Moer ontluchtingsschroef doorgedraaid

Bromgek

MF'er
31 jan 2014
173
29
Een goedemiddag,

Ik dacht even mijn voorrem te ontluchten, maar nu is de moer van de ontluchtingsschroef doorgedraaid. Met een standaard steeksleutel draai ik gewoon door.

Iemand een tip hoe ik deze toch nog los kan krijgen?

Gr.!
 
Altijd met ringsleutel doen! Maar misschien lukt het alsnog bij gebruik van ringsleuteltje als je hem er nog op krijgt. Dan wat laten schrikken door voorzichtig met de hand tegen het sleuteltje te stompen. Misschien dat hij los schiet. Niet kracht opbouwen, want dan kan hij breken.
 
Je moet nu sowieso een nieuwe, griptang erop en eruit dat ding.
En de nieuwe handvast / 20N is meer dan genoeg.
Schermafbeelding 2023-05-27 om 17.57.27.png

Edit: foutje van mij.. 20n is inderdaad niet "handvast".
Handvast klopte wel, maar voor de exacte kracht, zie je werkplaatshandboek.
 
Laatst bewerkt:
Nooit problemen gehad met een steeksleutel. In dit geval is het al heel lang niet los geweest en had ik beter kunnen weten ja.
Het is nooit slim als iemand je een tip geeft, dit te bestrijden, want VELE zijn je al voorgegaan met die kut steeksleutels die een moer of bout verrapzakken...
Het meest ideale gereedschap gebruiken ALTIJD...hoeft niet, maar soms gaat het fout en denk je "ik had beter kunne weten"
 
schroefdraad kent het verschil niet tussen beide.
net even opgezocht : bij Kawa is het 7.8Nm
Knappe hand die 2.2 Nm verschil voelt. :+

Maar je hebt natuurlijk gelijk.
Als de afdichting maar werkt en het niet los komt.
Staal is best hard, maar het is zeker bij een oude motor behoorlijk broos geworden door corrosie om los te draaien.
 
Knappe hand die 2.2 Nm verschil voelt. :+
Met het juiste gereedschap is dat goed mogelijk.
Hoe minder arm het gereedschap heeft, hoe meer gevoel je hebt.
Als je een schroevendraaier met dop 8 neemt zal je het verschil tussen 4-6Nm duidelijk voelen.
Met een 1/2" ratel zal je dat nooit lukken.
Maar je hebt natuurlijk gelijk.
Als de afdichting maar werkt en het niet los komt.
Staal is best hard, maar het is zeker bij een oude motor behoorlijk broos geworden door corrosie om los te draaien.
Vaak schroef je ook in aluminium.
Dat corrodeert graag
 
Terug
Bovenaan Onderaan