Olieaftap plug Yamaha R1 doorgedraaid

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
De olieaftap plug van mijn R1 is helaas doorgedraaid. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?
Alvast bedankt voor de tips !
2021-12-27 19.38.18.jpg
 
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
Hoe vind jij het dat er de meest krankzinnige oplossingen voorbij komen, zoals ik zeer ontopic schertste??? Ik heb toch een beetje het idee dat je als zeer gevorderd techicus ook als moderator in moet grijpen als ze met linkse tappen aan komen sjouwen waarvan iedereen weet dat die afbreken waarbij de topicstarter nog veel, veel verder van huis is

Ik vind dat jij gewoon ontopic mag reageren, of niet. Ik snap niet dat je na al die bans, waarschuwingen en "ontopic aub" opmerkingen gewoon door gaat met topics ontsporen omdat jij het ergens niet mee eens bent. Ik heb je al vaker gezegd dat je die rapporteerknop moet gebruiken als jij denkt dat er iets niet klopt.

De zelfde TS waar jij zo bang voor bent dat hij iets sloopt met de gegeven linkse tap/wd40 adviezen, heeft helemaal geen drol aan jouw reply. Houdt die lekker voor je, of leg uit waarom jij het niet eens bent met de gegeven adviezen.
Ik lach me weer de tering om dit topic, tjongejonge.. Linkse tappen tot WD40 toe

_O-_O-_O-_O-


Modbreak:



De volgende die offtopic gaat krijgt een weekban, ik begin er beetje moe van te raken dat, zelfs nadat er een speciaal offtopic-voor-in-tech topic in het leven geroepen is, juist om dit soort dingen te bespreken zodat het oorspronkelijke topic bij het onderwerp blijft, mensen toch door gaan met offtopic posten.

 
En de pakkingring? Die is alu of koper.
Gaat die dan nog strakker zitten :?
Ja ook maar het draadgat in de pan wordt net even wat groter in diameter. En dat geeft net even minder spanning op de verbinding.
Kan net het verschil maken, maar ik zou hem maandag om kwart voor negen gewoon losgekapt hebben met een beitel hoor.
 
Dit is een technisch subforum van een serieus motorforum, waar veel mensen zitten die veel verstand van zaken hebben en ik heb al een aantal prima adviezen langs zien komen.

Maar het lijkt hier meer op facebook, waar motorgroepen zijn waar mensen technische adviezen vragen en dan een paar honderd antwoorden krijgen waar ze niets aan hebben en alleen maar confuus van worden.

Het is jammer dat de TS ver bij me vandaan woont, anders was die plug er al uit.

En ja, je kunt er een moer op lassen, maar dan moet je kunnen lassen en lasgereedschap hebben lijkt me.

Hamer en beitel lijkt leuk, maar zoals gezegd sla je zo je carter aan puin en die kost meer dan een aftapplugje.

Ik heb eerder gepost dat ik een heel klein pijpentangetje heb van Bahco, een 'moordenaartje' en die heeft geharde bekken met scherpe tanden en binnen een minuut is die plug los.
 
De temperatuur van oranje gloeiend staal ligt boven de smelttemperatuur van aluminium, een slecht idee dus.
Verder is een olie-aftapbout nooit vastgerot wanneer er olie in het carter zit.
Het is alleen de moer die er bovenop gelast wordt, natuurlijk, niet de bout zelf die vast (zat)
Het aluminium smelttemperatuur gaat de bout natuurlijk & gelukkig niet behalen, want dan had het inderdaad een slecht idee geweest :+
 
Ik zou het hele carter er onder vandaan halen,kan je er tenminste fatsoenlijk bij,en dan eerst eens kijken of het met een goede griptang los te krijgen is,en anders doorboren en met een grote linkse tap proberen.
 
Heren, het is opgelost !!

Ik ben door het hele arsenaal van mogelijke oplossingen gelopen.
Eerst een linkse draad tap erin geslagen maar die schoot telkens los.
Vervolgens geprobeerd met een Torx en een Inbus remover set maar dit werkte ook niet.
Hierna met een beitel/drijverset erop lopen tikken maar geen beweging in te krijgen.
Ook nog een Irwin bout exctractieset kunnen lenen maar dat lukte ook niet; waarschijnlijk zijn deze meer geschikt voor doorgedraaide moeren.
Mijn "moer" was helemaal rond en dan werkt het dus niet optimaal.
Een moordenaar tang werkt ook niet want de uitlaat zat in de weg om goed grip te krijgen en ik had niet zo veel zin om heel het uitlaatsysteem eronder uit te halen.
Uiteindelijk heb ik de sprong gewaagd en er een M8 koppelmoer opgelast. Dat was best lastig omdat ik niet veel "vlees" had om te lassen en het moest ook nog ondersteboven.
Gelukkig heb ik een hefbrug zodat ik er beter bij kan. Ik heb 2.5 mm Lincoln Electric Omnia rutiel elektroden gebruikt; die zijn wat beter geschikt voor verticaal lassen. Amperage niet te hoog gezet want ik wilde niet door de aftapplug heen blazen.
Waarschijnlijk is mig lassen beter geweest maar ik heb alleen een hobby elektrode apparaat staan.
Gewoon even geoefend op de werkbank met oud ijzer en daarna op de motor.
Ik heb een M8 koppelmoer gebruikt zodat na een flinke laspartij ik er nog goed bij kan met een dopsleutel zonder dat er overal las slak zit.
Toen de koppelmoer erop gelast was kon ik hem bijna met de hand losdraaien; waarschijnlijk heeft de warmte schok van het lassen de aftapplug al voor de helft losgemaakt. Alles is heel gebleven; zelf de koperen sluitring was niet aangetast.

Iedereen bedankt voor alle tips !

2022-01-21 15.02.42.jpg

2022-01-21 16.41.43.jpg


2022-01-21 16.00.53.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan