Remolie lekt van onder ontluchtingsnippel?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
333
140
Gent
Hallo,

Vorige week heb ik de remblokken achteraan vervangen van mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Daarna heb ik de rem achteraan ontlucht, eerst met een vacuumpompje, vervolgens via de oude "pompmanier" met de voethendel zelf. Ik ben daarna de nieuwe remblokken gaan "inremmen".
Toen ik even halt hield zag ik al dat er tussen de klauw en de onluchtingsnippel kleine bubbeltjes ontsnapten (misschien wat overdreven met inremmen). Drukval tijdens het remmen kon ik niet waarnemen tijdens het daaropvolgende "blokje om".
Nu, 1 week later, blijft zelf na het opkuisen en droog zetten de kleine ruimte tussen de klauw en nippel "nat" staan en lekt er dus minimaal remolie uit.
Ergens vraag ik me af 'waaraan' de nippel kan lekken. Valt dit op te lossen? Heeft het zin van een koperen O-ringetje te steken tussen klauw en nippel (mag dit? impact op de nippel en de functie?).
Of wordt dit een nieuwe nippel (wat zou dit in dit geval oplossen?)?

Foto ter verduidelijking waar het lekt. Ook al valt het op de foto niet echt op. Het lekt daar wel degelijk.

DSC-3952-aanduiding.jpg
 
Aansluitend op het bovenstaande heb ik gisteren omdat ik het een en ander moest testen op straat (los van de remmen), pak 'm beet, een 500 meter gereden.
Voordien stond de motor stil en was er geen remvloeistof meer te bespeuren rond de nippel. Ik had het rubbertje er van gelaten om het mooi te kunnen opvolgen en zag na een week of 2 (en af en toe eens de achterrem te bedienen) dat het echt wel droog was en bleef.

Ik steek er gisteren het rubbertje weer op, doe zoals eerder gezegd een 500 tal meter in de straat, ik kijk na de "testrit" terug naar de klauw / nippel en het rubbertje die ik opnieuw gemonteerd had stond terug te zweten door olie van in de schroefdraad naar boven kwam. Het is allemaal niet veel, en "zweten" is inderdaad de juiste term, maar droog staat het niet.
 
als er nog vloeistof in de nippel was, en het rubber kapje mooi aansluit/afdicht, heb je mogelijks een lichte overdruk doen onstaan in de nippel zelf die de vloeistof via de schroefdraad weg duwt.
Dan stond er dus nog een kop op?
Of bedoel je dat door de lucht in het dopje er druk wordt gemaakt bij het er opdrukken? En dat die dan niet direct langs het dopje ontsnapt maar de olie via de schroefdraad eruit drukt?
 
Laatst bewerkt:
Spuitbus remmenreiniger er bij pakken. Tuitje van het spuitkopje in het gaatje van de ontluchtingsnippel steken. Doekje om het geheel houden en ff wat remmenreiniger er in spuiten. Daarna als je een compressor hebt het gaatje leeg blazen. Of even de remmenreiniger laten verdampen.
Problem solved
 
Spuitbus remmenreiniger er bij pakken. Tuitje van het spuitkopje in het gaatje van de ontluchtingsnippel steken. Doekje om het geheel houden en ff wat remmenreiniger er in spuiten. Daarna als je een compressor hebt het gaatje leeg blazen. Of even de remmenreiniger laten verdampen.
Problem solved
Ik maak het ook altijd schoon er omheen,gewoon met water en dan met compressor schoon en droog blazen.Water gaat goed samen met remvloeistof.
 
Ik heb even het topic niet doorgelezen maar heeft er nou niemand gezegd dat er een nacht lang een stoeprand of een aambeeld aan die rempook moet hangen om dan de volgende ochtend al dan geen plas remvloeistof onder die rem te vinden????
 
Terug
Bovenaan Onderaan