 
Bij het drielandenpunt is vrij weinig te zien natuurlijk.
Maar het is er verdomd mooi om te gaan wandelen! :t
Het is er zowat puur natuur, in tegenstelling tot het gecommercialiseerde drielandenpunt B-NL-D.


18.5 Liter in een 18.5 liter tank, het scheelde dus niet veel.
Dus je had nog over ...
Ik kan tot 22,15L in mijn 20L tank gooien, en heb er kortgeleden exact 700 km mee gereden!

Tot nu toe enkel uw eerste post gelezen.
Met veel plezier gelezen!
@Rob RD zal hierbij constateren dat ik mijn pole positie in lange verhalen kwijt ben :+

De rest lees ik later, pauze bijna voorbij -O-
 
En heeft MotoRobin nog wat aan de tips gehad?
Je maakt mij wel weer lekker met zo'n trip, Luxemburg is fantastisch. Tanken, rijden, maar eten en slapen doe ik meestal aan de oostkant van de Sûre (Dld.). Net wat goedkoper.
 
En heeft MotoRobin nog wat aan de tips gehad?
Je maakt mij wel weer lekker met zo'n trip, Luxemburg is fantastisch. Tanken, rijden, maar eten en slapen doe ik meestal aan de oostkant van de Sûre (Dld.). Net wat goedkoper.
Tot nu toe natuurlijk nog even niet aangezien ik al terug was, maar zal de volgende keer dat ik ga nog even terug kijken naar de tips. Uiteraard wel hartstikke bedankt voor de uitgebreide tips :}
 
... tot aan Luik waar de navigatie mij door de stad stuurt. Een stukje nostalgie voor mij, het geeft echt een vakantiegevoel.

ga ik altijd bewust door Luik heen, ipv eromheen. Pure nostalgie!
Luik is idd iets apart om doorheen te rijden.
Het is op zich niet een echt speciale stad.
Maar verval en moderniteit liggen er kort bij elkaar.
Het heeft wel wat. Zeker het nieuwe stationsgebouw, en die Dubai-achtige toren. Errond is het nog allemaal verval.
 
Luik is idd iets apart om doorheen te rijden.
Het is op zich niet een echt speciale stad.
Maar verval en moderniteit liggen er kort bij elkaar.
Het heeft wel wat. Zeker het nieuwe stationsgebouw, en die Dubai-achtige toren. Errond is het nog allemaal verval.
Mijn vroege ervaringen met Luik zijn dat mijn vader met zijn Fiat 127 autopech kreeg vlakbij Luik en we een merkgarage zochten.
Met schoolreis mijn klasgenootjes tijdens de lunch gingen blowen (hadden daar goedkope shit gehaald) en wit wegtrokken tijdens de verdere reis naar Stavelot :-)
Verder probeer ik de binnenstad altijd te vermijden, altijd vies en grauw. Bij de Tourstart enkele jaren geleden er nog geweest maar het trekt mij niet. Rijdt er wel omheen, is veel mooier/leuker.
 
Ik weet niet wat erger is: die vreselijke transit door Luik of die waanzinnige omweg over de snelweg.
Ik ga tegenwoordig liever naar de Eifel.
 
Zijn gelukkig meer wegen die naar de Eifel gaan! Maar ik sla vaak al eerder af, rijdt via Aubel en dan 30 minuten snelweg en er bij St. Vith er weer af. Tanken in Weiswampach en door.
 
Dat is idd het probleem. Gelukkig zijn er nog topics over het weer ed. Beetje meer motivatie om wel eens te stoppen.
 
Klopt - meestal stop ik ook maar 1 of 2 keer. Ik moet wel toegeven dat het ook wel lastig is om af te stappen als je toch al aan het genieten bent tijdens het rijden.
Vooral op onze tweewieler ;-)
Mijn motormaat word vaak gek van me, dan hoor ik weer, ik moet een peuk, moet pissen, moet wat eten, en dan begint het gereutel opnieuw.
Ik heb een Camelback in mijn tas, eet 's morgens wat, stap op en wil rijden. Komt wel eens voor dat het al eind middag is (als ik alleen ben) en dan me toch flauw ben. Kijk ik op de klok, ja, al een paar uur ver over schafttijd heen.
 
Vooral op onze tweewieler ;-)
Mijn motormaat word vaak gek van me, dan hoor ik weer, ik moet een peuk, moet pissen, moet wat eten, en dan begint het gereutel opnieuw.
Ik heb een Camelback in mijn tas, eet 's morgens wat, stap op en wil rijden. Komt wel eens voor dat het al eind middag is (als ik alleen ben) en dan me toch flauw ben. Kijk ik op de klok, ja, al een paar uur ver over schafttijd heen.
Dat dus - ongeveer
 
Ik wil met hemelvaart naar Luxemburg kamperen met de motor is dit mogelijk?
En zo ja iemand zin om mee te gaan, ben mannelijk 51 jaar en rij een GS (ben gelukkig getrouwd dus zoek geen relatie).
Leuk verslag! Zo leuk, dat ik de afgelopen vier dagen maar hetzelfde heb gedaan *D Nog snel uit voorzorg een coronatest laten doen, spullen op de KTM gebonden en via de A2 z.s.m. Nederland uit. Na Eijsden binnendoor richting Durbuy (B) om de dag erop naar Echternach (L) door te rijden. Prima uitvalsbasis om twee dagen te genieten van heerlijke wegen en superstrak asfalt:]

Onderweg geen politiecontroles gezien. Sterker nog: zowel in België als Luxemburg heel veel NL’ers (zowel auto als motor), Fransen en Duitsers tegengekomen. En ook op de terugweg via Bitburg en Prüm geen problemen ervaren.

Luxemburg is open voor toeristen en België eveneens (helemaal als je <48 uur blijft, dan ben je vrijgesteld van de verlichte test, quarantaine en registratie).
 
Leuk verslag! Zo leuk, dat ik de afgelopen vier dagen maar hetzelfde heb gedaan *D Nog snel uit voorzorg een coronatest laten doen, spullen op de KTM gebonden en via de A2 z.s.m. Nederland uit. Na Eijsden binnendoor richting Durbuy (B) om de dag erop naar Echternach (L) door te rijden. Prima uitvalsbasis om twee dagen te genieten van heerlijke wegen en superstrak asfalt:]

Onderweg geen politiecontroles gezien. Sterker nog: zowel in België als Luxemburg heel veel NL’ers (zowel auto als motor), Fransen en Duitsers tegengekomen. En ook op de terugweg via Bitburg en Prüm geen problemen ervaren.

Luxemburg is open voor toeristen en België eveneens (helemaal als je <48 uur blijft, dan ben je vrijgesteld van de verlichte test, quarantaine en registratie).
Echter vergeet je dan wel een ding: De (nog niet verplichte) quarantaine in eigen land bij terugkomst.
 
Leuk verhaal, en inderdaad bij een toertochtje over B-wegen (en C-wegen) is het moeilijk om een veel hogere gemiddelde snelheid te halen 50 km/u is heel redelijk
 
Leuk verhaal, en inderdaad bij een toertochtje over B-wegen (en C-wegen) is het moeilijk om een veel hogere gemiddelde snelheid te halen 50 km/u is heel redelijk
Spreek uit eigen ervaring, die 50 km/u gemiddeld. Dan moet je al ruim boven de 75 rijden.
Is heuvel op en op smalle bochtige wegen geen doen. Denk eerder aan 40-45 max. als gemiddelde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan