Restauratie uitlaat Yamaha TX750

arjenh

MF'er
3 jun 2007
49
10
Hallo beste brikken liefhebber. Ik denk dat dit subforum de juiste plaats is voor mijn vraag. Ik ben een Yamaha TX750 aan het restaureren en heb het lastigste voor het laatst bewaard.. De uitlaten. Niet meer nieuw te vinden. En ook zeer moeilijk in nette staat gebruikt te vinden. Er worden wel mondjesmaat replica's gemaakt maar die zijn erg duur. Nu heb ik twee setjes. Het originele setje is echt slecht. Het hele binnenwerk ligt los naast de diverse val schades en roest. Een tweede setje is redelijk. Er rammelt niks los inwendig en weinig deuken. Wel is de roest zover dat het chroom erg is aangetast. Verchroom bedrijven in Nederland willen geen uitlaten verchromen omdat de inwendige vervuiling het chroombad vervuilt. Soms, als je geluk hebt, willen ze dat doen net voordat ze het bad verversen maar dan moet je lang wachten. Dus heb ik bedacht om de uitlaten zelf te restaureren en inwendig te (laten) reinigen, lassen, uitdeuken, polijsten etc. en dan te laten verchromen. Ik heb het internet al afgezocht maar niets van waarde kunnen vinden. Is er hier wellicht iemand die al eens zo'n project aan de hand heeft gehad of tips heeft? Ik zal later eens proberen wat foto's te plaatsen.

Bedankt alvast.
Arjen
 
@arjenh,een motorfiets restaureren kost altijd (veel) geld,teminste als je het goed wilt doen,Yamaha TX750 zijn prachtige motoren en daar horen ook prachtige uitlaten onder!
London Exhaust kunnen die maken,prima adres.
 
Ja inderdaad,ik snap het ook niet,restaureer je een motor ga je bezuinigen op de uitlaat 😧 ,tenzij het een goedkope
opknapbeurt is om door te verkopen een verkeerde beslissing.:Y
 
Ik heb niet gezegd dat ik wil bezuinigen geloof ik. Maar om even on topic te blijven zoek ik dus informatie welke mij kan helpen de originele uitlaat weer in mooie staat te brengen. Ben benieuwd wie er hier weleens zoiets aan de hand gehaald heeft of links heeft.
 

London maakt idd mooie systemen. Probleem met Japanse uitlaten is dat ze complex van vorm zijn. De aanmaak kosten voor matrijzen zijn erg hoog. Ik heb wel eens handgemaakt RVS uitlaten gezien voor de TX, maar die kosten € 650,= per stuk excl invoerrechten en verzendkosten. Er is wel een alternatief van Megaton. Die maken wel mooie chromen dempers met classic look.
 
Ik heb niet gezegd dat ik wil bezuinigen geloof ik. Maar om even on topic te blijven zoek ik dus informatie welke mij kan helpen de originele uitlaat weer in mooie staat te brengen. Ben benieuwd wie er hier weleens zoiets aan de hand gehaald heeft of links heeft.
Misschien dat Mile Pajic je kan /wil helpen,maar als er veel werk aan zit zal dat ook niet goedkoop zijn,
Wat het niet willen bezuinigen betreft spreek je je zelf tegen :Y ,ik lees alleen maar dat het allemaal te duur is.;)
Toen ik mijn Suzuki restaureerde heb ik nergens op bezuinigd gewoon gekocht wat ik nodig had.
De uitlaat voor mijn GSX-R1000 was 2000,- so what,ik vond die mooi,ook heb ik rvs uitlaten gekocht voor mijn RG500,
die waren ook 1600,-.roesten tenminste niet weer onder je kont vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat Mile Pajic je kan /wil helpen,maar als er veel werk aan zit zal dat ook niet goedkoop zijn,
Wat het niet willen bezuinigen betreft spreek je je zelf tegen :Y ,ik lees alleen maar dat het allemaal te duur is.;)
Toen ik mijn Suzuki restaureerde heb ik nergens op bezuinigd gewoon gekocht wat ik nodig had.

Een motorfiets restaureren is erg duur. Je krijgt de kosten die je er in steekt niet snel terug. Als je tenminste een top restauratie nastreeft. Ik zoek gewoon manieren om een mooie nette motor neer te zetten tegen acceptabele kosten. Er wordt straks ook gewoon mee gereden en niet in een showroom neergezet. En een TX is een motor waar je bereid moet zijn veel zelf te doen want er zijn gewoon geen replica onderdelen van te koop. En ik krijg voldoening van het zelf iets creëren. Ik kan alleen geen tips, youtube filmpjes of wat dan ook vinden op internet van het restaureren van uitlaat systemen. Vandaar mijn oproep hier. Dus als we er lang genoeg over kletsen komt er vanzelf iemand met tips hoop ik! Ik heb trouwens nog wel geluk gehad tegen een setje NOS spatborden aan te lopen! Ook niet meer te vinden.
 
Uitlaten restaureren zal ook niet snel gebeuren,gezien de partij werk en meestal een groot gedeelte wat te dun is geworden om nog op te lassen,
is het goedkoper gewoon nieuw te kopen,misschien dat er iemand op het forum zit die dat kan,maar kan me niet herinneren
zo,n topic daarover gelezen te hebben.Ik denk dat je dan meer richting het voormalige Oostblok moet gaan zoeken,Polen bv,daar laten ze ook vaak
klassiekers restaureren vanwege het ouderwetse vakmanschap en lage kosten.
 
Ja dat over Polen heb ik al eens gehoord. Ik zie het wel zitten om zelf te ontdeuken , lassen, slijpen en voorbereiden etc. Het schijnt dat ze in Polen wel uitlaten reinigen en opnieuw verchromen. Ze zullen het er een stuk minder nauw nemen met het milieu vermoed ik. Maar eens zien. Wellicht heeft er iemand een adres? Misschien is het onhaalbare kaart en moet ik wat anders verzinnen, bv die Megaton's. kosten € 90,=/stuk geloof ik.
 
Zoals ik al eerder schreef neem eens contact op met Mile Pajic,vragen kost niks.
 
Bijgaand paar plaatjes van de dempers in kwestie. Als ik besluit ze te gaan repareren zal ik dat hier posten.
 

Bijlagen

  • 20200707_190119.jpg
    20200707_190119.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
  • 20200707_190139.jpg
    20200707_190139.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 9
Valt me zo op het eerste gezicht nog alles mee, maar oke niet om op een gerestaureerde motor te zetten.
uhh, moet toch even kwijt; ik zou mijn "kostbare dempers" toch wat anders bewaren, laat je toch niet nat regenen?? :P

ik zou eens goed gaan rondvragen in de restauratiewereld...
 
Valt me zo op het eerste gezicht nog alles mee, maar oke niet om op een gerestaureerde motor te zetten.
uhh, moet toch even kwijt; ik zou mijn "kostbare dempers" toch wat anders bewaren, laat je toch niet nat regenen?? :P

ik zou eens goed gaan rondvragen in de restauratiewereld...

Ja, in potentie kostbaar. Ze gaan voorlopig weer in een droog hoekje. Ik ga de beste er straks opzetten en de slechte open maken om te ontdekken hoe het binnenwerk in elkaar zit. Dan wordt dat misschien een winterprojectje.
 
Ah super ding toch!
Die uitlaten, je moet er eens een avond voor gaan zitten en goed poetsen, van chroom kan je nog heel veel opknappen al lijk het eerst heel slecht.
Ik heb vele ergere gezien.. Maja 2 takt he, dat scheelt een berg, altijd lekker vet... :+
 
Ah super ding toch!
Die uitlaten, je moet er eens een avond voor gaan zitten en goed poetsen, van chroom kan je nog heel veel opknappen al lijk het eerst heel slecht.
Ik heb vele ergere gezien.. Maja 2 takt he, dat scheelt een berg, altijd lekker vet... :+
2 takt?
 
Arjenh ik heb wel eens uitlaten van een Harley laten chromen bij loko In weesp,ik weet alleen niet of die dat nog doen het is lang geleden,maar misschien het proberen waard deden niet moeilijk over vuil
 
Terug
Bovenaan Onderaan