Rijbewijs (België)

sparda

MF'er
13 nov 2005
42
0
Sint-Niklaas
Hej,

ik ga onmiddellijk met de deur in huis vallen;
Kan ik in België een rijbewijs krijgen om met een 125cc 11kW te rijden op straat?
Dit is waarschijnlijk een enorm domme vraag, maar ik ben een echte leek :9

Ik zou me nl. graag een Aprilia RS 125 kopen, maar ik vind het wat raar dat het
toegelaten zou zijn om op men 16de met een motor te mogen rijden die blijkbaar
tegen de 120 (max weliswaar) kan rijden... (Dit is misschien niet zo
verschrikkelijk veel, maar voor iemand die altijd overal met de fiets heen moet
gaan :Y )

Verder toch nog eens vragen achter de gemiddelide prijs, want ik vind hem alleen
in 2de hands, of in winkels die er hun prijslijst niet bijzetten :(

Alvast bedankt :}
 
In België mag je vanaf 16 jaar enkel met bromfiets rijden (<50cc).
Voor een motorfiets (>50cc), moet je 18 jaar zijn. Als je jonger bent dan 21 mag je gedurende 2 jaar enkel rijden met een motor met een vermogen van maximum 25kW en maximum 0,16kW/kg.
 
Ik had inderdaad misschien beter bij Algemene Motorpraat kunnen zetten :?
Excuses '(

Ho, dat is even minder, maar dan zou ik dus wel RS 50 mogen kopen?
 
Laatst bewerkt:
Stap eens binnen in een rijschool, die lui worden betaald om op zulk'n vragen te antwoorden :)
's Niet lullig bedoeld hoor, maar daar krijg je mss nog een hoopje folders mee om het allemaal duidelijk te maken :z
 
:N

Vanf 16 mag je met een klasse A rijden (max 25 met het gele plaatje)
Vanaf 16 met een theoretische en practische proef kan je met een klasse B rijden (40 km/u) daar valt dus die Aprillia onder
Vanaf 18 met rijbewijs B voor auto mag je met een 125cc met een max bep gewichts/vermogen verhouding rijden...wil je zwaarder moet je een rijbewijs A halen, das dan weer de eerste twee jaar -25kw

Als er niets veranderd is de laatste tijd zou dit volgens mij juist moeten zijn...
 
:N

Vanaf 16 met een theoretische en practische proef kan je met een klasse B rijden (40 km/u) daar valt dus die Aprillia onder

Eerst theoretisch examen, je krijgt een voorlopig rijbewijs met beperkingen, een L op je bromfiets kleven, en dan kan je na 3 maand je praktisch afleggen
 
Voor de volledige uitleg op de officiele site
http://www.goca.be/


16j max 50 cc, 25 km/h zonder rijbewijs of 45 km/h met rijbewijs
18j rijbewijs B geeft enkel recht om te rijden met 125cc max15pk indien rijbewijs behaald voor september 2001 (voor de betrokkenen blijft het recht geldig), sindsdien niet meer van toepassing, wel nog altijd gekoppelt aan max 50cc en max 45 km/h
enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan