Remolie lekt van onder ontluchtingsnippel?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
333
140
Gent
Hallo,

Vorige week heb ik de remblokken achteraan vervangen van mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Daarna heb ik de rem achteraan ontlucht, eerst met een vacuumpompje, vervolgens via de oude "pompmanier" met de voethendel zelf. Ik ben daarna de nieuwe remblokken gaan "inremmen".
Toen ik even halt hield zag ik al dat er tussen de klauw en de onluchtingsnippel kleine bubbeltjes ontsnapten (misschien wat overdreven met inremmen). Drukval tijdens het remmen kon ik niet waarnemen tijdens het daaropvolgende "blokje om".
Nu, 1 week later, blijft zelf na het opkuisen en droog zetten de kleine ruimte tussen de klauw en nippel "nat" staan en lekt er dus minimaal remolie uit.
Ergens vraag ik me af 'waaraan' de nippel kan lekken. Valt dit op te lossen? Heeft het zin van een koperen O-ringetje te steken tussen klauw en nippel (mag dit? impact op de nippel en de functie?).
Of wordt dit een nieuwe nippel (wat zou dit in dit geval oplossen?)?

Foto ter verduidelijking waar het lekt. Ook al valt het op de foto niet echt op. Het lekt daar wel degelijk.

DSC-3952-aanduiding.jpg
 
Heb hier een vida kloon liggen, voor de volgende keer.
Tenzij dat online is natuurlijk.
kun jij de software uit de auto trekken en weer laden, want zo moet dat gebeuren, alleen vida is niet genoeg..heb gezien hoe ze dat met de gasklep deden, alle software downloaden, gasklep vervangen en alles weer uploaden, zodat de oude software weer in de nieuwe onderdelen geladen wordt

Zelfs van Geenacker kan dat niet
 
Ik heb er eentje gekocht, kost nieuw en origineel inderdaad slechts 5€. De remblokken vooraan moeten ook nog vervangen worden, en vervolgens ook het ontluchtverhaal. En voor 5€, het eet geen brood als het niet nodig is :).
 
Succes bij de eerstvolgende APK en eventuele aanrijding met ernstige gevolgen, dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn. Zelfde risico met motorfiets in eigen onderhoud. Geen stempels van de garage, technische staat betwistbaar.

Gevaar, dat loop je overal. Gezond verstand zie je niet altijd overal.

En verder: draadbreuk is zeer onlogisch, even uitlezen geeft vaak al een hele goede indicatie.
Stekkers op de ABS unit goed schoonmaken. Anders draadboom gedeeltelijk bloot leggen en op zoek naar beschadigingen, ook goedkoop.

Verder ben ik wel zo dat het gewoon goed moet werken en altijd een oplossing zoek. Dat lukt niet altijd 100% maar met 95% ben ik ook tevreden.


Uhh volvo's hebben vaak spook foutmeldingen. Die ontstaan in de tellerpartij. Moet je de unit opsturen en wordt er het 1 en ander vervangen en opnieuw door gesoldeerd.
Abs airbag foutmeldingen enz
De techniek waar de foutmelding over gaat werkt nog gewoon.
 
Succes bij de eerstvolgende APK en eventuele aanrijding met ernstige gevolgen, dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn. Zelfde risico met motorfiets in eigen onderhoud. Geen stempels van de garage, technische staat betwistbaar.

Gevaar, dat loop je overal. Gezond verstand zie je niet altijd overal.

En verder: draadbreuk is zeer onlogisch, even uitlezen geeft vaak al een hele goede indicatie.
Stekkers op de ABS unit goed schoonmaken. Anders draadboom gedeeltelijk bloot leggen en op zoek naar beschadigingen, ook goedkoop.

Verder ben ik wel zo dat het gewoon goed moet werken en altijd een oplossing zoek. Dat lukt niet altijd 100% maar met 95% ben ik ook tevreden.

Hoe zo zou de technische staat betwistbaar zijn als je geen stempels van een garage hebt ?
Werk je voor een verzekering ? die zouden dat natuurlijk wel willen hebben.
Het moet niet mooier worden , een verplichting van werkplaats stempels . Ambtenaars delerium.
 
Hoe zo zou de technische staat betwistbaar zijn als je geen stempels van een garage hebt ?
Werk je voor een verzekering ? die zouden dat natuurlijk wel willen hebben.
Het moet niet mooier worden , een verplichting van werkplaats stempels . Ambtenaars delerium.
Ik niet hoor, maar als ze technisch iets vinden wat onder nalatigheid geschaard kan worden dan zal een verzekeringsmaatschappij deze kans om niet uit te hoeven betalen maar al te graag aangrijpen.
 
Maar als het complete abracadabra is voor sommige, waarom gaan ze hier neerzetten hoe het zit? Als ik het niet weet dan vraag ik het of ik houd mijn muil.

Dit is inderdaad een hele goeie.
Mensen met nul technisch inzicht via onsamenhangende teksten van betweters die tegen elkaar in schreeuwen iets proberen uit te leggen aan een A-technische topicstarter.
Dan begrijpen ze misschien hoe het werkt, en gaan dan met twee linker handen aan de slag. Succes verzekerd. NOT !
 
Uhh volvo's hebben vaak spook foutmeldingen. Die ontstaan in de tellerpartij. Moet je de unit opsturen en wordt er het 1 en ander vervangen en opnieuw door gesoldeerd.
Abs airbag foutmeldingen enz
De techniek waar de foutmelding over gaat werkt nog gewoon.


als bij volvo de anti skid melding komt...welke door je abs ecu wordt veroorzaakt kan je die gewoon negeren. Niet gevaasrlijk. wel vervelend. Opsturen naar ac tronics bv. Ligt absoluut niet aan je tellerpartij...
 
Succes bij de eerstvolgende APK en eventuele aanrijding met ernstige gevolgen, dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn. Zelfde risico met motorfiets in eigen onderhoud. Geen stempels van de garage, technische staat betwistbaar.

:?

Ik heb toch heel wat onderzoeken gedaan aan motorfietsen na een aanrijding. Nog nooit is daarbij aandacht besteed aan garagestempels.

Technische defecten als oorzaak bij aanrijdingen zijn zeldzaam, <3%.

Bij een onderzoek word naar 'fouten' gekeken, onderhoudt of garagebezoeken zijn daarbij niet relevant. Al staat je motor iedere dag in de garage, of is hij er al 23 jaar niet geweest, dat heeft geen invloed.



Ik niet hoor, maar als ze technisch iets vinden wat onder nalatigheid geschaard kan worden dan zal een verzekeringsmaatschappij deze kans om niet uit te hoeven betalen maar al te graag aangrijpen.

Uiteraard, maar dat staat los van stempels of garagebezoeken.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat staat sowieso in verbinding. En de schoefdraad zit lager dus daar komt het er als eerste uit
Als de nippel niet afdicht op zijn zitting dan komt de remvloeistof er door het ontluchtingsgat uit. De reden daarvoor is dat de ruimte door dat gaat zo'n 100.000 x groter is dan de ruimte tussen het schroefdraad door. De remvloeistof die langs het schroefdraad omhoog komt is de remvloeistof die zich al buiten de zitting bevond en dan is het schroefdraad het laagste punt. Er is daar immers geen drukverschil wat er wel is als de nippel niet afsluit op de zitting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de nippel niet afdicht op zijn zitting dan komt de remvloeistof er door het ontluchtingsgat uit. De reden daarvoor is dat de ruimte door dat gaat zo'n 100.000 x groter is dan de ruimte tussen het schroefdraad door. De remvloeistof die langs het schroefdraad omhoog komt is de remvloeistof die zich al buiten de zitting bevond en dan is het schroefdraad het laagste punt. Er is daar immers geen drukverschil wat er wel is als de nippel niet afsluit op de zitting.
Als het zeer weinig lekt komt het er op het laagste punt uit, agv de zwaartekracht. Remolie is dun (lage viscositeit), dus net als kruipolie vindt het zijn weg wel. En ja het kan even duren doordat de doorgang veel kleiner is. Als het harder lekt, loopt het door het ontluchtingsgat eruit idd, omdat het njiet de tijd heeft om langs de draad te lopen.
Ik heb hier hier over een zeer klein lek zoals ik dat bij mijn fiets had (hierboven beschreven). Iedere ochtend iets vochtig rond de draad. En nee dat hield niet op na een aantal dagen schoonmaken. Andere (een originele, oude) nippel er weer in en probleem opgelost.
 
Als het zeer weinig lekt komt het er op het laagste punt uit, agv de zwaartekracht. Remolie is dun (lage viscositeit), dus net als kruipolie vindt het zijn weg wel. En ja het kan even duren doordat de doorgang veel kleiner is. Als het harder lekt, loopt het door het ontluchtingsgat eruit idd, omdat het njiet de tijd heeft om langs de draad te lopen.
Ik heb hier hier over een zeer klein lek zoals ik dat bij mijn fiets had (hierboven beschreven). Iedere ochtend iets vochtig rond de draad. En nee dat hield niet op na een aantal dagen schoonmaken. Andere (een originele, oude) nippel er weer in en probleem opgelost.
Als die lekt dan komt de vloeistof als eerste dat gaatje tegen zeg maar gerust gat ten opzicht van schroefdraad die ook nog eens onder spanning staat op de spoed dus behoorlijk afdicht.Als je je remhendel in knijpt dan knijp je zomaar tot 20 bar(ervaring met remdrukmeters op racers)dus waar denk je dat de vloeistof het eerste uit komt zetten als je een lek in je nippel hebt.
Rondom onderzijde bij dat gaatje is een soort van kamertje tot aan schroefdraad waar de vloeistof in komt bij lekkage op de conische afsluiting dus de vloeistof zit dan voor dat gaatje wat met druk erop eruit geperst wordt.
 
Laatst bewerkt:
Na verversen en ontluchten blijft er ook onderin dus onderaan schroefdraad altijd een zeer kleine hoeveelheid vloeistof staan,holle ruimte tot aan conische afdichting en dat komt uiteindelijk via schroefdraad omhoog door bijv trillingen en dergelijke tijdens het rijden.Je ziet vaak wat nattigheid om een nippel maar nooit dat het met stralen eruit spuit.
 
Als die lekt dan komt de vloeistof als eerste dat gaatje tegen zeg maar gerust gat ten opzicht van schroefdraad die ook nog eens onder spanning staat op de spoed dus behoorlijk afdicht.Als je je remhendel in knijpt dan knijp je zomaar tot 20 bar(ervaring met remdrukmeters op racers)dus waar denk je dat de vloeistof het eerste uit komt zetten als je een lek in je nippel hebt.
Rondom onderzijde bij dat gaatje is een soort van kamertje tot aan schroefdraad waar de vloeistof in komt bij lekkage op de conische afsluiting dus de vloeistof zit dan voor dat gaatje wat met druk erop eruit geperst wordt.
Ik begrijp het wel hoor. Wat je beschrijft is inderdaad een duidelijk lekke nippel. Ik had het over een zeer klein lek, misschien voor de duidelijkheid zweten genoemd. Ik denk dat de meeste mensen dat gewoon zouden late zitten, want dat lekt dus echt minimaal. Maar wordt dan steeds weer iets nat rond de nippel (na een dag ofzo), en vreet wel je remklauw aan op termijn.
 
Ik begrijp het wel hoor. Wat je beschrijft is inderdaad een duidelijk lekke nippel. Ik had het over een zeer klein lek, misschien voor de duidelijkheid zweten genoemd. Ik denk dat de meeste mensen dat gewoon zouden late zitten, want dat lekt dus echt minimaal. Maar wordt dan steeds weer iets nat rond de nippel (na een dag ofzo), en vreet wel je remklauw aan op termijn.
Heb je het rubber dopje er al eens afgehaald want ook als het zweet zou er wat vloeistof in de nippel moeten zitten want anders is die echt niet lek.Steek eens een opgerold papiertje(keukenrol) in die nippel en kijk of die nat is.En diep erin steken.
 
Heb je het rubber dopje er al eens afgehaald want ook als het zweet zou er wat vloeistof in de nippel moeten zitten want anders is die echt niet lek.Steek eens een opgerold papiertje(keukenrol) in die nippel en kijk of die nat is.En diep erin steken.
Het probleempje heb ik een jaar of 2 geleden gehad dus dat testje op dit moment doen gaat niet meer.
Maar je hebt gelijk dat het ook in de nippel zat, maar dus niet tot bovenaan dat het daaruit kwam zetten. Ik heb die nippel idd een keer droog vanbinnen gemaakt toen: om uit te sluiten dat het een restantje remvloeistof uit de nippel zelf was die door de draad eruit komt zweten. Maar toch kwam de vochtigheid rond de draad van de nippel terug, dat duurde toen langer, ik geloof ongeveer een week (waarschijnlijk omdat zich eerst de nippel opnieuw moet vullen tot het niveau van de draad).
 
Het probleempje heb ik een jaar of 2 geleden gehad dus dat testje op dit moment doen gaat niet meer.
Maar je hebt gelijk dat het ook in de nippel zat, maar dus niet tot bovenaan dat het daaruit kwam zetten. Ik heb die nippel idd een keer droog vanbinnen gemaakt toen: om uit te sluiten dat het een restantje remvloeistof uit de nippel zelf was die door de draad eruit komt zweten. Maar toch kwam de vochtigheid rond de draad van de nippel terug, dat duurde toen langer, ik geloof ongeveer een week (waarschijnlijk omdat zich eerst de nippel opnieuw moet vullen tot het niveau van de draad).
Oke,nippel eruit,nippel terug en weer ontluchten,los en weer vast elke keer met ontluchten.Dan staat het dat moment weer gelijk tot aan de schroefdraad want die vloeistof moet door dat gaatje en kan het weer omhoog kruipen.
Als je bijv een nippel van Brembo M10x1 pak dan is de diameter rondom dat gaatje onder iets van 8mm dus daar blijft wel vloeistof omheen zitten,diameter is kleiner want de vloeistof moet er wel makkelijk langs kunnen en conische afsluiting is echt maar met het uiterste randje.Denk ook wel dat met aandraaien van nippel de restanten van vloeistof door schroefdraad omhoog geperst wordt.
En ja,dat kan een weekje duren voordat het weer bij de schroefdraad tevoorschijn komt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan