Reparatie motor meet and greet

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.375
626
Gelderland
Edit: Vroeg mij af of er interesse is voor een reparatie dagje voor motoren. Samen wat leren sleutelen of zo?
Klein groepje van een man of 1 ~5, waarbij elke motor iets anders onder de loep genomen wordt. (banden wisselen, ventiel, bougies, olie +

Doel: leren sleutelen, onderhouden van jaarlijkse dingetjes. Dan hoef je bijna niet meer langs de zaak voor onderhoud.
Uitvoering: maak / spreek af met iemand uit onderstaande lijst.

Reden dat ik mijn eigen onderhoud doe:
- Tijd van plannen, wegbrengen en ophalen van motor is bijna hetzelfde als je zelf eraan zou werken.
- Scheelt de veel geld, uurloon 95 euro? Daarnaast kan je olie, onderdelen vaak met korting kopen op verschillende momenten in het jaar.
- Je kan blijven rijden, want je heb alles zelf in de hand.

Voorbeeld berekening kosten zelf doen of door dealer:

Mijn ervaring tot nu toe:
CB750 onderhoud gedaan: "Right-side-up" voorvork uit elkaar, vervangen onderdelen (olieseal + olie, etc), bougies inspectie + vervangen, motorolie + filter, ketting schoonmaken, inspectie + vervangen (klink tool of snelkoppeling), banden verwisselen, luchtfilter vervangen, lood accu
onderhouden, Juiste bandenspanning

Moto Guzzi V7 iii Stone
Cardan aandrijving onderhouden (olie vervangen alleen)
Cilinder kleppen speling checken en instellen op juiste waardes, dit heeft effect op het rijgedrag van je motor.


Benodigheden: (afkhankelijk wat je wilt doen)
- Een werkplek, meesten (hieronder genoemd) hebben een garage of zelf een grote kamer met ruimte voor 1 of 4 motoren!
- Gereedschap: middenbok, steeksleutels, dopsleutels, bougie sleutel, schroevendraaiers diverse, zijkniptang, combinatie tang, momentsleutel van bijv. 10~110 Nm, Ketting pons , bougie sleutel, kunststof hamer
- medische spuit + flexibele buis
- duct tape
- olie inschenk tuit met flexibele slang
- olie lekbak(ken)
- motor lift, voor en achterwiel optil gereedschap
- bovenstaande koop ik normale kwaliteit gereedschap, voor non-profesionele onderhoud, goed genoeg.

Tot zo ver onze geintreseerden, "experts" en onbetaalde sleuteraars, die een toezegging van welwillentheid hebben uitgesproken:

@ Freon: Lokatie?
@ Frank_b: Lokatie?
@McWolff : locatie?
@Javelin xj: lokatie?
@BroemBoer : Alblasserdam

@Sjefman: Lokatie: Bergen op zoom
@jsp1990 (Rijen, Noord-Brabant )
@harmbs Lokatie: Braband (Racerij, veel sleutel ervaring)
@Alex_the_one Zuid holland (Den haag)
@Monster796 : Dongen (Noord-brabant) Ruime verwarmde! garage.
@lionofjudah Lokatie Gelderland

@SvB: Gelderland

@Vynnie : Groningen
@theWarrior , Groningen, Stadskanaal. Garage met gereedschap, draaibank,etc. (Fijnmetaal bewerker?)
@Clank: Helmond. Lees zelf maar zijn uitgebreidere sleutelervaringen: De garage van Clank
@Tomcat_ : Hendrik-Ido-Ambacht (Zuid Nederland): Had al wat mensen langs gehad die ter plekke sleutelden aan motor.
@ranzige aap: Leeuwarden
@Erwin P : Lemelerveld (Garage plek voor 1~2 personen extra)
@PLR: Twente (Dat is bijna Nederland uit, bij het witte hekje linksaf.)
@Eelco36 : Zuid Holland. Deze heer wilt uitleg geven aan aspirant sleuteraars. (redelijk gevorderde beunhaas)

Update 11 Mei 2021: Er zijn genoeg mensen die kunnen sleutelen.Van simpele onderhoud tot motorblok revisie ervaring. Op de Vraag van
@LePensZeur , antwoord ik: maak gerust afspraak met anderen om samen te komen.
Maak, als je wilt een kort verslag , met of zonder foto's en wie erbij waren. Dat is altijd leuk om te lezen. Graag in een aparte forum post, niet in deze. Start die post met bijv "Meet en greet <lokatie>" locatie is waar en bij wie het gehouden wordt.

@theWarrior

Met Succes afgeronde Meet & Greet:
Post # Pagina Personen
224 9 @Erwin P @Traffic Taurus
225 9 @Sjefman @RobdeW
260 11 @SvB met bietje hulp van @lionofjudah

Update: 25 Mei 2021: Lijst mensen alfabetisch op basis van Stad / provincie.
Update 5 jun 2021: Met Succes afgeronde Meet en greets worden voortaan op post #1 geschreven en waar exact die gevonden kan worden.
Update 19 jan 2022: Harmbs (Braband) erbij.
Update 24 jan 2022: Nog een brabander erbij. Gezellig. ^_^)
Update 4 Feb 2022: Brabander @Monster796
Update 20 juni 2022: Leeuwarden @ranzige aap (2 motor lift bruggen) Zie pagina 13
Update 22 Juli 2022: Groningen (Stadskanaal), @theWarrior ,Garage met genoeg gereedschap, Zie pagina 13.
Update 26 November 2022: LionofJudah ervaring + andere dingen bijgewerkt in post #1
 
Laatst bewerkt:
laat een bericht achter als je interesse hebt en welke provincie (of rondom) je iets wilt doen. (ik ben niet de expert... ^^)
Expert gezocht ook... ^^ een gewillige "Jan" of "Wendy"..... vul in je naam ^^

Ik: Gelderland en omstreken is ok.
 
Het probleem is eigenlijk dat je als leek niet te weten komt of deze "leraar" onzin staat uit te kramen of niet. Kijk maar eens wat voor onzin er in het techniek gedeelte van MF staat.
En als je een paar klusjes aangeleerd hebt door iemand na te doen, kun je dan ook zelfstandig problemen aanpakken? Dat zijn twee verschillende dingen.
Monteur is gewoon een vak, dat je je met jarenlange studie en een leertraject eigen kunt maken, als je er talent voor hebt.
 
de experts moeten die een proeve van bekwaamheid doen???
Dat certificaat heb ik nog ergens op zolder liggen :9. Wel voor de 4-wieler dan.

Maar lijkt me leuk en leerzaam idee. Ik denk dat je misschien meerdere mensen met ervaring en kennis toe moet voegen aan een groepje minder ervaren mensen. Iets op het forum roepen en kunnen uitleggen waarom en hoe een reparatie wordt uitgevoerd, daar zit wel een groot verschil in (iets met kaf en koren). Zeker simpel onderhoud als in de OP beschreven kan je wel goed uitleggen.

Ik wil me wel opgeven voor omgeving Zuid Holland (zuid).
 
Voordoen of zelf laten doen. Ik laat het ze allemaal maar zelf doen, hier bij mij thuis hebben we ook wel eens "leersessies"

En iedere expert kan ook niet alles weten. Na 4 voorvorken van een 3GM uitelkaar en inelkaar gesleuteld te hebben stond ik met mijn bek vol tanden toen ik een 3LE vork in handen kreeg, ja die kende ik nog niet, nee
 
Iedereen weet wel wat....ik gebruik Clymer om te weten hoe en welke stappen. Maar zo een boek is ook niet altijd super duidelijk. Wordt pas duidelijk , bij mij , als ik ermee begin en doe. Ik rij nu bijna 2 jaar op de motor die ik zelf onderhoud, heb er denk ik wel een gevoel voor om te sleutelen. Maar of mensen mij willen vertrouwen? ^^ (mijn motor rijdt fijn nu.....dat is niet hetzelfde als een monteurs diploma... is dat genoeg bewijs van bekwaamheid???)

Ik zet mijzelf niet bi jde lijst van mensen die anderen willen leren, tenzij iemand gewoon wilt proberen: Gelderland ^^
 
De beste leermeester is Trial and Error, misschien een dure.
Ik ben wel expert in Yamaha Electrisch maar wat kan je daar nou over vertellen??? Storing zoeken en modificaties is geen punt maar een essay... 🤷‍♂️
 
dan ben ik wel benieuwd wat het nut is van al die dakjes : ^ ^ ?

geeft de indruk dat je na het luisteren van 5 woorden al wegstuitert. het leest heel warrig.

en www.geratel.nl , zodra covid regels wat minder streng worden.
 
Het probleem is eigenlijk dat je als leek niet te weten komt of deze "leraar" onzin staat uit te kramen of niet. Kijk maar eens wat voor onzin er in het techniek gedeelte van MF staat.
En als je een paar klusjes aangeleerd hebt door iemand na te doen, kun je dan ook zelfstandig problemen aanpakken? Dat zijn twee verschillende dingen.
Monteur is gewoon een vak, dat je je met jarenlange studie en een leertraject eigen kunt maken, als je er talent voor hebt.
Zoals je het uit elkaar haalt, moet het ook weer in elkaar. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Vaak ben je te bang.
En: als het niet kapot is, dan moet je het niet repareren.
 
dan ben ik wel benieuwd wat het nut is van al die dakjes : ^ ^ ?

geeft de indruk dat je na het luisteren van 5 woorden al wegstuitert. het leest heel warrig.

en www.geratel.nl , zodra covid regels wat minder streng worden.

^^ (ASCII smiley) of ^_^)= 😄

Edit: daarnaast ben ik niet eens een amateur schrijver. Dus dat zou kloppen wat je Zegt... ^^
 
Laatst bewerkt:
Voordoen of zelf laten doen. Ik laat het ze allemaal maar zelf doen, hier bij mij thuis hebben we ook wel eens "leersessies"

En iedere expert kan ook niet alles weten. Na 4 voorvorken van een 3GM uitelkaar en inelkaar gesleuteld te hebben stond ik met mijn bek vol tanden toen ik een 3LE vork in handen kreeg, ja die kende ik nog niet, nee
en je heb nog wel al je tanden en kissen.
 
Het probleem is eigenlijk dat je als leek niet te weten komt of deze "leraar" onzin staat uit te kramen of niet. Kijk maar eens wat voor onzin er in het techniek gedeelte van MF staat.
En als je een paar klusjes aangeleerd hebt door iemand na te doen, kun je dan ook zelfstandig problemen aanpakken? Dat zijn twee verschillende dingen.
Monteur is gewoon een vak, dat je je met jarenlange studie en een leertraject eigen kunt maken, als je er talent voor hebt.
Dit dus. Een beetje sleutelen is niet iets wat je ff in een paar uurtjes leuk en gezellig leert.
Monteur is een vak en dan nog een Motorfietsmonteur is geen onderhoudsmonteur in een technische dienst, en een een monteur TD is niet zo maar ff een vrachtwagen Monteur.
Ten eerste moet je altijd bezig zijn met techniek, er gevoel voor ontwikkelen en dat kost tijd eigenlijk eeuwig. Maar ook moet je je er altijd in WILLEN verdiepen, als je iets niet weet ga je daar over lezen uitzoeken, exct.....
Als je ergens aan sleutelt heb je je al verdiept in hoe het systeem werkt, zodat je makkelijker begrijpt hoe het in elkaar steekt.

Trail and error is voor je jonge begin jaren, maar moet je zo snel mogelijk afleren. Kost onnodig tijd en geld, gewoon weten waar je mee bezig bent en dus geen fouten maakt. Trail and error is voor amateurs en ja iedere monteur is ooit amateur geweest, meestal in extreem jonge jaren.

Maar prima als je als amateur aan je motor wil sleutelen geen probleem, maar monteur die weet wat hij doet en met gevoel sleutelt is niet iets wat je er zo ff bij doet.
 
Ik heb zoiets ooit via het Ducatiforum gedaan en dat heeft naast leuke contacten ook wat kennis en kunde opgeleverd. Ik heb daar geleerd hoe ik kleppen moest stellen en distributieriemen moest vervangen, vanaf daar ben ik zelf gaan sleutelen en heb uiteindelijk zelfstandig een revisie grotendeels uitgevoerd.
Mijn ervaring is dat er in een groep altijd wel meerdere mensen zijn die het een en ander weten en elkaar ook corrigeren als er iets uitgelegd wordt wat niet klopt.

Nee, ik ben er geen fulltime monteur van geworden, werk ongetwijfeld veel langzamer dan een echte monteur en moet nog steeds dingen opzoeken maar het basisonderhoud kun je op zo'n manier echt wel leren.
 
Ik heb zoiets ooit via het Ducatiforum gedaan en dat heeft naast leuke contacten ook wat kennis en kunde opgeleverd. Ik heb daar geleerd hoe ik kleppen moest stellen en distributieriemen moest vervangen, vanaf daar ben ik zelf gaan sleutelen en heb uiteindelijk zelfstandig een revisie grotendeels uitgevoerd.
Mijn ervaring is dat er in een groep altijd wel meerdere mensen zijn die het een en ander weten en elkaar ook corrigeren als er iets uitgelegd wordt wat niet klopt.

Nee, ik ben er geen fulltime monteur van geworden, werk ongetwijfeld veel langzamer dan een echte monteur en moet nog steeds dingen opzoeken maar het basisonderhoud kun je op zo'n manier echt wel leren.
Je hebt het nu over model-specifieke werkzaamheden voor mensen die waarschijnlijk al sleutelvaardig waren.
 
Het verzoek (vergelijkbaar met OP) kwam destijds van mij af en ik heb vroeger wel eens aan bromfietsjes geprutst, maar ik noemde mezelf toen zeker niet sleutelvaardig. Oorspronkelijk zijn we aan de slag gegaan met luchtgekoelde tweekleppers maar er is daarna ook aan andere Ducati's gewerkt. De mensen met Kennis en kunde sleutelden ook aan andere merken en types dus het was wel breder en daar heb ik in ieder geval veel van geleerd. Mijn circuitfiets onderhoud ik zelf en tot op heden ben ik nog niks tegengekomen wat ik niet zelf kon.
Uiteraard heb ik ook leergeld betaald (alles in elkaar en dan toch nog een O-ring tegenkomen op de werkbank, alles weer los dus) en zoals gezegd vergelijk ik mezelf echt niet met een monteur die dit voor zijn werk doet, maar dubbelchecken en gezond verstand helpen wel als je niet naar je eigen uurloon hoeft te kijken.
Bij twijfel kan ik altijd nog naar de professional, maar er is veel waar ik wel zelf aan begin.
 
Precies, motorrijden is voor velen een hobby.

Ik vind het best jammer dat een initiatief zoals in dit topic altijd gelijk tot op de grond afgebrand moet worden door de echte monteurs.
Dat is ff een plasje doen ,👎
 
Ik ben op zoek naar dat topic van iemand die een motor kocht voor ~ 3000 EUR en de professionele garage die daar voor ~ 3000 EUR onderhoud op pleegde. En nog was hij niet goed 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan