Rijden met opgeklapte systeemhelm, waarom???

ik rijd alleen met mn systeem helm open bij zeer lage snelheden en hoge temperaturen. ik ben geen mietje en kan dus wel tegen een wesp of meeuw :P

geen mietje ! waarom niet anders om "bij hele lage temperatuur en hoge snelheid".





zo rijden echte indo's :+


(ik dus niet) 8-)
 
Ik heb ook een Caberg systeemhelm (zonder zonneklepje helaas) en rij soms met mijn klep open. Het enige moment dat ik de klep open heb is als ik mijn moto door de steeg duw of als ik em voor mijn huis zet op een stoepje van 90 cm breed :) kan ik makkelijker kijken of ik niks raak.

Als ik rond de 80 rij doe ik em wel dicht en als ik onder de duinen rij 's avonds doe ik mijn vizier ook dicht ongeacht de snelheid.. En thuis mijn vizier poetsen om het muggenkerkhof van mijn vizier te schrapen :)
 
Ik vind het gewoon handig om het ding open te kunnen zetten zodat je normaal met iemand kan praten zonder je helm voor ieder frutseltje af te zetten.
Tijdens het rijden staat ie zelden open (vizier wel).

Behalve als ik wil posen, maar met mijn kop lukt dat nog niet echt :+ .
 
Een systeem helm is volgens mij een compromis tussen een potje en een integraal helm. Het biedt (ten dele) de voordelen van beide. Als het regent rij ik bij voorkeur met de integraal, maar zodra het enigzins droog is ga ik weg met het potje. Inderdaad, het is veel frisser en lekkerder om met de pot te rijden. Uitteraard niet met een zonnebril (te weinig bescherming tegen de wind bij hogere snelheden), maar met een set goggles.
 
Zelf heb ik omdat ik brildragend ben een systeemhelm. Anders was het gewoon een integraal geweest.

Wat mij opvalt is dat er erg veel motorrijders met dat ding opgeklapt rijden. En daar is de motorpolitie ook geen uitzondering in. Ik vind dat echt heel verbazingwekkend. Wat is daarvan nou het nut? Buiten dat is het niet bevoordelijk voor de veilgheid. Dan had je net zo goed een pilothelm kunnen kopen heb je ook geen kinstuk inzitten. Bij mij is ie altijd gesloten.

Nu kan ik die van mij (Caberg) al sowieso niet met 1 hand open en dicht doen, maar ook al kun je dat wel dan zie ik het nut er niet van in. Maar ik laat me graag voorlichten. :P

dan heb je het bandje niet strak genoeg vast de mijne kan ik wel met eén hand open en dicht doen
 
:^ :^
wat is dit een gelul zeg !!
hoeveel mensen steken en zonnebril in hun helm als ze ee stukje gaan rijden.
in dat geval moeten we allemaal met systeem helm gaan rijden (oja de dokter heeft hyper optiks en goede ogen)

Er is wel een verschil tussen af en toe een zonnebril opzetten, en echt elke keer bril af, helm op, bril op, rijden, bril af, helm af, bril op. En in tegenstelling tot veel (meestal plastic) zonnebrillen zijn gewone brillen vaak gevoeliger voor verbuigen.


Anyway, waarom zo opgeklapt rijden? Ik doe het alleen als ik m'n motor even een paar meter verderop moet zetten, aangezien de mijne met 2 drukknopen vastgezet wordt, en dat gaat onderweg dus niet echt makkelijk. Met mijn oude helm deed ik het nog wel eens met korte stukjes op lage snelheid; meer zicht, frisse wind in de bek, en ik vind het ook wel leuk staan zo. Met langere stukken en/of hogere snelheden ging-ie echt wel altijd dicht.
 
Er is wel een verschil tussen af en toe een zonnebril opzetten, en echt elke keer bril af, helm op, bril op, rijden, bril af, helm af, bril op. En in tegenstelling tot veel (meestal plastic) zonnebrillen zijn gewone brillen vaak gevoeliger voor verbuigen.


Anyway, waarom zo opgeklapt rijden? Ik doe het alleen als ik m'n motor even een paar meter verderop moet zetten, aangezien de mijne met 2 drukknopen vastgezet wordt, en dat gaat onderweg dus niet echt makkelijk. Met mijn oude helm deed ik het nog wel eens met korte stukjes op lage snelheid; meer zicht, frisse wind in de bek, en ik vind het ook wel leuk staan zo. Met langere stukken en/of hogere snelheden ging-ie echt wel altijd dicht.


Een normale bril krijgt er wel flink van langs als je hem door dat viziergat moet frotten. 8-)
Ik heb zelf een Caberg silent en die is redelijk rustig bij wat hogere snelheden.
Bij lage snelheid op een dijkje is het heerlijk om die wind in je snuffert te krijgen. Je moet wel weer even stoppen om hem goed dicht te maken. '(
 
Ik had in het begin ook moeite om m'n helm met een hand tijdens het rijden dicht te doen. Het dus ook gebeurt dat 'ie niet goed dicht zat en tijdens het invoegen ( ff over m'n schouder kijken ) weer half open klapte. Is niet fijn. Truuk is om je duim onder je helm te houden en met vingers het kin stuk naar beneden te trekken tot 'ie vast klik. Overigends heerljk rijden op 80 km weggetjes, maar op snelweg gaat 'ie dicht.
 
ik vind het ook makkelijker op en af zetten,hoef um niet af tedoen bij het tanken of iets zeggen,ken onderweg ff wat eten. rij met me intergraal alleen opt circuit
 
Rij zelf bijna altijd met de kap open :] rij zelf het liefst met een pothelm maar omdat dat toch wel oncomfortabel is op de snelweg heb ik zo'n opklapding (en bril).
Moet hem ook met 2 handen open doen maar dat is geen probleem onder het rijden :)
 
ow en wie klaagt over meer herrie in een systeemhelm: die heeft gelijk draagt geen oordoppen :o
 
Is het btw niet verboden met een opgeklapte systeem helm te rijden?

Waarom zou het verboden moeten zijn? Het is overigens wel zo dat alle fabrikanten het adviseren om het niet te doen, maar dat heeft meer met juridische aansprakelijkheid te maken...
 
Waarom zou het verboden moeten zijn? Het is overigens wel zo dat alle fabrikanten het adviseren om het niet te doen, maar dat heeft meer met juridische aansprakelijkheid te maken...
Ik zou niet graag met een snelheidje van 50 tegen een auto op klappen met een opgeklapte systeem helm...
 
Ik zou niet graag met een snelheidje van 50 tegen een auto op klappen met een opgeklapte systeem helm...

Ik wil uberhaupt niet tegen een auto opklappen...
maar of je nou met een potje rijdt of met opengeklapte systeemhelm lijkt mij in zo'n geval niet uitmaken...
 
Kan me er iets van herineren dat er bij mij iets over in de gebruikershandleiding stond over het opengeklapt rijden .
Kwam er volgens mij op neer dat je dat niet mocht doen omdat er dan bij een ongeluk grote kans op ernstig letsel is :o :? .
Volgens mij moet je er ook voor bekeurd kunnen worden omdat je het beveiligingsmiddel niet gebruik zoals de fabrikant het voorschrijft ? :?
Beter vraagie voor baksteen denk ik .
 
Kan me er iets van herineren dat er bij mij iets over in de gebruikershandleiding stond over het opengeklapt rijden .
Kwam er volgens mij op neer dat je dat niet mocht doen omdat er dan bij een ongeluk grote kans op ernstig letsel is :o :? .
Volgens mij moet je er ook voor bekeurd kunnen worden omdat je het beveiligingsmiddel niet gebruik zoals de fabrikant het voorschrijft ? :?
Beter vraagie voor baksteen denk ik .
In de handleiding van de BMW systeem 4 staat letterlijk:

Onder het rijden moet het kinstuk gesloten zijn en aan beide zijden vastgeklikt.
 
In de handleiding van de BMW systeem 4 staat letterlijk:

Onder het rijden moet het kinstuk gesloten zijn en aan beide zijden vastgeklikt.

En alle blauwen rijden rustig met kinstuk van hun BMW helm 120 op de snelweg...
Zoals ik al zei... gewoon juridische aspecten waarom ze die waarschuwing geven.
 
Bij VRO-1 kregen we te horen dat je niet moet rijden met een opengeklapte systeemhelm. Reden: als je een vogel (als een meeuw of duif) kopt met het opengeklapte stuk dan is de hefboomwerking van een opgeklapte stuk zo sterk dat je je nek kan breken. Bij een dichte helm ketst die vogel af.
 
Een systeem helm is volgens mij een compromis tussen een potje en een integraal helm. Het biedt (ten dele) de voordelen van beide. Als het regent rij ik bij voorkeur met de integraal, maar zodra het enigzins droog is ga ik weg met het potje. Inderdaad, het is veel frisser en lekkerder om met de pot te rijden. Uitteraard niet met een zonnebril (te weinig bescherming tegen de wind bij hogere snelheden), maar met een set goggles.

Ik vind ze wel handig, als ik dat zo om me heen zie, heb zelf toch hier niet voor gekozen.
Om bovenstaande reden heb ik gekozen voor een integraal helm, doordat het een geheel is, geen scharnierpunten, geeft dit de maximale veiligheid bij val of klap.
Dan daarbij, beperk ik zelfs mijn keuze nog tot Shoei of Arai (want er zijn integraal helmen te koop die slechter uit de test komen dan een systeemhelm), duur maar de beste in de meest uiteenlopende tests (geluid, veiligheid, duur dat de helm gedragen kan worden).

Het brilprobleem dat ik ook heb, heb ik opgelost door met (zachte) lenzen te gaan rijden, kan ik absoluut aanraden, is ideaal....
 
Kan me er iets van herineren dat er bij mij iets over in de gebruikershandleiding stond over het opengeklapt rijden .
Kwam er volgens mij op neer dat je dat niet mocht doen omdat er dan bij een ongeluk grote kans op ernstig letsel is :o :? .
Volgens mij moet je er ook voor bekeurd kunnen worden omdat je het beveiligingsmiddel niet gebruik zoals de fabrikant het voorschrijft ? :?
Beter vraagie voor baksteen denk ik .
:? Je mag bij een systeen 4 bv, ook de helm ombouwen tot bv jethelmpje. Dan heb je dus geeneens meer een kinstuk. Goedkeuring blijft geldig. Dus ook bij opgeklapt kinstuk. Rijden met open kinstuk zorgt voor nogal wat kracht op dat openstaande kinstuk, vandaar dat ik de folder staat dat je t niet moet doen.

Een vogel op het openstaande kinstuk vind ik wat ver gezocht.....denk dat de kans op een aanrijding waarbij je met je kinnebakkes op het asfalt terecht komt vele malen groter is!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan