Remolie lekt van onder ontluchtingsnippel?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
333
140
Gent
Hallo,

Vorige week heb ik de remblokken achteraan vervangen van mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Daarna heb ik de rem achteraan ontlucht, eerst met een vacuumpompje, vervolgens via de oude "pompmanier" met de voethendel zelf. Ik ben daarna de nieuwe remblokken gaan "inremmen".
Toen ik even halt hield zag ik al dat er tussen de klauw en de onluchtingsnippel kleine bubbeltjes ontsnapten (misschien wat overdreven met inremmen). Drukval tijdens het remmen kon ik niet waarnemen tijdens het daaropvolgende "blokje om".
Nu, 1 week later, blijft zelf na het opkuisen en droog zetten de kleine ruimte tussen de klauw en nippel "nat" staan en lekt er dus minimaal remolie uit.
Ergens vraag ik me af 'waaraan' de nippel kan lekken. Valt dit op te lossen? Heeft het zin van een koperen O-ringetje te steken tussen klauw en nippel (mag dit? impact op de nippel en de functie?).
Of wordt dit een nieuwe nippel (wat zou dit in dit geval oplossen?)?

Foto ter verduidelijking waar het lekt. Ook al valt het op de foto niet echt op. Het lekt daar wel degelijk.

DSC-3952-aanduiding.jpg
 
Als hij niet vast genoeg zou zitten lekt hij door het ontluchtingsgaatje, Waarschijnlijk zweet de remvloeistof nu uit de schroefdraad waar het bij het ontluchten in is gekomen.
 
Met een ringetje kan in elk geval niet, de ontluchtingsnippel sluit onderaan af met het er indraaien. Met een ring zou ‘ie minder diep steken en dus niet meer afsluiten.

Wel vreemd. Ik zou toch beginnen met een ietsiepietsie strakker aandraaien proberen.
 
Is het niet een restant vloeistof wat nog in de nippel zat onder t dopje na vullen/ontluchten?

Nippel zelf het conische deel kun je ook nog opfrissen door polijsten :)
 
Als je de rem in trekt met de nippel een stukje open, waar komt dan de remvloeistof er uit?
Wat heeft een slangetje voor nut als het er bij de schroefdraad uit komt?
 
Effe goed schoonmaken zoals gezegd. Als ie blijft lekken, nieuw ontluchtingsnippel plaatsen (hij dicht af op het conische vlak tussen nippel en klauw, zonder afdichtring. Bekijk ook even voor zover mogelijk de zitting in de klauw. Ik weet niet of daar frezen voor zijn om die zitting weer netjes te krijgen, maar als de zitting in de klauw is beschadigd is een andere klauw de andere optie.
 
Effe goed schoonmaken zoals gezegd. Als ie blijft lekken, nieuw ontluchtingsnippel plaatsen (hij dicht af op het conische vlak tussen nippel en klauw, zonder afdichtring. Bekijk ook even voor zover mogelijk de zitting in de klauw. Ik weet niet of daar frezen voor zijn om die zitting weer netjes te krijgen, maar als de zitting in de klauw is beschadigd is een andere klauw de andere optie.
Als hij niet goed zou afdichten, waarom lekt hij dan bij de schroefdraad en niet door het ontluchtingsgaatje?
 
Ik ga vanavond even aan de slag, nippel er even uit, opkuisen waar mogelijk, beetje teflon rond de schroefdraad, en even opnieuw ontluchten.

En over dat inremmen valt mogelijk ook nog wel wat te zeggen. Iets overdreven zeg je. Dus lekker vol kracht raggen met die remmen? Zo lees ik het in ieder geval.

Gradueel opbouwend. Aan snelheden van 50-60 km/h remmen tot bijna stilstand (maar nooit echt stil) en vervolgens wat tijd geven tot koelen. En zo wat verder opbouwen.
 
Dat kan totaal geen kwaad. Rond al mijn nippels zit teflon, die voorkomt dat als je met een spuit onderdruk trekt om te verversen/ontluchten, je lucht langs de schroefdraad trekt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga vanavond even aan de slag, nippel er even uit, opkuisen waar mogelijk, beetje teflon rond de schroefdraad, en even opnieuw ontluchten.



Gradueel opbouwend. Aan snelheden van 50-60 km/h remmen tot bijna stilstand (maar nooit echt stil) en vervolgens wat tijd geven tot koelen. En zo wat verder opbouwen.
Het heeft geen nut om die nippel er uit te halen. Als hij niet goed zou afsluiten kwam de remvloeistof door het gaatje naar buiten. de vloeistof die er bij de schroefdraad uit komt is de vloeistof die zich in en onder de nippel bevond. De nippel laten zitten en even met remmenreiniger o.i.d. leeg maken. en daarna goed schoonaken. Als je de nippel er uit haalt begint het weer van voor af aan.
 
Vanavond het remsysteem achteraan afgelaten, nippel uitgedraaid (op de onderzijde zat wel wat 'aanslag'), nippel netjes gemaakt (scrotch bite matje, perslucht, brake cleaner) en dan terug ingedraaid. Systeem terug afgevuld en ontlucht. Vervolgens nog eens alles goed na gereinigd met brake cleaner en droog geblazen met perslucht. Nippel staat ook echt vast vast zonder 'm te verkrachten. Bewust even het ventielrubbertje weggelaten.
Morgenavond maar eens kijken of het opgelost is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan