Respect voor boetenschrijvende agent _O_

:} Maar zo zijn er meer agenten! (gelukkig) Zelfde soort verhaal ook gehad bij ons in de stad, enige wat die meneer zei is dat we de volgende keer wat rustiger zouden moeten rijden langs stilstaande/op trekkende auto's.

En dat terwijl ik de halve stad doorgereden ben zonder te weten dat hij z'n stop politie bordje aan had. (had ik pas door toen de sirene aanging) :$

Maar ze worden wel altijd over één kam geschoren maar er zijn zoveel vriendelijke en rechtvaardige agenten... :j

Is zeker waar, een paar weken terug kwam ik lekker enthousiast de Schipholtunnel uitzetten met 140 km/u wegens lekker veel ruimte. Niet veel later zit er een onopvallende auto met twee geuniformeerde dienders erin. De bijrijder maakte enkel het "iets minder " gebaar met twee handen, ik stak mijn duim op en het circus kon weer blijmoedig verder.
 
Het is niet omdat iemand een chauffeur rechts of links inhaalt/voorbijrijdt dat daarom een gevaarlijke situatie ontstaat, het is pas als de "andere" chauffeur van baanvak verandert dat de gevaarlijke situaties ontstaan. Van baanvak veranderen is een manoeuvre en dient dus uitgevoerd te worden op zo een wijze dat hinder of mogelijke hinder niet kan veroorzaakt worden.

Mooi van die agent dat hij de 2 niet-uiterst-rechts-willen-rijders wil aanpakken.

Ben ik het toch niet helemaal met je eens :)

De (potentieel) gevaarlijke situatie ontstaat op het moment dat je er voor kiest om rechts in te halen. Dat de ander in zijn spiegels moet kijken is juist, maar men hoeft niet te verwachten dat men rechts wordt ingehaald. Dit is immers bij wet verboden.

Voor de verzekering is dat gewoon heel eenvoudig een 50/50 verhaal, dus daar schiet je niets mee op :) Er zijn voldoende uitspraken van rechters die dit ook bevestigen (bijv. iemand die 2x toegestane snelheid binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg rijdt en dan tegen een auto op knalt die de weg op wil draaien. Ja de automobilist is fout, want hij geeft geen voorrang, echter hoeft deze automobilist er ook niet van uit te gaan dat iemand met 2x toegestane snelheid door de bebouwde kom rijdt. Dus gedeelde schuld en klaar)....
 
Ben ik het toch niet helemaal met je eens :)

De (potentieel) gevaarlijke situatie ontstaat op het moment dat je er voor kiest om rechts in te halen. Dat de ander in zijn spiegels moet kijken is juist, maar men hoeft niet te verwachten dat men rechts wordt ingehaald. Dit is immers bij wet verboden.

Voor de verzekering is dat gewoon heel eenvoudig een 50/50 verhaal, dus daar schiet je niets mee op :) Er zijn voldoende uitspraken van rechters die dit ook bevestigen (bijv. iemand die 2x toegestane snelheid binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg rijdt en dan tegen een auto op knalt die de weg op wil draaien. Ja de automobilist is fout, want hij geeft geen voorrang, echter hoeft deze automobilist er ook niet van uit te gaan dat iemand met 2x toegestane snelheid door de bebouwde kom rijdt. Dus gedeelde schuld en klaar)....

Klopt maar ik geef mijn fout dan ook rijkelijk toe (de agent had absoluut gelijk). Zijn meedenkendheid was echter een groots gebaar. _O_
 
De (potentieel) gevaarlijke situatie ontstaat op het moment dat je er voor kiest om rechts in te halen. Dat de ander in zijn spiegels moet kijken is juist, maar men hoeft niet te verwachten dat men rechts wordt ingehaald. Dit is immers bij wet verboden.

Bij wet verboden, helemaal mee eens. Merk echter wel op dat die wet werd ingesteld toen de meeste auto's nog helemaal geen rechter buitenspiegel hadden. Die wet is wat mij betreft ondertussen achterhaald. Als je een rijstrook naar rechts wilt opschuiven moet je dezelfde procedure, weliswaar gespiegeld, uitvoeren als wanneer je een rijstrook naar links wil opschuiven. (spiegelen ,dode hoek, richting aangeven, dode hoek en evt. gaan).
Wat je wel of niet verwacht in het verkeer komt op mij altijd nog over als een dooddoener.
Als ik bijvoorbeeld nooit had verwacht dat er allerlei idioten zouden verzuimen voorrang te verlenen had ik al tien keer invalide kunnen zijn.
 
Ben ik het toch niet helemaal met je eens :)

De (potentieel) gevaarlijke situatie ontstaat op het moment dat je er voor kiest om rechts in te halen. Dat de ander in zijn spiegels moet kijken is juist, maar men hoeft niet te verwachten dat men rechts wordt ingehaald. Dit is immers bij wet verboden.
Even afdalen en er een voorbeeld bijhalen zodat we over hetzelfde redetwisten. :)
Jij en ik rijden elk op onze eigen rijstrook in dezelfde richting naast elkaar in de file.
Onze snelheden variëren, we schuiven gewoon aan naargelang de file vooruitschrijdt.
In jouw stelling zou het voor mij onmogelijk zijn om aan te schuiven omdat ik jou rechts in zou halen, waarbij ik bijgevolg de wet zou overtreden.
Als jij naar rechts zou komen (omdat daar een "gat" is) dan zou jij dat volgens jouw redenering zonder kijken mogen doen, omdat ik jou in géén enkel geval kan naderen/voorbijrijden én dan zou ik nog eens de schuldige zijn. Kun je ergens voorstellen dat ik dat een probleem vind?
Voor de verzekering is dat gewoon heel eenvoudig een 50/50 verhaal, dus daar schiet je niets mee op :) Er zijn voldoende uitspraken van rechters die dit ook bevestigen (bijv. iemand die 2x toegestane snelheid binnen de bebouwde kom op een voorrangsweg rijdt en dan tegen een auto op knalt die de weg op wil draaien. Ja de automobilist is fout, want hij geeft geen voorrang, echter hoeft deze automobilist er ook niet van uit te gaan dat iemand met 2x toegestane snelheid door de bebouwde kom rijdt. Dus gedeelde schuld en klaar)....
 
het enige wat gemotoriseerde "voertuig" dat nederlandse vrouwen zouden moegen besturen zou de stofzuiger moeten zijn ...
 
Even afdalen en er een voorbeeld bijhalen zodat we over hetzelfde redetwisten. :)
Jij en ik rijden elk op onze eigen rijstrook in dezelfde richting naast elkaar in de file.
Onze snelheden variëren, we schuiven gewoon aan naargelang de file vooruitschrijdt.
In jouw stelling zou het voor mij onmogelijk zijn om aan te schuiven omdat ik jou rechts in zou halen, waarbij ik bijgevolg de wet zou overtreden.
Als jij naar rechts zou komen (omdat daar een "gat" is) dan zou jij dat volgens jouw redenering zonder kijken mogen doen, omdat ik jou in géén enkel geval kan naderen/voorbijrijden én dan zou ik nog eens de schuldige zijn. Kun je ergens voorstellen dat ik dat een probleem vind?

Als je er een voorbeeld bij wilt halen, hou het dan wel on topic en haal er niet een file bij die in geen velde of wegen is te bekennen :)

File: Rechts inhalen toegestaan en daar dient men dus rekening mee te houden
Geen file: Bij wet verboden om rechts in te halen

Je praat hier weer over twee totaal verschillende situaties en volgens mij is er in het verhaal van TS duidelijk sprake van geen file.

Dus is het bij wet verboden om rechts in te halen en dus ontstaat de potentieel gevaarlijke situatie op het moment dat iemand er voor kiest om toch rechts in te halen en niet pas op het moment dat de ander van rijstrook wil wisselen.
 
Als je er een voorbeeld bij wilt halen, hou het dan wel on topic en haal er niet een file bij die in geen velde of wegen is te bekennen :)

File: Rechts inhalen toegestaan en daar dient men dus rekening mee te houden
Geen file: Bij wet verboden om rechts in te halen

Je praat hier weer over twee totaal verschillende situaties en volgens mij is er in het verhaal van TS duidelijk sprake van geen file.

Dus is het bij wet verboden om rechts in te halen en dus ontstaat de potentieel gevaarlijke situatie op het moment dat iemand er voor kiest om toch rechts in te halen en niet pas op het moment dat de ander van rijstrook wil wisselen.
neen
 
Klopt maar ik geef mijn fout dan ook rijkelijk toe (de agent had absoluut gelijk). Zijn meedenkendheid was echter een groots gebaar. _O_

Ging mij er om dat Neander het weer helemaal wilde gaan schuiven op de ander, want Neander is nooit fout in dat soort situaties :')

Dat jij toegeeft dat je eigenlijk fout zat is alleen maar prima :Y En de actie van de agent nog beter :Y
 
Als je er een voorbeeld bij wilt halen, hou het dan wel on topic en haal er niet een file bij die in geen velde of wegen is te bekennen :)

File: Rechts inhalen toegestaan en daar dient men dus rekening mee te houden
Geen file: Bij wet verboden om rechts in te halen

Je praat hier weer over twee totaal verschillende situaties en volgens mij is er in het verhaal van TS duidelijk sprake van geen file.

Dus is het bij wet verboden om rechts in te halen en dus ontstaat de potentieel gevaarlijke situatie op het moment dat iemand er voor kiest om toch rechts in te halen en niet pas op het moment dat de ander van rijstrook wil wisselen.
Je kent duidelijk Neanderthaler nog niet als je deze discussie met hem aangaat. Hij kan het nog zo draaien dat hij op de baan voor tegengesteld verkeer kan rijden en het gevaar pas ontstaat als er een tegenligger aan komt ;) En aangezien hij als eerste reed en sowieso nooit een fout zal maken is de tegenligger die op zijn eigen rijbaan alsnog schuldig want die had ook naar rechts moeten gaan :P
 
Je kent duidelijk Neanderthaler nog niet als je deze discussie met hem aangaat. Hij kan het nog zo draaien dat hij op de baan voor tegengesteld verkeer kan rijden en het gevaar pas ontstaat als er een tegenligger aan komt ;) En aangezien hij als eerste reed en sowieso nooit een fout zal maken is de tegenligger die op zijn eigen rijbaan alsnog schuldig want die had ook naar rechts moeten gaan :P

Oh ik ken Neander maar al te goed in dit soort discussies :Y

Neander is zeg maar de koning....of nee...eigenlijk is hij God en die doet nooit iets fout :')

Alleen snapt hij nog niet dat de grootste fout van God is dat hij de mensheid gecreerd heeft, maar goed...dat zullen we hem nog wel eens uit proberen te leggen :')
 
Want?

Kom nou eens met een argument waarom je niet eens bent met het feit dat je de potentieel gevaarlijke situatie laat ontstaan op het moment dat jij er voor kiest om rechts in te halen, terwijl dit bij wet verboden is?

Zie mijn betoog daarover. Als je naar rechts opschuift volgens de regels der kunst, "zoals het CBR het ook graag ziet" is er niets aan de hand. Als je naar rechts opschuift zoals een blinde vink dan ontstaat het potentiële gevaar.
 
Oh ik ken Neander maar al te goed in dit soort discussies :Y

Neander is zeg maar de koning....of nee...eigenlijk is hij God en die doet nooit iets fout :')

Alleen snapt hij nog niet dat de grootste fout van God is dat hij de mensheid gecreerd heeft, maar goed...dat zullen we hem nog wel eens uit proberen te leggen :')

Ga je dat uitleggen aan God of aan Neanderthaler?
 
Laatst bewerkt:
Zie mijn betoog daarover. Als je naar rechts opschuift volgens de regels der kunst, "zoals het CBR het ook graag ziet" is er niets aan de hand. Als je naar rechts opschuift zoals een blinde vink dan ontstaat het potentiële gevaar.

Daar gooi ik dan maar even het argument tegenaan dat, als je je gedraagt volgens de regels der kunst voor wat betreft het inhalen, "zoals het CBR en de wet dat ook graag zien" haal je dus niet rechts in en voorkom je een potentieel gevaarlijke situatie :Y
 
Ga je dat uitleggen aan God of aan Neanderthaler?

God zou het moeten weten :') Die, zo zeggen ze, heeft de wijsheid in pacht :')

Dus probeer ik dat aan Neander uit te gaan leggen, maar ik denk dat de kans dat ik 2x achter elkaar de mega-jackpot in de staatsloterij win groter is :')

Maar iedereen weet toch onderhand ook wel waarom we de zondag hebben :') Tot zaterdag heeft God aan deze wereld gewerkt en kwam er achter dat het echt niets meer ging worden en is er toen maar mee gestopt :')
 
Bij de NS gewerkt ? Baanvak heb je op 's spoor op de weg is het een rijstrook ;) maar ben het helemaal met je eens hoor :)
Het is gewoon algemeen Nederlands hoor. baanvak of rijstrook zijn synoniemen zoals autosnelweg of autostrade dat ook zijn.

Valt het mij op dat Nederlanders een minder grote woordenschat hanteren dan Vlamingen?
 
Haha, die vraag had ik al stiekem verwacht. Wilde niet teveel uitwijden maar er zaten op de meest rechterbaan twee vrachtwagens flink dicht achter elkaar en ik had de verwachting dat de achterste de voorste wilde gaan inhalen. Omdat ik als motorrijder niet goed te zien ben koos ik dus voor een plek op de weg waar ik goed in het zicht reed.

Zelf ben ik vrachtwagenchauffeur geweest en ik weet dus precies wat je wel en niet ziet in zo'n machine :).

Daarnaast reed ik op de linkerbaan op een tempo hoger dan de automobilist achter mij (boven de maximumsnelheid) en hield ik niemand op omdat ik continue in mijn spiegels keek.

Zo goed? :P

Als ik zoiets zie, denk ik dat de bestuurder ongeduldig is, door juist niet helemaal weer naar links te gaan geef ik een signaal af dat je ook meer naar rechts kan rijden. ( ik doe dit in het blik ook bij die irritante mensen die net 1 baan rechts van de meest linker strook zitten, eerst inhalen, dan zelfde baan kiezen en een 5-tal seconden later richting naar rechts om aan te geven dat je verder naar rechts kan.... werkt niet altijd, maar elke keer dat het lukt is een kleine overwinning.

Je verhaal zo lezend kan ik me de middelste baan doos wel begrijpen, enge vrachtwagens waar ik straks omheen moet. de linkse mevrouw denkt, ja die doos zit rechts,ik wil daar wel voorbij, want straks gaan die vrachtwagens inhalen :P
 
Daar gooi ik dan maar even het argument tegenaan dat, als je je gedraagt volgens de regels der kunst voor wat betreft het inhalen, "zoals het CBR en de wet dat ook graag zien" haal je dus niet rechts in en voorkom je een potentieel gevaarlijke situatie :Y

Komt op me over als een pleidooi voor links plakken.
Bovendien ziet de wet niets. Bekijk vrouwe Justitia nog maar eens goed.
 
Laatst bewerkt:
Je kent duidelijk Neanderthaler nog niet als je deze discussie met hem aangaat. Hij kan het nog zo draaien dat hij op de baan voor tegengesteld verkeer kan rijden en het gevaar pas ontstaat als er een tegenligger aan komt ;) En aangezien hij als eerste reed en sowieso nooit een fout zal maken is de tegenligger die op zijn eigen rijbaan alsnog schuldig want die had ook naar rechts moeten gaan :P
Uit dit voorbeeld blijkt duidelijk dat je mijn standpunt niet goed kent.
1. als ik op de baan voor tegengesteld verkeer kom dan doe IK het manoeuvre
2. als ik een manoeuvre uitvoer dan dien ik dat op zo een manier uit te voeren dat er geen hinder of mogelijke hinder voor anderen kan ontstaan.

Als beide rijvakken dezelfde richting uitgaan dan heb je wel gelijk uiteraard.

OT: goed dat linksplakkers worden aangepakt.
 
Laatst bewerkt:
OK
Is het in de file toegestaan om van rijstrook te veranderen?
Helaas wel jah.

Ik stel vast dat als ik met de auto in een file sta en mijzelf opleg niet van rijstrook te veranderen, ik de "van rijstrookveranderende zenuwpezen" vaak achter mij laat door dat ze keer op keer de foute rijstrook kiezen.

Gewoon lekker in je strook blijven hangen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan