rugprotector gel of kunststof?

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Via via kan ik een rugprotector kopen en ik heb helemaal geen verstand van die dingen. De verkoper heeft zelf een hard exemplaar aangeschaft en heeft de betreffende protector, afkomstig van POLO dus over. Het gaat om een model met een grote gelpad op de rug.

Mijn gezond verstand zegt dat een harde, kunststof protector veiliger is als een gel-variant, maar omdat ik er nogmaals geen verstand van heb ben ik benieuwd of iemand hier me kan vertellen wat de voordelen van de één tov de ander zijn.

Alvast bedankt!
 
Gel of kunstof weet ik niet. Wat mij wel verteld is, en mij ook logisch in de oren klinkt, is dat een protecter met een hoge absorbtie factor beter is dan een, bij wijze van, stuk staalplaat. Puur daarop afgaand zou ik zeggen dat een gel-variant beter is. Zelf heb ik een ForceField en die is ook ingericht op absorptie en is niet van hard plastic. De theorie is dat de absorptie protecter de klap opvangt en niet "1:1" naar de rug doorstuurt.

Er zijn vast mensen die dit veel beter kunnen uitleggen maar dit heb ik zelf uitgevonden en gehoord toen ik zelf voor een protector aan het rondkijken was.
 
Ervaring met Alpinestars Rugprotectoren

Ik heb wel een oud PDFje van de motoplus met allerlei CE testen. 2,8 MB
Meesten werden afgekeurd.
Tja, moet je dat nu met een korreltje zout nemen?

Ik heb uiteindelijk ook zo'n Belluno II gekocht van Buse bij Louis.de
ff afwachten met 20% korting
 
Laatst bewerkt:
Polo Prolife? Is niet slecht, is eigenlijk best goed

Een goede zachte protector kan beter zijn dan een harde waar de krachten niet goed verdeeld worden, de Buse is bv regelmatig in de top van testen te vinden en is toch echt een zacht exemplaar

Een test van rugprotectoren conform de CE richtlijnen uit Motoplus 2007:

Dit waren de resultaten:

Voldoende:

Buse Rugprotectorvest Bellund
Dainese Wave
Hein Gericke Pro Sports Safety shirt
Polo Prolife
Rukka Airpower

Onvoldoende:

Acerbis Atlantis 59
Alpinestars Tech Backprotector
Axo Backprotector
BMW Rugprotector
Erbo P8
Gotz X9
Held Backprotector
Louis Super shield
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een van Forcefield, raad hem absoluut aan. Heb hem als eens getest en heeft prima berschermd. Zit ook comfortabel want gaat naar je lichaam staan. Schijnt qua veiligheid een van de beste (zoniet dé beste) te zijn.

EDIT; denk dat die protector van Polo gewoon goed is. Gel lijkt mij veiliger dan platen en bovendien comfortabeler.
 
Laatst bewerkt:
Gel: Flexibel. Verdeelt impact niet.
Hard: Minder flexibel. Verdeelt impact wel.

Gel is iets wat je kan gebruiken als je jezelf iets té naakt voelt op je rug. De meeste mensen hebben daar niks zitten en zullen bij een ongeluk (met 10km/u. de stoeprand raken bijvoorbeeld) al risico lopen hun rugwervels te doen schuiven of breken.

Aan gels zit ook een limiet. Sommige geld worden hard bij impact, maar dat verdeelt niet de impact over je hele rug. Als je met 30 km/u. op een vangrail terecht komt garandeer ik je dat dit pijn gaat doen. Scherpere objecten zullen dwars door gel heen snijden.

Hardere materialen zitten misschien iets minder comfortabel als je vaak van zithouding wijzigt, en voelt vaak als overdreven, maar de impact van een object wordt verdeeld over het hele object waardoor je veel minder risico loopt.

Als je ooit op je rug over het asfalt zou schuiven biedt het allebei ook bescherming, al zou een hardere rugbeschermer mogelijk langer bescherming bieden, en veiliger voelen.
 
Gel: Flexibel. Verdeelt impact niet.
Hard: Minder flexibel. Verdeelt impact wel.

Gel is iets wat je kan gebruiken als je jezelf iets té naakt voelt op je rug.

Sorry maar dit is onzin ....
sowieso is elke goed gekeurde protector voldoende.

Maar als je gaat verdiepen in hoe er getest wordt, zie dat men op 12 punten meet hoeveel energie er nog wordt door gegeven. Zowel harde als gel bestaan er in goede en slechte ... de gel Zoals bij buse, presteerd juiste ver boven de norm.
In iedergeval was het zien van de resultaten voor mij de rede om in de wedstrijd sport te gaan rijden met de buse protector.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje tussendoor;

Is een backprotector na een crash gewoon weer te gebruiken of moet die vervangen worden?
Heb trouwens de Forcefield.
 
Ik heb de force field ook. Comfortabel en goed getest, maar ik ben er nooit mee gevallen. Als hij echt gebruikt is, dat wil zeggen dat je er op gevallen ben, dan heeft hij de energie verwerkt en zullen er waarschijnlijk vervormingen in de structuur zijn ontstaan. Ik zou hem daarna niet meer gebruiken. Maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd he. Alleen gezond verstand...
 
forcefield :} zijn (volgens mij) de enige die zich alleen met bescherming bezig houden. zit na 10 minuten "alsof je hem niet draagt" en vormt zich naar je lichaam.
 
ik heb enkele jaren geleden in engeland een motorjack gekocht en daar zaten in het jack een rug,schouder en elleboog schaal in,moest er wel aan wennen maar eenmaal eraan gewent valt het wel mee,merk weet ik niet meer maar een half jaar later ben ik ermee tegen een vangrail gekaramboleerd werdt van de weg af gedrukt door een auto die ging inhalen had mij niet gezien,door m,n race ervaring en ervaring hoe te vallen ben ik er goed vanaf gestuitert jack stuk schalen bekrast helm stuk en een paar dagen pijn,,er wordt heel veel gepraat over wat beter is gel of harde schalen
de een zegt dit de ander dat maar mijn vraag is ::wie heeft met zo,n gel protector echt er een ongeval mee gehad en kan z,n ervaring er over vertellen over zo,n gel protector daar heeft iedereen wat aan en niet zeggen ik heb dit of dat
 
Laatst bewerkt:
Mijn Alpinestars Bionic backprotector zit heel erg lekker en mijn vorige heeft mijn leven gered:)

(heb hem wel vervangen na de crash)

Ben van een talud afgestuiterd en zonder dat ding op mn rug was ie lekker gebroken geweest.....

Maargoed, comfort is natuurlijk ook belangrijk en dat is voor iedereen anders!
 
Ik heb er een van Dainese.

Als je er een koopt let er dan wel op dat hij lang genoeg is!
Sommigen kopen er een em denken dat die goed zit, maar hij moet dus van stuitje tot aan bovenzijde pak lopen.

Ik heb lekker veel 'schubben' waardoor hij goed naar mijn rug vormd.

Ben er met 145 mee gevallen en over de kop gestuiterd en daarna op een dijk geklapt.

Volgens ambu personeel houd het je rug recht en word de klap verdeeld over je hele rug ipv 1 plek.
 
kijk dat zijn berichten waar iemand wat aan heeft,maar ik denk dat er wel meer zijn met ervaringen,kom op jongens schaam je er niet voor het kan de beste overkomen vul aan
 
Dat is inderdaad een goeie tip van streethunter. Juiste lengte en over de stuit.
Met een juiste maat blijft hij ook goed onder je pak op zijn plek zitten.
ik zelf ben ook met de buse een paar keer gevallen (wel alleen op het circuit, nog nooit op straat)
de bocht uit ging soms met 200+ (maar als je van de motor valt is de senlheid natuurlijk al een stuk minder...)
Maar tochnog bij drie vallen wel 1 of meer ribben gebroken :-(
Pak is wel een keer stukje hersteld op de elleboog e.d. Maar rij nog steeds met zelfde paken en protector.
dus qua hergebruik geen probleem, maar het beste (vooral op straat) is hetvallen tot uitzondering te houden ;-)
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zo lees ga ik 's een gokje wagen met die gel-variant.

Bedankt allen voor de medewerking.

*O* :}

Mag slotje op.
 
Waarom een slotje er op? Jouw vraag is beantwoord en dus is de hele discussie voor niemand meer relevant? Egocentrisch.
 
Waarom een slotje er op? Jouw vraag is beantwoord en dus is de hele discussie voor niemand meer relevant? Egocentrisch.

Ik dacht dat een dergelijk topic zsm afgesloten diende te worden om het forum schoon te houden. Op andere fora is dit eerder regel dan uitzondering, maar kan zijn dat dat hier anders is. Als dat zo is dan ben ik daar nu van op de hoogte.

Beetje jammer om me meteen egocentrisch te noemen, maar goed.

Veel plezier met verder discussiëren dan maar.

:W
 
Ik dacht dat een dergelijk topic zsm afgesloten diende te worden om het forum schoon te houden. Op andere fora is dit eerder regel dan uitzondering, maar kan zijn dat dat hier anders is. Als dat zo is dan ben ik daar nu van op de hoogte.

Beetje jammer om me meteen egocentrisch te noemen, maar goed.

Veel plezier met verder discussiëren dan maar.

:W

Welkom op het MF waar we eerst allemaal BOE roepen en dan pas meedenken :+

Nee, denk ook dat het goed is om open te houden.
Mocht je al een beetje bekend zijn met de openingspost veranderen, misschien is het handig om alle bruikbare tips duidelijk in de OP te verwerken.
Mocht er iemand dan vragen hebben over een backprotector dan kunnen ze in de OP zien waar ze op moeten letten als ze er bijvoorbeeld een aanschaffen.

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan