Saroléa 1952

cb4ever

Die hard MF'er
28 nov 2005
709
15
beveren-leie
Nog eentje bij gekocht. Een Saroléa van 1952. Ik denk een Estafette. is dan ook mijn eerste Sarolea dat ik koop. moet hier nog veel van bijleren :-)

Draait mooi maar is nog wel wat werk aan. Elektriciteit al eens bekeken en was maar pover gedaan... met suikerkes (klusterklem), verkeerde kleuren, etc.

tank zit met 'n klein lekje en het kraantje is ook aan vervanging toe. hij draait maar weet niet of de boite ook deftig werkt.

 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Een mooi stuk Belgisch erfgoed. Maar.....het is toch Saroléa?
 
Laatst bewerkt:
Is geregeld, service van de zaak. Maar wel gauw meer plaatjes en info over deze schoonheid posten.
 
boite is idd versnellingsbak :-)



ondertussen de elektriciteit weer volledig volgens de normen gebracht, een nieuwe gaskabel. de andere was te lang en had geen regelingsysteem.

ondertussen ook nog eens in gang getrapt en hij werkt!! wel na enige keren trappen... zal hem dringend mogen afstellen.

is dit nu een saroléa estafette zijklepper?
 
Laatst bewerkt:
vind het niet echt terug. mss toch de continental 350. oh doet er niet echt toe, zolang hij maar goed bolt :)

iemand die weet waar ik de amperemeter moet tussen verbinden?
 
..dud je weet niet wat je gekocht hebt? is er geen kenteken bij?
Amperemeter schakelen tussen plus-accu en andere verbruikers..
 
ik heb een sarolea 350 gekocht van 52, dat wist ik :). op het www heb ik ook nog niet zoveel terug gevonden.
 
Laatst bewerkt:
.. dat wist ik niet..
Ik meen dat een estafette een 400cc was..
Er is ongetwijfeld(?) een sarolea club waar je meer info kan vinden.
 
volgens mij ook een estafette. Staat er niets vermeld van type op het inschrijvingsbewijs? :)
 
Het is absoluut een zijklepper,kun je zien aan de platte cilinderkop,daar passen geen klepstelen en tuimelaarrs onder.
En aan de brede verbrandingsruimte,de kleppen en bougie zitten naast de cilinder.

Voordelen: eenvoudige constructie.
Nadelen: rendement is lager dan een kopklepper
 
he zo ene heb ik ooit nog eens geretaureert voor iemand
tis inderdaad gewoon een zij klepper heel veel waren van het leger en werden vervolgens naar burger omgebouwd best een betrouwbaar ding.
Ergens bij de cilindervoet staat een stel letter ingeslagen als het goed is dat vertelt een hoop.

veel plezeir er mee

3,14ter
 
Nog eens naar boven scrollen.

Hij heeft vonken, draait, maar sputtert fameus, backfires.

Nu komt de vraag. Kan je deze uit versnelling zetten?
 
..Ik denk dat je je eerst even moet verdiepen over de basis van een 4takt..
Als je zelf niet ziet dat het een zijklepper is en geen idee hebt wat je moet zoeken is dit gedoemd te mislukken en dat is zonde van zo'n mooie motor..
 
4 takt werking:

Kopklepper:


Zijklepper:
 
Laatst bewerkt:
let ook even op dat er wel erg veel foto's te zien zijn op je foto bucket....
niet iedereen weet dat/vind dat even leuk.
wel leuke vissen hoor en de vespa ciao :}

Overigens ook erg mooie motor, nog nooit zoiets gezien.
 
Laatst bewerkt:
Hij zou toch niet 260 km/u hebben gereden op de openbare weg. Dat mag zelfs in België niet.

PS gaaf ding veel plezier ermee
 
Geloof dat ik nog ergens op een memory stick een pdf van het serviceboekje van de Saro Estafette heb opgeslagen. Belangstelling? Dan ga ik ff zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan