Remvloeistof

Niet zo heel moeilijk. Kijk eerst eens op de zoekfunctie, want volgens mij staat er genoeg over.
Kom je er niet uit, gil dan ff.
 
Er staat een hele mooie How To op het forum. Remmen reviseren, hierin staat ook beschreven hoe je remvloeistof moet vervangen en ontluchten.
How-to: remmen reviseren incl foto's
Als je dat copy pasta doet in je adresbalk moet het helemaal goed komen. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan geef je maar een gil. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan, het is niet moeilijk maar er zijn een paar handigheidjes voor die je even moet weten. Succes ermee!
 
Prima stukje. Staat alleen weinig in over het ontluchten van je remleidingen en het bijvullen van de vloeistof.

Als je verder geen onderhoud aan je remmen oid wil plegen, maar alleen de vloeistof wil vervangen:
Zorg er eerst voor dat je de motor goed afdekt tegen lekkende remvloeistof. Da's gemeen spul en bijt de lak er zo af....
Schroef het deksel van het vloeistofreservoir, maak dat deksel eerst goed schoon, zodat er geen troep in je reservoir kan vallen. Maak nu het reservoir tot op de bodem leeg, bv. met een zuigpompje oid (zo'n ovenbedruiper bv.) Vul nu het reservoir weer bij met verse vloeistof uit een nog niet eerder geopende verpakking.
Sluit nu een slangetje aan op de ontluchtingsnippel bij de remklauw. Dat slangetje hang je in een potje (moet bestendig zijn tegen remvloeistof...)
Om te voorkomen dat je straks via het slangetje lucht aanzuigt, vul je het potje met remvloeistof tot de opening van het slangetje "onder water" staat.

Nu pomp je eerst de remhandle een aantal keren tot de boel goed onder druk staat.
LET OP!! Zorg dat het reservoir NOOIT leeg komt te staan, dus steeds weer vloeistof bijvullen, blijf dit controleren en zo nodig bijvullen!!! Als het potje leeg komt te staan, kun je helemaal opnieuw beginnen met ontluchten.

Nu draai je de ontluchtingsnippel open tot er vloeistof uit begin te stromen. Je zult zien dat de oude vloeistof veel donkerder is dan de nieuwe. Blijf pompen en bijvullen tot je ziet dat er nieuwe vloeistof uit komt (te zien aan de kleur) en sluit dan de ontluchtingsnippel.
Herhaal de procedure bij alle ontluchtingsnippels en zorg steeds weer dat het potje gevuld blijft.

Als je het goed gedaan hebt, hoef je zelfs niet verder te ontluchten, omdat er op deze manier geen lucht bij kan komen.

Nu vul je het reservoir tot het streepje en schroeft het deksel er weer op. Controleer voor alle zekerheid of de nippels goed zijn aangedraaid. Een open ontluchtingsnippel kan je dag goed verpesten....
Controleer, voordat je gaat rijden, of je genoeg remdruk hebt.

Overigens, deze manier van ontluchten werkt het best met twee man. Eén pompt en vult het reservoir steeds bij, de ander opent en sluit de ontluchtingsnippel.

Ik gebruik zelf een vacuumpompje, waardoor je de hele klus alleen kunt doen. Er zijn ook speciale nippels met ingebouwd ventiel in de handel, die je op de ontluchting kunt schroeven.
 
Uitstekend verhaal. Misschien ten overvloede nog een opmerking: Als je aan het pompen bent kijk dan niet alleen totdat de heldere(nieuwe) remvloeistof eruit komt maar dat er ook geen luchtbellen meer in zitten.
 
Uitstekend verhaal. Misschien ten overvloede nog een opmerking: Als je aan het pompen bent kijk dan niet alleen totdat de heldere(nieuwe) remvloeistof eruit komt maar dat er ook geen luchtbellen meer in zitten.

