Sammie aan de jap? xj900 vs. fj1200?

Wel, de bmw was, als hij het deed erg comfie, en had geen brandstofpomp (snap het nut er niet van op een motor) en gewone koppelingskabel..
Dus bij een xj zit dit anders? Hmm


Een Xj 900 heeft ook geen brandstofpomp, en ook een gewone koppelingskabel.

't Is eigenlijk een super simpele fiets, het enige moderne wat er op zit is het digitale klokje. De rest is allemaal weinig complexer dan een MZ, alleen is het wat degelijker.

De wegligging is geen probleem als je vering en banden in orde hebt. Als je jawa en mz etc gewend bent zal de wegligging van een Xj zeker niet slechter zijn.

Vibraties in het frame is typisch iets van die tijd, de blokken kregen steeds meer vermogen maar de frames werden pas later verder ontwikkeld.
En bij een XJ valt het nog wel mee, de wegligging van concurrent Honda Bol d'or vind ik beduidend minder. En ook die is met goede vering en goede banden wel in orde te krijgen.
 
Ik denk dat Sammie en ik wel op een lijn zitten wat betreft wensen voor een motor. No-nonsense, makkelijk in onderhoud en moet het altijd doen.

De XJ900f lijkt dat wel te zijn, en dan durf ik dat nog te zeggen nadat ik in het verleden het ding de sloot in wilde kieperen omdat er vanalles mis mee was, maar dat kwam door technische verwaarlozing door de vorige eigenaar. Inmiddels is alles met hulp van Albert in orde gemaakt, en rij ik met plezier rond. Verder is het een lekkere simpele fiets. Weinig electronica, en verder kun je voor het regulier onderhoud overal makkelijk bij. Alleen de BMW R65 die ik heb gehad was simpeler. ;)

Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat als je er eentje koopt, je er in eerste instantie nog wel een beetje werk aan hebt. Het zijn oude fietsen, maar niet oud/klassiek genoeg dat je ze geheel gereviseerd ziet zoals een BMW R. Op sommige vlakken zal de leeftijd zich laten gelden, maar dit is allemaal nog goed bij te houden.

Sammie: Ik zou je ook een GTR1000 willen aanraden, ook fietsen die gewoon niet stuk gaan. (kijk maar eens hoe stil het is in dat topic. :P.) Persoonlijk nog steeds mijn nummer 1 wat betreft rij-eigenschappen en betrouwbaarheid. (als we het over oude toerbakken hebben) Hij had voor mij persoonlijk het nadeel dat hij te zwaar was. (300 kilo en topzwaar) Maar als het eenmaal rijdt gaat het fantastisch, ook een erg eenvoudige fiets. De XJ f is daarentegen uitstekend handelbaar.

Je weet verder dat er verschil is tussen de xj900f (simpel en ouder) en de xj900 Diversion?
 
Laatst bewerkt:
ja, de diversion is echt veel te modern en plastic en lelijk voor me..
 
`yeah, iemand die een fj1200 heeft staan voor niet veel geled en bezweert dat hij goed is, op een twijfelende 2de versn na, mailt me of ik aub eens langskom..
de ketting en het hoge verbruik schrikken me wat af, de 130 pk lijkt me erg leuk voor de ervaring.. maar goed, als iemand me een rondje op zo'n ding laat rijden ben ik die nieuschierigheid ook wel weer kwijt..

Zijn die 1200's zo slecht te verkopen?
 
Naast mijn ouwe meuk (CX'en en GL500'en) heb ik een XJ900S (Diversion 1995) voor dagelijks WW verkeer. Een half jaar geleden gekocht. Nu, 12.000 km verder, kan ik er alleen nog maar zeer tevreden over zijn. Wel kwam ik vorige week een gaatje in de uitlaat tegen. Slap frame? Mij niet zo opgevallen maar ik zoek ook niet de extremen (meer) op. Voor normaal vlot rijden is het frame strak genoeg. Wat de Diversions allemaal hebben is een vibratie in het frame bij om en nabij 4200 toeren. Als je een betrouwbare machien wil en overweegt een XJ900 dan zeg ik doen! Krijg je geen spijt van.
 
cx 500tje is ook een leuk ding.. heb er een hele leuke caferacer van gezien.. het leuke van zo'n 500 twin is, als je er 120 meer rijd je al echt het gevoel hebt dat je goed bezig bent! :]
 
2e versnelling is wel een kwaal van de fj1100 en 1200 heb ik wel eens ergens gelezen. Kan zijn dat het bij de latere 1200 blokken opgelost is.
 
Ik heb op mijn FJ nooit problemen gehad met de 2e versnelling. Was wel een redelijk moderne FJ (1991).
 
`yeah, iemand die een fj1200 heeft staan voor niet veel geled en bezweert dat hij goed is, op een twijfelende 2de versn na, mailt me of ik aub eens langskom..
de ketting en het hoge verbruik schrikken me wat af, de 130 pk lijkt me erg leuk voor de ervaring.. maar goed, als iemand me een rondje op zo'n ding laat rijden ben ik die nieuschierigheid ook wel weer kwijt..

Zijn die 1200's zo slecht te verkopen?


er zijn veel verschillende FJ1200... Yamaha maakte er een sport van om elk jaar een ander type te fabriceren met elk hun eigen kenmerken en merkwaardigheden..
niet alles (bijna niks) is uitwisselbaar, voor onderdelen moet je dus op zoek naar een gelijk type..
verder zijn het echte monsters op de weg... 50kmh in z'n 4 rustig tokkelen.. tot je een slinger aan het gas geeft....... voor je met je ogen kan knipperen heb je een prent wegens het RUIM overschrijden van de maximum snelheid :P
je moet je anders eens orienteren op het FJ forum..
daar zitten mensen met ruime kennis en ervaring..

ik spreek voor mezelf als ik zeg dat het een heerlijke machine is voor zowel toeren als lekker uitleven.. :] ( ik heb al menig Porsche het zwart/wit voor de ogen gereden) O-)
 
Ik heb na mijn xj600 getwijfeld tussen een xj900 of fj1200

Vond de fj1200 leuker om te rijden en er beter uitzien.

Als ik ga sleutelen komt iedereen kijken om te lachen. Gelukkig valt het op de fj1200 allemaal wel mee en is er erg behulpzame gebruikersgroep

2e versnelling is een puntje en collector is weleens rot. Eerste heb ik geen last van gehad maar is fix voor en de tweede heb ik vervangen door een xjr1300 set. Op latere modellen was de achterbrug van staal en die roest nog weleens. Je kan een aluminium versie pakken van model eerder (1TX?).

Verder 17" fzr achterwiel erin voor modernere bandenkeuze en R1 remklauwen en pomp voor. Setje wp/hyperpro en je hebt echt fijne fiets. Volgens mij had ik ook nog cbr1000 spiegels erop voor beter zicht. W a ren ook mensen die er een usd voorvork inzetten van een fzr of r1?

Dat verbruik vind ik allemaal wel meevallen. Wil je 1:20+ rijden moet je of kleinere motor kopen of een modernere. Dan is die xj wel goede optie.
 
is dat echt zo fijn rijdeen een triumph sprint 900 ik hoor veel mensen klagen dat ze zo zwaar zijn en een erg hoog zwaartepunt hebben.
 
is dat echt zo fijn rijdeen een triumph sprint 900 ik hoor veel mensen klagen dat ze zo zwaar zijn en een erg hoog zwaartepunt hebben.

Ik heb het wel over de 955i ST. Deze zijn gebouwd vanaf '98, als ik me niet vergis.

Deze is niet zwaar, zo'n 200 kg. En het zwaartepunt ligt laag.
 
...Ik heb me vandaag latenb vertellen dat een setje vacuumrubbers voor de carbs van een FJ1200 ca 750 euro kosten..
Ik heb al eerder hier gelezen dat simpele japanse onderdelen idioot duur kunnen zijn maar dit??
 
...Ik heb me vandaag latenb vertellen dat een setje vacuumrubbers voor de carbs van een FJ1200 ca 750 euro kosten..
Ik heb al eerder hier gelezen dat simpele japanse onderdelen idioot duur kunnen zijn maar dit??


Ja dat heb je met japanners, gaat bijna niet stuk maar als het dan stuk gaat kun je de knip trekken.
Ik denk dat er ook wel een redelijk aanbod aan gebruikte delen is voor zo'n motor.

Voor dat geld koop je een complete Jawa :Y
 
Laatst bewerkt:
..Ik kan me werkelijk niet voorstellendat 4 stukjes rubber zo duur moeten/kunnen/mogen zijn.. :N

Voor 750 euri heb je wel 2 goede jawa's!
 
vacuumrubbers zijn voor elke motor duur...
Ik geloof niet dat ze erg snel stuk gaan. Als ze stuk gaan kun je waarschijnlijk voor een schijntje wel ergens een nieuwe oude set carbs vinden.
 
Voor een bmw boxer zijn ze meen ik 7,50/stk..


Moet je komma in 7,50 niet een stapje naar rechts? ;)

Anyway, de inlaatrubbers van een xj zijn super degelijk. Ik heb nog geen kapotte meegemaakt, maar af en toe komt het wel voor. Ook die dingen heb ik voldoende liggen. En ze kosten iets minder dan eerder genoemd. ;)

Wat de degelijkheid van die dingen betreft, dat verschilt sterk per motor. Van een boldor zijn ze een stuk minder degelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan