Remolie lekt van onder ontluchtingsnippel?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
333
140
Gent
Hallo,

Vorige week heb ik de remblokken achteraan vervangen van mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Daarna heb ik de rem achteraan ontlucht, eerst met een vacuumpompje, vervolgens via de oude "pompmanier" met de voethendel zelf. Ik ben daarna de nieuwe remblokken gaan "inremmen".
Toen ik even halt hield zag ik al dat er tussen de klauw en de onluchtingsnippel kleine bubbeltjes ontsnapten (misschien wat overdreven met inremmen). Drukval tijdens het remmen kon ik niet waarnemen tijdens het daaropvolgende "blokje om".
Nu, 1 week later, blijft zelf na het opkuisen en droog zetten de kleine ruimte tussen de klauw en nippel "nat" staan en lekt er dus minimaal remolie uit.
Ergens vraag ik me af 'waaraan' de nippel kan lekken. Valt dit op te lossen? Heeft het zin van een koperen O-ringetje te steken tussen klauw en nippel (mag dit? impact op de nippel en de functie?).
Of wordt dit een nieuwe nippel (wat zou dit in dit geval oplossen?)?

Foto ter verduidelijking waar het lekt. Ook al valt het op de foto niet echt op. Het lekt daar wel degelijk.

DSC-3952-aanduiding.jpg
 
Doe na het verversen altijd even een opgerold strengetje papiertje zoiets als keukenrol in gaatje van ontluchtingsnippel,even laten staan en restant vloeistof wordt opgezogen door papiertje en nooit geen nattigheid meer daarna.

Goede tip!

Ik dacht eens " blaas het er wel uit met de compressor " 😁
 
Dit is inmiddels een lange discussie over een heel klein dingetje aan het worden..

Even logisch gedacht: als de nippel zou lekken kan er ook lucht in het systeem komen en merk je dat in je pedaal.

Als dat dus niet het geval is moet het wel vloeistof zijn wat tussen de schroefdraad gekomen is tijdens de werkzaamheden en is even schoonmaken voldoende.
 
Even een update: Na het 'opkuisen' met wat scrotchbite van de onderkant van de nippel en het herontluchten van het systeem lijkt alles nu droog te blijven. Aanvankelijk had ik weer hetzelfde (afdichtrubbertje die gecontamineerd was en wat remvloeistof langs in de omgeving van de nippel), maar in dit geval was het dus restvloeistof. Terug alles netjes gemaakt. Rubber nu even weg gelaten en alles staat al een dag of 2 droog. Telkens als ik passeer duw ik een paar keer op de rem. Een testrit zal wel finaal uitsluitsel geven, maar lijkt in orde te zijn nu.
 
Uhhmmmm
Mijn vrouw is ook van het type dat OVERAL gevaar in ziet, en als ik dit soort dingen lees, dan heb ik altijd het gevoel van ..oh ze heeft weer wat..

Remvloeistof niveau kun je toch zien, daar kijk je toch minimaal 1x per week op/naar...

DUS....Wat kan er gebeuren, en al helemaal met de achterrem..

Je vervangt en ververst, dan ga je hem (over)belasten, alles wordt lekker warm , en je ziet wat bubbeltjes....

mijn reactie...schoonmaken en in de gaten houden bij "normaal gebruik" ....maar sommigen vinden het dan nodig om de motor stil te zetten en eerst uitzoeken hoe en waarom....

Heb een volvo S80, en in november moest ik naar Italie, en op de autobahn gaat plotseling de antiskid, rem , handrem en MM lampje aan, en de CIM zegt storing remsysteem auto direct stoppen...
2x op de rem getrapt, werkt nog prima, dus zie de noodzaak niet zo om te stoppen...
bij tankstation even gegoogled, en meestal rempedaalsensor of ABS module die de fout veroorzaakt...
Gewoon doorknallen , en thuis wat onderzoek gedaan, nieuwe pedaalsensor ( 45 euro) ...geen oplossing....ABS sensors doorgemeten allemaal prima..
Dat betekend ergens een draadbreuk of ABS module inderdaad kapot...
kost 2400 euro...a me hoela...rijdt zo wel door met melding en al....wordt ik nog niet warm of koud van
 
kost 2400 euro...a me hoela...rijdt zo wel door met melding en al....wordt ik nog niet warm of koud van

Succes bij de eerstvolgende APK en eventuele aanrijding met ernstige gevolgen, dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn. Zelfde risico met motorfiets in eigen onderhoud. Geen stempels van de garage, technische staat betwistbaar.

Gevaar, dat loop je overal. Gezond verstand zie je niet altijd overal.

En verder: draadbreuk is zeer onlogisch, even uitlezen geeft vaak al een hele goede indicatie.
Stekkers op de ABS unit goed schoonmaken. Anders draadboom gedeeltelijk bloot leggen en op zoek naar beschadigingen, ook goedkoop.

Verder ben ik wel zo dat het gewoon goed moet werken en altijd een oplossing zoek. Dat lukt niet altijd 100% maar met 95% ben ik ook tevreden.
 
Succes bij de eerstvolgende APK en eventuele aanrijding met ernstige gevolgen, dat hoeft niet eens jouw schuld te zijn. Zelfde risico met motorfiets in eigen onderhoud. Geen stempels van de garage, technische staat betwistbaar.

Gevaar, dat loop je overal. Gezond verstand zie je niet altijd overal.

En verder: draadbreuk is zeer onlogisch, even uitlezen geeft vaak al een hele goede indicatie.
Stekkers op de ABS unit goed schoonmaken. Anders draadboom gedeeltelijk bloot leggen en op zoek naar beschadigingen, ook goedkoop.

Verder ben ik wel zo dat het gewoon goed moet werken en altijd een oplossing zoek. Dat lukt niet altijd 100% maar met 95% ben ik ook tevreden.

Denk je nu werkelijk dat dat allemaal al niet onderzocht is...heb de nieuwe BMC controller er in zitten, die is softwarematig gekoppeld aan de auto, kun je niet vervangen zonder in te leren, buiten de dealer zijn er twee in NL die dit kunnen, en storing aan ABS is geen APK afkeur
 
Terug
Bovenaan Onderaan