Rijbewijs

Honda MT5

Rookie
5 feb 2010
14
0
Middelburg
Hallo, ik ben nu nog 17 jaar maar wil voor mijn rijbewijs gaan, ik heb van veel mensen gehoord dat ik beter eerst auto kan doen en dan motor vanwege minder lessen op de motor mijn vraag is dan zo, als je theorie haalt is die jaar geldig maar als ik nou binnen het jaar voor mijn auto en motor rijbewijs opga is mijn theorie van mijn auto dan nog geldig of vervalt dat zodra je slaagd?

m.v.g. Martijn
 
Ik heb ook eerst mijn motor rijbewijs gehaald... en je theorie van je motor kun je niet voor je auto gebruiken... dus wat 993ti zegt klopt inderdaad.
 
Ik zou eerst auto doen, en dan motor.

Op een motor ben je kwetsbaar(der), dus het is ''gevaarlijker''. Daarom de tip: ga eerst lekker wat ervaring op doen in een beschermd koekblik (abs, airbag, gordel, kreukelzone's) en dan na een tijdje gaan motorrijden.

Theorie moet je toch 2x doen, omdat motortheorie ietsje anders is (maar 99% is 't zelfde). Na het halen van je auto-rijbewijs kun je wel gelijk je motor-theorie gaan halen. Die is dan een jaar geldig, dus een jaar de tijd om je rijbewijs te halen. Voordeel is: theorie zit nog lekker goed tussen de oortjes, anders moet je weer zoveel leren/herhalen als je later nog voor de motor gaat!
 
Hallo, ik ben nu nog 17 jaar maar wil voor mijn rijbewijs gaan, ik heb van veel mensen gehoord dat ik beter eerst auto kan doen en dan motor vanwege minder lessen op de motor mijn vraag is dan zo, als je theorie haalt is die jaar geldig maar als ik nou binnen het jaar voor mijn auto en motor rijbewijs opga is mijn theorie van mijn auto dan nog geldig of vervalt dat zodra je slaagd?

m.v.g. Martijn

Het eerst halen van je autorijbewijs is geen garantie op minder lessen. Je hebt iets meer ervaring in het verkeer als je je auto rijbewijs hebt.

Je theorie voor auto en motor staan compleet los van elkaar.

Theorie voor de auto vervalt wel als je je autorijbewijs hebt, maar dat is logisch :+

Voor verdere info zou ik je hier naar verwijzen.
 
Ik heb eerst mijn motor rijbewijs gehaald twee maanden terug en heb mijn auto rijbewijs nog niet dus. Ik vond het prima te doen. Ook meteen een motor gekocht. Je moet gewoon kiezen wat voor jou praktischer en leuker is! Ik zou toch nog niks aan mijn auto rijbewijs hebben omdat ik nog geen auto koop en no way dat ik in de auto van mijn ouders mag rijden.
 
Ik heb op mijn 18e gelijk mijn autorijbewijs gehaald, autootje gekocht, en 3 weken geleden (2 dagen na mijn 19e verjaardag) mijn motorrijbewijs gehaald.

In die korte tijd dat ik auto reed heb ik (relatief) veel verkeerservaring opgedaan wat me GIGANTISCH van pas kwam tijdens het lessen op de motor (qua inzicht). Wat ook erg scheelt, maar dat is persoonsafhankelijk, is dat je je wat gemakkelijker voelt in het verkeer. Je hebt wat meer het idee dat je het klappen van de zweep wel kent.
Ik heb ook wat rijlesjes gehad met een knaap die zijn autorijbewijs nog niet had en dat duurde gewoon wat langer omdat hij voor zijn gevoel toch op twee dunne wieltjes zonder echte verkeerservaring aan het rondtuffen was. Voor de rest ga ik mee met Kajotan. Met de auto kan je instructeur nog ingrijpen als je een foutje maakt, met de motor is dit net een tikkie lastiger. ;)

Zo heel lulverhaal ik ga tukken.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Eerst heb ik mn autorijbewijs gehaald, omdat iedereen me dat aanraadde .. en dat was achteraf ook de juiste beslissing omdat je dan gewoon veilig kan "leren" rijden.
Als je dan een foutje maakt, ben je niet meteen gewond.
Daarna heb ik mn busrijbewijs gehaald, en kort erna mn motor.
Ik moet zeggen dat ik nu een hele andere kijk op de weg heb, dan op het begin toen ik net mn autorijbewijs had behaald. :)
Dusss, ik raad aan .. eerst je auto, dan je motor.
 
Ik zou eerst auto doen, en dan motor.

Op een motor ben je kwetsbaar(der), dus het is ''gevaarlijker''. Daarom de tip: ga eerst lekker wat ervaring op doen in een beschermd koekblik (abs, airbag, gordel, kreukelzone's) en dan na een tijdje gaan motorrijden.

Theorie moet je toch 2x doen, omdat motortheorie ietsje anders is (maar 99% is 't zelfde). Na het halen van je auto-rijbewijs kun je wel gelijk je motor-theorie gaan halen. Die is dan een jaar geldig, dus een jaar de tijd om je rijbewijs te halen. Voordeel is: theorie zit nog lekker goed tussen de oortjes, anders moet je weer zoveel leren/herhalen als je later nog voor de motor gaat!
Bah :r Vals veiligheidsgevoel |(

Ik ben met de motor begonnen en na vier jaar nog steeds geen spijt van mijn keuze. Je moet beginnen met dat wat je het liefste wil. Punt.
 
Eerst heb ik mn autorijbewijs gehaald, omdat iedereen me dat aanraadde .. en dat was achteraf ook de juiste beslissing omdat je dan gewoon veilig kan "leren" rijden.
Als je dan een foutje maakt, ben je niet meteen gewond.

Daarna heb ik mn busrijbewijs gehaald, en kort erna mn motor.
Ik moet zeggen dat ik nu een hele andere kijk op de weg heb, dan op het begin toen ik net mn autorijbewijs had behaald. :)
Dusss, ik raad aan .. eerst je auto, dan je motor.
Ik heb al veel foutjes gemaakt. Je mag altijd eens komen kijken hoe ik eruit zie. Een foutje met de motor maken, staat niet gelijk aan gewond zijn, hoor! :N
 
Doe es zelf een beetje moeite... dit is zo'n voor de hand liggende vraag, dat je zelf wel kan bedenken dat deze vast en zeker wel op www.cbr.nl beantwoord wordt... :z
 
Heb zelf eerst motor gedaan, later pas auto.
Vind motor nou eenmaal leuker dan auto.
 
Ik vind dat je beter eerst je auto kunt halen en dan een jaartje rond rijden ( zo'n beetje 5000 km rijde) en dan beginnen met je motor.
Door eerst je auto te halen kun je wat relaxter ervaring op doen in het verkeer, krijg je op een wat rustigere manier een beeld van wat je kunt verwachten en hoe mensen reageren op bepaalde situaties. Met de auto hoef je niet te denken aan evenwicht, in mindere mate te letten op de kwaliteit van het wegdek en fouten worden minder hard afgestraft (denk aan blokkerende wielen met auto of motor).

En motor is per definitie niet onveiliger dan een auto, maar je moet je wel veel bewuster zijn van je meedeweggebruikers en de risico's die motorrijden met zich menemen. Zelf vond ik dit in het begin best listig, ook al had ik vrij veel gereden in de auto, maar die extra ervaring zorgt er wel voor dat je wat makkelijker je positie kiest en wat meer met motorrijde bezig kunt zijn, zonder als een blinde kip rond te rijden.
 
maar is het dan zo verschillend met motor en brommer kwa inzicht? ik ga sowieso eerst auto dat is handiger voor mij, omdat ik grote afstanden moet rijden ook in winter dus is dat fijner met temperatuur ;)
 
ja er zit wel degelijk verschil tussen het motorrijden en brommerrijden. je snelheid ligt hoger, motor is zwaarder, enz.
als dat soort dingen moet je toch in een paar lesjes onder de knie krijgen. nu heb je al wel een voordeel dat je op een schakelbrommer rijd!
 
Ik heb 1,5 jaar schakelbrommer gereden en heb op mijn 19e mijn motorrijbewijs gehaald. Heb geen autorijbewijs. Heb er geen spijt van dat ik deze niet eerst heb gedaan. Was met brommerrijden al gewend aan het rijden tussen auto's en het schakelen, evenwicht enzo. Met lessen hoefde ik dát dus allemaal niet te leren.

