Reparatie motor meet en greet: Lente onderhoud

Moeten we ook nog laten weten we aan de motoren willen doen? Dan kan er misschien een beetje een planning gemaakt worden?
 
Ja we moeten even wat gaan bedenken qua onderdelen, planning qua klussen (en wie daar dan dus mee kan helpen, gereedschappen enzovoorts.
 
Hoeveel werk is het vervangen van de linker schakelaar op het stuur?

Mijn knipperlicht blijft niet aan.

Of kan dat ook komen door slechte stekkers?

Verder zou ik graag het knipperlicht relais willen vervangen, maar ik kan niet goed vinden welk relais ik nodig heb en het zit op een kut plek om te kijken
 
Voorstel:

@Alexxx_the_one en anderen: misschien handig alvorens men bij @Zwetje komt, tuus wa uitzoeken. Wat zit waar en wat heb ik misschien nodig om te openen, verwijderen, etc. Niet dat men op het laatste moment roept heb je dit specialistisch gereedschap?? Dan kan men dat van te voren het gereedschap regelen. Voor zover dat mogelijk is.

Dus in punten:

- zelf googlen en youtuben, kijken hoe het moet, Om een idee te krijgen.
- Welke gereedschap je nodig hebt. Dan navragen hier of dat aanwezig is.
- welke nieuwe onderdelen nodig, zo ja, bestellen. Goed navragen of dat onderdeel op je motor past. Niet klakkeloos bestellen

Voorbeeld: soms moet de dop van de voorvork eruit gedraaid worden, op een Cb750 was dat een flinke 6 hoek. Daarvoor heb ik een
6 hoek "koppelmoer" besteld bij Gamma en een dop (maat 26?) dat erop past. Zonder deze 2 onderdelen kon ik nooit de voorvork open krijgen.

1674058924078.png
 
Ja het is inderdaad nog even brainstormen wat handig is.
Wat misschien ook een optie is, is dat we in de openingspost de geplande klussen zetten bij de naam. Dat er dan een 'ervaren' persoon aan wordt gekoppeld, die dan samen met de onervaren persoon gaat kijken wat er mogelijk nodig is. En deze klussen zijn dan uiteraard los van de basisdingen als oliewisseltje enzo.
Een hoop basisdingen heb ik hier gewoon, maargoed ik heb natuurlijk niet van alles meerdere setjes. Dus dat zullen we dan ook even moeten afstemmen dat we misschien enkele doppensets hier kunnen krijgen ofzo. Anders blijf je misgrijpen.
 
Ik kan eventueel ook zorgen voor wat doppen en inbus setjes mocht dat nodig zijn. Misschien inderdaad wat Zwetje zegt even een lijstje maken met de werkzaamheden en wat personen eventueel mee willen nemen aan gereedschap. Dan kun je snel zien wat er nog mist en kunnen we misschien nog wat wisselen.

Heb er nu al zin in :)
 
Hello, ben een overzichtje aan het maken van dingen die ik de komende tijd wil/moet (laten) doen.

Motor is CBR600F uit 1993 (voor het geval dat wat zegt over de moeilijkheidsgraad van de werkzaamheden)

Hoor graag wat redelijk is om te doen tijdens deze sleuteldag.
Hieronder een overzichtje en wellicht wordt het later nog aangevuld/aangepast;
  • Vervangen kettingset (compleet)
  • Vervangen remblokken voor/achter
  • Vervangen knipperlicht relais
  • Wisselen lampjes voorlicht/knippers
  • Checken waarom de knipperlicht schakelaar niet (goed) werkt
  • ...
 
Laatst bewerkt:
Hello, ben een overzichtje aan het maken van dingen die ik de komende tijd wil/moet (laten) doen.

Motor is CBR600F uit 1993 (voor het geval dat wat zegt over de moeilijkheidsgraad van de werkzaamheden)

Hoor graag wat redelijk is om te doen tijdens deze sleuteldag.
Hieronder een overzichtje en wellicht wordt het later nog aangevuld/aangepast;
  • Vervangen kettingset (compleet)
  • Vervangen remblokken voor/achter
  • Vervangen knipperlicht relais
  • Wisselen lampjes voorlicht/knippers
  • ...
Dit zijn kleine klusjes. Kettingset kost het meeste tijd.
 
Ik denk dat ik er ook uit ben,

Mits te doen op 1 dag zou ik graag ;

De klepspeling controleren en eventueel stellen
De carburateurs synchroniseren
Remblokken en vloeistof vervangen.

Of er moet iemand zijn die wat tips heeft kwa werkzaamheden als de boel dan toch open ligt?
 
Ik denk dat ik er ook uit ben,

Mits te doen op 1 dag zou ik graag ;

De klepspeling controleren en eventueel stellen
De carburateurs synchroniseren
Remblokken en vloeistof vervangen.

Of er moet iemand zijn die wat tips heeft kwa werkzaamheden als de boel dan toch open ligt?
Oh wow, dat van die kleppen en carbs; is dat simpel te controleren?
Geen idee of dat bij mij nodig is namelijk
 
Nee, maar je moet het niet met te veel combineren.

Ik denk dat we binnenkort groepjes moeten maken van mensen die het willen leren en mensen die het al kunnen.
Kan het uiteraard gewoon houden bij de kleppen en de carbs, remmen gebruik ik toch amper op mn 2 cilinder :]
 
Het controleren, het stellen of beide samen?
Kleppen stellen is afhankelijk van het motorblok. Bij een bandit is dat nog 10 seconde meer werk dan controleren. Als de nokkenas eruit moet ga je wel nat.

Kan het uiteraard gewoon houden bij de kleppen en de carbs, remmen gebruik ik toch amper op mn 2 cilinder :]
Remblokken wisselen is ook niet al te veel werk. Kleppen is gewoon veel werk. Tank moet er af, kleppedeksel en dan afhankelijk van de motor ergens tussen de 2 en 24 kleppen nalopen in amper ruimte.
 
Gevoelsmatig heb ik geen problemen met de kleppen of carbs, maar als controleren weinig werk is dan hoop ik dat het ook lukt.

Uiteraard is er een prio lijstje en dan staan de kettingset en de remmen bovenaan.

Tenzij blijkt dat het toch (nog) niet nodig is, maar dat hoop ik volgende week te kunnen controleren 😁
 
Ik denk dat je met kettingset en remmen, inclusief wat uitleg, alles netjes schoonmaken nu het toch open ligt en lekker ouwehoeren een goede ochtend of middag bezig bent.

(kan sneller natuurlijk! maar schoonmaakwerk 'als het toch open ligt' kan enorm aantikken en alles op het gemakje doen om er iets van te leren ook)
 
Heb me vanmiddag door een monteur laten vertellen dat kleppen stellen op die dag afgeraden wordt aangezien de motor loeiend heet is als ik daar aankom en de boel waarschijnlijk nog wel lang heet blijft...

Het lijstje wordt steeds korter 8)7
 
Ik zit nu met @Zwetje de planning te maken voor de dag. We hebben het meeste wel, maar kan iedereen nog even laten weten wat ze precies willen doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan