schakelen zonder te koppelen

Als je zonder koppeling wil rijden stap je maar op een Burgman® of Majestic® :+
Ding zit er toch niet voor niets op :?
Je remt toch ook niet door je laars aan de grond te zetten of wel :?
En ik zal wel weer uniek zijn maar ik gebruik ze alledrie; Koppeling, Voor en Achterrem


:W
techsolo
 
Laatst bewerkt:
Alleen als ik écht snel wil schakelen gebruik ik de koppeling niet... maar das dus eigenlijk alleen bij sprintjes... welke ik haast nooit hou :P.
Echt hard gaat t toch niet op 25kW dus die paar tienden maken niet zoveel uit :)
 
Oh sorry, ik wist niet dat ik dat niet zélf mocht uitmaken....... :X

Dus.... áls de fabrikant besluit iets ergens op te zetten, dan MOET je het allemaal gebruiken? Goh, dat maakt het leven dan wel érg ingewikkeld. _O-
 
Laatst bewerkt:
Tja, zo werkt het nu eenmaal: alles gebruiken wat erop zit.
Dus: ook de hele schaal van zowel de toerenteller als de snelheidsmeter .... :] :Y
 
Tja, zo werkt het nu eenmaal: alles gebruiken wat erop zit.
Dus: ook de hele schaal van zowel de toerenteller als de snelheidsmeter .... :] :Y

Inlusief begrenzer! Die zit er ook niet voor niks op toch?

En wat moet ik met al dat verroeste gereedschap onder m'n zadel? :+
 
Rij al jaren tijdens opschakelen zonder koppeling. Zal zn nut wel hebben maar duurt mij allemaal te lang.



Bij terugschakelen gebruik ik wel mn koppeling..dat is me net iets te link

DAt het niet goed is dat zal wel. Dan ram ik er wel weer een ander blok onder
 
Laatst bewerkt:
Als ik een sportieve bui heb schakel ik ook zonder koppeling op, bij mijn DRZ`tje gaat het zelf soepeler zonder koppeling als met koppeling.
Je moet wel een beetje stevig door accelereren anders gaat het juist niet soepel en is het niet zo lekker voor de bak.
Terugschakelen altijd wel met koppeling.
Mijn SV650 rij ik al een paar jaar alleen op het circuit en daar schakel ik NOOIT met koppeling en de bak schakelt nog steeds soepel en zonder bijgeluiden, schadelijk is het absoluut niet.
Nogmaals als ik een sportieve bui heb schakel ik vanzelf zonder koppeling (denk er geeneens meer bij na), maar met stadswerk e.d. heeft het totaal geen zin om zonder koppeling te schakelen want met een matig tempo krijgt de bak iedere keer een flinke klap te verwerken.
 
Als je zonder koppeling wil rijden stap je maar op een Burgman® of Majestic® :+
Ding zit er toch niet voor niets op :?
Je remt toch ook niet door je laars aan de grond te zetten of wel :?
En ik zal wel weer uniek zijn maar ik gebruik ze alledrie; Koppeling, Voor en Achterrem


:W
techsolo

Wat is dit nou weer voor een onzin? |(
 
Het duurde ff voordat ik 't doorhad, maar ook ik gebruik nu geen koppeling meer bij opschakelen.

Maakt niet uit hoe hard je rijdt of in welke versnelling, het lukt (vrijwel :) ) altijd, gewoon gas terug en tegelijkertijd een beetje druk uitoefenen op de schakelpook, en hij klikt er altijd in. :Y (dus ook opschalen van 1 naar 6 waarbij je dan 70 km/u rijdt in z'n 6, ook geen enkel probleem).



Terugschakelen altijd mèt koppeling uiteraard...
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het ook wel eens, maar toch zet ik vraagtekens bij de schadelijkheid. Immers, je forceert de motor om binnen een erg korte tijd (om niet te zeggen, direct) een aantal 1000 toeren minder te gaan draaien. Er moet iets zijn die die klap opvangt en daar schade van ondervindt, hoe klein ook. Toch?

Edit: O en daarbij, als je je voorbereid om zonder koppeling te schakelen dan geef je toch alvast wat druk op het pookje. Is het dan niet zo dan de schakelvorken ergens tegenaan aan het wrijven zijn?
 
Laatst bewerkt:
hmm volgens mij zet je gashandel gewoon meteen weer tegen de stuit, en van minder toeren maken gaat volgens mij weinig kapot.

Of ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
 
hmm volgens mij zet je gashandel gewoon meteen weer tegen de stuit, en van minder toeren maken gaat volgens mij weinig kapot.

Of ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Ik bedoel dat je heel abrupt de motor in toeren laat zakken, en die energie moet ergens naar toe. Bekend met het begrip massatraagheid?
 
Ik doe het ook wel eens, maar toch zet ik vraagtekens bij de schadelijkheid. Immers, je forceert de motor om binnen een erg korte tijd (om niet te zeggen, direct) een aantal 1000 toeren minder te gaan draaien. Er moet iets zijn die die klap opvangt en daar schade van ondervindt, hoe klein ook. Toch?

Edit: O en daarbij, als je je voorbereid om zonder koppeling te schakelen dan geef je toch alvast wat druk op het pookje. Is het dan niet zo dan de schakelvorken ergens tegenaan aan het wrijven zijn?
:^
Jep, da's denk ik nog wel het meest schadelijk. De klappen in de bak vallen mee want dat draait allemaal gelijk maar je kruk/drijfstangmechanisme krijgt veel te verduren. Zeker van 1 naar 2 aangezien daar een groot terugval in toeren plaatsvindt.
Van de 1 naar 2 gebruik ik wel altijd de koppeling anders voel je gewoon de klap die de motor krijgt... niet gezond.
 
Maar de koppeling zelf remt de motor net zo goed niet af, dus in dat opzicht zit er geen verschil tussen in 0,5 s zonder koppeling schakelen of 0,5 s met koppeling schakelen.
 
Maar de koppeling zelf remt de motor net zo goed niet af, dus in dat opzicht zit er geen verschil tussen in 0,5 s zonder koppeling schakelen of 0,5 s met koppeling schakelen.

Ik denk eerder met koppeling 0.5, en zónder 0.2 seconde :+

Maar met koppeling heeft de motor meer tijd om in toeren terug te vallen en bovendien, als je hem weer koppelt gaat het geleidelijker en neemt de koppeling de eventuele klap op zich.
 
overal waar ik op heb gereden ging schakelen zonder koppeling prima ;) (opschakelen, terugschakelen was meestal een kwestie van klein beetje gas bij en terugtrappen, in veel lagere toeren dan met omhoogschakelen :) )
 
Probeer maar eens een auto of motor in z'n vrij te zetten zonder koppeling of vanuit stilstand in z'n 1 dan weet je wat het grootste nut is van een koppeling :+
Het is vooral timing en als je het vaak genoeg niet goed doet dan is het wel schadelijk maar ook met koppeling schakel je wel een mis.
Dat gaat prima hoor.. sterker nog, je kunt hem zonder koppeling ook in zijn 2 krijgen :Y
[me="Fladder"]heeft een keer met een golf met kapotte koppelingskabel langs de weg gestaan.[/me]
in zijn 2 gezet, starten en wegrijden, zonder problemen :Y
 
je doet het maar beter niet met die ragge bak van RS250,

ik spreek ook uit ervaring B|

full
 
Van 1ste naar 2de doe ik het niet omdat de stap te groot is.
Voor de rest ...heel snel gas terug en tegelijk tikje tegen de pook.
Geen probleem.
In 90% v/d gevallen gebruik ik wel de koppeling bij opschakelen.
Het schakeld zo lekker snel zonder clutch... :Y

:^
Het gaat om het moment (en dat moment is echt een fractie van een seconde) dat je je gas dichtdraaid en gelijk weer open zet.
Tijdens het dichtdraaien is er namelijk een "moment" dat alle tandwieltjes in je blok helemaal vrij lopen.
Dit is het "moment" dat je motor niet meer optrekt en niet meer afremt met de motor.
Ofwel, je blok is al ontkoppelt, dus kan je schakelen.

Zit je er toch naast, dan geen kracht uitoefenen (doortrappen) dan kost het idd je versnellings bak.

Je kan nog het beste oefenen door toch even half je koppeling erbij te nemen.

Enneh... van zijn 1 naar zijn 2 kan idd soms net ff te lang zijn, dus begin maar vanaf de 2e versnelling ;)
 
in de motorcross word niet anders gedaan als opschakelen zonder koppeling.
gewoon vol gas ervan tussen en oppoken dat ding.
maar die dingen hebben wel nagenoeg allemaal een close ratiobak eronder zitten, denk dat dat wel verschil uit kan maken.
bij terug schakelen word echter wel ontkoppeld.
maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat nou bij wegmotoren zit.
 
Wordt er niet een kleine denkfoutje gemaakt heren: Een ervaren motorrijder (en dan spreek ik over vele jaren) zal zonder problemen zonder ontkoppelen kunnen schakelen. Probeer dat eens een beginnend motorrijder te leren: onmogelijk, je hoort alles ratelen en kraken. Het is gewoon gevoel dat je door de jaren opgebouwd hebt. (of lul ik nou weer als een oldtimer? :+ ) Ik had een oud CB400Fje en zelfs met een gebroken koppingskabel gereden, geen probleem, als een heet mes door de boter, zelfs met terugschakelen alleen het wegkomen bij een verkeerslicht hè......
 
Terug
Bovenaan Onderaan