Als er op deze manier luchtbellen uit komen kan dat drie dingen betekenen:
- je hebt toch het reservoir droog laten vallen
- er zat nog lucht in het systeem
- er komt lucht langs de ontluchtingsnippel mee

Ken trouwens die slang met terugslagnippel, of het ligt aan mij of die dingen zijn niet zo handig als ze eruit zien ...
 
Ik heb geen flauw idee of die terugslagnippels ook écht werken.
Ik gebruik zelf zo'n Mityvac vacuumpompje. Werkt uitstekend. Je kunt er ook vloeistof mee opzuigen uit je reservoir. Je kunt hem zelfs omkeren om ergens druk op te zetten.

Overigens één opmerking: als je probeert dat Honda DCBS systeem (gekoppelde voor- en achterrem) te ontluchten heb je wel een probleem. Dat schijnt nogal lastig te zijn.
 
Eh? Vrij simpel.
De aansluiting is als volgt: stukje slang vanaf de ontluchtingsnippel naar het Mityvac reservoir. Vanaf het reservoir loopt dan weer een stukje slang naar het pompje. (Slang en diverse verloopstukjes zijn bijgeleverd)
Ik zuig eerst met het pompje wat oude vloeistof uit het reservoir (scheelt weer pompen en bovendien staat er dan gelijk een laagje vloeistof in het reservoir van de Mityvac) Ik vul het reservoir meteen aan met nieuwe vloeistof.

Dan sluit ik het pompje aan op de ontluchtingsnippel, ff flink vacuum pompen en vervolgens draai ik de nippel open. Terwijl de oude vloeistof begint te lopen, vul ik boven steeds nieuwe bij, terwijl ik blijf pompen.
Omdat je met één hand kunt pompen (er zit een soort pistoolgreepje op de Mityvac met een "trekker"), kun je met de andere bijvullen.

Zodra je ziet dat de nieuwe vloeistof er beneden uit begint te lopen, draai je de ontluchtingsnippel dicht. Herhaal dit bij de andere ontluchtingsnippels. Reservoir bijvullen tot de merkstreep, deksel er op en klaar.

Oh ja.... waar ik wel eens last van heb, is dat het (kunststof, dus licht) Mityvac reservoir wil omkiepen door de nogal stugge slangverbindingen. Dan loopt er niets uit, maar een enkele keer loopt de vloeistof wel door tot in het pompgedeelte. Een gewichtje, zoals een dikke moer oid, met een drupje siliconen op de bodem vastgezet, voorkomt dat. Je kunt het reservoir natuurlijk ook ff tijdelijk ergens aan vastzetten.

Als je het goed doet (zorg vooral dat het slangetje goed aangesloten zit op de ontluchtingsnippel, anders trekt ie lucht...) ben je met 5 minuten klaar.
 
Laatst bewerkt:
Jan bedankt voor je snelle reactie.
Heb het vandaag voor het eerst gedaan met Mityvak vacuumpompje bij twee motoren.
eerst bij Kawasaki dit ging heel goed eerst slang op ontluchtingsnippel 20 keer gepompt toen deksel los daarna ontluchtingsnippel klein stukje los olie loopt rustig in opvangbakje en je hebt alle tijd om olie bijtevullen tot alles schoon is ,nippel dicht olie er bij klaar.
Het zelfde bij de Triumph maar bij deze loopt de olie maar moeizaam het opvang bakje in ,de ontluchting nippels zijn even groot en het slangetje zat er goed stevig om heen maar kreeg niets anders dan luchtbellen en moest lang pompen voor deze leeg was.
Het slangetje van opvang bakje hoeft toch niet onder vloeistof omdat het geheel al vacuum is ???.
 
Heeft iemand ervaring met het vullen van de remleiding + reservoir van onderaf (dus via de ontluchtingsnippel) met behulp van een injectiespuit?

Ik ga binnenkort een stalen remleiding installeren en dit leek me wel een goede manier om hem eenvoudig en luchtbelvrij te vullen.

b.v.d. voor de reacties.
 
Heeft iemand ervaring met het vullen van de remleiding + reservoir van onderaf (dus via de ontluchtingsnippel) met behulp van een injectiespuit?

Ik ga binnenkort een stalen remleiding installeren en dit leek me wel een goede manier om hem eenvoudig en luchtbelvrij te vullen.

b.v.d. voor de reacties.

:? Ik vraag mij af waarom jij dit zo zou willen doen? Volgens mij is de kans dat je rommel vanuit de remzuiger bij jou in de remcillinder komt. Terwijl dat waneer het systeem door spoelt het vuil via de nippel de remklauw verlaat.
 
Ben het je eens, EGJ.
Ik geloof dat die vulmethode van onderaf al eens werd aangeraden omdat iemand z'n systeem via de normale methode niet ontlucht kreeg. Maar ik zou 'm zeker niet als standaard methode aanraden.

Da's wel gek, dat je die Triumph niet makkelijk leeg kreeg. Misschien zat er veel troep in de leidingen of de ontluchtingsnippel? Is de ontluchting van je rempomp misschien (deels) verstopt? Ik zou de leidingen voor alle zekerheid ff flink doorspoelen.....

Edit: nog een tip is na het vullen je remhandle inknijpen en met een tie-rip oid. een nachtje vast zetten. Een klein beetje lucht dat er mogelijk nog in zit verzamelt zich dan mogelijk en wordt er door de druk uitgedreven. Dit werkt dus écht niet als het systeem nog als een spons aanvoelt....

Lukt het ontluchten nu nog niet, dan kun je er ook nog aan denken om de bovenste aansluiting (bij het rempotje) ff een beetje los te draaien, zodat eventueel daar verzamelde lucht weg kan. Controleer daarna wel of je aansluiting niet lekt.
 
Laatst bewerkt:
Soms wil het wel es gebeuren dat de ontluchtingsnippels lucht lekken langs de schroefdraad. Zelfs met een vacuumpomp lukt het dan niet om de boel ontlucht te krijgen, je zuigt dan domweg bovenlangs lucht aan waardoor er lucht bellen blijven komen uit de slang, totdat je het ergelijke geslurp uit het inmiddels leeggeraakte reservoir hoort, en weer helemaal opnieuw kan beginnen. Het systeem spoelt er wel mooi schoon door maar verder schiet het niet erg op.

Ik heb ooit een halve zaterdag staan hannessen met mijn vacuumpomp op een Africa Twin en nog steeds kon ik het remhendel tegen het stuur trekken. Uiteindelijk lukte het door de nippels maar een heel klein stukje open te zetten en met de ringsleutel enige druk op de nippel te houden.
Ik wilde toen nieuwe nippels kopen met vers schroefdraad maar liep toen tegen "speedbleeder" nippels aan: De schroefdraad van die dingen heeft een coating die lekken tegengaat. Ook hebben de nippels een ventiel ingebouwd waardoor ontluchten opeens een stuk makkelijker wordt, omdat je tijdens het "pompen" niet telkens de nippel open en dicht hoeft te draaien. Kijk maar es op www.speedbleeder.com (sorry als dit onder spam zou vallen, maar ik verdien er helaas niets mee :+ )
Ze kosten $7 of $15 voor roestvrij staal, wat ik eigenlijk best een hoop geld vind voor wat het is, maar het scheelt een hoop gemier en dat is ook wat waard. Of het alle ontluchtings-problemen oplost weet ik natuurlijk verder ook niet, maar ik ben er nogal tevreden over.
 
He, Bdankt voor de goede tip.(van de nippels)

Wat Jan B zie heb ik gedaan de hele nacht remhandel vast gezet, dit met goed resultaat.
Even en vraag, als je het deksel van het rempotje de hele nacht los laat is dit dan niet slecht voor je rem olie om dat het water aantrekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan