dag 6 2 rondritten vanuit Andermatt
Na een prima (eerste) nacht in Andermatt besluit ik maar een 2e nacht er achteraan te plakken zodat ik in de ochtend al de tent kan laten staan en zodoende een ronde kan rijden zonder alle dingen die bij doorrijden komen kijken.
Krijg toch regelmatig de neiging om te kijken hoe lang ik er nu over doe. Bij aankomst staat de tent na een kwartier tot half uur en is het bed opgeblazen en klaar en de bagage onder het tentzeil tegen eventuele regen.
In de ochtend zit ik toch gauw op een uur en als ik reken vanaf wakker worden tot opstappen als alles gepakt is zit toch gauw 2 uur met douchen en ontbijt etc.
Maar ook op de kaart die ik al gepost had is te zien dat er makkelijk 1 of zelfs 2 rondjes te rijden zijn dus als ik vannacht niet bevries is blijven een prima optie, ook overnachten voor minder dan 18 euro zal niet zo snel te vinden zijn in Zwiterland dus vind het wel prima.
Bij het uitzoeken van de Foto's kwam ik erachter dat ik het rondje in deze volgorde heb gereden : de Furka pass / strasse - Gletsch - Grimselpass - Innertkirchen (lunch) - sustenstrasse / pass - Wassen (plaats) .
Daarna (was ik alweer vergeten, zeker mn hoofd gestoten
) heb ik de naviagtie ingesteld om zo het rondje wat daaronder ligt te kunnen rijden , waarom snap ik nu eigenlijk ook niet, maar wederom rijd ik , op de navigatie, naar Realp om er daar achter te komen dat de navigatie mij naar de autotrein stuurt. Dan besluit ik toch maar wat minder lui te zijn, de kaart te bestuderen en besluit ik terug te rijden en het rondje andersom te rijden zodat ik iig de complete Furka in tegengestelde richting te rijden, vaak ziet dat er al heel anders uit.
Mijn volgende opmerking zou zijn dat ik van plan was zelf een klein kaartje te maken, maar nu ik eens zelf echt goed kijk is de eerdergenoemde kaart net zo duidelijk. Als ik dat eerder had bekeken had ik niet net 5 minuten op google maps te hoeven zoomen welke pas waar lag..dus even hierboven spieken voor de kaart
De Furka pas ik qua naam best bekend, aan de andere kant als je net je rijbewijs gehaald hebt en je ergens tussen de 18 en 24 bent en begint met motorrijden, ben je al blij als je de Eifel weet te vinden/liggen
Dit geld iig voor mij, ik verdwaal zo gemakkelijk dat ik er maar mijn hobby van gemaakt heb.
Ook erg kenmerkend voor de Furka is de enorme Gletsjer , bij een 180 graden bocht waar een hotel is kan je naar het hek lopen en een foto maken van het meer :
En nu gaat/ging het voor mij even (te) snel , een half uur later zit ik al op de Grimselpas en vanaf deze kant zit je heel snel op de top. Bij de grotere passen zie je wanneer de pas begint, de top kan je niet missen en op een gegevent moment kom je onderin in een plaats of wordt het uitzicht dermate normaal dat ik het niet meer opneem of iig opsla in mn geheugen als onderdeel van die pas.
Binnen een half uur rijd ik over de weg die aan de linkerkant op bovenstaande foto te zien is , komend vanaf de andere kant/ Gletsch kijk je dus tegen de berg op en het landschap wat je hier rechts ziet en kreeg ik de vorige keer dat ik er was veel meer de neiging om te stoppen voor een foto.
Na het plaatsje Gletsch met een T splitsing met al die geweldige namen erop sta je dan redelijk snel bovenaan de Grimsel na een groot aantal 180 graden bochten, haarspeld zou ik ze niet noemen omdat ze zo breed zijn en een redelijk grote radius hebben.
De top vd Grimsel kenmerkt zich aan het fel donkerblauwe meer met vaak ijs erin.
Om net na het begin van de afdaling de 2 net zo kenmerkende smeltwater meren met een 5 sterren hotel ( en leuk uitzicht punt en terras om wat te drinken) in het midden.
Ook verder naar een beneden een schitterende weg om te rijden maar afgezien van een paar losse foto's niks bijzonders tot de lunch, die staat om klokslag 12:00 voor mn neus dus ik was er wel vroeg/snel bij.
Waarbij ik de eerste helft van het bord nog geintresseerd was in de plaatselijke keuken was ik het na de helft wel zat met de wat zurige worst in een soort mayonaise saus. voor 16 euro inc drinken had ik beter 4 euro extra uitgegeven voor mijn 671e schnitzel van deze reis
, maar als je nooit wat probeert leer je ook niets nieuws.
ik hoop dat ik het een eventuele volgende keer wel herken op de menukaart qua naam
.
Het volgende gedeelte wou ik in een volgende post zetten maar zoveel dagen heb ik niet gereserveerd
Na de lunch in Innertkirchen ga ik weg nr 11 op , de Sustenweg en Pas. Bij het bestuderen van de kaart zie ik ook dat de Camping Aareg (vd 500 euro challenge in 2015) slecht iets van 10 km verderop ligt als ik weg nr 6 zou blijven volgen wat iig deels verklaart dat de passen zo anders 'overkomen' als op de rustdag zoals ik ze toen reed.
Nu maar even kijken of er nog steeds een limiet van 10 foto's in 1 post is..
De Sustenpas :
Nou, dat leek goed te gaan
ik had van tevoren een aantal foto's een naam gegeven om zo een volgorde te kunnen maken, maar passen liggen niet op alfabetische volgorde, uitzonderingen daargelaten
, dus ik had er een zooitje van gemaakt.
Ik weet nu iig dat het foto's van de Sustenpas en strasse zijn, en dat de volgorde afhangt van mijn persoonlijke interpretatie , zoals in dit verslag, of vanaf welke kant je komt rijden
Aan het eind kom ik uit in de plaats Wassen . Dan zal ik ook maar even melden dat ik de plaatsnamen voornamelijk gebruik voor degene die hier een keer heen willen gaan (voor het eerst) en zo wat makkelijk bepaalde passen op willen zoeken.
zoals de eerder genoemde volgorde : de Furka pass / strasse - Gletsch - Grimselpass - Innertkirchen (lunch) - sustenstrasse / pass - Wassen (plaats) , zou men bij Innertkirchen dus ook door kunnen rijden over de 6 tot je bij het meer Brienzersee uitkomt waar meerdere campings zijn.
Eenmaal in Wassen rijd ik terug naar de camping over dezelfde doorgaande weg als gisteren bij aankomst, wat minder moe en wat beter weer maken dat al een stuk leuker.
ongeveer een uur later sta ik dan aan het begin van de Gotthard , de oude gotthard pas is een oude klinkerweg, de 'nieuwe' is de gewone doorlopende weg geworden en dan is er nog de tunnel, ik meen dat die tol is maar hij begint al een stuk eerder en is ongeveer 16 km lang dus lekker laten als je met de motor bent (denk ik) .
Ook hier blijk ik weer niet goed op de hoogte te zijn, voorgenoemde klinker weg is eigenlijk de
Tremola Passstrasse
Tremola Passstrasse , gewoon om zoveel mogelijk S'en in 1 woord te krijgen.
Het is echt een onding om te rijden, ook al is het maar een paar kilometer. knijpende bochten, schots en scheef liggende kasseien/kinderkopjes of hoe je die zooi ook wil noemen, maar het uitzicht is onwaarschijnlijk, vooral het detail, vandaar dat ik voor deze ene uitzondering ga zeggen dat je hier misschien het beste zou kunnen lopen. Sorry . nee dat is sowieso niks, nouja 1 kant op dan hooguit,beneden uiteraard.
In Airolo rijd ik een keer of 4 fout , als ik al boerenlul richting de randstad rijd vind ik een flyover met 4 bochten al erg indrukwekkend en ga ik al langzamer rijden dus hier is het onmogelijk voor mij om goed te rijden.
Aan de overkant van de Rivier door Airolo moet ik dan ook een klein weggetje hebben richting Bedretto en door alle namen denk ik inmiddels in Italie te zitten.
Hemelsbreed is het ook niet zo ver maar ik zit nog steeds in Zwitserland en rijd nu richting de Nufenenpas, Passo del Noveno
Het kleine weggetje bied genoeg leuks qua uitzicht :
Zeker in een Panoramische foto zijn de ongeveer 40 koeien haast niet te zien.
Niet zo een bijzondere foto en ook slecht getimed
, maar eind oktober achter de pc zittend met regen buiten .....
P.S als iedereen die heeft zitten zeuren en mauwen over de droogte in nederland even lekker buiten kan gaan staan en al dat heerlijke vocht lekker in zich opnemen, misschien zelfs wat emmertje vullen voor als het weer 37 graden is ?
Maar uiteindelijk is daar dan de nufenenpas.
Ook de foto die ik in deze post als eerste had geplaats bleek de Nufenen te zijn
Maar ook zonder Honda is het hier erg mooi
en ik probeerde net mn eerste filmpje te uploaden en toen kwam de melding van max 25 afbeeldingen.
Na de Nufenen ben ik de Furka andersom gereden terug naar de camping en ook geen foto's genomen.
Wel ben ik in de avond nog een berg opgereden wat op het getekende kaartje terug te vinden is als het begin van de Oberalppass . Vooral erg leuk om dan diep het dal in te kijken , net de camping te kunnen onderscheiden en zelf als stipje mijn tent die bijna tegen het hek aanstond, aan de rand vd camping.
Ik zet er nog wel wat hieronder bij dag 7 , waar ik doorrijd vanuit Andermatt naar San bernardino en Sankt Moritz, waarbij die laatste meer voor de navigatie was.