Met de brommer heb ik ook de nodige situaties meegemaakt, dus inzicht had ik al een beetje. Nu is het op de motor natuurlijk wel heel anders, je moet verder vooruit kijken enzovoort. Maar een basis heb je al wel. :)

Voor jezelf dus afwegen wat het beste is. Laat je niet wijsmaken dat je zonder autorijbewijs onverantwoord motorrijdt, het kan gewoon. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik op de motor rijdt, tenminste niet zo'n groot blik om me heen waar ik rekening mee moet houden :)
 
Doe eerst lekker auto. Niet alleen omdat je dan beter kan zien wat voor idioten je op de weg hebt, maar ook als je een baan zoekt. Er zijn zat mensen die autorijbewijs uitstellen en daardoor ook banen mislopen omdat ze op hun 25e nog geen autorijbewijs hebben.

Ga nu nog even lekker met een schakelbrommer rondrijden, dan heb je al het technische gedeelte onder de knie. Ik heb het in 6 lessen gedaan (van 2 uur), vanaf mn 16e een schakelbrommer gehad en eigenlijk heb ik auto en motor tegelijkertijd gedaan, al begon ik eerder met autorijles. Tegen het einde dat ik examen met de auto ben gaan doen, ben ik voor de motor gaan lessen. Dus ik reed net 2 maandjes auto en toen had ik m'n motorrijbewijs ook gehaald.
 
Ik heb ook eerst voor motor gekozen, ben nu 18 en ga volgende maand afrijden. Ik denk soms wel eens dat het handiger geweest zou zijn om eerst auto te doen. Ik ben toch wat meer geld kwijt aan lessen danik verwacht had, omdat verkeersinzich mis. Ik heb wel het idee dat ik voorzichter rij omdat ik zo kwetsbaar ben.
 
ik heb eerst ook mijn auto gedaan, ongeveer 8000 km gereden (klein jaartje) en ben toen begonnen met mijn motor waar ik nu bijna klaar mee ben. ik kan wel merken dat ik veel meer verkeersinzicht heb dan tijdens mijn autolessen (zou niet best zijn als het niet zo was), daarom zeg ik haal eerst lekker safe je autorijbewijs en ga dan voor motor. ;)
 
ik wou eerst ook me motorrijbewijs halen, maarja me ouders betalen me auto rijbewijs en die wouden eigenlijk toch wel dat ik die eerst ging halen..

Maarja je bent 18 en eigenwijs dus ik ging tegelijkertijd ook al beetje rondkijken naar motorrijlessen en was uitgekomen bij een rijschool die goed aangeschreven stond dus ik daar ook aan de praat geraakt met degene die de motorrijles gaf, aardige man dat zeker! maar hij raadde me aan om terug te komen als ik op 3/4 van me autorijlessen zat. Want ik had al gezegd dat ik daar ook mee bezig was.

Dus hij zei al van ik zie aan je houding dat je je motorrijbewijs zowieso toch wel wilt halen dus doe mij een lol en kom dan pas terug scheelt mij billen knijpen als we een gevaarlijke situatie tegenkomen :') was wel grappig :P

want als je al gevordend bent met je autorijbewijs heb je toch al wat meer verkeersinzicht dan dat je gelijk op de motor stapt als eerste rijbewijs. Maarja je moet gewoon kiezen wat je zelf wilt.. Maar ik wacht nu af tot ik op 3/4 van me lessen zit want ik heb een belofte gesloten met die man haha :P
 
Bah :r Vals veiligheidsgevoel |(

Ik ben met de motor begonnen en na vier jaar nog steeds geen spijt van mijn keuze. Je moet beginnen met dat wat je het liefste wil. Punt.

Vals veiligheidsgevoel?

Volgens mij niets anders dan de waarheid wat ik typ: een auto is veiliger (lees: minder gevaarlijk) dan een motor. Punt!

Dat jij het anders hebt gedaan dan overduidelijke meerderheid van hier, prima! En ook prima, als je doet wat je het liefste wil, maar dat is niet altijd ''verstandig''.
Daar verkeer een toch wel serieuze bezigheid is, kun je misschien het beste leren deel te nemen hier aan in een zo'n veilig (nogmaals, lees: minder gevaarlijk) mogelijk voertuig.

Dus.... vals veiligheids gevoel? Nee hoor, slechts een goed/realistisch advies voor een 17 jarige (hopelijk) toekomstige motorrijder!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan