De Gotthardtunnel is trouwens geen toltunnel. Wel moet je in de zomermaanden vaak een tijd wachten. Maar ik kan me niet voorstellen waarom iemand dat ooit met de motor zou willen. 16 km rechtuit en vol in de uitlaatgassen van auto’s en vrachtwagens. De pas daarentegen is zelfs met de auto al best leuk, met de motor moet dat gewoon genieten zijn.
Als we er ‘s zomers zijn, dan rijden we meestal wel even naar de top via de pas. Even veel te duur een kopje koffie boven meepakken
Natuurlijk is de Gotthardtunnel WEL met TOL!
In de winter is er geen andere mogelijkheid dan door de tunnel te moeten gaan. Dan MOET je dus de snelweg op.
Alleen toegestaan als je een Autobahn-vignet hebt aangeschaft. Dus WEL met tol!
Soms wil je snel naar Italië zonder dat je uren extra wilt uittrekken om al die passen te doen. (Zwits maar een andere keer)
Dan prima in 20 min van Göschenen naar Airolo onder die klote-berg door!
De files staan vooral vóór de berg, gereguleerd door een stoplicht. Ik stond al 36km vóór de ingang van de tunnel in de file.
Met een paar (aso) brullende Harley's voorop zijn we al die km's file makkelijk naar de ingang gefilterd.
Wij gingen derhalve met mss wel 100 motoren gelijk de tunnel in. Teeeering.... wat een herrie!
Ik was voordien met de auto al mss wel 50x door de tunnel geweest, maar nooit gerealiseerd dat het IN de tunnel zo vreselijk heet zou worden.
Man, op 3/4 was de hitte nauwelijks nog te houden, en dat terwijl je 80 rijdt. Pfffffff Richting uitgang werd 't weer beter.
Jazeker, over de pas rijden is leuk maar niet als dat MOET!
Toen ik een paar jaar terug midden in de nacht effe snel door de tunnel naar huis wilde rijden, bleek de tunnel afgesloten.
Had ik daarvoor een vignet gekocht?
Moest ik in stikdonker alsnog die pas over. Nee, dan is niet heel fijn!
Jawel, zoals je meldt is het soms met alle tijd echt wel leuker om dan wel de pas te nemen.
Tijdens vakantie met mooi weer mag je de Gotthardpass eigenlijk niet overslaan!