Schokdemper schroefdraad stuk - moer erachter?

Chriz86

MF'er
22 okt 2007
146
12
Amersfoort
ik heb de naaldlagers in het linksysteem van mijn Aprilia Pegaso '99 gesmeerd en waar nodig vervangen. Bij het terug monteren bleek het schroefdraad in mijn schokdemper stuk te zijn.

Vanaf links gaat een M10 bout de schokdemper in, door een gelagerd glijbusje en dan rechts zit er in de bevestiging van de schokdemper schroefdraad. Zie de foto met de bout omcirkeld. Deze bout is nog prima.

Nu kan ik aan de andere kant denk ik een Helicol plaatsen, nog sneller is een ring en een borgmoer. Hier is voldoende ruimte voor.

Mijn voorkeur gaat uit naar een moer. De helicol M10 heb ik niet liggen en moet ik dus bestellen.
Daarnaast is er weinig materiaal om deze in te draaien; de dikte van de bevestiging in de schokdemper is maar een paar milimeter, weinig voor een helicol lijkt me.
Een moer lijkt mij daarom beter. De bout is ook lang genoeg hiervoor zo te zien.

Maar zie ik iets over het hoofd?
Misschien hebben jullie betere ideeën?


1577094932562.png
 
Laatst bewerkt:
Als het pootje waar jij nu dus de moer bij wil plaatsen even dik is als de zijde waar de kop van de bout zit
hoort er zeker nog een moer.
Dat pootje is hoogstens 2-2,5 mm dik, dik meer als 2 schroefdraadgangen zullen er niet inzitten dan.

Edit,
je had beter of ook een foto van de andere zijde kunnen plaatsen
 
Thanks. Standaard zit er vrijwel nooit een moer daar, althans niet bij Aprilia's. De bout is net lang genoeg maar houdt ook niet veel over. Ik neem liever een iets langere

Betreft bout nummer 2 (M10x47).
1577102005514.png
 
Originele Gamma bout jongûh :+
Het zal ook prima werken. Het was ook geen commentaar, meer een observatie. Zeker omdat TS al aangeeft dat de bout lang genoeg is voor een moer met ring. Al hoort het zo ook te zitten, met moer, zoals op de tekening te zien is [edit] ander model/bouwjaar pegaso dus
:$

Als het om een oudere Pegaso gaat zou ik die schokdemper ook maar gelijk vervangen door een nieuwe aftermarket demper. Je staat er van te kijken hoeveel verschil dat maakt in wegligging en rijplezier
Ik weet nog wel een goed adresje O-) O-)
 
Even terug naar de vraag uit de OP, er zijn inderdaad schokdempers met schroefdraad in één van de pootjes, daar is geen moer nodig (zal wel weer sneller werken bij de assemblage van de motor). Als er genoeg ruimte is voor langere bout + moer (zie opm gassen) dan is dat een prima oplossing. Neem gelijk een Nyloc moer, weet je zeker dat ie niet lostrilt.
 
Bedankt iedereen. Goed om even zo wat goed commentaar te hebben. ;)

Overigens wel zo handig als je meteen het bouwjaar van je fiets erbij vermeldt.;)
Klopt 8)7, het is een 1999 Pegaso, ook wel bekend als "Cube" of "Pegaso 3".

Is er tijdens het inveren ook genoeg ruimte?
Ja dat gaat goed. Ik heb de motor op de brug staan dus ik kan het prima zien, geen probleem.


Originele Gamma bout jongûh :+

Als het om een oudere Pegaso gaat zou ik die schokdemper ook maar gelijk vervangen door een nieuwe aftermarket demper. Je staat er van te kijken hoeveel verschil dat maakt in wegligging en rijplezier

Dat klopt. Ik denk dat het een Gamma bout is.... ik ben niet de eerste knutselaar merk ik die aande vering zit, ik wil wel de eerste zijn die het gelijk netjes oplost.
Nieuwe demper zal zeker wonderen doen. Maar dat kost al gauw 300,-. Het is mijn winterfiets, ga er nu dat niet in investeren, misschien volgend jaar....
 
Even terug naar de vraag uit de OP, er zijn inderdaad schokdempers met schroefdraad in één van de pootjes, daar is geen moer nodig (zal wel weer sneller werken bij de assemblage van de motor). Als er genoeg ruimte is voor langere bout + moer (zie opm gassen) dan is dat een prima oplossing. Neem gelijk een Nyloc moer, weet je zeker dat ie niet lostrilt.

Thanks dat denk ik ook. Ik vraag me idd ook af wat de nadelen zijn. Het kost meer materiaal/neemt meer tijd in beslag bij montage.. mischien dat dit het dan ook wel is.. verder kan het denk ik prima en heb je gewoon meer schroefdraad, dus meer borging van je bout.

08_rear_shock_absorber.gif


Als de bout uitsteekt zou je ipv een moer ook een gaatje door de bout kunnen boren en er een ring met een splitpen door kunnen steken om de bout te borgen.

Een splitpen kan, maar waarom zou je daarvoor kiezen. Een borgmoer is steviger, veiliger en gemakkelijker...
 
Met een bout trek je wel de schokbrekerpunten naar elkaar toe.
m.a.w. je gaat je lager knellen, dat heb je met een splitpen niet.
Of zoek een moerbout met een langere gladde pen zodat de moer op het eind van het schroefdraad zit en niet de schokbreker gaat knellen.
 
Met een bout trek je wel de schokbrekerpunten naar elkaar toe.
Dat heb je met elke schokdemper met gaffel, of de draad nu in het pootje zit of in een losse moer. Maar dat is wel één van de redenen om een borgmoer (of loctite) te adviseren, die hoef je niet retestrak aan te draaien om lostrillen te voorkomen.

Schouderbout (borstbout, deeldraad) heeft inderdaad voorkeur boven bout met draad tot aan de kop. Bij veel schokdempers zie je ook dat het gat aan de kant zonder draad iets groter is, specifiek voor die schouder.
Nieuwe demper zal zeker wonderen doen. Maar dat kost al gauw 300,-. Het is mijn winterfiets, ga er nu dat niet in investeren, misschien volgend jaar....
269
Magnamaniac weet wel waar je moet zijn.
 
Met een bout trek je wel de schokbrekerpunten naar elkaar toe.
m.a.w. je gaat je lager knellen, dat heb je met een splitpen niet.
Of zoek een moerbout met een langere gladde pen zodat de moer op het eind van het schroefdraad zit en niet de schokbreker gaat knellen.
dat is net de bedeling, dat de bus gekneld wordt. het is namelijk de bus die moet draaien in het lager. wordt de bus niet gekneld,kan evengoed de bout draaien in de bus.

als je voorgestelde oplossingen zijn dus geen oplossing ;)
 
dat is net de bedeling, dat de bus gekneld wordt. het is namelijk de bus die moet draaien in het lager. wordt de bus niet gekneld,kan evengoed de bout draaien in de bus.

als je voorgestelde oplossingen zijn dus geen oplossing ;)
Als de binnenste bus knelt is het ok, maar als het lager knel komt te zitten heeft het lager geen werking meer.
Zou e.e.a. eerst even nameten.

Uitboren zou ik niet doen, geeft speling aan 1 kant.
Of het "geboorde gat" opvullen met een pasringetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan