Remschijven los halen

Sappie

Die hard MF'er
29 jun 2008
564
0
Amsterdam
Ik heb de zoekfunctie al gebruik, maar kon niet echt iets nuttigs vinden.

Ik wil de remschijf van mijn motor los halen, maar krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar -O- . De bouten zitten gewoon té vast. Hoe ga ik dit doen, ik dacht zelf de brander er op omdat de bouten waarschijnlijk vast zitten met locktight, maar dan gaan de bouten ook weer uitzetten en zitten ze nog vaster :( .

Dussss, wat moet ik doen, brander er op en het toch maar proberen, of is er nog een andere optie?
 
Als je geen slagschroevendraaier hebt zou ik het toch eens eerst verhitten. Als de schijf versleten is tenminste, een goede zou ik niet snel loeiheet stoken. Maar dat laatste is vooral omdat ik er niet zeker van ben of het kwaad kan, misschien kan het gewoon ook wel.

edit: oh, je hebt ze beide nog niet zie ik..
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je een gewone steeksleutel of een dop+ratel?

Mijn ervaring is dat je een hoop bouten niet los krijgt met een gewone steeksleutel, maar wel met een goede dop en een flinke ratel erop. Of beter: een flinke momentsleutel of iets anders met een serieus lange arm.

Verder; beetje kruipolie (voorzichtig! niet op de schijf!). En tikkend losdraaien helpt ook (bout laten schrikken).

Ik zou geen brander erop zetten. Het laatste wat je wil is dat je remschijf kromt trekt..
Ok, zal niet heel snel gebeuren, maar remschijven zijn mij net ff te duur voor zo'n geintje.
 
Meestal zitten ze met een imbus vast. Pak dan geen gewone imbussleutel maar een imbusdop voor op de ratel. Imbusdop in de bout, flinke klap erop geven met een hamer, en dan met de ratel losdraaien.

Dit is kennelijk dé methode 8-) . Met een behoorlijk lange ratel (en allemaal verloopstukjes/adaptors omdat het bitje anders niet paste) is het uiteindelijk gelukt, in combinatie met warm stoken. Bedankt allemaal, nu nog ff remmen ontluchten en klaar is kees :]
 
Gebruik je een gewone steeksleutel of een dop+ratel?

Mijn ervaring is dat je een hoop bouten niet los krijgt met een gewone steeksleutel, maar wel met een goede dop en een flinke ratel erop. Of beter: een flinke momentsleutel of iets anders met een serieus lange arm.

Verder; beetje kruipolie (voorzichtig! niet op de schijf!). En tikkend losdraaien helpt ook (bout laten schrikken).

Ik zou geen brander erop zetten. Het laatste wat je wil is dat je remschijf kromt trekt..
Ok, zal niet heel snel gebeuren, maar remschijven zijn mij net ff te duur voor zo'n geintje.


een momentsleutel moet je niet gebruiken om bouten mee los te draaien! tenzij je er een hebt van een wat duurder merk, die hebben er nl een ander soort mechanisme in zitten(ook maar van horen zeggen bij de man van Brezan, en in mijn handleiding van mijn momentsleutel staat hetzelfde)
 
Iets van 8 euro, inclusief wat bitjes.

Lol, sla je die schroevendraaier dan gelijk in 2en als je kracht moet zetten ? :+ :+
Voor 8 euro koop je 1 krachtdop man.

Een goeie slagschroevendraaier van gedore of hazet moet je sowieso rekenen op zo'n 100euro. Zonder bitjes. Complete set zal wel tegen de 200 euro kosten.
Misschien had je er thuis eentje... had gekunt. Anders kan je ff langs een dealer gaan, in de werkplaats hebben ze meestal wel een slagschroevendraaier.

Werkt als volgt: als je slaat op de achterkant met een hamer, verdraait het bitje iets waardoor het boutje loskomt. Perfekt systeem.
 
Lol, sla je die schroevendraaier dan gelijk in 2en als je kracht moet zetten ? :+ :+
Voor 8 euro koop je 1 krachtdop man.

Een goeie slagschroevendraaier van gedore of hazet moet je sowieso rekenen op zo'n 100euro. Zonder bitjes. Complete set zal wel tegen de 200 euro kosten.
Misschien had je er thuis eentje... had gekunt. Anders kan je ff langs een dealer gaan, in de werkplaats hebben ze meestal wel een slagschroevendraaier.

Werkt als volgt: als je slaat op de achterkant met een hamer, verdraait het bitje iets waardoor het boutje loskomt. Perfekt systeem.

Het mooie is dat die slagschroeven draaier van mij van 25 gld het al meer dan 15 jaar doet bij incidenteel gebruik.

En geloof me dat ik als "'IJzervreter"' probeer om dat ding doormidden te slaan,..dat is namelijk mijn doel,...(niet die schroef loskrijgen)

Resume,...beetje overdreven om zoveel geld uit te geven,... ;)
 
Laatst bewerkt:
Lol, sla je die schroevendraaier dan gelijk in 2en als je kracht moet zetten ? :+ :+
Voor 8 euro koop je 1 krachtdop man.

Een goeie slagschroevendraaier van gedore of hazet moet je sowieso rekenen op zo'n 100euro. Zonder bitjes. Complete set zal wel tegen de 200 euro kosten.
Misschien had je er thuis eentje... had gekunt. Anders kan je ff langs een dealer gaan, in de werkplaats hebben ze meestal wel een slagschroevendraaier.

Werkt als volgt: als je slaat op de achterkant met een hamer, verdraait het bitje iets waardoor het boutje loskomt. Perfekt systeem.

Je zal wel gelijk hebben, maar de vraag was wat zo'n ding bij de bouwmarkt kost.
 
Dit is kennelijk dé methode 8-) . Met een behoorlijk lange ratel (en allemaal verloopstukjes/adaptors omdat het bitje anders niet paste) is het uiteindelijk gelukt, in combinatie met warm stoken. Bedankt allemaal, nu nog ff remmen ontluchten en klaar is kees :]

Ik heb het dan ook wat vaker bij de hand, dan leer je wel hoe het het makkelijkste los gaat ;)

Lol, sla je die schroevendraaier dan gelijk in 2en als je kracht moet zetten ? :+ :+
Voor 8 euro koop je 1 krachtdop man.

Een goeie slagschroevendraaier van gedore of hazet moet je sowieso rekenen op zo'n 100euro. Zonder bitjes. Complete set zal wel tegen de 200 euro kosten.
Misschien had je er thuis eentje... had gekunt. Anders kan je ff langs een dealer gaan, in de werkplaats hebben ze meestal wel een slagschroevendraaier.

Werkt als volgt: als je slaat op de achterkant met een hamer, verdraait het bitje iets waardoor het boutje loskomt. Perfekt systeem.

Wat een onzin. Ik ben ook een groot voorstander van goed gereedschap, en soms betekend dat meteen ook duur gereedschap, maar lang niet in alle gevallen. Zo'n slagschroevendraaier is vaak van een goedkoop merk ook prima. Ik heb er zelf 1 van Teng-tools, ik geloof dat ie een euro of 30 kostte inclusief bitjes. Heb wel 3 bitjes verrot geslagen die netjes onder garantie vervangen zijn, maar het ding zelf geeft geen krimp.

Je hebt ook van die goedkope dingen in zo'n rood blikken doosje, die zijn ook goed.

Gedore vind ik overigs met veel dingen té duur voor de kwaliteit/afwerking.
 
Ik heb het dan ook wat vaker bij de hand, dan leer je wel hoe het het makkelijkste los gaat ;)Wat een onzin. Ik ben ook een groot voorstander van goed gereedschap, en soms betekend dat meteen ook duur gereedschap, maar lang niet in alle gevallen. Zo'n slagschroevendraaier is vaak van een goedkoop merk ook prima. Ik heb er zelf 1 van Teng-tools, ik geloof dat ie een euro of 30 kostte inclusief bitjes. Heb wel 3 bitjes verrot geslagen die netjes onder garantie vervangen zijn, maar het ding zelf geeft geen krimp.

Je hebt ook van die goedkope dingen in zo'n rood blikken doosje, die zijn ook goed.

Gedore vind ik overigs met veel dingen té duur voor de kwaliteit/afwerking.
:^

Een slagschroevendraaier heb je geen dure nodig.
En die dure zijn way overpriced... slaat echt nergens op!!!

Klopt overigens wel dat ze van Gedore/Hazet zo duur zijn ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan