rijbewijs kwijt onduidelijkheid

YapGerMoto

Die hard MF'er
4 apr 2007
665
0
Nou jah zoals de titel al zegt, ik ben dus mijn rijbewijs kwijt :( maar een aantal dingen zijn mij niet duidelijk, dus hierbij het complete verhaal:

Nadat ik in de stad, al een paar minuten achter een sloom rijdende yaris (30-40km/h) had gereden die ik niet kon inhalen door het tegemoet komende verkeer. Vond ik het wel welletjes, dus toen ik een rotonde ¾ wou nemen en zag dat voorgaande auto ook de richting aanwijzer naar links aanzette, keek ik alvast links de straat in om te kijken of ik hem daar ook kon passeren, in de straat bleek niets te rijden, dus na de rotonde, ikke vlot om de auto heen ~70km/h waar ja 50 mocht, en jah ff de 70 vast gehouden, in die straat (voorrangsweg) staat aan de rechterkant een school (waar dus een agent met jongetjes op scooters stond te praten), en aan de linkerkant een zijweg.
Toen ik even later een motoragent tegenkwam (bleek van mijn huis te komen) vond ik hem al erg naar mij kijken. En toen ik in mijn spiegels keek en hem zag omdraaien, dacht ik al ow die wil ff wat zeggen over mijn uber lekke uitlaten :X .

Maar dat wou mijnheer niet toen hij mij aan de kant zette :N , was hij nogal boos op mij omdat ik een artikel 5 overtreding had gemaakt, hij vond het gevaarlijk, dat ik op dat punt inhaalde aangezien er uit het linker zijstraatje studenten zouden kunnen komen (terwijl mijn inhaal actie daar alweer gestaakt was, maar nog wel 70km/h reed uitrollend) om over te steken naar de school, hij wou mijn motor in beslag nemen en mijn rijbewijs ook. Ik kijk natuurlijk ook "blik op de weg" dus bleef rustig, na een tijdje kwam eruit dat ik mijn motor gewoon mocht houden en mijn rijbewijs ook *D ikke helemaal blij. Hij heeft nog gekeken naar de vermogens uitdraai maar daar kon hij geen duidelijkheid over krijgen bij zijn collega’s op bureau dus dat liet hij wezen :+ .

Maar en nu komt het, omdat ik een beginnend bestuurder ben krijg ik dus een punt, en opeens bedacht hij zich dat hij dan mijn rijbewijs moest innemen.

Hij zei dat ik een brief moest schrijven naar het Arrondissementsparket om mijn rijbewijs binnen 10 dagen weer terug te krijgen.

1. Mijn vraag is dan ook, hoe kan dit, ze nemen je rijbewijs toch pas in bij 50km/h te hard, of bij 3punten, maar toch niet zomaar bij 1punt????? Hij had het over een nieuwe regeling :S
Ook bij andere zware overtredingen (bv. van artikel 5 van de wegenverkeerswet) kan de politie het rijbewijs invorderen.
schijnbaar zwaar genoeg

2. Volgende vraag is dan ook waarop pakt hij mij nu, hij heeft geen meting van snelheid het enigste is dat hij vond, dat ik gevaarlijk inhaalde op dat punt?????? (is het dan niet mijn woord tegen het zijne????), en een waarschuwing niet voldoende????
artikel 5, politie heeft gelijk

3. En weet iemand wat dit grapje gaat kosten (ik heb nog nooit eerder iets gehad)?????
bepaald de rechter

Jah ik weet het, het is misschien wel dom maar mijn inziens heb ik niets fout gedaan, behalve dan misschien de snelheid tijdens het inhalen, maar die heeft hij niet kunnen meten.

------------------------------------Update 1 (12okt07 )-----------------------------------
ik had mijn rijbewijs thuis liggen dus mocht voor hem aanrijden naar mijn huis toe

het was dezelfde agent die bij de school stond, hij is naar mijn huis gereden mbv de kenteken gegevens, ik kwam de agent dus tegen toen hij op de terugweg was van mijn huis, en ik net op huis aan ging.

------------------------------Update 2 (13okt07 ; 12:30)--------------------------------
na lang erover nagedacht te hebben, ben ik vanmiddag naar het politiebureau geweest, maar de desbetreffende agent was niet aanwezig, maar vanavond om 11u begon zijn dienst dus ik mocht wel even langs komen, omdat mij gewoon niet duidelijk is waarom ik nou mijn rijbewijs kwijt ben. Het gekke is dat de collega's ook niet wisten waarom dit was, zij probeerden te vertellen dat ik dan miss wel te erg bezig was geweest maar ik zei dat de agent eerst niet van plan was mijn rijbewijs in te nemen, maar later toen het punten rijbewijs ter sprake kwam opeens wel

de agent heeft gezegd dat ik mijn rijbewijs mocht houden, en toen zei hij dat ik een punt op mijn rijbewijs kreeg "als beginnend rijder" vervolgens zei hij dat hij volgens hem dan verplicht was om het rijbewijs in te nemen en die stap snap ik niet en kan ik nergens terug vinden

als ik tijd heb ga ik morgen ff wat foto's schieten voor een situatie ter plaatse

wou ook nog even melden dat het een middelbare school betreft dus geen basisschool, maakt voor mij wel degelijk verschil uit. En dat er op dat moment alleen een groepje scooters stonden (met oom agent), bij de uitrit gewoon hangen. En dat het verder gewoon rustig was dus geen lesuur afgelopen of zow.

Ook is misschien wel belangrijk om te melden dat de agent mij niet ter plaatse heeft aangehouden, als dat nog niet duidelijk was uit mijn eerdere verhaal

-----------------------------Update 3 (13okt07 ; 23:40)------------------------------------
Ben vanavond bij meneer de agent geweest, en gevraagd hoe ut nou zat met mijn invordering op basis van mijn beginnersrijbewijs terwijl hij kort daarvoor nog aan had gegeven, het rijbewijs niet in te vorderen.

Hij gaf aan dat hij in zijn hoofd de hele gebeurtenis nog een keer had afgedraaid tijdens ons gesprek en heeft toen besloten om het alsnog in te vorderen. Dit had dus niets te maken met het beginnersrijbewijs.

Mijns inziens een beetje tegenstijdig, maar jah laten we de problemen niet groter maken dan ze zijn, dus maar afwachten wanneer we bericht krijgen uit zwolle.

-----------------------------Update 4 (14okt07 ; 15:00)------------------------------------
vanmiddag ff foto's gemaakt:

agent stond bij een groep scooters, bij de lantaarnpaal die je ziet staan net achter de eerste oprit naar de school aan de rechterkant






-----------------------------Update 5 (15okt07 ; 8:00)------------------------------------
Ik sta in de krant

Cookies op destentor.nl | destentor.nl

weet je ook direct wat er in het politie rapport staat, maar ik vraag me wel af, hoe kunnen ze dit erneer zetten terwijl ze geen eens een snelheid hebben gemeten.

ik krijg zow langzamerhand het gevoel pispaaltje te zijn

alles is zow grijs, had ik maar 50 km/h te hard gereden, dan was de straf nog enigzins zwart-wit

-----------------------------Update 6 (17okt07 ; 15:00)------------------------------------
Vandaag maar weer gebeld naar het OM in zwolle, eindelijk was mijn rijbewijs aangekomen, en de Officier van Jusitie heeft ervoor gekozen om mijn rijbewijs in gehouden te houden, dus dat wordt wachten op de zitting.

Mvg.
YapGerMoto
 
Laatst bewerkt:
Hij pakt je dus op artikel 5 en das gevaarlijk rijden.

De officier van justitie zal dus ok wel het boetebedrag voor je bepalen.

Wel een lullig voor je zoals het gaat.
 
ik vind het nogal een raar verhaal zo ik zou als ik jou was morgen even langs het politie bureau gaan om opheldering te vragen.

En wat kwam die man vanuit jou thuis doen woon je samen ?? misschien dat je vriendin hem gestuurd heeft :P
 
Nee schijnbaar vond hij het zo erg dat hij mij er thuis ff van wou bewust maken, hij was ook aardig boos/druk toen ik hem voor het eerst sprak na een tijdje kalmeerde hij
 
Raar verhaal hoor, die agent moest je gewoon hebben zo te zien. Voor zover ik weet wordt het rijbewijs niet ingenomen om er iets in te kliederen, maar wordt een aantekening voor 1 punt gewoon in je register opgenomen.

Of hij daadwerkelijk zonder grote overtredingen je rijbewijs voor nader onderzoek mag innemen weet ik niet, maar wat mij helemaal verbaast doet staan is hoe je thuis bent gekomen. Indien hij officieel je rijbewijs invorderd, mag je geen meter meer rijden. Als hij dat niet heeft gezegd is het rijbewijs dus niet officieel ingevorderd, ook omdat hij dan daar een formulier voor moet invullen en dat aan jouw moet overhandigen waarop duidelijk staat dat je niet verder mag rijden.
Hierbij is het dus niet officieel voor zover ik uit je verhaal kan opmaken, en ik hoop dat je de naam hebt van die agent, want dan kun je gewoon je rijbewijs terughalen lijkt mij.

Succes.
 
2. Volgende vraag is dan ook waarop pakt hij mij nu, hij heeft geen meting van snelheid het enigste is dat hij vond, dat ik gevaarlijk inhaalde op dat punt?????? (is het dan niet mijn woord tegen het zijne????), en een waarschuwing niet voldoende????
Mvg. YapGerMoto

Jouw woord tegen het zijne telt nooit in dit geval. Een politieman heeft een eed afgelegd dat hij niet liegt, dus in zo'n situatie heeft hij altijd gelijk. Behalve natuurlijk als er echt bewijs is dat hij gelogen heeft.
Een waarschuwing geven ligt aan de aard van de overtreding. Als hij wil kan hij je gewoon een boete geven, dat is natuurlijk ook een waarschuwing. Het kost alleen wat meer geld ;)
 
Nee schijnbaar vond hij het zo erg dat hij mij er thuis ff van wou bewust maken, hij was ook aardig boos/druk toen ik hem voor het eerst sprak na een tijdje kalmeerde hij
Ik krijg het vermoeden dat je je actie wat netter post dan ie in werkelijkheid was
 
Volgens mij ben jij op advies van de ene agent door een andere agent aangehouden. Deze weet dus niet precies wat er gebeurd is. Misschien heeft de eerste het een beetje erger gebracht dan dat het daadwerkelijk was.

Mijn buurman heeft zoiets ook een keer meegemaakt:
Hij reed bij de Velsertunnel tussen de file door en paseerde een in de file staande stille politie auto.

Deze heeft assistentie aangeroepen waardoor zijn collega's de weg afzetten en mijn buurman met getrokken pistool aanhielden.
 
Volgens mij ben jij op advies van de ene agent door een andere agent aangehouden. Deze weet dus niet precies wat er gebeurd is. Misschien heeft de eerste het een beetje erger gebracht dan dat het daadwerkelijk was.

Mijn buurman heeft zoiets ook een keer meegemaakt:
Hij reed bij de Velsertunnel tussen de file door en paseerde een in de file staande stille politie auto.

Deze heeft assistentie aangeroepen waardoor zijn collega's de weg afzetten en mijn buurman met getrokken pistool aanhielden.

nee was dezelfde agent die naar mijn huis was gereden door de kenteken gegevens
 
Ik krijg het vermoeden dat je je actie wat netter post dan ie in werkelijkheid was

kan zijn, maar mijns inziens was ik niet echt lomp bezig, ik bedoel in halen met 70 km/h is dacht ik niet het probleem, ik krijg echt de indruk dat hij problemen had dat die school er stond
 
maar heeft die agent het zelf niet gezien ?? want neem aan dat die dan niet eerst naar jou thuis rijd maar gelijk jou staande houd.

begin het verhaal steeds raarder te vinden :X
 
Laatst bewerkt:
maar heeft die agent het zelf niet gezien ?? want neem aan dat die dan niet eerst naar jou thuis rijd maar gelijk jou staande houd.

hij stond met die jongentjes te praten bij die school dus kon vast niet zow snel achter mij aankomen, is waarschijnlijk direct naar mijn huis gereden

en ik kwam hem dus tegen toen ik weer op huis aanreed en hij van mijn huis af
 
*O* *O* *O* Jawel jawel jawel *O* *O* *O*

een "ik-heb-niks-misdaan-maar-ineens-ben-ik-mijn-rijbewijs-kwijt"-topic


*O* *O* *O* *O* *O* :] :] :] :] :] *O* *O* *O* *O* *O*

jewel ik heb zekers iets fout gedaan, maar ik snap niet waarom het direct zow rigoreus moet, ik bedoel alleen een boete was genoeg geweest voor zo'n akkefietje

en ik snap nog niet hoe het gaat met die punten, ben je gewoon per punt je rijbewijs kwijt????

en een schatting van de prijs zou leuk wezen ;)
 
Artikel 5 heeft niets met snelheid te maken. Het is een kapstok artikel om iemand aan te kunnen pakken die gevaarlijk gedrag heeft vertoond (gedrag wat niet specifiek in de wet genoemd is, maar wat op dat moment onnodig gevaarlijk was). je hoeft ook geen eerdere overtreding te hebben begaan, dan, om een flinke douw te kunnen krijgen. Er zijn ook geen vaste boetetarieven voor. De hoogte van de boete wordt bepaald door de OvJ danwel de rechter. Ben je het daarmee niet eens, dan kun je bezwaar maken en mag je voor de rechter uitleggen waarom hetgeen je deed écht niet zo gevaarlijk was als de agent zei (of je kunt natuurlijk proberen te zeggen dat je het niet deed). Aangezien het woord van een agent sterker staat dan dat van een burger, zul je toch tenminste wel met getuigen of overtuigend bewijs aan moeten komen dat die agent geen gelijk kan hebben.
 
Artikel 5 heeft niets met snelheid te maken. Het is een kapstok artikel om iemand aan te kunnen pakken die gevaarlijk gedrag heeft vertoond (gedrag wat niet specifiek in de wet genoemd is, maar wat op dat moment onnodig gevaarlijk was). je hoeft ook geen eerdere overtreding te hebben begaan, dan, om een flinke douw te kunnen krijgen. Er zijn ook geen vaste boetetarieven voor. De hoogte van de boete wordt bepaald door de OvJ danwel de rechter. Ben je het daarmee niet eens, dan kun je bezwaar maken en mag je voor de rechter uitleggen waarom hetgeen je deed écht niet zo gevaarlijk was als de agent zei (of je kunt natuurlijk proberen te zeggen dat je het niet deed). Aangezien het woord van een agent sterker staat dan dat van een burger, zul je toch tenminste wel met getuigen of overtuigend bewijs aan moeten komen dat die agent geen gelijk kan hebben.

:Y bedankt hier heb ik wat aan *D dus omdat het een artikel 5 is ben ik mijn rijbewijs kwijt als beginnend bestuurder????
 
Laatst bewerkt:
jewel ik heb zekers iets fout gedaan, maar ik snap niet waarom het direct zow rigoreus moet, ik bedoel alleen een boete was genoeg geweest voor zo'n akkefietje

en ik snap nog niet hoe het gaat met die punten, ben je gewoon per punt je rijbewijs kwijt????

en een schatting van de prijs zou leuk wezen ;)


Morgen gaan wij met z'n allen :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :]


en jij...............................op de trapfiets :] :] :]
 
Volgens wat ik net gevonden heb (o.m. op Wikipedia: Rijbewijs - Wikipedia), levert een artikel 5 overtreding je een punt op op je rijbewijs.

De gedachte achter het puntenrijbewijs is dat de beginnend bestuurder minder snel verkeersdelicten zal plegen, aangezien het na drie overtredingen het rijbewijs wordt ingevorderd. Feit is dat bij een groot aantal verkeersongevallen beginnende bestuurders betrokken zijn. Door deze maatregelen hoopt Justitie dat te verminderen.

De verkeersdelicten die zorgen voor een punt aftrek zijn de volgende:

Algemeen gevaarzettend verkeersgedrag (artikel 5 Wegenverkeerswet);
Dood of toebrengen van (zwaar) lichamelijk letsel (artikel 6 WvW)
Bumperkleven ofwel onvoldoende afstand houden (artikel 19 RVV);
Overschrijdingen van de maximumsnelheid (40 km/u te snel op autosnelwegen of 30 km/u te snel op andere wegen)

andere overtredingen van de verkeersregels als daarbij letsel of schade is ontstaan.
Voorwaarde voor invordering van het rijbewijs is, dat de beginnend bestuurder in die vijf jaar drie van deze verkeersdelicten heeft begaan en daarvoor een bekeuring heeft betaald of door de strafrechter is veroordeeld.


dus eigenlijk ben ik mijn rijbewijs niet rechtmatig kwijt, aangezien dit mijn eerste punt is

Ook bij andere zware overtredingen (bv. van artikel 5 van de wegenverkeerswet) kan de politie het rijbewijs invorderen.

:X las nu pas verder O-)
 
Laatst bewerkt:
De gedachte achter het puntenrijbewijs is dat de beginnend bestuurder minder snel verkeersdelicten zal plegen, aangezien het na drie overtredingen het rijbewijs wordt ingevorderd. Feit is dat bij een groot aantal verkeersongevallen beginnende bestuurders betrokken zijn. Door deze maatregelen hoopt Justitie dat te verminderen.

De verkeersdelicten die zorgen voor een punt aftrek zijn de volgende:

Algemeen gevaarzettend verkeersgedrag (artikel 5 Wegenverkeerswet);
Dood of toebrengen van (zwaar) lichamelijk letsel (artikel 6 WvW)
Bumperkleven ofwel onvoldoende afstand houden (artikel 19 RVV);
Overschrijdingen van de maximumsnelheid (40 km/u te snel op autosnelwegen of 30 km/u te snel op andere wegen)

andere overtredingen van de verkeersregels als daarbij letsel of schade is ontstaan.
Voorwaarde voor invordering van het rijbewijs is, dat de beginnend bestuurder in die vijf jaar drie van deze verkeersdelicten heeft begaan en daarvoor een bekeuring heeft betaald of door de strafrechter is veroordeeld.


dus eigenlijk ben ik mijn rijbewijs niet rechtmatig kwijt, aangezien dit mijn eerste punt is

Ook bij andere zware overtredingen (bv. van artikel 5 van de wegenverkeerswet) kan de politie het rijbewijs invorderen.

:X las nu pas verder O-)
Als je aan je max. punten zit, wordt er eerst een rijvaardigheidsonderzoek gedaan voor je het terugkrijgt. Zak je daarvoor dan moet je opnieuw examen doen. Das dus wat anders dan wanneer je 'm even kwijt bent omdat je (veel) te hard gereden hebt of een artikel 5 aan je broek hebt. Dan krijg je'm namelijk vanzelf weer terug.

Zie bijv: http://www.onlinetheorieles.nl/Puntenrijbewijs/
 
Nou allemaal bedankt voor jullie antwoorden :) , het is mij een stuk duidelijker geworden, dus ik morgen een brief posten en 10dagen wachten

wat mij betreft mag het spreekwoordelijke slotje erop ;)
 
Niettemin vind ik persoonlijk dat je geen 70 gaat rijden bij een school of je nou uitrolt of niet.

Dan ben je gewoon onverantwoord bezig.

Er is ook zoiets als verantwoord rijden als die agent je bv 100 ziet rijden waar je 100 mag op de snelweg terwijl het pijpenstelen giet en geen hand voor ogen ziet dan zou die je zo vd weg af kunnen plukken als die wil. Als daarbij ook nog veel verkeer is en bochten b.v. dan wordt de kans alleen maar groter. Zo snel gaat dat tegenwoordig

Iedereen knalt wel eens en doen die juten ook maar er zijn heilige plekken.

Maar goed ik ben ook geen heilig boontje en ook maar door schade en schande wijzer geworden.

Ik kijk nu eerst goed of ik geen juten zie of plekken waar ze met lasers zouden kunnen staan. Achter een boom ofzo of een bus hokje. Vette studie lijkt me dat trouwens.

Maar goed ik knal never nooit langs scholen enzo ik zal nooit kinderen bejaarden enzo potentieel in gevaar brengen. Dat heet empathie en respect.

Maar die vent met die tekkel. Die loopt binnenkort met een halve hotdog..met zn achterlijk lange hondenlijn :)


Om jezelf enigzins in toom te houden als het broeit als de hel ...moet je je zelf gewoon afvragen zou ...je ... het ook doen als je broer, zus of oma of ander familielid er liep?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan