Rijbewijs in het buitenland

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Er zit een 'motor'vakantie aan te komen naar Nieuw Zeeland. Aangezien we daar wat spullen gaan huren (omdat overschepen gruwelijk duur is) wilde ik graag weten of de rijbewijzen hetzelfde worden gezien als hier.
Niet iedereen die mee gaat heeft namelijk een rijbewijs voor alle motoren, 25KW dus. Kunnen diegene evengoed op een iets zwaardere motor rijden in NZ omdat de regelingen daar anders zijn of hoe zit dat?

Iemand ervaring mee?
 
Er zit een 'motor'vakantie aan te komen naar Nieuw Zeeland. Aangezien we daar wat spullen gaan huren (omdat overschepen gruwelijk duur is) wilde ik graag weten of de rijbewijzen hetzelfde worden gezien als hier.
Niet iedereen die mee gaat heeft namelijk een rijbewijs voor alle motoren, 25KW dus. Kunnen diegene evengoed op een iets zwaardere motor rijden in NZ omdat de regelingen daar anders zijn of hoe zit dat?

Iemand ervaring mee?

absoluut geen ervaring mee :+ , maar dit vond ik op de site van de nieuw-zeelandse ambassade (den haag):

If you hold a valid driver licence from the Netherlands, Denmark, Finland, Norway or Sweden you can drive for up to 12 months continuously from your date of arrival in New Zealand. You may only drive those types of vehicles for which you are licensed to drive in your country of origin. You must carry your licence with you when driving.

If your licence is not in English, you must also have an International Driving permit or an official English translation issued by:

-an official translation service, or
-the authority that issued your overseas licence.
 
Heb er geen ervaring mee op die manier.

Wel vaak zat met de motor in het buitenland geweest. (oa Polen, Duistland, België, Frankrijk, Luxemburg) Als het voor vakantie is, dus als je jezelf niet vestigd in een bepaald land, is je rijbewijs gewon geldig. Voor dat 25kw verhaal durf ik niet te zeggen. Geen idee hoe eea in Nieuw-Zeeland is geregeld. Misschien is neerleggen bij de ambasade of de KNMV ofzo?
In ieder geval kun je gewoon met je NL-motorrijbewijs motorrijden in het buitenland. Ga je daarheen verkassen, dan zal je je rijbewijs om moeten laten zetten naar een rijbewijs uit dat land, met de procedures die daarvoor gelden...

Fijne vakantie iig alvast! :D
 
Laatst bewerkt:
Dank je Lady N... denk dat het antwoord niet veel duidelijker kan ;)
 
sorry :+

vraag 2: doet nieuw-zeeland aan 25kw?
Voor zover ik weet niet.... vandaar ook de vraag.
Daar nemen ze het toch al niet zo nauw. Kinderen van 15 gaan al met de auto naar school |(
 
Ik was in Indonesie maar daar koop je gewoon een rijbewijs bij het politiebureau. Althans een vriend van mij kocht het papiertje gewoon en stapte op de scooter. Weet alleen niet hoe het afloopt bij een aanrijding. Gelukkig beschikte ik gewoon over de benodigde papieren.

Have fun daar schijnt mooi te zijn. Misschien ga ik volgend jaar die kant op!!
 
Ik was in Indonesie maar daar koop je gewoon een rijbewijs bij het politiebureau. Althans een vriend van mij kocht het papiertje gewoon en stapte op de scooter. Weet alleen niet hoe het afloopt bij een aanrijding. Gelukkig beschikte ik gewoon over de benodigde papieren.

Have fun daar schijnt mooi te zijn. Misschien ga ik volgend jaar die kant op!!
Wel heeeel prijzig. Dus heb wel wat moeten sparen. Maar dan heb je ook wat :]
 
In deze streken hebben ze L en P plates, Learner en Provisional licenses, max. 250 cc. Volgens mij ff vragen bij de NZ Ambassade (of zoiets) in NL, die kunnen je vast meer vertellen. Of het verhuurbedrijf in NZ, die hebben er vast ervaring mee, sterft er van de Nederlandse toeristen :)

Wanneer ga je ? Als je in feb. op het noordeiland bent, ff een weekend naar Paeroa Battle of the streets, groot evenement met races door het dorp, fantastisch !!
 
Laatst bewerkt:
Nieuw Zeeland is heel erg mooi. Jaren geleden ben ik daar drie weken geweest en heb ik op een motorfiets het Noordereiland rondgereden, van jeugdherberg naar jeugdherberg. Als gast van een jeugdherberg heb je voorrang bij het reserveren van een plaats in de jeugdherberg waar je de volgende dag heen wilt. Het Zuidereiland schijnt nog mooier te zijn (minder mensen en meer natuur), maar daar ben ik niet aan toegekomen.

Misschien is het nu anders, maar toen was het niet mogelijk daar een motorfiets te huren. Ik heb dus bij een motorzaak in Wellington een GS400-brik gekocht en via die zaak verzekerd. Vantevoren had ik met ze afgesproken dat ze die motorfiets na drie weken van me terug zouden kopen, als ik 'm weer netjes zou inleveren. Zo gezegd, zo gedaan, en zo reed ik nog vrij goedkoop rond. :)

Het verschepen van motorfietsen zal inderdaad duur zijn. Bovendien moeten binnenkomende voertuigen in quarantaine, om te voorkomen dat parasieten het land binnenkomen waar de plaatselijke diertjes niet tegen kunnen.

En wist je, dat NZ uit drie grote eilanden bestaat? Het Noordereiland, het Zuidereiland, en het Westereiland? Het laatste wordt soms ook Australië genoemd. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan