Schakelbrommer geeft voordeel op motorrijbewijs?

Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel uit zou maken.
Ik heb nog nooit schakelbrommer gereden maar zo moeilijk is schakelen niet of schakelden jullie de eerste lessen regelmatig mis? :P

Ik heb ook nog nooit op een schakelbrommer gereden (wat, ik kan me niet herinneren dat ik überhaupt weleens op een brommer heb gereden), maar ik vond het leren koppelen en schakelen nou niet erg moeilijk. Volgens mijn instructeur hebben veel (dus niet alle) leerlingen met brommerervaring moeite met dingen zoals de juiste plaats op de weg en het afleren van verkeerde gewoonten.
 
voordeel van eerst schakelbrommer rijden: je rijd gelijk, maar dan ook gelijk weg. geen gelazer met afslaan ofzo, ff wennen dat het sturen wat zwaarder gaat en je hoeft iets minder aan dat gas te jengelen. het automatisme zit er al in daardoor kan je je gelijk gaan concentreren op andere aspecten.

edit: nog een pluspunt, je gaat niet zo genant op je smoel tijdens lessen omdat je dat al vaak zat heb gedaan met de schakelbrommer.
Dus als er dan lesgenoten voor je neus bezig zijn met proeven, die duidelijk geen ervaring hebben, willen zij nog wel is zo'n ding op 1 oor leggen. (3 keer meegemaakt)

nadeel: gewoontes die erin sluipen, die door je instructeur gezien worden als schoonheidsfoutjes krijg je er niet zo makkelijk meer uit. bijv. schakelen of remmen met 2 vingers inplaats van een hele hand.
 
Laatst bewerkt:
Tja, plaats op de weg is iets van de laatste jaren, toen ik brommer reed, reed je zoals een normaal denkend mens op het midden van je weghelft en op het fietspad. Waarom je helemaal rechts moet rijden snap ik niet, het is gevaarlijk en auto's halen je toch niet in.

Wat betreft met 2 vingers ipv hele hand doe ik nog steeds, waarom je hele hand gebruiken... vooral bij het remmen merk ik dat ;)
 
ja bij noodstop pak ik altijd de hele hand maar ik schakel met 2 vingers.
en dat vond die instructeur van mij niet leuk.
"MET JE HELE HAND KOPPELEN VERDOMME!"
[me]koakie reed heel erg op de automatische piloot.[/me]
 
Ik ben 16 en rijdt ook sinds 3 maanden schakelbrommer.

Mijn buurman had een Kawasaki 440cc, zo'n 'lichte chopper' zeg maar.
Daar mocht ik dus ook een keer op rijden, ergens in een afgelegen plekje. Ik op zijn motor en hij op mijn brommer. Ik kon in een keer wegrijden en alles ging gewoon goed. Dat zag hij ook en zo ben ik 5km op de openbare weg naar huis gereden, op de motor.

Het enige dat best wel moeilijk was, was het sturen op lage snelheid (stapvoets).
 
Is een groot nadeel! (zo, nu kijken een hoop mensen mij aan alsof ze water zien branden)

Tenminste, volgens mijn instructeur destijds. Schakelen leer je zo aan, maar mensen die schakelbrommer hebben gereden schakelen over het algemeen veel te rauw en op een manier waar je motorkoppeling niet echt van houd. En dat leer je niet zomaar af.

Automaat brommer heeft wel voordelen (vooral inzicht).
 
ja bij noodstop pak ik altijd de hele hand maar ik schakel met 2 vingers.
en dat vond die instructeur van mij niet leuk.
"MET JE HELE HAND KOPPELEN VERDOMME!"
[me]koakie reed heel erg op de automatische piloot.[/me]

En waarom moet je met je hele hand koppelen? Omdat ie bang is dat je 'm laat schieten (alsof er dan wat gebeurd op een lesmotor :P - wel natuurlijk als je totaal geen ervaring hebt). Met noodstop gebruik ik natuurlijk ook al mn vingers. Voor de rest kunnen ze m'n kont kussen, doe het al jaren zo.
 
Het kan een voordeel zijn als er niet 1 of meerdere schroefjes los zitten in je hoofd.
Je kunt nl wel ervaring op doen en het schakelen scheelt wel iets.
Alleen de kans dat je jezelf foute dingen aan hebt geleerd is nogal groot (alleen remmen met de voorrem bv, boeit niet, maar wel tijdens je lessen/examen).

D'r 1 kopen om te oefenen zou ik bullshit vinden, maar als je er toch al op rijd en een beetje normaal rondkachelt kan het mijns inziens geen kwaad.
 
Heeft een schakelbrommer veel voordeel voor een rbw?
Ik heb een schakel van 115 kilo (droog) met ongv 15pk (ik weet het.. :X ) hij gaat 90 als ik hem flink in zijn toeren laat lopen met wind mee *D .
Jouw brommer heeft geen 15pk, om dat ten eerste even recht te zetten...
Verder is de besturing precies zoals bij een motor (zeggen mij pa en oom)
Met de hand koppelen, en met voet schakelen. Tsjah, dat is hetzelfde ja.

Zijn er veel dingen waar ik op moet letten? Speciale verrichtingen die ik alvast aan kan leren?
Probeer een rustige rijstijl aan te leren (vraag desnoods nu alvast aan een instructeur hoe hij van je verwacht dat je moet rijden zometeen) en kijk goed om je heen (voor je uit, dus ook door de auto's heen, in zijwegen etc) en rem met beide remmen, en schakel rustig terug totdat je bij stilstand in zn 1 staat en (veel) niet eerder.

Verder worden de speciale verrichtingen je tegen die tijd wel bijgebracht, want op een brommer de sv oefenen stelt niets voor. Veel plezier de komende tijd op je brommer iig ;)
 
D'r 1 kopen om te oefenen zou ik bullshit vinden, maar als je er toch al op rijd en een beetje normaal rondkachelt kan het mijns inziens geen kwaad.

Tja, ik ga het dus waarschijnlijk wel doen voor m'n vriendin, over het algemeen hebben vrouwen niet zoveel liefde voor techniek en willen ze iets ook minder snel leren. Nu trap ik waarschijnlijk bij velen tegen het verkeerde been, maar in mijn omgeving zie ik de vrouwen een stuk slechter lessen en halen ze het meestal ook niet in 1x. Daarom voor een paar honderd euro een brommert kopen voor m'n wijffie en dan lekker op de parkeerplaats oefenen.

Op m'n motor oefenen is geen optie, teveel koppel bij laag toerental voor iemand die nog nooit op een schakel-iets gereden heeft en een veelste hoge zit voor haar)

Het enige wat ik zo jammer vind is dat die snotjochies van 16 jaar die oude schakelbrommers voor veelste veel geld verkopen en dan doet de verlichting het nog niet eens. Ze durfen gerust 600-900 euro te vragen voor een 20 jaar oude machine die misschien 200 waard is. Ik moet dus nog een frisse op de kop zien te tikken, want 1500-2000 neerleggen voor een nieuwe vind ik zonde voor die korte tijd dat ik 'm in bezit zal hebben.


Maar volgens mij wordt dit alles een vrij zinloze discussie, de een zegt dat het helpt, de ander niet... de topicstarter rijd nu nog brommer, rijd lekker door en zie maar met lessen of het helpt of niet, het is hier voor een ieder anders..
 
over het algemeen hebben vrouwen niet zoveel liefde voor techniek en willen ze iets ook minder snel leren. Nu trap ik waarschijnlijk bij velen tegen het verkeerde been, maar in mijn omgeving zie ik de vrouwen een stuk slechter lessen en halen ze het meestal ook niet in 1x.

Het is vooral dat dames voorzichtiger rijden, iets wat bij motorrijden
niet een aanbeveling is
(maar wel scheelt in de verzekering)

Ze durfen gerust 600-900 euro te vragen voor een 20 jaar oude machine die misschien 200 waard is. Ik moet dus nog een frisse op de kop zien te tikken, want 1500-2000 neerleggen voor een nieuwe vind ik zonde voor die korte tijd dat ik 'm in bezit zal hebben.

15-2000 eurie?
Probeer 's 2700-3700 euro voor de nieuwe generatie schakelbrommers
 
2e hands ben je 1500-2000 kwijt voor een behoorlijk nieuw ding, zoek anders een oude mt ofzo.

En ik heb mijn schakel al een tijd, ik heb hem niet gekocht voor te leren voor mijn rbw, ik ga toch pas over een jaar lessen (geld.. :X )

En over die 15pk had ik ook al een comment geplaatst, dat het niet zo veel kon zijn.
 
Heeft een schakelbrommer veel voordeel voor een rbw?
Ik heb een schakel van 115 kilo (droog) met ongv 15pk (ik weet het.. :X ) hij gaat 90 als ik hem flink in zijn toeren laat lopen met wind mee *D . Verder is de besturing precies zoals bij een motor (zeggen mij pa en oom (mijn vader heeft nog een oude tiumph bonneville 750 staan die helemaal kapot en verroest is, zijn trots van 15 jaar geleden))

Zijn er veel dingen waar ik op moet letten? Speciale verrichtingen die ik alvast aan kan leren?

En natuurlijk ff een fotootje:

(Afbeelding)
15 pk? roep dat maar tegen de plaatselijke hangjongeren! lol (wadn bs)
 
Tja, ik ga het dus waarschijnlijk wel doen voor m'n vriendin, over het algemeen hebben vrouwen niet zoveel liefde voor techniek en willen ze iets ook minder snel leren. Nu trap ik waarschijnlijk bij velen tegen het verkeerde been, maar in mijn omgeving zie ik de vrouwen een stuk slechter lessen en halen ze het meestal ook niet in 1x. Daarom voor een paar honderd euro een brommert kopen voor m'n wijffie en dan lekker op de parkeerplaats oefenen.

Het enige wat ik zo jammer vind is dat die snotjochies van 16 jaar die oude schakelbrommers voor veelste veel geld verkopen en dan doet de verlichting het nog niet eens. Ze durfen gerust 600-900 euro te vragen voor een 20 jaar oude machine die misschien 200 waard is. Ik moet dus nog een frisse op de kop zien te tikken, want 1500-2000 neerleggen voor een nieuwe vind ik zonde voor die korte tijd dat ik 'm in bezit zal hebben.

Snap je punt ook wel, ik vind het normaal gesproken onzin, zou best kunnen dat er idd mensen zijn (zoals je vriendin) die er dus wel baat bij hebben.

PS: TSX kopen, 300 euro ofzo, als ik terugkom van vakantie, verlichting doet het, voor althans, ding loopt, niet al te hard, wel een 70cc ding zodat ie wat 'koppel' onderin heeft en ziet er niet al te netjes uit :P

bijdeweg: mijn oude brommertje had tegen de 16PK@9000rpm ofzo.
Had wel iets (49*2) meer CC's dan toegestaan en liep 1:30, maar goed.
 
Je hebt wel degelijk voordeel als je schakelbrommer hebt gereden. Je bent niet bang en je hebt al ervaring met schakelen en snelheden.

Als je op de website van het cbr kijkt, staat daar welke bijzondere verrichtingen er zijn en hoe die uitgevoerd kunnen worden. Je kan ook eens op een parkeer terrein gaan kijken bij jou in de buurt waar mensen bezig zijn met de bijzondere verrichtingen. En als je het aardig vraagt aan de instructeur, mag je misschien een keer mee rijden (als hij tenminste met de auto achter de motor aan rijdt).
 
voordeel van eerst schakelbrommer rijden: je rijd gelijk, maar dan ook gelijk weg. geen gelazer met afslaan ofzo, ff wennen dat het sturen wat zwaarder gaat en je hoeft iets minder aan dat gas te jengelen. het automatisme zit er al in daardoor kan je je gelijk gaan concentreren op andere aspecten.

edit: nog een pluspunt, je gaat niet zo genant op je smoel tijdens lessen omdat je dat al vaak zat heb gedaan met de schakelbrommer.
Dus als er dan lesgenoten voor je neus bezig zijn met proeven, die duidelijk geen ervaring hebben, willen zij nog wel is zo'n ding op 1 oor leggen. (3 keer meegemaakt)
1) [me]Spider reedt ook gewoon weg tijdens haar eerste les :)
[/me]

2) [me]Spider is nog nooit op haar smoel gegaan tijdens haar rijlessen :)
[/me]

;)
 
Bijzondere verrichtingen stellen niks voor met een brommer.
Je kunt werkelijk alles fout doen en dat ding doet nog wel wat de bedoeling was, gewoon omdat ze zo enorm licht zijn.
Zelfde merk ik bij m'n motor (a 130kg), bij een halve draai kan ik compleet de verkeerde kant opkijken, het gaat toch wel.

Das mijn ervaring iig.
 
ja bij noodstop pak ik altijd de hele hand maar ik schakel met 2 vingers.
en dat vond die instructeur van mij niet leuk.
"MET JE HELE HAND KOPPELEN VERDOMME!"
[me]koakie reed heel erg op de automatische piloot.[/me]

Koppel je dan met je voet ??? Rijd dat wel lekker ??? :P :P Of hebbie een ouwe Liberator
 
Ik rij nu ook ruim 2 jaar op een rs. Toen ik me schakelbrommer net had heb ik aan me buurman gevraagd die motor rijd om samen met mij een aantal bijzondere verichtingen te doen. Na 2 jaar rij ik nog steeds vrolijk rond en schadeloos. En nu hoop ik maar dat het veel voordelen heeft meegebracht want binnenkort mag ik ook eindelijk aan het echte werk beginnen :] Oja deel die 15pk maar door 2 dan kom je in de buurt. ;) Veel succes
 
Mijn rij instructeur zei dat mensen met een schakel brommer in het nadeel waren. Dit zou volgens hem komen omdat een motor zwaarder is en ook een andere power curve heeft. Hierdoor zou je op een schakel brommer een verkeerde techniek aanleren die je, zeker als je al wat langer rijdt, lastig afleerd. Ook is met een motor je plek in het verkeer anders dan met een brommer.
 
Sweet!

Zo'n brommer heb ik totalloss gereden, daarna kocht ik een TZR en daar heb ik flink wat op geoefend, het is wel ff wat anders dan die CB 500 waar ik op moest afrijden, maar je schiet er wel wat mee op.

suc7 :)
 
Mijn rij instructeur zei dat mensen met een schakel brommer in het nadeel waren. Dit zou volgens hem komen omdat een motor zwaarder is en ook een andere power curve heeft. Hierdoor zou je op een schakel brommer een verkeerde techniek aanleren die je, zeker als je al wat langer rijdt, lastig afleerd. Ook is met een motor je plek in het verkeer anders dan met een brommer.


Dat je de verkeerde plek aanleert hangt volledig van jezelf af. Ik ging nooit met de bommer rechts rijden. Ik nam de plek aan van de motorrijder. Dan krijg ik maar boze autorijders achter me aan, maar ik heb m'n leven liever dan dat ik een keer van de weg gereden wordt.
 
PS: TSX kopen, 300 euro ofzo, als ik terugkom van vakantie, verlichting doet het, voor althans, ding loopt, niet al te hard, wel een 70cc ding zodat ie wat 'koppel' onderin heeft en ziet er niet al te netjes uit :P

Misschien wil ik 'm wel kopen ja. Heb hier nog 50cc liggen die ik er dan denk ik op gooi. Geen zin in gezeik met de politie. Had zelf op m'n TSX een 75cc cilinder. Ging ook als de brandweer (tot je natuurlijk op een motor stapt).


Maar dat gelul van verkeerde plek op de weg, dat is alleen maar van de laatste 3 jaar misschien? Ik rijd nu 4 jaar motor dus dat is volledig langs me heen gegaan. Maar als ik zo de instructeurs van andere forummers moet geloven, kan ik dus absoluut niet rijden ! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan