Remvloeistof aanbrengen in leeg systeem

DoC88

MF'er
21 jan 2007
84
0
Den Haag
Hallo allemaal,

Ik heb een Kawasaki ZX6R '96

Gister heb ik een pakketje binnen gekregen met stalen remleidingen *O*
Ik had de kalibers al gereviseerd dus alles helemaal schoonmaken en nieuwe keer/stof en o-ringen gemonteerd.

Alles zit nu in elkaar maar er komt geen remvloeistof in mijn systeem :/ , ik heb het volgende geprobeerd:

-Ontluchten door de ontluchtingsnippel maar als ik hem open draai hoor ik geen gesis en er komen ook geen belletjes in het reservoir. Dit heb ik ong. 20 minuten gedaan.
-Ontluchten door de banjobout van de remklauw los te draaien.
-Ontluchten door de banjobout van het reservoir los te draaien.
Manier van ontluchten:
Eerst pompen en vervolgens hendel ingedrukt houden en nippel opdraaien en vervolgens dicht draaien en hendel weer lost laten.

Maar geen van deze maniere werkt :?
Remvloeistof blijft gewoon in het reservoir zitten, als ik ontluchtingsnipper opendraai en ik ga pompen dan zuigt hij wel aan en af.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt :}

DoC
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb een Kawasaki ZX6R '96

Gister heb ik een pakketje binnen gekregen met stalen remleidingen *O*
Ik had de kalibers al gereviseerd dus alles helemaal schoonmaken en nieuwe keer/stof en o-ringen gemonteerd.

Alles zit nu in elkaar maar er komt geen remvloeistof in mijn systeem :/ , ik heb het volgende geprobeerd:

-Ontluchten door de ontluchtingsnippel maar als ik hem open draai hoor ik geen gesis en er komen ook geen belletjes in het reservoir. Dit heb ik ong. 20 minuten gedaan.
-Ontluchten door de banjobout van de remklauw los te draaien.
-Ontluchten door de banjobout van het reservoir los te draaien.
Manier van ontluchten:
Eerst pompen en vervolgens hendel ingedrukt houden en nippel opdraaien en vervolgens dicht draaien en hendel weer lost laten.

Maar geen van deze maniere werkt :?
Remvloeistof blijft gewoon in het reservoir zitten, als ik ontluchtingsnipper opendraai en ik ga pompen dan zuigt hij wel aan en af.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt :}

DoC
Doe een slangetje aan het ontluchtingsnippeltje van een van je remklauwen, zorg dat de rest dicht is, giet je reservoir vol en pompen maar tot er vloeistof uit het slangetje komt. Dan de nippel dichtdraaien en hetzelfde bij de andere remklauw doen.
Het kan ook helpen om, voor je dit doet, de remzuigers helemaal in de klauwen te duwen.
Mocht het allemaal niet helpen dan kun je ook nog proberen om de remklauwen hoger te houden dan de rempomp, zo pomp je de lucht omhoog in plaats van omlaag.
 
Hallo MotorXtra,

Slangetje op het onluchtingsnippel heb ik gedaan maar na 20 minuten loopt het reservoir niet leeg of zie ik luchtbellen.
Het hele systeem is goed afgesloten daarom zuigt hij ook aan en af als je het slangetje op het ontluchtingsnippel doet.
De cilinders van de kaliber zijn helemaal naar beneden.

Remklauw hoger houden dan de rempomp is geen optie.

Bedankt,

DoC
 
Aan dat slangetje even een grote injectiespuit hangen en daar mee aanzuigen als je je remhendel inknijpt en nippel open zet. Trek je het er zo naarheen.

het enige wat je dan nog even moet doen is het feitelijke ontluchten.
 
Aan dat slangetje even een grote injectiespuit hangen en daar mee aanzuigen als je je remhendel inknijpt en nippel open zet. Trek je het er zo naarheen.

het enige wat je dan nog even moet doen is het feitelijke ontluchten.

Een injectiespuit eraan hangen is een mogelijkheid jah, tijdens het pompen heb ik dit al geprobeerd met mijn mond maar er komt geen lucht door.

DoC
 
Aan dat slangetje even een grote injectiespuit hangen en daar mee aanzuigen als je je remhendel inknijpt en nippel open zet. Trek je het er zo naarheen.

het enige wat je dan nog even moet doen is het feitelijke ontluchten.
Is inderdaad een optie alleen moet je dan je remhendel niet ingeknepen houden want dan kan er geen vloeistof uit het reservoir stromen...
Maar lijkt er meer op dat er iets in je rempomp niet goed zit.
Zou eens kijken of deze wel vloeistof pompt. :]
 
Laatst bewerkt:
neem het deksel van je reservoir af en probeer te kijken ogf het gaatje langswaar de olie in je pomp komt niet verstopt zit. Indien je er niet bijkomt op die manier kan je de tip van beerhunter gebruiken maar omgekeerd. een schone injectiespuit op een slangetje dat op je ontluchtings nippel past en dat met de spuit druk naar het reservoir toe sturen. Let erop dat je remhendel vrij is en dat de zuiger van je pomp helemaal tot zijn rustpositie kan komen
 
Is inderdaad een optie alleen moet je dan je remhendel niet ingeknepen houden want dan kan er geen vloeistof uit het reservoir stromen...
Maar lijkt er meer op dat er iets in je rempomp niet goed zit.
Zou eens kijken of deze wel vloeistof pompt. :]

Als ik de banjobout van mijn rempomp haal en ik ga pompen komt er geen vloeistof uit. Als ik mijn duim erop houd en ik ga pompen komt er ook geen druk op de hendel.

DoC
 
een hele makelijke manier is, slangetje op je nippel, stofzuiger pakken, nippel opendraaien en stofzuiger op het slangetje zetten, zo zuigt hij het naar beneden toe, komt het eenmaal uit de nippel, is het gewoon pompen zoals je normaal ontlucht :)

Edit, zo deed ik het iig bij mijn zx6r uit 97 ;) had zelfde probleem
 
Laatst bewerkt:
Als ik de banjobout van mijn rempomp haal en ik ga pompen komt er geen vloeistof uit. Als ik mijn duim erop houd en ik ga pompen komt er ook geen druk op de hendel.

DoC

Mijn reactie is eigenlijk idem aan een voorganger. Remvloeistof ( rustig ) met grote gevulde injectiespuit van je remnippel omhoog spuiten. Hiervoor moet je wel eerst je remblokken tegen je schijf aanblazen met bv een compressor. ( leiding los ! en daarna weer vastzetten) Je zal dan zien dat de remvloeistof langzaam en borrelend in je reservoir terecht komt. Hierna de boel normaal ontluchten. Let inderdaad wel op dat je remhevel helemaal vrij ligt. Want je gaat het systeem vullen via het zgn compensatie-gaatje. Dit werkt uitstekend. Als de druk hierna hersteld is zal ik je de volgende tip meegeven: Remhevel met een touwtje "muurvast" cq maximaal tegen je handgreep aantrekken. Motor schuin zetten. Dus remreservoir op het hoogste punt.
Paar uur laten staan, touwtje los, en je zal zien dat je remsysteem echt kneiterhard is. Hiermee wordt nl de laatste luchtbel langzaam omhoog gedwongen en zal op het moment dat je de hevel ontspant via het compensatiegaatje definiteif ontsnappen. Dit lijkt misschien onzin, maar laat je afdekdekseltje er maar af en je zal de belletjes zo zien verschijnen. klinkt misschien ook raar maar dit gaat alleen op als je bv je remolie vervangt of ververst. Hierna gaat de vlinder niet meer op. Dus eenmalige poging.
 
Mijn reactie is eigenlijk idem aan een voorganger. Remvloeistof ( rustig ) met grote gevulde injectiespuit van je remnippel omhoog spuiten. Hiervoor moet je wel eerst je remblokken tegen je schijf aanblazen met bv een compressor. ( leiding los ! en daarna weer vastzetten) Je zal dan zien dat de remvloeistof langzaam en borrelend in je reservoir terecht komt. Hierna de boel normaal ontluchten. Let inderdaad wel op dat je remhevel helemaal vrij ligt. Want je gaat het systeem vullen via het zgn compensatie-gaatje. Dit werkt uitstekend. Als de druk hierna hersteld is zal ik je de volgende tip meegeven: Remhevel met een touwtje "muurvast" cq maximaal tegen je handgreep aantrekken. Motor schuin zetten. Dus remreservoir op het hoogste punt.
Paar uur laten staan, touwtje los, en je zal zien dat je remsysteem echt kneiterhard is. Hiermee wordt nl de laatste luchtbel langzaam omhoog gedwongen en zal op het moment dat je de hevel ontspant via het compensatiegaatje definiteif ontsnappen. Dit lijkt misschien onzin, maar laat je afdekdekseltje er maar af en je zal de belletjes zo zien verschijnen. klinkt misschien ook raar maar dit gaat alleen op als je bv je remolie vervangt of ververst. Hierna gaat de vlinder niet meer op. Dus eenmalige poging.

Wat jorisp bedoelt is dat je injectiespuit op het ontluchtingsnippel zet en dan de spuit naar je toe halen dus dat je lucht uit het systeem haalt.

Als je via het onluchtingsnippel vloeistof gaat spuiten gaat er vuiligheid mee.

DoC
 
Wat jorisp bedoelt is dat je injectiespuit op het ontluchtingsnippel zet en dan de spuit naar je toe halen dus dat je lucht uit het systeem haalt.

Als je via het onluchtingsnippel vloeistof gaat spuiten gaat er vuiligheid mee.

DoC
Dat snap ik, hij wil het via vacuum proberen, maar dit werkt alleen maar als je voldoende vacuuum kunt "trekken" ! Wat ik bedoel is de schone/nieuwe remvloeistof van onder naar boven spuiten. Dus de omgekeerde wereld. Hierna ouderwets ontluchten. En vuil gaat niet mee omhoog als je je ontluchtingsnippel e.d. maar schoonmaakt. ( en tijdens het ontluchten komt het er ook weer uit, dus...... ) Werkt prima afgelopen week dit kunstje nog gebruikt voor hetzelfde probleem na het spuiten van mijn remklauwen.
 
Ik bedoelde remvloeistof doormiddel van een schone spuit via de nippel op je remklauw je remsysteem inspuiten. Zoals ninja nine het uitlegt. waarschijnlijk is het compensatiegaatje verstopt. en laat niet toe dat er remolie in je pomp komt die je naar je klauwen pompt. Let op dat je heel schoon werkt en met verse remvloeistof. giet indien het lukt je reservoir even leeg door een koffiefilter om te zien of het vuil uit je reservoir is gekomen.
 
Hoe kan ik zien of er een sealtje is gesneuveld? Wat versta jij onder een sealtje?

Bedankt,

DoC
Een sealtje is een ander woord voor keering ( jargon ). Dit is vaak een taps toelopende
( olie) afdichting die naarmate de druk aan de drukkant toeneemt zijn werk beter gaat uitvoeren. De meest bekende is degene die in je voorvorkpoot zit. Zo iets dergelijks zit ook in je remhandlereservoir en dan heet dit een "Cup". Als deze niet goed werkt of afsluit krijg je de lucht er nooit uit. Daarom moet het met mijn methode ook heel rustig aandoen. Anders kun je deze om "zeep" helpen.
 
Ik bedoelde remvloeistof doormiddel van een schone spuit via de nippel op je remklauw je remsysteem inspuiten. Zoals ninja nine het uitlegt. waarschijnlijk is het compensatiegaatje verstopt. en laat niet toe dat er remolie in je pomp komt die je naar je klauwen pompt. Let op dat je heel schoon werkt en met verse remvloeistof. giet indien het lukt je reservoir even leeg door een koffiefilter om te zien of het vuil uit je reservoir is gekomen.
Dit kun je direct zien in je reservoir. Het compensatiegaatje zit meestal vlak achter de "inlaat" van de zuiger in je remhandle. Als je in je handle kijkt terwijl je aan het ontluchten bent zul je waarschijnlijk al direct belletjes zien ontstaan. Het probleem in dit geval is dat je remcup niet aansluit in de remhandle. Hierdoor blijf je lucht aanzuigen bij het loslaten van je handle. Daarnaast is lucht comprimeerbaar. Je duwt het als hetware
in elkaar ipv vooruit. Dit gebeurt dus ook met je remvloeistof. Als je remmen wel goed zijn ontlucht wordt de cup tijdens knijpen omwijdt gedrukt en staat deze in de basis-stand ook "wijdt". Dit is echter normaal. Het compensatiegaatje compenseerd hierbij
de verschillen in druk en vloeistof. Vandaar de naam : compensatiegaatje. Daarbij is het zo zolang je remzuigers op de uiterste stand naar buiten staan krijgt remvloeistof nauwelijks de kans in de remkamer ( cilinder) te komen. Blijft dus leeg en bouwt ook geen druk op.
 
De pomp hoeft niet noodzakelijk stuk te zijn. Het is mij al vaker gebeurd dat vooral bij het volledig leeg laten lopen van het remsysteem om leidingen of klauwen te vervangen dat vuil zich ophoopt in het compensatie gaatje onderin het reservoir. Je kan ook nog proberen om met een draadje van een fietsremkabel het gaatje opnieuw open te prikken. let op dat de pomp in ruststand staat anders maak je een gat in je remcup en kan je alsnog de pomp reviseren.
 
Hallo allemaal,

Het probleem is opgelost *O* *O* *O* *O*

Ik heb het reservoir gemonteerd en op zijn kop gehouden en toen pompen en toen kwam er vloeistof uit.

Vervolgens weer gemonteerd en pompen en hard gezogen uit het ontluchtingsnipper met een slang en toen zag ik de remvloeistof *O* *O*.

Toen was wel gelijk mijn reservoir leeg, maar ik kan hem nu gewoon normaal bijvullen en ontluchten.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties en het mee denken. :}

DoC
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan